• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paha mp-kolari Eurassa 2.4.09

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siinä kohdilla tämä motoristi ajoi ainakin hyvin rauhallisesti, eikä minulla ollut mitään vaikeuksia häntä havaita.
Näinhän se on. Tuskin kellään motoristilla on ongelmia huomata moottoripyörät näin keväisin liikenteessä. Ainakin itsellä huomio kiinnittyy heti jos jokin kakspyöräisen näköinenkin on liikenteessä.

Ja asiasta toiseen. Muistaakseni MP-Maailma lehdessä oli joskus artikkeli, että B-korttitutkinnon suoritukseen pitäisi lisätä pakollinen istuminen moottoripyörän kyydissä parin ajotunnin kerran. Ei mikään huono idea ollenkaan, vois laajentaa autoilijoidenkin näkökenttää huomattavasti.

Miten saatanan sokea pitää olla, ettei näe edestä päin tulevaa moottoripyörää jossa on valot päällä? Saattaa jäädä muutakin tärkeää näkemättä..
Tosin tällä foorumilla tuokin varmasti kääntyy jossain vaiheessa prätkäkuskin syyksi.
Jos pystyt laskemaan syöttöjen määrän varsinkin tosta ekasta videosta, niin tarjoon sulle vuoden kesän mopoilubensat:
http://www.youtube.com/watch?v=nkn3wRyb9Bk
http://www.youtube.com/watch?v=VNdekYNzvzA
http://www.youtube.com/watch?v=9NSBPBkTfS8
Laskin ensimmäisestä videosta 21 syöttöä ja huomasin ohikävelevän naisen myös. Mutta laskin yhden syötön liikaa, joten jäi bensat saamatta.
ps. Puolenkesän bensat edes tosta.

Miten saatanan sokea pitää olla, ettei näe edestä päin tulevaa moottoripyörää jossa on valot päällä? Saattaa jäädä muutakin tärkeää näkemättä..
Tosin tällä foorumilla tuokin varmasti kääntyy jossain vaiheessa prätkäkuskin syyksi.
Jos pystyt laskemaan syöttöjen määrän varsinkin tosta ekasta videosta, niin tarjoon sulle vuoden kesän mopoilubensat:
http://www.youtube.com/watch?v=nkn3wRyb9Bk
http://www.youtube.com/watch?v=VNdekYNzvzA
http://www.youtube.com/watch?v=9NSBPBkTfS8
Kyllä mä tosta sen 20 syöttöä laskin. Mutta ei tartte maksaa mun bensoja. Tolla ei juurikaan ollu aiheen kanssa suoraa tekemistä, näin puhdasta keskittymistä yhteen asiaan kun ei liikenteessä voi tehdä. Paitsi ne "emmä nähny -tyypit" jotka voi keskittyä mihin muuhun vaan liikenteessä, paitsi itse liikenteeseen.

...tana että ottaa aivoon tällaset uutiset.

Nuo on inhimmillisiä erehdyksiä... Koskaan ei voi olla varma. Kaikille osapuolille tiukka tilanne
sad_orig.gif
Tuota niin. Olen eri mieltä. Liikenteessä VOI olla varma. Ei kaikesta, mutta kyllä vasemmalle kääntymisestä ja vastaantulevasta liikenteestä pitää olla varma. Pelottavaa, jos monikin ajattelee toisin...  
sad_orig.gif

Mitä tähän onnettomuuteen tulee, niin odottelen itse tarkempia tietoja. Ensireaktio oli toki, että ¤&tun puusilmä, mutta kuunnellaan nyt, josko joku tietäisi millaiset varusteet oli, mitkä vauhdit, mistä aurinko jne. Tässä on monta yksityiskohtaa, mistä ainakaan minä en tiedä mitään enkä siten järkiperusteisin syin voi tuomita kumpaakaan.
Juu ei voi olla varma mistään. Eikä varsinkaan näin keväällä.

Parasta kun MP-kuskilla on kokoajan "mitä jos" plan-B mielessä. Sillä B-planilla saattaa pelastua tai sitten ei.

Varmaa kuitenkin on että jos olettaa liikaa, niin sattuu ennemmin tai myöhemmin vahinko. Syyllisyys kysymykset vakavan vahingon sattuessa on niitä pienimpiä murheitä MP-kuskin kannalta.

Eikä se vastapuoli yleensä tahallaan niitä vaaratilanteita aiheuta.

Nuo on inhimmillisiä erehdyksiä... Koskaan ei voi olla varma. Kaikille osapuolille tiukka tilanne
sad_orig.gif
Tuota niin. Olen eri mieltä. Liikenteessä VOI olla varma. Ei kaikesta, mutta kyllä vasemmalle kääntymisestä ja vastaantulevasta liikenteestä pitää olla varma. Pelottavaa, jos monikin ajattelee toisin...  
sad_orig.gif
Kyllä mä menen kanssa tolle linjalle, että valitettavasti noita inhimillisiä erehdyksiä ja vahinkoja tapahtuu. Eikä varma voi olla.

Tämän kun on tiedostanut, oppii jo ite ennakoimaan mahdollisia vaaratilanteita, kun joku muu ei näe, ei huomaa, tai muuten tekee virheen.

Ja toki niitä voi itellekin sattua. Ei ole kun pari aamua taaksepäin, olin liittymässä isommalle tielle risteyksestä kolmion takaa. Tarkoituksenani kääntyä vasemmalle. Jotenkin vain oikealta tullut auto jäikin autoni palkin taakse, enkä sitä nähnyt. Onneksi huomasin sen ennen kuin ehdin tuolle kaistalle, ois muuten ottanut nokat aika hyvin yhteen.
Ja tosiaan, katsoin kyllä molempiin suuntiin..

"HeavenSB" ja "vetomies" lienette hyvinkin ylpeitä postauksistanne, moinen p....n jauhanta ei vaan hyödytä ketään, korkeintaan kielii jonkin asteisesta asennevammasta. Ei ole muuta keinoa selvitä kuin uskoa, kuten jo aikaisemmin on sanottu, olevansa näkymätön ja toimia sen mukaan.
wink.gif
Kiitos, oikein arvattu, olen hyvin ylpeä. Mikä tahansa, mikä saa ihmiset keskittymään todellisiin vaaranpaikkoihin naurettavan rahankeruun ja kyyläyksen sijasta, on positiivista.
Niin kauan kuin poliisilla on aikaa omana vapaa-aikanaan jahdata endurokuskia joka ajoi 20m eturengas ylös kytkettynä valoista lähtiessään, tai kyyristellä moottoritien penkalla salamavalojen kanssa sakottamassa tasaista nopeutta liikennevirran mukana ajavia, tulee myös aiheiden kommentointi jatkumaan.
thumbs-up.gif

Kyllä mä menen kanssa tolle linjalle, että valitettavasti noita inhimillisiä erehdyksiä ja vahinkoja tapahtuu. Eikä varma voi olla.

Tämän kun on tiedostanut, oppii jo ite ennakoimaan mahdollisia vaaratilanteita, kun joku muu ei näe, ei huomaa, tai muuten tekee virheen.

Ja toki niitä voi itellekin sattua.
Toki näin on. Kuitenkin kolmion ja stopin takaa tullessani käytän nollatoleranssia: tulee mikä tahansa rekka tai ET mistä tahansa mun kannalta väistösuunnasta, niin mä näen sen.

Juu, en ole jeesus. Kyse on vain asenteesta.

Joo, kyllä vaan jotenkin sellaisen auton a-pilarin taakse mahtuu yhtä sun toista. Kerran jos vaan vilkaisee, niin joskus kolisee.

Yritetään olla varovaisia ja tarkkailla niitä kaverinkin virheitä.

Tuli oikein paska fiilis.. Taidan ottaa polkupyörän ja hakea itelle huomioliivin motonetistä.  Radioasemat olis kanssa hyvä paikka laittaa infoa alkaneesta kaudesta. Ollaan varovaisia liikenteessä!

sama tääl paska fiilis ja pisti vähän miettimään oman ajotyylin ja myös sen että kuin riippuvainen pyöräilijä on autoilijoista:( anteeks vaan mut saatanan vitun ämmät ja vanhat patut vois laittaa joka vitun vuosi suorittamaan joku ajokoe!!luulis jo ajokoulus oppinut katsotaan vasemmalle ja sit oikealle!!!!
blush.gif

Kiitos, oikein arvattu, olen hyvin ylpeä. Mikä tahansa, mikä saa ihmiset keskittymään todellisiin vaaranpaikkoihin naurettavan rahankeruun ja kyyläyksen sijasta, on positiivista.
Voi, kunpa tämän näkisi. Monikaan ei varmaan ole hiffannut, miksi "Kesäviikonlopun paluuliikenteen" valvonta on niin tärkeää?

Useimmat "oikeat kaahaajat" tietänevät tämän.

Kyllä mä menen kanssa tolle linjalle, että valitettavasti noita inhimillisiä erehdyksiä ja vahinkoja tapahtuu.
Toisille vaan sattuu enemmän kuin toisille. Ei millään pahalla, mutta naisille vaikuttaisi sattuvan erityisen paljon näitä inhimillisiä vahinkoja...

Ajokortin saadakseen pitäisi läpäistä jonkinlainen "puusilmätesti", jossa mitataan potilaan keskittymis- ja huomiokykyä. Nyt kuka tahansa puolisokea puusilmä pääsee liikenteeseen tumpeloimaan.

Kyllä mä menen kanssa tolle linjalle, että valitettavasti noita inhimillisiä erehdyksiä ja vahinkoja tapahtuu.
Toisille vaan sattuu enemmän kuin toisille. Ei millään pahalla, mutta naisille vaikuttaisi sattuvan erityisen paljon näitä inhimillisiä vahinkoja...

Ajokortin saadakseen pitäisi läpäistä jonkinlainen "puusilmätesti", jossa mitataan potilaan keskittymis- ja huomiokykyä. Nyt kuka tahansa puolisokea puusilmä pääsee liikenteeseen tumpeloimaan.
Joo ei kans millään pahalla mutta sulla on tai on kehitymässä hyvää vauhtia oikeen kunnon asennevamma
bowdown.gif

Vetomies on tasan oikeassa ja Jorim on nyt mettässä. Ei suinkaan pidä ajaa kuin näkymätön. Pitää ajaa sillä tavoin, että KAIKKI OVAT potentiaalisia VIHOLLISIA. Mikä tarkoittaa, että yltiövalppaana.

Olen aiemminkin sanonut, että ÄÄNI ON MOOTTORIPYÖRÄSSÄ TURVALLISUUSVARUSTE. Käytetään niitä kierroksia ja ilmoitetaan, että täältä tulee nopeampi ajoneuvo...

Mummoilu ei hyödytä ketään.

Vetomies on tasan oikeassa ja Jorim on nyt mettässä. Ei suinkaan pidä ajaa kuin näkymätön. Pitää ajaa sillä tavoin, että KAIKKI OVAT potentiaalisia VIHOLLISIA. Mikä tarkoittaa, että yltiövalppaana.

Olen aiemminkin sanonut, että ÄÄNI ON MOOTTORIPYÖRÄSSÄ TURVALLISUUSVARUSTE. Käytetään niitä kierroksia ja ilmoitetaan, että täältä tulee nopeampi ajoneuvo...

Mummoilu ei hyödytä ketään.
Samaa asiaa tarkoitamme mutta ainahan luetun ymmärtämisessä ja asioiden esittämistyylissä on eroja. Ja edelleen olen sitä mieltä ettei turha paskan jauhaminen auta ketään, päin vastoin.
062802moto_prv.gif

sad_orig.gif
sad_orig.gif

Ja toki niitä voi itellekin sattua. Ei ole kun pari aamua taaksepäin, olin liittymässä isommalle tielle risteyksestä kolmion takaa. Tarkoituksenani kääntyä vasemmalle. Jotenkin vain oikealta tullut auto jäikin autoni palkin taakse, enkä sitä nähnyt.
Olen tosiaan itsekin sitä porukkaa, joka olettaa pyörällä olevansa näkymätön ja odottaa näitä inhimillisiä virheitä kanssaihmisiltä. Se on hyvä keino avustaa hengissäpysymistä.

Nyt kuitenkin kukkahattu niin syvälle päähän kuin vain menee ja selittämään:

Puhuin tuossa aiemmin vain tähän onnettomuustyyppiin liittyvistä tilanteista eli:
a) Ajetaan etuajo-oikeutettua tietä ja käännytään vasemmalle,
b) Ohitetaan suoralla tiellä ajoneuvo vastaantulevien kaistaa käyttäen.

En voi kuin ihmetellä, jos joku "toteuttaa" näitä tilanteita olematta 100% varma siitä, ettei kohtaavaa liikennettä ole. Oli se näkyvyys sitten estynyt auringon häikäisyn, pölyävän lumen, huonon valaistuksen tai muun seikan vuoksi, niin sitä kärsää ei jumaleisson pusketa sinne eteen, jos ei voi olla varma. Tässä ei ole kyse aivojen käsittelykyvystä vaan siitä, että jaksetaanko keskittyä tai luotetaanko tuuriin. Joku voi hakea myös jännitystä elämään, jolloin puhutaan ehkä jo näissä tilanteissa tyhmyydestä.

Myös Terhin tilanne on havainnoitavissa - päätä liikuttamalla. Itselleni kävi vastaava kämmi pari vuotta sitten, mutta vänkärin paikalla istunut vaimoni pelasti tilanteen. Nykyään ajamiseni näyttää risteysalueella varmaan siltä kuin ratissa olisi sorsa. Pyrin silti olemaan näissäkin kääntymisissä 100% varma ja tiedän pystyväni olemaan, jos vain jaksan ja haluan. Ei se ole sen A-pilarin vika, että sen taakse mahtuu ajoneuvo. Jokainen tietää myös kuolleet pisteet silmien näkökentässä.

Mutta... meistä kuskeista riippumattomiakin syitä on olemassa. Sairauskohtaukset, tekniset viat jne, jolloin ennakoiminen ja muiden "virheiden" ennustaminen on tarpeellista. Toivoisin silti, ettei ihmisten laiskuutta ja välinpitämättömyyttä tarvitsisi huomioida siinä määrin, kuin <s>näköjään</s> pitää.

Ei herneitä pliis.

Myös Terhin tilanne on havainnoitavissa - päätä liikuttamalla.
Aivan. Ja kun autoissa nykyään yleensä on rullavyöt, niin ennen tielle tuloa voi vaikka nojautua vähän eteenpäin ja kurkata sen palkin taakse.

Se palkki muuten ainakin vaimon Yariksessa tuntuu huomattavan suurelta, jos on kuukauden tai pari ajanut vain kaksipyöräisellä.

Tunnen paikan, kun tässä naapurissa asutaan.
Se tässä kummastuttaakin kun tuossa on vielä alamäki risteykseen tultaessa ja suoraa monta sataa metriä, mikä ei mielestäni ainakaan huononna havaitsemista...
Lehtiuutisessa kerrottiin, että nainen kääntyi vasemmalle, mutta kummasta suunnasta moottoripyöräilijä tuli? Eli, tuliko motoristi autoilijasta katsottuna oikealta, vai vasemmalta? Ite veikkaan tämän tulleen oikealta, kun silloinhan nopeuksien välinen suhde on tuollaiselle onnettomuudelle otollinen, kun nopeuksilla 80km/h (mp) ja 20km/h (auto) törmäyskurssille tulija sijoittuu autosta katsottuna 75 asteen kulmassa oikealle, jossa sijaitsee myös auton oikea etupilari. Ja kuten kaikki varmaan muistaa, törmäyskurssille on ominaista se, että nopeuksien pysyessä vakioina, ei suuntimakaan muutu, joten avoimessa risteyksessä kohde saattaa hyvinkin pysyä pimennossa, jos risteykseen tullaan hidastamatta (suvutieltä tulija) ja nopeuksien suhde on otollinen katvealueen kannalta. Törmäyskurssissa suuntima lasketaan: TAN(toisennopeus/omanopeus)

Sitä en sitten tiedä, että auttaako tämä mitään, mutta varokaa autoja, jotka lähestyvät risteystä ja ovat edelleen liikkeessä. Kuski on ehkä katsonut kaksikin kertaa molempiin suuntiin, mutta juuri silloin, kun olitte pilarin katveessa ja nykäisee eteen olettaessaan tien tyhjäksi. Laskekaa vähän noita suuntimia niin alkaa näiden mystisten onnettomuuksien syyt aueta. Pecha nyt voi taas vittuilla tästä törmäyskurssista, mutta matikka vaan on siitä metkaa, ettei se tunne sääliä toisinajattelijoita kohtaan.

Mä ymmärsin ettei oikein katvetta voine olla, suoraan edessä, vai?

Eikös legenda kannattaisi lukea juttu ensin ajatuksella ja alkaa sitten vasta törmäyskursseja laskemaan. Auto kääntyi vasemmalle ajoradan yli ja VASTAAN TULEVA moottoripyörä törmäsi kohtalokkain seurauksin sen keulaan!
nixweiss.gif

Back