Kamalan negatiivista kirjotteluu kokonaisvaltasesti vaikka kaik me ollaan samaa (marginaali)harrastajaporukkaa? Eiks vois ottaa silleen asiallisen linjan ja niinko juu nou?
Tapolle sanoisin että vaikka minä en osaa tarkkoja lukuja antaa, niin onhan noita kaatoja ja ulosajoja ollut mutta sitten taas, on siellä ollu satoja mopojaki ja tuhansia, tuhansia ja taas tuhansia kilsoja. Joskus on pannutettu ajovirheestä (jolloin varmaan osatekijänä on liian suuri tilannenopeus), joskus ulkoisen tekijän takia (siis, jos hiekka tai diesel-läntti tai routamonttu on myös ulkoinen tekijä kuten esim. auto, vs. että olis tasanen "normi"asvaltti), joskus myös teknisen vian takia.
Kyllähän noita nuttuja sattuu päivittäin tien päällä mutta ei niistä tänne kirjotella, vaikka ajettas hitaasti, rajotusten mukaan, touring-vauhtia tai sikalujaa
Ja niissä pannuissa on kyseessä täsmälleen samat tekijät... Puhumattakaan sitten niistä "pieleen" menneistä ohituksista, niistä saa lukea viikottain lehdistä kuinka joku mopo on lähteny ohittaan ja läskikshän se on menny. Kieltämättä joskus ittelläki on ohituspaikat ollu vähän mitä on
Että jos nyt silleen mietitään pk-ajojen "vaarallisuutta". Pitäs kattoo tilastoja, kuinka monen ajokilometrin jälkeen keskimäärin motoristi nututtaa ja verrata niitä sitten pk-letkaan. Ja muistakaa nyt sitten että tilastoista siivotaan aina ääripäät pois eli ne "olen ajanut 30 vuotta kymppitonnin joka vuos ja ikinä en ole kaatunut" ja "pitäs taas mennä kauppaan kun kaheksas mopo meni lunariin". Liekö kukaan pitää tommosia tilastoja? Tilastokeskus tuskin, ei niit kiinnosta, vakuutusyhtiöiden keskusliitto, joku muu instanssi? Pitää muistaa että jotta tilastoja voi tehä niin joltakin pitäs joskus jotain kysyä ja mä en ole kuullut että yheltäkään ois kysytty mitään muuta kuin kuittia siitä uudest akypärästä nutun jälkeen...
Kun nyt nutuista puhutaan niin oon mäki aiheuttanu vakuutusyhtiölle kauhean kokoisen laskun, kun nuttusin viime keväänä Kimppakivalla. Ja ei, en huudellut täällä kaadon syitä tai yrittänyt syyllistää ketään. Sattu mikä sattu (polveen muun muassa, kolottaa vanhaa vieläkin
) Ihan itte maksan vakuutusmaksuni, nyt korkeempaa tippuneiden bonareiden takia, ja ajan ihan ikiomalla ajokortilla kunnes setä sininen sen korjaa, ja silloinkin maksan (varmaan isot) sakkoni ihan itse. Kaveri taas on pistäny 2 mopoo AVK:lle tänä kesänä, toisen ihan yssisseen eturenkaan alla olevan hiekan + etujarrun takia ja toisen pk-ajoilla. Ja sitten vielä yhdellä pk-ajolla yks suht tuore kuski nututti sen takia että vauhti oli sen verta rauhallinen että keskittymiskyky kärsi (huomasin itsessäni samoja oireita peräluuskana ollessani...) ja luki mutkan väärin
Näitä sattuu kaikenlaisii, seuraava voi olla kuka vaan meistä?
Musta on tosi kiva että on erilaisia ajoja, uusimpana tulokkaana Goza G:n (meni varmaan nikki väärin) järkkäämät Touringit (olin kerran, oli kiva reissu). Sitä vaan ajan takaa että kun kaikille on jotain niin miksi pitää huudella semmosten ajojen ketjussa mihin ei ole osallistunut tai ole halua osallistua? Että siis, jos mä en tykkää vaikka KK:n vauhdista, niin en mä mee niitä kritisoimaan sinne ketjuun että tehän ootte muille vaaraksi kun ajatte alle sallitun nopeuden, taikka Tourinki-ajoissa että teidän se "touring-vauhti" on liian hidas ohituksiin mutta kuitenkin sen verran vauhdikas että kärkytte muiden takakontissa kiinni? Nämä siis kärjistettyjä esimerkkejä vaan...
No ne taajamavauhdit... Omasta puolestani olen pahoillani jos siellä viime torstaina joku ajeli taajamassa liian lujaa. Mä olen osallistunut yhtä lukuunottamatta jokaiseen pk-ajoon tänä kesänä ja taajamassa (ts. asuinalueella, oli siellä se taajama-merkki tai ei) en kertaakaan ole ajanut moisia vauhteja mitä kuvattiin, vaan siellä on ajettu muun liikenteen mukana. Yhtäkään autoa en myöskään ole ohittanut taajamassa, traktorin kyllä useamminkin. Samoin jos tiedän tai veturin merkistä näen että risteys on tulossa piakkoin en lähde ohittamaan eli siis nostamaan nopeuksia. Näin letkat ovat pääsääntöisesti toimineet tänä kesänä. Veturihan ei millään näe koko letkaa, että sitten se on niistä yksilöistä kiinni, ei pk-ajoista niinkään. Semmonen kuski luultavasti tekisi saman vaikka ajaisi yksin.
Tachometer sano hyvin että ajetaan enempi ja kirjotellaan vähempi. Siksipä mä meinasin notta hyppään nyt mopon selkään kun keli on tosi kiva. Jos vaikka ajais Kytäjän kautta Hyvinkään ABC:lle kaffelle
(siksi muuten Kytäjän kautta että mä pelkään sitä pätkää ku horkkaa, siellä kun on sitä hiekkaa joka mutkassa. Jos mä nyt sit vetäsen mettään niin se on sitten joko ulkoisen tekijän, ts. sen hiekan, syytä tai vaihtoehtoisesti turhan suuren nopeuden...) Elikkä siis, jos mun ilmottautumista ei näy ens torstain pk:lle niin olen joko a) sairaalassa tai b) sairaalan kellarin kylmäkaapissa
Gsus kun täst tuli romaani. Ei ollu tarkotus. Mutta mulla on ollu kivaa sekä PK- että Tourinki-ajolla. Molempiin menen uudestaan (kunhan edellisessä kappaleessa esittämäni skenaario ei toteudu...)
EDITtiä.. Jassu laskeskeli. Hyvä Zassu
Ja täsmennän sen verran kun Tapo ehti tossa kans vastata kun kirjottelin, KK:lla on varmaan vaan sitten se yksi ainut nuttu, mutta se ei ole ulosajo vaan ihan semmonen kaato vaan, tosin vakuutusyhtiölle ihan hiton kallis semmonen sekä pyörän että polven osalta
Vaan sou not, sitä varten ne vakuutukset on