• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Torstai XX/10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Tuota tuota...

PK:t on ihan aidosti mielenkiintoinen juttu.
Homma on ja näyttää hyvin erilaiselta omasta asenteesta ja
tarkastelukulmasta riippuen.

Siellä voi mennä hyvin eri tavalla.... kuitenkin mukana ja
hassuinta hommassa on, että useimmilla on mukavaa.

Ne kerrat kun itse olen ollut mukana, on... juu kyllä,
on siellä kontattu.... mutta.... miten ?

No, tavalla joka muistuttaa lähinnä kompastumista omiin
jalkoihin keskellä jumppasalin lattiaa.
Nähty on, jos nyt joku sitä epäilee.
Ensimmäinen ajatus näissä yhteyksissä oli se, että
"mitä ihmettä nyt tapahtuu"
biggrin.gif
.

No, en puolustele, en tuomitse.
Kyllä maailmaan yhdet PK:t mahtuu.... jos toisetkin
biggrin.gif
.

Jos joku ongelma on, se on se, että aina jollain ei
"nuppi kestä" ja harkintakyky pettää omalla kohdalla, mutta tätä tapahtuu yhtenään kaikilla elämänalueilla muutoinkin
tässä maailmassa.

Tää on vähän sama probleema kun sanonnassa:

"Leikki leikkinä, mutta pylly pois tyynyltä"
Ihan hyvä periaate, mutta kyllä se meno vaan maistuu
makialta kun laitetaan tyyny pyllyn alle....
ja annetaan mennä oikeen kunnolla
tounge.gif
.

Jos 10 henkinen lauma tenavia mellestää keskellä tietä, niin sanoisin että kyllä saisi laittaa jo holhoukseen ko. mukulat heidän vanhemmilta, jos ei sen verta lastensa perään katso..
Meinaakko ettei tie ole leikkipaikka?  
biggrin.gif
Ei ainakaan pienten lasten. Et sinäkään mene juoksemaan motarille, vaikka siellä autolla ajatkin?

Itse ajan kyllä kuin reikäpää liikenteessä, mutta väittäisin silti, että ajan turvallisemmin kuin 80 % muista siellä ajavista.
Samanlaista leikkiä se on vetää pyörällä tapit maassa tiellä kuin vaikka laskea pulkalla tien yli, kumpaakin on tullut joskus tehtyä ja olisi aika tekopyhää kuvitella että reipasvauhtinen ajaminen olisi mitään muuta kuin isojen leikkiä...
Vetäkää missä vedätte mutta jos joku siitä mainitsee olisi syytä pitää ihan matalaa profiilia eikö totta, ainakaan poskensoitto ei taida toimia?
Itse laskisin tuon pulkalla tien yli laskemisen lähinnä vastaavaksi kuin sokkona 4 tien risteyksen läpi ajamisen, järkeä saa käyttää.

En ole myöskään maininnut, että ajan PK -letkassa kuin reikäpää. Saati, että jalkatapit raahaisivat maata (ajoasento on kyllä pahasti pielessä, mikäli näin käy). Toiselle kaahailu/reikäpäinen ajo on tikkari +10 km/h ja toiselle taas vähän enemmän.

Enkä väitä etteikö reippaassa ajossa olisi suuremmat riskit, kuin normaalivauhtia ajamalla. Tiedostan myös sen, että taajamassa ajaminen reipasta vauhtia on todella typerää.. enkä varmaan voisi itselleni antaa anteeksi, jos jonkun yli ajaisin.

Kumma juttu että täällä on henkilöitä, jotka ovat osallistuneet PK-ajeluihin ja kertoneet kokemukset? Eikö nämä sitten kelpaa?
Ensikerralla vain reitti tiedoksi tänne ja kellonaika. Voisi kummasti rauhottaa osan ajotyylejä.
Hauskaa saa olla, kunhan omalla tyylillä ei räikeästi vaaranna muita!
Tiedän että letkassa on Suomen parhaimmistoa ja että he voivat ajaa vähintään tuplanopeuksia, mutta Suomen parhaimmistolle voi myös sattua virheitä.
Okei, puuttumatta nyt kukaajaamitäkin nopeutta kysymykseen.
Jos teillä tosiaan lapset leikkivät ajoradalla, niin eikös se 60kmh
ajava Range-Roverkin voi satuttaa heitä melkosen pahasti?
Mulla on myös lapsia, joten ymmärrän hyvin huolestuneisuutesi. Oletetaan nyt kuitenkin, että tiellänne ei enää koskaan aja yhtäkään moottoripyörää, hyvä. Autoja siellä tulee kuitenkin olemaan; myös reilua ylinopeutta ajavia.
Voisitteko kuvitella lähteä ratkaisemaan tätä ongelmaa esim. niin, että yhdessä vaaditte sinne kunnon hidastetöyssyt?
Uskoisin, että näin (foorumilla syyllistäminen jopa nimeämällä ilman konkreettista näyttöä) ette tule saamaan tietänne turvalliseksi; se ei vaan vaikuta kokonaisuuteen niin paljon, koska ei kait tuo edessänne ajo ole jokapäiväistä niinkuin muu liikenne. Miksi ette koe sitä muutakin liikennettä vaaralliseksi, jos lapsenne tiellä telmivät. Nämä mopoajeluthan ovat kuin hyttysenpaska välimeressä koko kansallisen ajokulttuurimme temmellyskentällä.
Oman asuintaloni edessä olevalla suoralla lapset ylittivät tietä
pysäköityjen autojen keskeltä, jolloin norminopeudellakin liikkuva ajoneuvo oli heille vaaraksi. Hommamasimme yksissätuumin hidasteet ja avot......

Huomautan vielä, että en puolustele; totean vain omasta mielestäni karun faktan.

Ja sitten se loppukevennys:
ollaan lähdössä kaverien kanssa kalaan kolmella autolla. Pitääkö laittaa reitti poliisille etukäteen jotta voivat tulla tutkailemaan matkalle
blush.gif

Kumma juttu että täällä on henkilöitä, jotka ovat osallistuneet PK-ajeluihin ja kertoneet kokemukset? Eikö nämä sitten kelpaa?
Ensikerralla vain reitti tiedoksi tänne ja kellonaika. Voisi kummasti rauhottaa osan ajotyylejä.
Tiedän että letkassa on Suomen parhaimmistoa ja että he voivat ajaa vähintään tuplanopeuksia, mutta Suomen parhaimmistolle voi myös sattua virheitä.
Mulla on myös lapsia, joten ymmärrän hyvin huolestuneisuutesi. Oletetaan nyt kuitenkin, että tiellänne ei enää koskaan aja yhtäkään moottoripyörää, hyvä. Autoja siellä tulee kuitenkin olemaan; myös reilua ylinopeutta ajavia.
Voisitteko kuvitella lähteä ratkaisemaan tätä ongelmaa esim. niin, että yhdessä vaaditte sinne kunnon hidastetöyssyt?
Uskoisin, että näin (foorumilla syyllistäminen jopa nimeämällä ilman konkreettista näyttöä) ette tule saamaan tietänne turvalliseksi; se ei vaan vaikuta kokonaisuuteen niin paljon, koska ei kait tuo edessänne ajo ole jokapäiväistä niinkuin muu liikenne. Miksi ette koe sitä muutakin liikennettä vaaralliseksi, jos lapsenne tiellä telmivät. Nämä mopoajeluthan ovat kuin hyttysenpaska välimeressä koko kansallisen ajokulttuurimme temmellyskentällä.
pysäköityjen autojen keskeltä, jolloin norminopeudellakin liikkuva ajoneuvo oli heille vaaraksi. Hommamasimme yksissätuumin hidasteet ja avot......

Huomautan vielä, että en puolustele; totean vain omasta mielestäni karun faktan.
Kuulostaa järkevältä.

Itseasiassa pieni kolahdus sattui tuossa, alle kouluikäinen tyttö ja auto. Ei nyt ole mikään huono asenne moottoripyöräilijöitä kohti, lasken itseni sellaiseksi. Harvemmin nämä yksityisautoilijat retostelee foorumeilla, ainakaan ei tiedoksi ole tullut. Kun olen itse paikalla todistamassa pyörien nopeutta. Jälkikäteen lueskelen täällä foorumilla letkan ajajien fiiliksiä. Niin katson että voisin pistää kommenttia ja ehkä herättää ajatuksia. Ei maksa mitään, ei ole keltään pois jos tuon eri näkökulman. Todennäköisesti tästä ei ole suurta hyötyä, mutta ehkä tulevaisuudessa edes osa näistä päättömästi ajavista kuskeista ajattelisi vähän enemmän.
Hidastetöyssyjen puolestapuhuja en todellakaan ole, huomannut ettei monella tehdasautolla ole edes asiaa joistakin töyssyistä.
Nopeuden alentaminen ei auta, niinkuin tälläkin kertaa ei nopeusrajoituksia taidettu edes katsella? Vaan veturi "päättää" maksiminopeuden.
Vauhdista päätellen taisi PK-seuden letkakuskeista osa pistää loppuvuodeksi pohjat nopeudessaan tuossa tiellä.
Eikä lapset leiki ajoradalla, vaan käyttävät sitä siirtymissä, joskus se pitää ylittää. Siinä on huomattavan iso ero ylittää, jos ajoneuvo tulee 70km/h vai 140km/h.
Kohta varmasti taas seuraa muutamat vakiokommentit. "Älä itke jossei sulla ole hauskaa". Pitäisi siis ensimmäiseksi osallistua ajoletkaan ja koittaa roikkua perässä. Sitten vasta saisin kommentoida, mutta silti sitä ei huomioida, koska mulla ei ole hauskaa.
Erittäin hienona asiana pidän sitä, että moottoripyora.org järjestää ratapäiviä, pääsee ihan oikeasti luukuttamaan, niin ettei tuolla tiellä tarvitsee pelätä ajavansa kenenkään henkilön yli. Toivottavasti moni käyttäisi myös tämmöistä mahdollisuutta, vaikkei ole ratakuski, vaan pelkkä Suomen tiestön huippukuski, jolla on uskallusta + hauskaa + taitoa ajaa päättömästi.

...

Kuulostaa järkevältä.
Töyssyjä vaan kaikki kadut täyteen... no jos ei kuitenkaan.

Fiksumpaa olisi olla antamatta syytä moisten iskaritestipaikkojen rakentamiseen taajama-alueelle, luulisin ?

Ja sitten se loppukevennys:
ollaan lähdössä kaverien kanssa kalaan kolmella autolla. Pitääkö laittaa reitti poliisille etukäteen jotta voivat tulla tutkailemaan matkalle
blush.gif
Älä helwetissä
biggrin.gif
.

Jos sitte viimetipassa yllättää hinkuyskä, ripuli tai ruusu....
ja reissu peruuntuu, saat ihan varmasti syytteen
perättömästä ilmiannosta... tai ainakin viranomaisen
erehdyttämisestä
tounge.gif
.
033102beer_1_prv.gif

...

Kuulostaa järkevältä.
Töyssyjä vaan kaikki kadut täyteen... no jos ei kuitenkaan.

Fiksumpaa olisi olla antamatta syytä moisten iskaritestipaikkojen rakentamiseen taajama-alueelle, luulisin ?
biggrin.gif
Joo, inhoon yli kaiken hidasteita; mutta jos muu ei auta niin..
Musta tuntuu et suomalaisiin ei tehoa muu kuin rahan menetys
crazy.gif
Jos sakkorangaistukset vaikkapa viisinkertaistuisivat niin johan pitäis alkaa sääteleen polttoaineenkulutusta..
sport05.gif

edittiä taas sen verran, että puhun siis liikenteestä kokonaisuudessaan.

Itseasiassa pieni kolahdus sattui tuossa, alle kouluikäinen tyttö ja auto. Ei nyt ole mikään huono asenne moottoripyöräilijöitä kohti, lasken itseni sellaiseksi. Harvemmin nämä yksityisautoilijat retostelee foorumeilla, ainakaan ei tiedoksi ole tullut. Kun olen itse paikalla todistamassa pyörien nopeutta. Jälkikäteen lueskelen täällä foorumilla letkan ajajien fiiliksiä. Niin katson että voisin pistää kommenttia ja ehkä herättää ajatuksia. Ei maksa mitään, ei ole keltään pois jos tuon eri näkökulman. Todennäköisesti tästä ei ole suurta hyötyä, mutta ehkä tulevaisuudessa edes osa näistä päättömästi ajavista kuskeista ajattelisi vähän enemmän.
Hidastetöyssyjen puolestapuhuja en todellakaan ole, huomannut ettei monella tehdasautolla ole edes asiaa joistakin töyssyistä.
Nopeuden alentaminen ei auta, niinkuin tälläkin kertaa ei nopeusrajoituksia taidettu edes katsella? Vaan veturi "päättää" maksiminopeuden.
Vauhdista päätellen taisi PK-seuden letkakuskeista osa pistää loppuvuodeksi pohjat nopeudessaan tuossa tiellä.
Eikä lapset leiki ajoradalla, vaan käyttävät sitä siirtymissä, joskus se pitää ylittää. Siinä on huomattavan iso ero ylittää, jos ajoneuvo tulee 70km/h vai 140km/h.
Kohta varmasti taas seuraa muutamat vakiokommentit. "Älä itke jossei sulla ole hauskaa". Pitäisi siis ensimmäiseksi osallistua ajoletkaan ja koittaa roikkua perässä. Sitten vasta saisin kommentoida, mutta silti sitä ei huomioida, koska mulla ei ole hauskaa.
Erittäin hienona asiana pidän sitä, että moottoripyora.org järjestää ratapäiviä, pääsee ihan oikeasti luukuttamaan, niin ettei tuolla tiellä tarvitsee pelätä ajavansa kenenkään henkilön yli. Toivottavasti moni käyttäisi myös tämmöistä mahdollisuutta, vaikkei ole ratakuski, vaan pelkkä Suomen tiestön huippukuski, jolla on uskallusta + hauskaa + taitoa ajaa päättömästi.
Itsekin olen ratapäivien kannalla. Minun puolesta pitäisi laittaa pakolliseksi, että edes koko A-ajokortin saa.. kriteeriksi vaikka 3 päivän koulutus radalla ajamisesta ja alle 1.45.xx - 1.50.xx kiekan ajaminen alastarolla.

Ei pitäisi olla keneltäkään mahdotonta 3 päivän treenaamisen jälkeen? mutta melko moni kuski pysyisi jatkossa tiellä paremmin, eivätkä äkkitilanteet jännittäisi niin paljoa.

Varsinkin, kun täällä foorumilla jengi välissä esittää todella pelottavia kysymyksiä liittyen esim. jarruttamiseen ja vastaohjaukseen..

Ja kyllä, varmasti herätit ajatuksia monelle motoristille. Mikä on vain hyvä asia.

PS. Ei ole kivaa, jos pelkällä Jassulla on kivaa.
Tässä ketjussa varmaankin on tullut selville että kivaa taitaa olla jollain muillakin kuin mulla, tosin kääntyykö tää kenties kuitenkin niin että kun sulla ei oo kivaa niin sitten ei saa olla kellään? Vai onko ne kaikki PK-letkassa hymyssä suin ajelijat siellä pakotettuina ja oikeasti niillä on ihan vitun tylsää, koska sun mielestä meno on perseestä?

Että ei siinä mitään, jatka parvekkeella hengailua ja mulle privaviestien lähettämistä missä arvot asioita jotka ei mulle edes hevon vittua kuulu - ja toki kandee jatkaa toisten muroihin pissimistäkin
thumbs-up.gif

Kaveri tossa höpötteli eilen, että oli to. iltana tullu joku valkonen mopo ja kuskilla valkonen takki mutkassa hänen kaistallaan vastaan (kamu kerkes onneks vetää omalla ladullaan ihan ojan reunaan
tounge.gif
) ja sen jälkeen tuli liuta muita mopoja....
Ketä lie...
biggrin.gif

En ossoo sannoo kun ite olin muis maisemis...esson baaris vaan kuulee kaikenlaista  
wink.gif

PS. Ei ole kivaa, jos pelkällä Jassulla on kivaa.
Tässä ketjussa varmaankin on tullut selville että kivaa taitaa olla jollain muillakin kuin mulla, tosin kääntyykö tää kenties kuitenkin niin että kun sulla ei oo kivaa niin sitten ei saa olla kellään? Vai onko ne kaikki PK-letkassa hymyssä suin ajelijat siellä pakotettuina ja oikeasti niillä on ihan vitun tylsää, koska sun mielestä meno on perseestä?

Että ei siinä mitään, jatka parvekkeella hengailua ja mulle privaviestien lähettämistä missä arvot asioita jotka ei mulle edes hevon vittua kuulu - ja toki kandee jatkaa toisten muroihin pissimistäkin  
thumbs-up.gif
En nyt tiedä oletko huumorimiehiä. Tällä foorumilla kun näköjään vedetään tää kellä on hauskaa, kellä ei. Niin tällä tiellä asuu varmasti PALJON enemmän kuin letkassa oli. Samoin kun katsoo lenkkiä. Niin miksi mun pitäisi ymmärtää pienen osan hauskanpitoa, joka vaarantaa muita? En ymmärrä miten joku oikeasti kehtaa puolustella kuljettajia, joiden nopeus karkaa käsittömän suureksi yleisellä tiellä. Mutta silti löytyy puolustajia, onneksi taitaa olla vain murto-osa, joiden mielestä on OK pitää hauskaa yleisellä tiellä.

Kaveri tossa höpötteli eilen, että oli to. iltana tullu joku valkonen mopo ja kuskilla valkonen takki mutkassa hänen kaistallaan vastaan (kamu kerkes onneks vetää omalla ladullaan ihan ojan reunaan
tounge.gif
Ketä lie...
biggrin.gif

En ossoo sannoo kun ite olin muis maisemis...esson baaris vaan kuulee kaikenlaista  
wink.gif
Sun kaverin pitäisi ymmärtää, että se piti hauskaa. Sano sille kaverilles että pitäköön päänsä kiinni kun valittaa muitten hauskanpidosta.  
bowdown.gif

Jos se ei itse ajanut letkassa, niin miksi alkaa puhumaan, kun ei tiedä mistään mitään.  
062802moto_prv.gif

tounge.gif
Ketä lie...
biggrin.gif

wink.gif
Etsihän ne Vantaallakin oranssia moottoripyörää, kuka lienee ollut.. vai oisko se ollu oranssi mopo?
smile_org.gif

En nyt tiedä oletko huumorimiehiä. Tällä foorumilla kun näköjään vedetään tää kellä on hauskaa, kellä ei. Niin tällä tiellä asuu varmasti PALJON enemmän kuin letkassa oli. Samoin kun katsoo lenkkiä. Niin miksi mun pitäisi ymmärtää pienen osan hauskanpitoa, joka vaarantaa muita? En ymmärrä miten joku oikeasti kehtaa puolustella kuljettajia, joiden nopeus karkaa käsittömän suureksi yleisellä tiellä. Mutta silti löytyy puolustajia, onneksi taitaa olla vain murto-osa, joiden mielestä on OK pitää hauskaa yleisellä tiellä.
Nähtävästi siellä teidän asuinalueella on otettu ilolla tieto vastaan, että noi yksityiset parkkifirmat rekryää taloyhtiöistä vapaaehtoisia sakottajia - siinäkun saa mukavasti sisältöä elämään ja pääsee paheksumaan toisten tekosia. Liksaahan siitä ei saa, mutta ai että sitä tyydytyksen tunnetta kun pääsee kiinnittämään lapun jonkun sellaisen ikkunaan, jonka katsoo tehneensä väärin? Voi siihen samaan rahaan hieman paheksuakin kovaan ääneen...

Olishan se kauhiaa jos vaikka joku lapsi jäis sinen pysäköidyn auton alle - lisäksi kannattaa ajatella tuhoutuvia sademetsiä
inlove.gif

Nähtävästi siellä teidän asuinalueella on otettu ilolla tieto vastaan, että noi yksityiset parkkifirmat rekryää taloyhtiöistä vapaaehtoisia sakottajia - siinäkun saa mukavasti sisältöä elämään ja pääsee paheksumaan toisten tekosia. Liksaahan siitä ei saa, mutta ai että sitä tyydytyksen tunnetta kun pääsee kiinnittämään lapun jonkun sellaisen ikkunaan, jonka katsoo tehneensä väärin? Voi siihen samaan rahaan hieman paheksuakin kovaan ääneen...

Olishan se kauhiaa jos vaikka joku lapsi jäis sinen pysäköidyn auton alle - lisäksi kannattaa ajatella tuhoutuvia sademetsiä  
inlove.gif
Mihin tää pysäköiminen nyt liittyy?

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

en näköjään saa linkkiä toimimaan, mut miten tää jotenkin koskettaa....
biggrin.gif

tää ei ole sitten kenellekään henkkoht tarkoitettu tai sitten meille kaikille......
Tuossa on villakoiran ydin. Keskustelu ei johda mihinkään.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin on perseenreikääkin, aina ei kannata olla esittelemässä niitä. Uskalsin tämän kirjoittaa kun ei ole enää lasten katseluaika.....

Kauas on taas tultu asia(ttomuude)n vierestä
biggrin.gif

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back