Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kane80 sanoi:Jeps,
Monen monta vastausta, juu.
Olen aika ihmeissäni, että joillekkin tuo takajarru on mysteeri, miten se lukossa käytäytyy ym.
Ihan samat ajatukset.J@ck sanoi:Samoja ajatuksia, on tuo tietämättömyys jotenkin uskomatontakin..![]()
vma sanoi:Ihan samat ajatukset.
Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.
3JJ sanoi:Mutta jos samalla jarrutetaan voimakkaasti etujarrulla, niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa tehdään, niin takapää pyrkii vikuroimaan enemmän. Näin varsinkin "customihekisellä" pyörällä, jossa painopiste on jarrutuksenkin aikana takana. Ja näissä pyörissä takajarrua on pakko käyttää reilusti tehokkaaseen pysähtymiseen juuri sen jarrutuksen aikaisen painojakauman vuoksi.
vma sanoi:Ihan samat ajatukset.
Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.
Pikkuhannu sanoi:...ja jatkuu reilu kolmekymppisenä, kun opetetaan jälkikasvulle jarruttamisen salat...![]()
Karza sanoi:Vaikee ymmärtää kun on jo vuosia siitä kun olen käyttänyt takajarrua....![]()
Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.hra1150 sanoi:Etujarru on pysäytysjarru.
Motoristi1958 sanoi:Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.
vetomies sanoi:Tämä ei osaa -> EAK-kurssille:
Kaikki kirjoitukseni turvallisuuteen liittyen ovat perusmaantiemoottoripyöräilyyn liittyviä. On aivan turha alkaa ottaa esimerkkejä kilpailutilanteisiin liittyvistä tapahtumista olipa kyse rata-ajosta tai maastoajosta.
Kuta kuinkin kaikki pahat onnettomuudet tapahtuvat peruspertsoille ja tavismajoille, jotka tuskinpa koskaan kisoista eivät tiedä edes katsojanakaan yhtään mitään.
Edit: Lisään tähän kohtaan, että hidastamisessa voi käydä arviointivirhe kelle tahansa ja minulle se kävi viime suvena saksassa kun reissun alussa olin poistumassa 1. kertaa tankille Autohofiin autobahnalta, missä tunnetusti ajetaan kovaa. Hidastuskaistalla aloitin hissuksiin etusella ja sitten lisäsin voimaa - ja äkkiä, kun kaistan loppu lähestyi päättyen jyrkkään 90 ast. mutkaan oikealle.
Ja kun en heti aloittanut oikeaoppista voimakasta jarruttamista, vedin ao. mutkan pitkäksi, onneksi siellä tuollainen mutka jatkuu kiveyksenä, eikä esim. ojaa ole tehty väliin.
Ja aivan turha tässä on selittää, että oli raskas matkavarustus päällä - se oli viime kesäinen läheltä piti - tilanne ja alkusyynä huolimattomasti aloitettu jarruttaminen. Siitäkin syystä olen alkanut toimimaan, kuten olen muuanna kertonut.
Motoristi1958 sanoi:Kaikki kirjoitukseni turvallisuuteen liittyen ovat perusmaantiemoottoripyöräilyyn liittyviä. On aivan turha alkaa ottaa esimerkkejä kilpailutilanteisiin liittyvistä tapahtumista olipa kyse rata-ajosta tai maastoajosta.
Kuta kuinkin kaikki pahat onnettomuudet tapahtuvat peruspertsoille ja tavismajoille, jotka tuskinpa koskaan kisoista eivät tiedä edes katsojanakaan yhtään mitään.
Juuri näin on minulle opetettu, että jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sitten salaman nopeasti etunen mukaan, ja tiukan paikan tullessa ei ole aikaa miettiä, että mikä teoria tähän liittyy, siis parempi kun siitä tekee tavan.hidas57 sanoi:Jarrutuksen voi aloittaa takajarrulla justiin vähän ennen etujarrun aktivointia.
hidas57 sanoi:Tuossa vetomiehen kuvassa on kyse jarrutuksen myöhemmästä vaiheesta. Jarrutuksen voi aloittaa takajarrulla justiin vähän ennen etujarrun aktivointia. Tällä on se vaikutus, että koko pyörän jousitus painuu alas = paketti kasaan. Jos aloittaa suoraan etujarrulla, niin pyörän massa siirtyy paljon voimakkaammin eteen, jolloin takapyörä nousee helpommin ja myös eturenkaan pidon menetys aloituksessa sattuu helpommin. Muutama viikko sitten olin vuosittaisessa ajokoulutuksessa, jossa tuotakin käytiin taas läpi. Kouluttajat demosivat ja kokeiltiin itse.
vetomies sanoi:Tämä ei osaa -> EAK-kurssille:
![]()
pupu sanoi:Olen 100% varma, siitä että John Hopkins osaa käyttää takajarrua!
Ja myös siitä varma, ettei ylläty/hämmästy siitä, et takanen saattaa mennä lukkoon, jopa yli 100 km/h nopeudessa!
vetomies sanoi:Ei kai ne sentään satasta siellä radalla aja? Sehän on paljon mutkaisempi kuin maantie!
Motoristi1958 sanoi:Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin.
vetomies sanoi:Takajarrua käytetään ainoastaan alkupaineen saamiseksi eturenkaalle. .