• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Torstai XX/10

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kun joku näistä konttauksista niin kauheasti halusi märehtiä, niin heitän pienen laskutoimituksen, jossa olen tahallaan laskenut määrät alakanttiin varsinkin mopojen määrässä ja kilsoissa.

8 ajokautta
5 kuukautta / ajokausi (raa'asti 20 ajoa per kausi)
250km/lenkki
20 mopoa / ajo
800 000 km

15 kontannutta tekee yhden kontanneen per 53 300km. Paljon vai vähän, sen saa jokainen itse päätellä.

On kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka ovat kontanneet ja niitä jotka tulevat vielä konttaamaan.

Kun ajaa paljon niin saattaa sattua ja tapahtuakin enemmän, verrattuna siihen että hengaa vaan päivät pitkät parvekkeella kiikareiden kanssa.

15 kontannutta tekee yhden kontanneen per 53 300km. Paljon vai vähän, sen saa jokainen itse päätellä.

On kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka ovat kontanneet ja niitä jotka tulevat vielä konttaamaan.
Itse aloin ajaa 2004 pystymetsästä ja 800 kilsan jälkeen mutka suoraksi 10 pyörän letkan hänniltä, kun ei ollut hajuakaan pyörän käsittelystä. 4 kylkiluuta poikki, ambulanssikyyti sairaalaan ja pärrä lunastukseen. Kuukauden päästä ajettiin taas
Nyt on mittariin kertynyt n 90tht km eikä ongelmia, KK ajoja on ajeltu nyt pari kesää, eikä sielläkään ole sattunut yhtä ainutta ulosajoa ja toivottavasti ei sellaista jatkossa satukaan.
Kaikille mukavaa syksynjatkoa, ja anteeksi, jos sanoin asiat vähän turhankin suoraan..se vain on mulla tapana
talktohand.gif

Kamalan negatiivista kirjotteluu kokonaisvaltasesti vaikka kaik me ollaan samaa (marginaali)harrastajaporukkaa? Eiks vois ottaa silleen asiallisen linjan ja niinko juu nou?

Tapolle sanoisin että vaikka minä en osaa tarkkoja lukuja antaa, niin onhan noita kaatoja ja ulosajoja ollut mutta sitten taas, on siellä ollu satoja mopojaki ja tuhansia, tuhansia ja taas tuhansia kilsoja. Joskus on pannutettu ajovirheestä (jolloin varmaan osatekijänä on liian suuri tilannenopeus), joskus ulkoisen tekijän takia (siis, jos hiekka tai diesel-läntti tai routamonttu on myös ulkoinen tekijä kuten esim. auto, vs. että olis tasanen "normi"asvaltti), joskus myös teknisen vian takia.

Kyllähän noita nuttuja sattuu päivittäin tien päällä mutta ei niistä tänne kirjotella, vaikka ajettas hitaasti, rajotusten mukaan, touring-vauhtia tai sikalujaa
smile_org.gif
Ja niissä pannuissa on kyseessä täsmälleen samat tekijät... Puhumattakaan sitten niistä "pieleen" menneistä ohituksista, niistä saa lukea viikottain lehdistä kuinka joku mopo on lähteny ohittaan ja läskikshän se on menny. Kieltämättä joskus ittelläki on ohituspaikat ollu vähän mitä on
lookaround_orig.gif

Että jos nyt silleen mietitään pk-ajojen "vaarallisuutta". Pitäs kattoo tilastoja, kuinka monen ajokilometrin jälkeen keskimäärin motoristi nututtaa ja verrata niitä sitten pk-letkaan. Ja muistakaa nyt sitten että tilastoista siivotaan aina ääripäät pois eli ne "olen ajanut 30 vuotta kymppitonnin joka vuos ja ikinä en ole kaatunut" ja "pitäs taas mennä kauppaan kun kaheksas mopo meni lunariin". Liekö kukaan pitää tommosia tilastoja? Tilastokeskus tuskin, ei niit kiinnosta, vakuutusyhtiöiden keskusliitto, joku muu instanssi? Pitää muistaa että jotta tilastoja voi tehä niin joltakin pitäs joskus jotain kysyä ja mä en ole kuullut että yheltäkään ois kysytty mitään muuta kuin kuittia siitä uudest akypärästä nutun jälkeen...

Kun nyt nutuista puhutaan niin oon mäki aiheuttanu vakuutusyhtiölle kauhean kokoisen laskun, kun nuttusin viime keväänä Kimppakivalla. Ja ei, en huudellut täällä kaadon syitä tai yrittänyt syyllistää ketään. Sattu mikä sattu (polveen muun muassa, kolottaa vanhaa vieläkin
smile_org.gif
) Ihan itte maksan vakuutusmaksuni, nyt korkeempaa tippuneiden bonareiden takia, ja ajan ihan ikiomalla ajokortilla kunnes setä sininen sen korjaa, ja silloinkin maksan (varmaan isot) sakkoni ihan itse. Kaveri taas on pistäny 2 mopoo AVK:lle tänä kesänä, toisen ihan yssisseen eturenkaan alla olevan hiekan + etujarrun takia ja toisen pk-ajoilla. Ja sitten vielä yhdellä pk-ajolla yks suht tuore kuski nututti sen takia että vauhti oli sen verta rauhallinen että keskittymiskyky kärsi (huomasin itsessäni samoja oireita peräluuskana ollessani...) ja luki mutkan väärin
buttrock.gif
Näitä sattuu kaikenlaisii, seuraava voi olla kuka vaan meistä?

Musta on tosi kiva että on erilaisia ajoja, uusimpana tulokkaana Goza G:n (meni varmaan nikki väärin) järkkäämät Touringit (olin kerran, oli kiva reissu). Sitä vaan ajan takaa että kun kaikille on jotain niin miksi pitää huudella semmosten ajojen ketjussa mihin ei ole osallistunut tai ole halua osallistua? Että siis, jos mä en tykkää vaikka KK:n vauhdista, niin en mä mee niitä kritisoimaan sinne ketjuun että tehän ootte muille vaaraksi kun ajatte alle sallitun nopeuden, taikka Tourinki-ajoissa että teidän se "touring-vauhti" on liian hidas ohituksiin mutta kuitenkin sen verran vauhdikas että kärkytte muiden takakontissa kiinni? Nämä siis kärjistettyjä esimerkkejä vaan...

No ne taajamavauhdit... Omasta puolestani olen pahoillani jos siellä viime torstaina joku ajeli taajamassa liian lujaa. Mä olen osallistunut yhtä lukuunottamatta jokaiseen pk-ajoon tänä kesänä ja taajamassa (ts. asuinalueella, oli siellä se taajama-merkki tai ei) en kertaakaan ole ajanut moisia vauhteja mitä kuvattiin, vaan siellä on ajettu muun liikenteen mukana. Yhtäkään autoa en myöskään ole ohittanut taajamassa, traktorin kyllä useamminkin. Samoin jos tiedän tai veturin merkistä näen että risteys on tulossa piakkoin en lähde ohittamaan eli siis nostamaan nopeuksia. Näin letkat ovat pääsääntöisesti toimineet tänä kesänä. Veturihan ei millään näe koko letkaa, että sitten se on niistä yksilöistä kiinni, ei pk-ajoista niinkään. Semmonen kuski luultavasti tekisi saman vaikka ajaisi yksin.

Tachometer sano hyvin että ajetaan enempi ja kirjotellaan vähempi. Siksipä mä meinasin notta hyppään nyt mopon selkään kun keli on tosi kiva. Jos vaikka ajais Kytäjän kautta Hyvinkään ABC:lle kaffelle
tounge.gif
(siksi muuten Kytäjän kautta että mä pelkään sitä pätkää ku horkkaa, siellä kun on sitä hiekkaa joka mutkassa. Jos mä nyt sit vetäsen mettään niin se on sitten joko ulkoisen tekijän, ts. sen hiekan, syytä tai vaihtoehtoisesti turhan suuren nopeuden...) Elikkä siis, jos mun ilmottautumista ei näy ens torstain pk:lle niin olen joko a) sairaalassa tai b) sairaalan kellarin kylmäkaapissa
lookaround_orig.gif

Gsus kun täst tuli romaani. Ei ollu tarkotus. Mutta mulla on ollu kivaa sekä PK- että Tourinki-ajolla. Molempiin menen uudestaan (kunhan edellisessä kappaleessa esittämäni skenaario ei toteudu...)
thumbs-up.gif

EDITtiä.. Jassu laskeskeli. Hyvä Zassu
062802jumpie_prv.gif

Ja täsmennän sen verran kun Tapo ehti tossa kans vastata kun kirjottelin, KK:lla on varmaan vaan sitten se yksi ainut nuttu, mutta se ei ole ulosajo vaan ihan semmonen kaato vaan, tosin vakuutusyhtiölle ihan hiton kallis semmonen sekä pyörän että polven osalta
smile_org.gif
Vaan sou not, sitä varten ne vakuutukset on

So true...

Kaatojen märehtiminen on kyllä melko turhaa, sillä (pk:issa) ajettuihin kilometreihin nähden ne eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Mopoja kaatuu ympäri suomea joka päivä ajokauden aikana.

Minä en ainakaan ole kuullut yhdestäkään suurella tilannenopeudella tapahtuneesta konttauksesta, tai ulkopuolisista uhreista (onneksi). Sen sijaan edellämainitulla rookie-ajolla kyllä melkein edestäni joku rytkäytti ojaan suht helpossa mutkassa, alle rajoitusten nopeudesta.

Syyt konttailuun lie muualla, siitä voi joku muu tehdä väitöskirjansa vaikuttaako letka-ajo positiivisesti vai negatiivisesti. Minun ainakin on ollut helpompi ajaa tuntemattomia mutkateitä niissä letkoissa joissa olen käynyt, kun edelläolevan menosta voi päätellä jotain mitä on edessä tulossa - toki sen mukaan sokeasti ei voi ajaa, sillä suurella varmuudella edessäni ajaa taitavampi kuski.

Kaikki yllä mainittu sen kummemmin ottamatta kantaa letkan tai vetureiden vauhtiin - jälkimmäisestä en edes tiedä, kun ikinä en ole kärkiporukan kanssa ajanut.

Ja täsmennän sen verran kun Tapo ehti tossa kans vastata kun kirjottelin, KK:lla on varmaan vaan sitten se yksi ainut nuttu, mutta se ei ole ulosajo vaan ihan semmonen kaato vaan, tosin vakuutusyhtiölle ihan hiton kallis semmonen sekä pyörän että polven osalta
smile_org.gif
Mojo Anu..ehkäpä näemme taas ABC:lla, ajeleppa varovasti.
PS.muistin tuon, mutta paikallaan kaatoja ei lasketa
smile_org.gif

smile_org.gif
Mojo Anu..ehkäpä näemme taas ABC:lla, ajeleppa varovasti.
smile_org.gif
Ei lasketa ei, itse asiassa ja loppupeleissä syyhän on joko a) mun vanhempien kun musta tuli tämmönen hattivatti tai b) Yamahan kun tekivät kusiaisestaan niin korkian
tounge.gif

Taajuus ehkä Pohjola rupee tekemään karttaa missä mopot pannuttaa ja miksi, ja niille tulee tariffimaksut, että esim. Tammela on kalliimpaa aluetta kun esim. Mysrkylä... Hmm....
smile_org.gif
Lähinnä viittasin tolla siihen että jos ne mitää tilastoja tekis kaato/motoristi/kilometrit niin niitähän niitten pitäs kysellä... Mutta kyllä kaitten sä sen snaijasitki
tounge.gif

Tänä vuonna veturoimieni letkojen perusteella sanoisin että ihannetilanne olisi se että letka-ajoa aloitteleva henkilö tutustuisi touhuun ensin kimppakivoilla, siirtyisi siitä TouRinkiin ja vasta sitten jos meno letkoissa vielä maittaa, kokeillisi PK-letkaa. Ja silloinkin ensin letkan peräpäässä.

Kimppakivat ovat mahtava tapa treenailla letkassa-ajelua rauhallisella rytmillä, riittävin tauoin ja hyvin organisoiduin reitein. Matkojen pituudet ovat selvästi lyhyempiä ja reissuilla on usein jokin teema.

TouRinki tarjoaa jo aavistuksen enemmän vauhtia ja letkakoot ainakin toistaiseksi ovat olleet maltillisempia kuin PeeKoot.

PK tarjoaa selvästi enemmän haastetta reippaan etenemisensä johdosta, ja ajojen matkapituudet ovat sangen usein 250 + kilometriä. Reitit ovat myös melko haastellisia koska ne kyhätään kasaan lähes puhtaasti mutkannuolenta mielessä.

Jokaisen ORG. ajon eteen on veturit tehneet hyvän pohjatyön taatakseen maksimaalisen ilon osallistujilleen. PK-letkat joista itse olen parhaiten perillä on varustettu myös pmr radiopuhelimilla jotta veturin ja perämies saavat toisiinsa yhteyden heti jos sellaiselle olisi tarvetta. Useinmiten näitä välineitä on letkassa kolmesta neljään.

Kaikein pahin tilanne mitä kuvitella saattaa, on se jossa nämä ORGilaisia palvelevat eri letka-ajon muodot asetetaan vastakkain. Siinä omat koirat purevat omaa laumaa.

Niin ikään on hyvä muistaa että ei se että ajaa jossain näistä porukoista tarkoita sitä etteikö voisi halutessaan ajella vaikka jokaisessa samalla viikolla. Ei ole olemassa mitään kastijakoa joka edellyttäisi pysymään valitsemassaan porukassa. Sen mukaan pitää mennä mikä kulloinkin on fiilis. Tänään täällä ja huomenna tuolla. Kunhan on hauskaa ja luotuja ja hyvin tiedossaolevia pelisääntöjä noudattaa. Ihan jo muiden turvallisuuden vuoksi.

Tässä taannoin eräs nimeltä mainitsematon teki jo valtavan suurta työtä aiheuttaakseen B-iltojen ja orgin ajojen välille keskinäistä katkeruutta. Täysin idioottimaista ja kaikilta osin tuomitavaa touhua, joka onneksi havaittiin ajoissa kummassakin päässä.

Nopeuksien ja kaatumisten jaarittelu täällä kovaan ääneen on kuin kusisi omaan kypäräänsä ja vieläpä kiskaisisi sen sitten päähänsä. Ylinopeuksia ajetaan tälläkin sekunnilla pitkin Suomen maata kymmenissä tuhansissa kohdissa. Kuka millaisellakin ajoneuvolla. Joku kaatuu joka päivä jossain päin maata.

Hassu sanoa, mutta raaka fakta vaan on se että turvallisin paikka kontata, on orgin letkassa. Taatusti saa heti avun ja voi luottaa siihen että ketään ei jätetä ojan pohjalle vaikeroimaan. Mopot huolehditaan aina kotiin tai korjaamolle, talkoilla jos ei vakuutukset kata hinausta. Ja välittäminen ei lopu vielä tähän vaan useasti ollaan oltu mukana toipumisissa (jotka onneksi lähes aina ovat henkisiä) ja ollaanpa oltu jopa tukena ja apuna kun pudonnut ratsastaja on kiivennyt haparoiden takaisin satulaan.

Lakataan jo paskomasta omaan hiekkalaatikkoomme koska sellaiseen ei edes ole oikeasti mitään aihetta.

Toistan hieman vanhaa mantraa mutta jos meidän perheessä yksistään kuluu 20 tuhatta kaudessa tähän harrastukseen (luvussa ei ole itse mopojen hankintaa) niin kyllä sen idea on siinä että sen tulisi olla hauskaa.

Älkäämme ylentäkö itseämme pihapoliiseiksi tai kouhkaaviksi kansalaisaktiiveiksi. Muistetaan jokainen että olemme täällä vain nauttiaksemme moottoripyöräilystä. Kuka milläkin tavoin. Mitä tiiviimpi on rintamamme erilaisista mieltymyksistä huolimatta, sitä suurempi on joukkovoimamme etujamme puolustaessamme.

Tällaisena hieman hitaana rauhallisena röllinä olen kyllä
ihan aidosti hämmästellyt noita eteen sattuneita
pannuja..... että mitä helvettiä nyt oikeen tapahtuu  
omg.gif
.

Maailman tappiin voidaan jankata muusta, mutta ihan mahdotonta on lähteä mukaan siihen että ko. konttaukset
olisivat johtuneet nopeudesta... tai edes tilannenopeudesta.

Kenenkään ajotaitoihin kantaa ottamatta... keskellä lattiaa on kompastuttu omiin jalkoihin, tai sitten ei vaan ole huomioitu
esim. hiekkoja tarpeellisella tavalla.

Ei enempää näistä.

Olisi kyllä mukavaa käydä debattia ihan eri lähtökohdista ja näkemyksistäkin, mutta mutta......
Ei voi välttyä ajatukselta, että täällä selostetaan tapahtumia kuin aitiopaikalta (en nyt viittaa SUORAAN parvekkeeseen  
tounge.gif
)
mutta näköalat on todellisuudessa heikommat kuin että
perseenreijällä tarkkailis se haudattuna syvälle sohvaan  
tounge.gif
.

smile_org.gif
Ei helvata... Nythän mä vasta snaijasin. Kun Jassukin tossa sano että on vain kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka on kontannu ja niitä jotka ei, niin mä oon niinko tähän asti aatellu et mä oon jo kontannu (ts. toi kaato), mut emmä sit oo... Iiks... Mulla on kyllä semmonen 75tkm takana näille kahelle kaudelle että kohta meen sustaki ohi. Joten, mun on varmaan aikaki jo sitte nututtaa
tounge.gif

Hassu sanoa, mutta raaka fakta vaan on se että turvallisin paikka kontata, on orgin letkassa. Taatusti saa heti avun ja voi luottaa siihen että ketään ei jätetä ojan pohjalle vaikeroimaan. Mopot huolehditaan aina kotiin tai korjaamolle, talkoilla jos ei vakuutukset kata hinausta. Ja välittäminen ei lopu vielä tähän vaan useasti ollaan oltu mukana toipumisissa (jotka onneksi lähes aina ovat henkisiä) ja ollaanpa oltu jopa tukena ja apuna kun pudonnut ratsastaja on kiivennyt haparoiden takaisin satulaan.
Tämä on kyllä pakko allekirjoittaa.

Omien oppirahojen jälkeen kannustusta "takaisin satulaan" tuli paljon aktiivitahoilta ja se edesauttoi henkisen klommon oikomista huomattavasti.

smile_org.gif
Ei helvata... Nythän mä vasta snaijasin. Kun Jassukin tossa sano että on vain kahdenlaisia motoristeja, niitä jotka on kontannu ja niitä jotka ei, niin mä oon niinko tähän asti aatellu et mä oon jo kontannu (ts. toi kaato), mut emmä sit oo... Iiks... Mulla on kyllä semmonen 75tkm takana näille kahelle kaudelle että kohta meen sustaki ohi. Joten, mun on varmaan aikaki jo sitte nututtaa
tounge.gif
Juu..älä konttaa, katselen sua mieluusti muulloin kuin silloin, kun sulla on rupia kasvoilla taikka jossain muualla

Niin kauan kun tuollaiset letkat vaikuttaa oman ja lähimmäisteni turvallisuuteen, niin on minulla oikeus tuoda julki mielipiteeni. Vaikutusta sillä tuskin hirveästi on, kun lukee osan asennetta liikenteeseen koskevia viestejä. Mutta letkassa on niin paljon aikuisia mukana, että varmasti osa ehkä ajattelee enemmän seuraavalla kerralla. Toivottavasti jos joku vielä vetää reitin tuosta, niin olisi vähän kypsyyttä tullu tietylle osalle, joiden toiminta muistuttaa lähinnä päätöntä ajelua. Ilmoitusta vaan reiteistä, niin ainakin osaan varautua seuraavan kertaan, niin on sitten minullakin hauskaa.
Ihmetyttää kyllä eniten, miten täällä pidetään hauskana liikenteen vaarantaminen?
Turha väittää ettei sitä tapahtunut, kun ei ole kyse vain yhdestä silminnäkijästä. Vaan letkassa, eri paikoissa, parvekkeella olleita.

PS. Suurinosa näytti ajavan fiksusti, vaikka ylinopeutta taisi olla melkein jokaisella. Mutta eihän se tässä ongelma ollutkaan, vaan osan älytön vauhti mutkan takaata.

Niin kauan kun tuollaiset letkat vaikuttaa oman ja lähimmäisteni turvallisuuteen, niin on minulla oikeus tuoda julki mielipiteeni.

Ihmetyttää kyllä eniten, miten täällä pidetään hauskana liikenteen vaarantaminen?
Ihan samaa mieltä. On vääränlaista velliperseyttä niistää tippaa jos vaikka jonkinlainen ajotapa aiheuttaa vähän laajempaa pohdiskelua.

Sikäli ehkä pidän retkeily-mottoripyöräilyä järkevämpänä kuin fiilistely-moottoripyöräilyä, että ensinmainitussa voi myös tietyllä tapaa kerryttää sitä korvien välissä olevaa henkistä pääomaa, kun taas jälkimmäisessä kyse on mun mielestä vaan kikseistä, jotka kai voisi saada vaikka injektoimalla jotain sopivaa hallusinoivaa stimulanttia+adrenaliinia kyynärtaipeeseen. Oman potkunsa soppaan antaa kummassakin moottoripyöräilytavassa sitten se sosiaalinen aspekti, joka näissä letkoissa ja kimpoissa viehättää ja aiheuttaa ihmiselle tyypillistä laumakäyttäytymistä.

Toi lujaa-mutkailu on musta verrattavissa taajamassa harrastettavaan tarkkusammuntaharrastuksen. Ei siinäkään mitään vahinkoa kenellekään satu kun vaan ollaan huolellisia, paitsi silloin kun sattuu harvinainen vahinko, ja niitähän sattuu siellä ampumaradallakin, vaikka siellä onkin hiukan enemmän tilaa sohia sillä raudalla. Ja yleensähän nuo ampumarautojen kanssa harrastavat muutenkin loukkaavat vain itseään johonkin jalkaan tms.

Ja kun nyt miettii että mikä vtun kimittäjä mä nyt olen, niin joo, seittemäntoista vuotta B-kortiilla ja sitten 3 viikkoa mopolla ja ekat ylinopeussakot. Makkaramiitissäkin saattoi mennä se nelkyt ylinopeutta, ehkä enemmänkin, ja jos en olisi itse niin velliperse, niin olisin taastusti tiputtanut itseni taaemmas letkassa, mutta kun katoko-katoko-kun-katoko-muukki-ja-jänskää...  
nixweiss.gif

Jepjep!  
033102beer_1_prv.gif

buttrock.gif

Tässä kattellu juttua niin tekis oikeestaan mieli tulla ajoihin mukaan mutta joutus kyllä alotteleen jonon jälkipäästä....kokemuksen kerttyessä ehkä sitten vähä eteenpäin jonossa pääsis
062802moto_prv.gif

Vieläks täällä ajetaan? Mä tulin kotiin jo 4 päivää sitten, taisin siis kaahata...

Riittosia on kyllä nämä PK-ajelut kun juttua riittää viikoks vaikka mitään ei tapahtunu. Pyöriä vain meni eri paikkojen ohi vaihtelevalla nopeudella.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back