• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Torstai XX/10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Näistähän jälkipyykeistähän on tullut oikein ajanvietettä
biggrin.gif

Ajoissa on hauskaa ja niiden jälkeen melkein yhtä kivaa
tounge.gif

Ai niin ja sit viel ne "tissit"

Mistähän lähtien tieliikenteen riskit ja ajonopeus on ollut paremmin havainnoitavissa parvekkeelta kuin itse liikenteessä?
eek.gif
Hausjärventiellä ajellen metri tien oikeaa laitaa vasempaan mutkaan mentäessä, oma nopeus 110km/h, kun pyörää kiihdyttää ohi vasenta kaistaa 10 metrin välein yhtenä solkena, myönnän...oli erittäin vaikeaa antaa tietä ja keskittyä itse olemaan menemättä pöheikköön, mutta ei se mitään, mullahan onkin alla vain customi

No tunnustan että minä ajoin siinä tapon ``letkassa`` keulilla
eli kaksi meitä oli. Ja anteeksi jos en väistänyt tarpeeksi kaikkia
ei voi kokoajan peiliinkään katsoa  
sad_orig.gif

Mutta ihan hauskaa meilläkin oli tai ainakin minulla, jatketaan vaan kaikki omalla tyylillä ja annetaan kaikkien kukkien kukkia rauhassa.
Juu..hauskaa oli, onneksi oltiin vain kahdestaan ilman noviiseja, tuossa ilmavirrassa ne olis menny metsään ilman muuta

Ite ajanu kerran PK-letkassa mukana (hauskaa oli) ja parivuotta piikillä pikkuteitä... ja voin vaa tähä välii sanoa että ainakaan espoon suunnalla ei kukaa noudata liikennesääntöjä et se et yks moottoripyörä letka ajaa ylinopeutta jostai ohi ni onko se ny nii iso asia et siitä pitää iha tosissaa valittaa ku autot vetää ympäri vuorokaude samoista paoikoista eikä nekää tikkarin mukaa?

Yhden kerran PK-ajelulle osallistuneena.

Letkassa tulee haitariliikettä, on jokaisen omasta hermorakenteesta kiinni, lähteekö naru kireellä tavoittamaan keulaa.

Jokainen ajaa omaa ajoaan, omalla vastuulla. Eikä tarvii sitä kärkiryhmää tavoitellessaan ajaa taajamissa tuplatripla-nopeuksia; jos kuitenkin niin tekee, se on oma valinta.

En ole osallistunut kuin yhteen, vain yhdestä syystä, arki-ilta ei sovi pitkänmatkalaiselle muulloin kuin lomalla.

Eikä edes minun hermo kestäisi, jos hitaat ja kokemattomat laitettaisiin keulille...sitäpaitsi miten edes oppisivat menemään mutkiin oikein yms.?

Vähän kuin sokea taluttaisi toista sokeaa...

Hidastetöyssyjen puolestapuhuja en todellakaan ole, huomannut ettei monella tehdasautolla ole edes asiaa joistakin töyssyistä.
Nopeuden alentaminen ei auta, niinkuin tälläkin kertaa ei nopeusrajoituksia taidettu edes katsella? Vaan veturi "päättää" maksiminopeuden.
Tätä keskustelua seuratessani alan ihmettelemään, miten on niin tavattoman vaikeata ymmärtää ja hyväksyä tosiasioita?
- Kuten että veturilla ei ole mahdollisuutta kontrolloida sitä mikä on nopeus taaempana letkassa silloin kun risteävästä liikenteestä tai jostain muusta vastaavasta syystä on päässyt syntymään rakoa letkan väliin. Silloin on aivan sama vaikka veturi ja välittömästi hänen takana ajavat vetäisi puolet tikkarista, kun taaempana aletaan kuromaan syntynyttä rakoa kiinni.

Tämän asian näyttää ymmärtävän jokainen letkassa oikeasti mukana ajellut, ja on yrittänyt sinullekin kertoa, mutta eikö vain mene jakokeskukseen?

Tämä "veturin ja letkan vastuu" kun teemanasi toistuu, ehdottaisinkin että kannattaisiko pysähtyä hetkeksi mainitsemasi peilin eteen ja miettiä kenelle etusormea heristää - sille yksittäiselle päättömyyksiin syyllistyvälle kuskille vai henkilöille joilla ei ole vaikutusvaltaa asiaan.

Logiikkasi ei juuri eroa siitä autoilijasta joka syyttää edellä hidastellutta jonoa omasta ohituskolaristaan. Joo, olivathan ne edellä ajavat osallisia siihen liikennetilanteeseen, mutta kenen olikaan päätös ohituksesta ja vastuu seurauksista...

No, näinä aikoina kun punaviheraatteet dominoivat tiedotusvälineitä, kollektiivinen syyllistäminen tuntuu olevan muodissa. Teon tekijän omalle vastuulle voikin sitten viitata sillä proverbiaalisella kintaalla.

Ite ajanu kerran PK-letkassa mukana (hauskaa oli) ja parivuotta piikillä pikkuteitä... ja voin vaa tähä välii sanoa että ainakaan espoon suunnalla ei kukaa noudata liikennesääntöjä et se et yks moottoripyörä letka ajaa ylinopeutta jostai ohi ni onko se ny nii iso asia et siitä pitää iha tosissaa valittaa ku autot vetää ympäri vuorokaude samoista paoikoista eikä nekää tikkarin mukaa?
Ihan sama kuinka lujaa suorilla ajatte, tohon malliin jos mutkissa painelette ohi niin vastaan tulevan auton konepelliltä kimpoaa ties mihin ja ohitettava voi olla siinä samassa kasassa kanttu vei. Aja siinä sit itse oikeilla ajolinjoilla noihin mutkiin, kun tietä on annettava, kun ei tiedä tuleeko mutkan takaa autoa vai ei ja ohittaja on keskiviivan väärällä puolella..tuo on se asiani ydin, ei mikään muu!

Ihan pakko kertoa oma mielipide tästä ajeluiden suuresta tuotekehitys-poolista.

Jokaiselle luulisi olevan ihan selvä, että tälläinen järjestely ajoille on jo olemassa, jossa hitaat ajaa kärjellä. Sen porukan on kasannut ja tuotteistanut ansiokkaasti Jolanda ja porukan nimi on Kimppa Kiva. Tälläistä järjestelyä ei toista rinnakkaista täällä ole, ellei suuren valon ja suuren kokemuksen omaavat jäsenet itse pistä pystyyn. PK-ajo -systeemi on jo olemassa, joten siihen ei tarvitse enempää puuttua.

Ihmettelen kovasti näitä uusia keksintöjä tekeviä ihmisiä, kun vaaditaan ja vaaditaan. Kuka on se, joka laittaa itsensä likoon ja alkaa pyörittämään uusia juttuja... Oho, tulipa taas hiljaista, kun nostettiin tämä kortti esille. Täällä on jokaisella täysi oikeus rakentaa minkälaisia ajoja tahansa, jos jokin toinen homma ei miellytä.

Ja mitä tulee ajamiseen PK-ajoilla, siellä ei tarvitse ajaa, jos ei tykkää. Ja ihmettelen oikein urakalla sitä, kuinka toinen motoristi voi kaataa kuumaa kakkaa toisen niskaan, jos nyt vaan ei itse omien rajoittimien takia tykkää siitä.

Kuten Tachometer tuossa jo mainitsi, ajakaa enemän ja valittakaa vähemmän. Itse sanon se, että olkaa välillä myös siellä olohuoneessa ja pitäkää vaimoa kädestä, sulkekaa parveke ja katsokaa vaikka jonnekin muualle, kun toisilla on kivaa puuhaa.

Kaiken lisäksi summa summaarum;
1. Kenenkään ei ole pakko tehdä mitään, jos ei halua
2. Jos haluaa mm. ajojärjestelymuodon oman maun mukaan, silloin pitää ihan itse tehdä asialle jotain, eikä valittaa
3. tämän kesän trendi on ollut järjetön pään aukominen ja valittaminen, vaikka mikään ei ole muuttunut vuosien takaa olevissa ajosysteemeissä
4. jos joku luulee, että tämän ajamamme muotoinen ajosysteemi on tullut tien päähän valittajien taholta, se vaan etsii uudet muodot kutsua kaverit kasaan. Silloin täälläkin olevat ajojärjestelyt ja mukavat jutut alkaa kärsiä. Kiitos siitä valittajille, niille muutamalle, joiden pipo on kireällä.

Jokaiselle luulisi olevan ihan selvä, että tälläinen järjestely ajoille on jo olemassa, jossa hitaat ajaa kärjellä. Sen porukan on kasannut ja tuotteistanut ansiokkaasti Jolanda ja porukan nimi on Kimppa Kiva. Tälläistä järjestelyä ei toista rinnakkaista täällä ole, ellei suuren valon ja suuren kokemuksen omaavat jäsenet itse pistä pystyyn. PK-ajo -systeemi on jo olemassa, joten siihen ei tarvitse enempää puuttua.
Voin olla väärässä, mutta tämä tuntui taas vähän minulle suunnatulta kuitilta (kun kerran esitin alkuperäisen kysymyksen ajojärjestyksestä).

Disclaimerina siis ettei ollut tarkoitus kritisoida, vaan omaa tietämättömyyttäni saada vastaus kumpi noista tsydeemeistä paremmin toimii (hitaat edessä vai takana). Itsellenikin loogisemmalta tuntui hitaat takana, siksi hetken raavin otsaani kun aikanaan KK ajo-ohjeita luin.

BTW, hienoa että tätä sarkastista ja provosoivaa väriä on vihdoin saatu muidenkin kirjoitustyyliin!
thumbs-up.gif

Pakko vielä heittää yksi kommentti.  Ajatus on muhinut aina välillä tulla mukaan PK ajoon, aiemmin kuultu ja tämä kokemus vahvisti sen, ettei tuo ole todellakaan mun juttu. Haluan pysyä hengissä ja ajaa rauhallisemmin.  KK ryhmä on koettu veturina ja häntäpäässä ja se ryhmä ei repeile ylenmääräisen kaahailun takia ja kaikilla on kuitenkin ihan mukavaa, kun kärki ajaa maksimissaan tikkari +10km..siinä kaikki vuodatus tästä idioottienryhmästäjapistetällesaitille!

Pakko vielä heittää yksi kommentti.  Ajatus on muhinut aina välillä tulla mukaan PK ajoon, aiemmin kuultu ja tämä kokemus vahvisti sen, ettei tuo ole todellakaan mun juttu. Haluan pysyä hengissä ja ajaa rauhallisemmin.  KK ryhmä on koettu veturina ja häntäpäässä ja se ryhmä ei repeile ylenmääräisen kaahailun takia ja kaikilla on kuitenkin ihan mukavaa, kun kärki ajaa maksimissaan tikkari +10km..siinä kaikki vuodatus tästä idioottien ryhmästä
Rauhallisemmin, kuten 80 alueella 110 - 120, tonnin painoisella vehkeellä jonka ajo-ominaisuudet on verrattavissa vesipuhveliin ?

okei...

Kaksinaismoralismi kunniaan  
tounge.gif

ps. mä en ainakaan puhkee kyyneliin jos pysyt poissa...

kaikilla on kuitenkin ihan mukavaa
No aika paljon noista on nuristu, että varmemmat kuskit nukahtelee siinä köröttelyssä tai ajautuu ulos sisäkurvista. Joten vaihtavat sitten ajeluporukkaa. Mikä onkin tosiaan hyvä että valinnanvaraa löytyy. Itekin kävin kerran KK:ssa, mukavaa porukkaa ja ihan kivaa maalaismaisemien katselua. Maalaisteiden ajeluun 40-65 nopeudella sopivin laite olisi kylläkin ollut skootteri (tai customi joita aika paljon olikin).

Pakko vielä heittää yksi kommentti.  Ajatus on muhinut aina välillä tulla mukaan PK ajoon, aiemmin kuultu ja tämä kokemus vahvisti sen, ettei tuo ole todellakaan mun juttu. Haluan pysyä hengissä ja ajaa rauhallisemmin.  KK ryhmä on koettu veturina ja häntäpäässä ja se ryhmä ei repeile ylenmääräisen kaahailun takia ja kaikilla on kuitenkin ihan mukavaa, kun kärki ajaa maksimissaan tikkari +10km..siinä kaikki vuodatus tästä idioottien ryhmästäjapiste
Kyllä me Tapo oltaisiin sinua odotettu, jos olisit ollut mukana. Meidän porukassa ne, jotka haluaa ajaa hitaammin, ajavat jonon hännillä. Me ollaan aina odotettu hitaammat mukaan ja meillä on ollut mukavaa.

Meidän ajoillamme on mukava ja leppoinen henki. Se ei kuitenkaan kestä tunnelman myrkyttäjiä, joiden emme toivo liittyvän joukkoomme.

Mä ajan näitä ajoja sen seuran ja hyvän hengen takia. Ajan välillä itse viimeisenä, keskellä porukkaa ja välillä veturina. Aina ollut mukavaa ja kivaa, meidän mukana olleiden ihmisten takia.

Olen elänyt monesti torstaista torstaihin ja odottanut kohtaavani ne mukavat nassut, joiden kanssa saa nauraa ja pitää mukavaa seuraa.

Tule vaan joskus mukaan ja ota rennosti, meillä on oikeasti ihan nastaa meininkiä.

smile_org.gif

Yksi kysymys: Onko kellään pokkaa rehellisesti kertoa (mitä epäilen), kuinka monta kaatoa ja ulosajoa tuolle ryhmälle on sattunut sen historian aikana? Tuollaiset sattumat tietysti ovat jokaisen oma vika, ryhmällä eikä ryhmävastuulla ole mitään tekemistä sen kanssa, sehän on teillä mottona. Täällä ollaan pelkkänä korvana!

Yksi kysymys: Onko kellään pokkaa rehellisesti kertoa (mitä epäilen), kuinka monta kaatoa ja ulosajoa tuolle ryhmälle on sattunut sen historian aikana?
Ajoja ollut kuitenkin vuodesta 2003, niin veikkaanpa ettei kukaan ole noita laskenut eksaktisti.

Monta vuotta meni ilman yhtään konttausta, nyt saldo vuosien varrelta on varmaan joku 15kpl jos lasketaan mukaan noi paikaltaan bussipysäkiltä kaadetut mopot. Tämä siis mun hatusta vedetty lukema.

Yksi kysymys: Onko kellään pokkaa rehellisesti kertoa (mitä epäilen), kuinka monta kaatoa ja ulosajoa tuolle ryhmälle on sattunut sen historian aikana? Tuollaiset sattumat tietysti ovat jokaisen oma vika, ryhmällä eikä ryhmävastuulla ole mitään tekemistä sen kanssa, sehän on teillä mottona. Täällä ollaan pelkkänä korvana!
mihin sä tarvit moista tietoa ?

Täällä ollaan pelkkänä korvana. Turhaa hytistä että pelkän mielenkiinnon takia...

Tapolle tiedoksi,

tänä vuonna pahimmat kaadot on tapahtunut silloin, kun on ollut aloittelijoita mukana. Mm. vetämälläni "Rookie ™" -letkalla, yhdellä ainoalla keikalla meni 3 pyörää metsään, joiden kuljettajista 2 ambulanssilla sairaalaan. Viimeisin kaato paha kaato tapahtui 2 viikkoa sitten torstaina, niinikään hiljaisessa vauhdissa, letkan loppupäässä. Silloinkin mentiin zirralla sairaalaan. Kaikki muut kaatumiset on ollut pelkkiä nutulleen menoja mm. risteyksissä hiekan takia tms. Itse menin pöpelikköön, kun takajarruni hirtti kiinni eikä mitään ollut tehtävissä. Yllättävää koko jutussa on se, että hiljaa ajaessa on sattunut ne kaikista pahimmat onnettomuudet. Jonon perällä tai Rookie-ajoissa on nyt sattunut niin paljon kaikkea ikävää, että allekirjoittanut on kyseisen asian takia yrittänyt rajoittaa ajoille mukaan tulijoita.

Mielenkiintoisinta koko ulkoapäin tulevilla ihmettelijöillä on se, ettei he ymmärrä näiden tapahtuneen juuri mainitsemillani tavoilla. He, monet, vastustaa sitä kun heille kerrotaan totuus asiassa. He menevät taas sen hirveän ylinopeusteeman ja lapsikuolleisuuden taakse ja väittää, ettei sanomani pidä paikkaansa.

Ihan turha näistä kaadoista täällä on keskustella, koska kuulijakunnassa on mm. Tapon kaltaisia keskustelijoita. Milloin mikäkin kortti vedetään esiin ja huudellaan idiooteiksi. Olisi edes mukana joskus ajolla ja tutustuisi ihmisiin, niin tietäisi enemän.

Sydämestäni toivon Tapon kaltaiselle motoristille turvallisia kilometreja ja antoisaa loppuelämää, vaikka tänne kirjoitetut asiat yleensä antaa sijaa sille, että mieluummin olisin hänelle kertomatta mitään. Toivon myös mukavaa talvikautta ja antoisia hetkiä huoltaessa ja pestessä tapettuja itikoita pois.

terv,

-Matti

Yksi kysymys: Onko kellään pokkaa rehellisesti kertoa (mitä epäilen), kuinka monta kaatoa ja ulosajoa tuolle ryhmälle on sattunut sen historian aikana?
Ajoja ollut kuitenkin vuodesta 2003, niin veikkaanpa ettei kukaan ole noita laskenut eksaktisti.

Monta vuotta meni ilman yhtään konttausta, nyt saldo vuosien varrelta on varmaan joku 15kpl jos lasketaan mukaan noi paikaltaan bussipysäkiltä kaadetut mopot. Tämä siis mun hatusta vedetty lukema.
Kiitos rehellisestä vastauksestasi, jotain tuollaista ajattelinkin, koska tälle kesällekin teille on sattunut noita jokunen. Siinä on aika monta liikaa, ja veikkaanpa että useimmat tapaukset ovat letkan keskivaiheelta tai hänniltä. Onneksi kaikki olette kuitenkin vielä ajokunnossa, en minä eikä kukaan muukaan motoristi pidä ajatuksesta, että joku, kuka tahansa prätkällä kulkija on päässyt hengestään, koska harrastuksemme on erittäin mukavaa ja sopivat ryhmämme muokkaavat sitä vieläkin mielenkiintoisemmaksi!

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back