Nuo on inhimmillisiä erehdyksiä... Koskaan ei voi olla varma. Kaikille osapuolille tiukka tilanne
Tuota niin. Olen eri mieltä. Liikenteessä VOI olla varma. Ei kaikesta, mutta kyllä vasemmalle kääntymisestä ja vastaantulevasta liikenteestä pitää olla varma. Pelottavaa, jos monikin ajattelee toisin...
Kyllä mä menen kanssa tolle linjalle, että valitettavasti noita inhimillisiä erehdyksiä ja vahinkoja tapahtuu. Eikä varma voi olla.
Tämän kun on tiedostanut, oppii jo ite ennakoimaan mahdollisia vaaratilanteita, kun joku muu ei näe, ei huomaa, tai muuten tekee virheen.
Ja toki niitä voi itellekin sattua. Ei ole kun pari aamua taaksepäin, olin liittymässä isommalle tielle risteyksestä kolmion takaa. Tarkoituksenani kääntyä vasemmalle. Jotenkin vain oikealta tullut auto jäikin autoni palkin taakse, enkä sitä nähnyt.
Olen tosiaan itsekin sitä porukkaa, joka olettaa pyörällä olevansa näkymätön ja odottaa näitä inhimillisiä virheitä kanssaihmisiltä. Se on hyvä keino avustaa hengissäpysymistä.
Nyt kuitenkin kukkahattu niin syvälle päähän kuin vain menee ja selittämään:
Puhuin tuossa aiemmin vain tähän onnettomuustyyppiin liittyvistä tilanteista eli:
a) Ajetaan etuajo-oikeutettua tietä ja käännytään vasemmalle,
b) Ohitetaan suoralla tiellä ajoneuvo vastaantulevien kaistaa käyttäen.
En voi kuin ihmetellä, jos joku "toteuttaa" näitä tilanteita olematta 100% varma siitä, ettei kohtaavaa liikennettä ole. Oli se näkyvyys sitten estynyt auringon häikäisyn, pölyävän lumen, huonon valaistuksen tai muun seikan vuoksi, niin sitä kärsää ei jumaleisson pusketa sinne eteen, jos ei voi olla varma. Tässä ei ole kyse aivojen käsittelykyvystä vaan siitä, että jaksetaanko keskittyä tai luotetaanko tuuriin. Joku voi hakea myös jännitystä elämään, jolloin puhutaan ehkä jo näissä tilanteissa tyhmyydestä.
Myös Terhin tilanne on havainnoitavissa - päätä liikuttamalla. Itselleni kävi vastaava kämmi pari vuotta sitten, mutta vänkärin paikalla istunut vaimoni pelasti tilanteen. Nykyään ajamiseni näyttää risteysalueella varmaan siltä kuin ratissa olisi sorsa. Pyrin silti olemaan näissäkin kääntymisissä 100% varma ja tiedän pystyväni olemaan, jos vain jaksan ja haluan. Ei se ole sen A-pilarin vika, että sen taakse mahtuu ajoneuvo. Jokainen tietää myös kuolleet pisteet silmien näkökentässä.
Mutta... meistä kuskeista riippumattomiakin syitä on olemassa. Sairauskohtaukset, tekniset viat jne, jolloin ennakoiminen ja muiden "virheiden" ennustaminen on tarpeellista. Toivoisin silti, ettei ihmisten laiskuutta ja välinpitämättömyyttä tarvitsisi huomioida siinä määrin, kuin <s>näköjään</s> pitää.
Ei herneitä pliis.