• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ostan pyörän, mutta minkä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mäkine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rambe71 sanoi:
Täytyy myöntää että itsekin olen jotenkin enemmän guzzin kannalla ja poikkeuksetta vaikuttaa että kaikki omistajat pitävät pyörää hauskana ajettavana ja ovat pyöräänsä erittäin tyytyväisiä. Ainoa mikä arveluttaa on tuo pyörän koko, siitä olen lueskellut että kaksi päällä voi tehdä tilasta hiukan tiukkaa. Tosin voi olla turhaa spekulointia jos parempi puolisko ei aiheesta innostu muutenkaan. Ja jos innostuu niin todennäköisesti mieluummin haluaisi sit oman pyörän =). Ekana kesänä tosin en kyllä muutenkaan ottaisi kyytiläistä, tarvinnee ensin hankkia hiukan kilometrejä alle.

Anyways kiitos kommentista, vahvistaa sitä mitä olen alitajuisesti muutenkin ajatellut.

Ton kokoisia kun olette niin koko ei ole ongelma. Toki sen kokeminen on yksilöllistä joten ei muuta kun kahdestaan kauppaan kylmätyypeille kokeilemaan miltä siinä päällä tuntuu istua :)

Mitä tarkoitat pyörän riittämisellä? Ainakin tällä palstalla kyseiseen sanaan yleensä liittyy tehon määrä.
Suorituskyvyn riittävyys riippuu sitten ihan kuskista ja siitä mitä itse haluaa. Lähtökohtaisesti prätkät ovat autoihin verrattuna suorituskykyisiä ja tuostakin kaksikosta pienempitehoinen Guzzi jättää ainakin sataseen asti kaikki perusautot. Itse myös tykkään ton koneen luonteesta, kiva ajettava.

Toisaalta CB:n lähes tuplatehon kyllä huomaa jos vertaa pyöriä toisiinsa. 2-päällä ajo ei vaikuta suorituskykyyn yhtä paljon kuin Guzzissa.

Mun faijalla on ollut ties kuinka monta vuotta Guzzin Nevada jossa on siis käytännössä sama kone kuin V7:ssa. 2-päällä reissujakin pyörällä on tehty ja hyvin on riittänyt.

Yks tuttu taas hommas ekan pyörän (en muista enää minkä), ajeli sillä hetken ja totesi ettei se riitä ja vaihtoi yhteen markkinoiden tehokkaimmista pyöristä eli Hayabusaan. Nyt kuulemma riittää.

Cobretti sanoi:
Mitä tarkoitat pyörän riittämisellä? Ainakin tällä palstalla kyseiseen sanaan yleensä liittyy tehon määrä.
Suorituskyvyn riittävyys riippuu sitten ihan kuskista ja siitä mitä itse haluaa. Lähtökohtaisesti prätkät ovat autoihin verrattuna suorituskykyisiä ja tuostakin kaksikosta pienempitehoinen Guzzi jättää ainakin sataseen asti kaikki perusautot. Itse myös tykkään ton koneen luonteesta, kiva ajettava.
Lähinnä tarkoitin sitä jos hommasta oikein innostuu niin että tulee vaikka lähdettyä jollekin reissulle ja on vaimo ja matkatavarat mukana riittääkö suorituskyky ja ajo-ominaisuudet vaivattomaan ajoon (kun ei ole mitään kokemuksia pyöristä niin hepat ei kauheasti kerro mulle mikä riittää mihinkin). Mihinkään Hayabusaan en uskaltaisi edes koskea :blink: enkä sen tyyppistä pyörää edes haluaisi.

Rambe71 sanoi:
Lähinnä tarkoitin sitä jos hommasta oikein innostuu niin että tulee vaikka lähdettyä jollekin reissulle ja on vaimo ja matkatavarat mukana riittääkö suorituskyky ja ajo-ominaisuudet vaivattomaan ajoon (kun ei ole mitään kokemuksia pyöristä niin hepat ei kauheasti kerro mulle mikä riittää mihinkin). Mihinkään Hayabusaan en uskaltaisi edes koskea :blink: enkä sen tyyppistä pyörää edes haluaisi.

Jees, tohon kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Se mikä riittää toiselle, ei riitä toiselle.

Sun tekstistä päätellen sen mitä haet moottoripyöräilyltä Guzzi täyttää mukavasti. Jos Guzzi tuntuu oikealta niin ota se. Ei oo kivaa jos tallissa on "järkipyörä" jolla ajamisesta ei kuitenkaa saa sitä mitä hakee.

Tommoset katteettomat nakupyörät on joka tapauksessa parhaimmillaan alle 100 nopeuksissa vaikka kummassakin riittää tehovarat niin 1 kuin 2 päälläkin isompiinkin nopeuksiin.

Kyse on lähinnä siitä että monille moottoripyöräilyssä on kyse suhteellisen halvalla saatavasta todella suorituskykyisestä menopelistä millä voi lähteä hakemaan adrenaliiniryöppyjä tyyliin "en mene linnanmäelle, menen ajelemaan". Kumpikaan näistä pyöristä ei varsinaisesti hae ostajia suorituskyvyllään vaan jollain ihan muulla ja uskoisin että tulet nauttimaan ihan kummasta vaan.

Guzzin puolesta puhuu kardaani, ei tarvitse huolehtia ketjujen rasvaamisesta.

Ps. Triumphillakin on joitain ihan siistejä retropyöriä jos kiinnostaa...

Cobretti sanoi:
Jees, tohon kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Se mikä riittää toiselle, ei riitä toiselle.

Sun tekstistä päätellen sen mitä haet moottoripyöräilyltä Guzzi täyttää mukavasti. Jos Guzzi tuntuu oikealta niin ota se. Ei oo kivaa jos tallissa on "järkipyörä" jolla ajamisesta ei kuitenkaa saa sitä mitä hakee.

Tommoset katteettomat nakupyörät on joka tapauksessa parhaimmillaan alle 100 nopeuksissa vaikka kummassakin riittää tehovarat niin 1 kuin 2 päälläkin isompiinkin nopeuksiin.

Kyse on lähinnä siitä että monille moottoripyöräilyssä on kyse suhteellisen halvalla saatavasta todella suorituskykyisestä menopelistä millä voi lähteä hakemaan adrenaliiniryöppyjä tyyliin "en mene linnanmäelle, menen ajelemaan". Kumpikaan näistä pyöristä ei varsinaisesti hae ostajia suorituskyvyllään vaan jollain ihan muulla ja uskoisin että tulet nauttimaan ihan kummasta vaan.

Guzzin puolesta puhuu kardaani, ei tarvitse huolehtia ketjujen rasvaamisesta.

Ps. Triumphillakin on joitain ihan siistejä retropyöriä jos kiinnostaa...

Oolright, ei kai auta muu kun uskaltautua koeajolle. Triumpheja katselin myös mutta guzzin ulkoasu miellyttää enemmän silmää.

Vieläkin on aika auki...

Kaipaan pyörältä ennen kaikkea luotettavuutta, kohtuullista hankintahintaa (ehdoton maksimi on se 7ke, mieluiten mahdollisimman paljon alle), hyvää hinta-laatusuhdetta ja hyvää jälleenmyyntiarvoa.

Seuraavalla portaalla kriteereissä on ajomukavuus ja -ominaisuudet, ylläpitokulut, riittävä teho (saisi tuntua nykyistä 600 bandua tehokkaammalta, joskin nykyisen pyörän tehot normikäyttöön ovat riittävät), sekä suhteellisen tuore tekniikka (ruutta, nestejäähdytys, hyvät komponentit plussaa) ja ulkonäkö.

Tarkoitus olisi hommata pyörä jolla ajelen useamman vuoden ja 25...30tkm. 1/5 ajoista lyhyehköä koulu/työmatkaa, 2/5 maantieajoa, 1/5 mutkapätkiä ja tavallista huviajelua, sekä 1/5 jonkinnäköistä pientä reissua järkevillä päiväkilometreillä.

Mikähän näistä mahtaisi täyttää nämä kriteerit parhaiten?

Suzuki gsf 1250

Suzuki gsx-r 750

Suzuki gsr 750

Honda Cb1000r

Honda Cb 900 hornet

Kawasaki Z1000

Yamaha FZ1-n

Yamaha FZS 1000

Honda näyttää aika vanhahtavalta ylös vedettyine putkineen, mutta edullinen hinta kompensoi. Fazerissa taas on ne pirun kaasarit ja ikäkin painaa hornetin ohella. Gikseri lienee vähän turhan äärimmäinen mun käyttöön, kun radallakin tuskin ihan työnään ruvetaan käymään, vaikka joskus voisi käydä kokeilemassa. FZ1-N:n perä näyttää lattealta ja Zeta on muotoilultaan aika radikaali mun silmään. cb1000r ja gsr750 on ihan budjetin yläpäässä. Bandiittti on aika painava ja melko konservatiivinen muotoilultaan ja osat aika peruskauraa.
Nämä nyt tuli mieleen ilman mitään käytännön kokemusta pyöristä.

Z1000 ehdottomasti noista.

Mäkine sanoi:
Vieläkin on aika auki...

Kaipaan pyörältä ennen kaikkea luotettavuutta, kohtuullista hankintahintaa (ehdoton maksimi on se 7ke, mieluiten mahdollisimman paljon alle), hyvää hinta-laatusuhdetta ja hyvää jälleenmyyntiarvoa.

Seuraavalla portaalla kriteereissä on ajomukavuus ja -ominaisuudet, ylläpitokulut, riittävä teho (saisi tuntua nykyistä 600 bandua tehokkaammalta, joskin nykyisen pyörän tehot normikäyttöön ovat riittävät), sekä suhteellisen tuore tekniikka (ruutta, nestejäähdytys, hyvät komponentit plussaa) ja ulkonäkö.

Tarkoitus olisi hommata pyörä jolla ajelen useamman vuoden ja 25...30tkm. 1/5 ajoista lyhyehköä koulu/työmatkaa, 2/5 maantieajoa, 1/5 mutkapätkiä ja tavallista huviajelua, sekä 1/5 jonkinnäköistä pientä reissua järkevillä päiväkilometreillä.

Suzuki gsf 1250

Suzuki gsx-r 750

Suzuki gsr 750

Honda Cb1000r

Honda Cb 900 hornet

Kawasaki Z1000

Yamaha FZ1-n

Yamaha FZS 1000

Honda näyttää aika vanhahtavalta ylös vedettyine putkineen, mutta edullinen hinta kompensoi. Fazerissa taas on ne pirun kaasarit ja ikäkin painaa hornetin ohella. Gikseri lienee vähän turhan äärimmäinen mun käyttöön, kun radallakin tuskin ihan työnään ruvetaan käymään, vaikka joskus voisi käydä kokeilemassa. FZ1-N:n perä näyttää lattealta ja Zeta on muotoilultaan aika radikaali mun silmään. cb1000r ja gsr750 on ihan budjetin yläpäässä. Bandiittti on aika painava ja melko konservatiivinen muotoilultaan ja osat aika peruskauraa.

Ehdottomasti Hayabusa sopii kuvaukseen! Todella luotettava, koneella ajaa helposti 150tkm, 5000€ saa hyviä yksilöitä, halvat vakuutukset ( IF ympärivuotinen liikenne + osakasko 600€), ja ennenkaikkea siinä on pyörä mitä ei tarvii selitellä.. Saat varmasti Busalla enemmän ihailevia katseita siellä koulun pihalla, ku jollain Banditilla tai Z1000:lla :thumbup:

Oikeesti ei mitään väliä mitä muut sanoo itse sen pyörän kuitenki valitset. Vastaan silti että bandit :thumbup:

Koeajamalla se selviää, tai edes kylmäistumalla. Itse kävin Banditin istumassa ja samantien tiesin ettei se ole mun pyörä. Istuin 900 Hornetin penkille ja samantien tiesin että tää on mun pyörä.

Olet siinä mielessä onnellisessa asemassa, että sulla on nyt tuossa lista pyöriä -> Koeaja ne kaikki ja päätä. Helppoa :)

Mäkine sanoi:
Vieläkin on aika auki...

Suzuki gsf 1250

Suzuki gsx-r 750

Suzuki gsr 750

Honda Cb1000r

Honda Cb 900 hornet

Kawasaki Z1000

Yamaha FZ1-n

Yamaha FZS 1000

Jos hinta/laatusuhdetta katsoo niin noista ottasin varmaan 900 Hornetin. Kestävää perustekniikkaa, edullinen hankkia, ei juuri menetä arvoaan ja ajo-ominaisuudet ihan yhtä hyvät kuin noissa listan muissakin nakuissa.

Itsellä oli 900 hornet josta ei kyllä pahaa sanottavaa keksi.
Nyt toki mielenkiinnosta kokeilisin jotain muuta, mutta hornettia en kyllä sekuntiakaan katunut. Perus varma, mukava ajaa (ainakin itselle oli) ja varmasti osuu budjettiin.

TweetyLeaf sanoi:
Koeajamalla se selviää, tai edes kylmäistumalla. Itse kävin Banditin istumassa ja samantien tiesin ettei se ole mun pyörä. Istuin 900 Hornetin penkille ja samantien tiesin että tää on mun pyörä.

Olet siinä mielessä onnellisessa asemassa, että sulla on nyt tuossa lista pyöriä -> Koeaja ne kaikki ja päätä. Helppoa :)

Ääni tälle. Mistä vaan tulee se hyvä fiilis, niin sellasen ostat. Istuskele niin monta pyörää kuin jaksat. Parhaimmat koeajolle sitte. Mitä leveämpi hymy, niin sitä varmemmin ei mene rahat hukkaan.

Ja vielä se klassinen muistutus: Pyörän voi myös vaihtaa. Sen ei tarvitse olla seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Kaikissa pyörissä tökkii jokin, joten valinta on pitkälti se, että mistä eri trade-offeista muodostuu se herkullisin summa, jonka kanssa eläminen on pitkän päälle nettopositiivista. Ja noita ei oikein etukäteen spekuloimalla tiedä, ajamalla selviää se, mikä loppuviimeksi eniten kismittää.

HarriT sanoi:
Enpä tiedä. Pari kuukautta olen tässä yrittänyt pyörää vaihtaa, vaikeaa tuntuu olevan.
Nettimoto tulille-> Vanha pois. Nettimoto/mopokaupan sivu auki-> Uutta tilalle. Hyvin simppeliä.

Hei vaan kaikille, ensimmäinen postaus tälle foorumille.

Olen muutaman vuoden ajan suunnitellut palaamista vanhan harrastuksen pariin eli pyörän hankinta suunnitelmissa. Edelliset kokemukset pyöristä ajoittuvat 1984 - 1990 ajalle. Kilometrejä kertyi tuolloin sen verran, että luulen ymmärtäväni jotain moottoripyörällä ajosta. Tekniikka on kuitenkin muuttunut huimasti noista päivistä ja erityisesti renkaat/moottorit/ajo-omituisuudet näyttävät kehittyneen aikalailla.

Mutta se minun taustoista. Pyörätarjontaa olen katsellut sillä silmällä ja pyörä, jonka speksit on suunnilleen seuraavat on hakusessa: Tehoa pitää olla 150hv tai enemmän ja ajoasento ei saa olla kyykky (selkä ei tykkää siitä pidemmillä taipaleilla). Maltillinen kate voisi olla hyvä, muttei pakollinen. Nakupyörissä jokin kiehtoo, mutta en oikein tiedä, onko ne minun juttu. Kyseeseen tulee käytetty ja hintahaarukka jotain 5-7k€. Hirveästi enempi en haluaisi nyt sijoittaa, mutta jos "mopo" karkaa taas kerran käsistä, niin ei budjetin upgreidaaminen ole mahdoton ajatus. 10k€ kuitenkin ehdoton maksimi. Omat mitat on 177cm/74kg. Pyörä on tulossa valtaosin pyörittelyyn pk-seudulla ja sen lähiympäristössä. Muutama pidempi reissu saattaa olla tiedossa kesän aikaan, mutta sellainen 400-500km on ihan ehdoton päivätaival. Tavaraa ei paljoa tarvitse kuskata mukana, kun majoitus yms. tulee olemaan aina hotellin/mökin katon alla ja kyse kuitenkin max. muutaman päivän reissuista.

Näillä spekseillä olen löytänyt seuraavat mallit:
- Yamaha FZ1-S
- Suzuki B-king

Mitäpä muita vastaavia malleja löytyy markkinoilta? Niin ja Yamaha V-Max ei ole vaihtoehto, jostain syystä se ei miellytä.

V4 Tuono. Nippa nappa budjettiin. (ei löydy just nyt, mutta saattaa noita kymppiin ilmestyä).

B-King on kyllä aika kova.

Koskien 150 hv tehoja nakussa, niin kannattaa koeajaa noita lussumpiakin. Kyl ne liikkuu tuonne 160 km/h nurkille ihan kiitettävän rivakasti. Jos meinaat pitkiä matkoja ajaa tuota vauhtia tai yli, niin kannattaa hommata kausikortti paikallisen elokuvateatterin eturiiviin.

Monet huonoselkäset suosii kyykkyjä,kuten minä myös,eikä ole kyllä koskaan selkä väsynyt,perse kylläkin ja pystymallisessa se vasta väsyykin.

itl sanoi:
Näillä spekseillä olen löytänyt seuraavat mallit:
- Yamaha FZ1-S
- Suzuki B-king

Mitäpä muita vastaavia malleja löytyy markkinoilta? Niin ja Yamaha V-Max ei ole vaihtoehto, jostain syystä se ei miellytä.

FZ1 jammua vastaavan luokan pyöriä esim:
Kawasaki Z1000
Honda CB1000R
KTM Superduke
Aprilia Tuono
Ducati Monster
Triumph Speed Triple

Tuolle B-kingille ei oikein sitten taida löytyä suoraa vastinetta muilta valmistajilta.

Yksi vaihtoehto tuohon naku kategoriaan on ostaa kyykky, raapasta siitä katteet pois ja lyödä klipareiden tilalle crossistonga.

Mitä tehoihin tulee niin mun mielestä on hieman hölmöä asettaa pyörän valintaan joku keinotekoinen tehoraja. Valmistajan ilmoittamat tehot heittää kuitenkin jonkun verran ja samalla tulee rajanneeksi pirusti hyviä pyöriä pois valikoimasta. Ja niin pitkään kun liikutaan suurinpiirtein laillisilla nopeuksilla, ei kiihtyvyydessä ole mitään eroa tuollaisen n. 100hp ja 200hp pelin välillä. Tietty tehokkaampi jaksaa sit laulaa autobahnalla vähän kovempaa, mutta siihen nuo nakut eivät ole mitään optimaalisia pelejä kuitenkaan. Toki saahan noilla paperihevosilla ostettua ehkä karvan verran hetkellistä rispektiä moottoripyöräilemättömiltä tutuilta.

Back