• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ONNEKSI tämä ei tullut ilmi 100km/h vauhdissa!

Lähtee se perä helposti pyrkimään sivulle myös silloin kun jarrutuksessa takarengas menettää kosketuksen tienpintaan:jpstyle:

kane80 sanoi:
Jeps,

Monen monta vastausta, juu.

Olen aika ihmeissäni, että joillekkin tuo takajarru on mysteeri, miten se lukossa käytäytyy ym.

Samoja ajatuksia, on tuo tietämättömyys jotenkin uskomatontakin.. :thumbup:

Ja jos vielä lisätään vaikeusastetta, niin takanen lukossa on hallittavissa paljon helpommin kun etujarruun ei kosketa. Eli pelkällä takajarrulla ei saa oikeaa tositilanteen tuntumaa. Mutta jos samalla jarrutetaan voimakkaasti etujarrulla, niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa tehdään, niin takapää pyrkii vikuroimaan enemmän. Näin varsinkin "customihekisellä" pyörällä, jossa painopiste on jarrutuksenkin aikana takana. Ja näissä pyörissä takajarrua on pakko käyttää reilusti tehokkaaseen pysähtymiseen juuri sen jarrutuksen aikaisen painojakauman vuoksi. Kyykky/naku/tms. niin painopiste siirtyy lähelle eturengasta (takapää nousee irti maasta), jolloin painopisteen poikkeamalla ei ole samaa "vipuvartta" kuin pielessä oleva painopiste kaukana eturenkaasta. Takarenkaan käytös voi poiketa myös soralla/hiekalla vs. asfaltilla, koska soralla takarengas kaivautuu hieman eikä eturenkaan pito riitä siirtämään painopistettä eteen yhtä voimakkaasti kuin asfaltilla.

J@ck sanoi:
Samoja ajatuksia, on tuo tietämättömyys jotenkin uskomatontakin.. :thumbup:
Ihan samat ajatukset.

Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.

vma sanoi:
Ihan samat ajatukset.

Eikö tuommoinen takapyörän sivullelipsuminen lukkojarrussa koeta ja opita jo ensimmäisellä fillarilla noin kolme vuotiaana? Sitten hommaa tehdään uudelleen ja uudelleen, kunnes kaadutaan. Itketään itkut ja tehdään samaa jarruttelua taas uudestaan jnejne.

Näinhän se menee, aikansa kun opettelee niin sen oppii ja hyvin se oppi pysyy päässä.

3JJ sanoi:
Mutta jos samalla jarrutetaan voimakkaasti etujarrulla, niin kuin tehokkaassa jarrutuksessa tehdään, niin takapää pyrkii vikuroimaan enemmän. Näin varsinkin "customihekisellä" pyörällä, jossa painopiste on jarrutuksenkin aikana takana. Ja näissä pyörissä takajarrua on pakko käyttää reilusti tehokkaaseen pysähtymiseen juuri sen jarrutuksen aikaisen painojakauman vuoksi.

Komppaan

Kaksi kertaa tänä keväänä poron vuoksi suttijarrutuksen tehnyt tuolla omalla customilla. Suoraan meni muutaman sekunnin ja sitten alkoi kammeta takapäätä vasemmalle, (johtuu ehkä siitä että oikealle kaartuvasta mutkasta tulin ulos poron eteen) ei mitenkään äkkiseltään vienyt perää vaan ihan normisti maltilla kuten suttijarrutuksessa tekee.
Helposti oli aikaa reagoida pyörän liikkeisiin. Nopeutta reilusti yli 80 ja väistön alkaessa ehkä 40-60 ? Toki tuuria oli molemmilla kerroilla mukana enemmän kuin ymmärrystä ettei käynyt köpelösti, en väitäkkään olevani maestro mopon päällä.

vma sanoi:
Ihan samat ajatukset.

...ja jatkuu reilu kolmekymppisenä, kun opetetaan jälkikasvulle jarruttamisen salat...:D

Pikkuhannu sanoi:
...ja jatkuu reilu kolmekymppisenä, kun opetetaan jälkikasvulle jarruttamisen salat...:D

:thumbup: totta töriset. Tämän jarrutaito- ykkösen oppimisen jälkeen onkin pikkufillarin takarenkula sileä yllättävän nopsaan.

Karza sanoi:
Vaikee ymmärtää kun on jo vuosia siitä kun olen käyttänyt takajarrua....:orgmp2:
hra1150 sanoi:
Etujarru on pysäytysjarru.
Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.

Itse jarrutan kutakuinkin aina molempia käyttäen, jo senkin vuoksi, että siitä tulee tapa jolloin mahdollisen hätäjarrutuksen tarpeessa, käsky lähtee "selkäytimestä" sillä aivojen käskytys on liian hidasta, hätätapauksessa.

Viikon sisällä olen käynyt kahdet keskustelut valitettavista mp-onnettomuuksista, molemmissa tapauksissa kuljettaja menehtyi RIP. Henkilöt joiden kanssa keskustelin tunsivat molemmat menehtyneet, erikseen. Menehtyneet asuivat alle 20 km säteellä kotiosoitteestani.
Toinen oli Itävallassa menehtynyt ja toinen oli Hollolan Salpakankaalla menehtynyt.

Molemmissa tapauksissa perussyy on se perussävel: omiin kykyihin nähden liian suuri tilannenopeus jota ei kaluston laadukkuuskaan sitten pelasta, kun tiukka paikka tulee. Ja sitten jälleen se perussääntö, joka oli omiaan vaikuttamaan Hollolassa 16 v. pojan menehtymiseen.

Vaikka Suomessa kypäräpakko on säädetty jo v. 1977, niin ei se juurikaan auta, jos se kypärän leukahihna on kiinnittämättä, niin kuin tällä pojalla oli jäänyt tekemättä.

Katselin eilen kauppareissulla mopopoikaryhmää joilla krossimalliset kypärät olivat nuorekkaaseen tapaan päässä, kuin pipona ikään pitkien remmien roikkuessa avonaisina tuplaD soljistaan. Mieleni teki mennä sanomaan, että muistattehan laittaa tuon remmin solkiinsa, kun ajoon lähdette, mutten kuitenkaan saanut sitä tehdyksi.

Itse olen hyvin tyytyväinen S2:sen pikasolkeen. Näppärä käyttää ja varmasti kiinni pysyy, eikä paina kurkunpäätä.

Motoristi1958 sanoi:
Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin. Jos yllämainituilla herroilla on koulutuksessa käymisestä aikaa, niin syytä olisi käydä, niitä laadukkaita järjestää mm. TFMK ja MotoOrg.

Tämä ei osaa -> EAK-kurssille:

146_0809_04_z+americans_in_motoGP+late_braking.jpg

vetomies sanoi:

Kaikki kirjoitukseni turvallisuuteen liittyen ovat perusmaantiemoottoripyöräilyyn liittyviä. On aivan turha alkaa ottaa esimerkkejä kilpailutilanteisiin liittyvistä tapahtumista olipa kyse rata-ajosta tai maastoajosta.

Kuta kuinkin kaikki pahat onnettomuudet tapahtuvat peruspertsoille ja tavismajoille, jotka tuskinpa koskaan kisoista eivät tiedä edes katsojanakaan yhtään mitään.

Edit: Lisään tähän kohtaan, että hidastamisessa voi käydä arviointivirhe kelle tahansa ja minulle se kävi viime suvena saksassa kun reissun alussa olin poistumassa 1. kertaa tankille Autohofiin autobahnalta, missä tunnetusti ajetaan kovaa. Hidastuskaistalla aloitin hissuksiin etusella ja sitten lisäsin voimaa - ja äkkiä, kun kaistan loppu lähestyi päättyen jyrkkään 90 ast. mutkaan oikealle.
Ja kun en heti aloittanut oikeaoppista voimakasta jarruttamista, vedin ao. mutkan pitkäksi, onneksi siellä tuollainen mutka jatkuu kiveyksenä, eikä esim. ojaa ole tehty väliin.
Ja aivan turha tässä on selittää, että oli raskas matkavarustus päällä - se oli viime kesäinen läheltä piti - tilanne ja alkusyynä huolimattomasti aloitettu jarruttaminen. Siitäkin syystä olen alkanut toimimaan, kuten olen muuanna kertonut.

Tuossa vetomiehen kuvassa on kyse jarrutuksen myöhemmästä vaiheesta. Jarrutuksen voi aloittaa takajarrulla justiin vähän ennen etujarrun aktivointia. Tällä on se vaikutus, että koko pyörän jousitus painuu alas = paketti kasaan. Jos aloittaa suoraan etujarrulla, niin pyörän massa siirtyy paljon voimakkaammin eteen, jolloin takapyörä nousee helpommin ja myös eturenkaan pidon menetys aloituksessa sattuu helpommin. Muutama viikko sitten olin vuosittaisessa ajokoulutuksessa, jossa tuotakin käytiin taas läpi. Kouluttajat demosivat ja kokeiltiin itse.

Motoristi1958 sanoi:
Kaikki kirjoitukseni turvallisuuteen liittyen ovat perusmaantiemoottoripyöräilyyn liittyviä. On aivan turha alkaa ottaa esimerkkejä kilpailutilanteisiin liittyvistä tapahtumista olipa kyse rata-ajosta tai maastoajosta.

Kuta kuinkin kaikki pahat onnettomuudet tapahtuvat peruspertsoille ja tavismajoille, jotka tuskinpa koskaan kisoista eivät tiedä edes katsojanakaan yhtään mitään.

Kyykky käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla joka paikassa missä kitkataso on riittävä: se ei raukka tiedä, kuuluuko asfaltti moottoriradalle vai tielaitokselle. Takajarrua käytetään ainoastaan alkupaineen saamiseksi eturenkaalle. Tosin mikä tahansa käyttötapa tämän jälkeen on oikea eikä vaikuta lopputulokseen.

hidas57 sanoi:
Jarrutuksen voi aloittaa takajarrulla justiin vähän ennen etujarrun aktivointia.
Juuri näin on minulle opetettu, että jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sitten salaman nopeasti etunen mukaan, ja tiukan paikan tullessa ei ole aikaa miettiä, että mikä teoria tähän liittyy, siis parempi kun siitä tekee tavan.

Jokainen, joka on harrastanut aktiivista kilpaurheilua tietää, että mikä määrä harjoitteita on tehtävä, että sitten kilpailutilanteessa pärjää mahdollisimman hyvin, jopa saaden palkintoja (itse olen). Niinpä sanoisin, että kun tekee itselleen tavan käyttää aina sekä taka-, että etujarrua niin kuin opetettu, niin jos joutuessaan liikenteessä "kilpailutilanteeseen", missä pyörä on saatava pysähtymään mahdollisimman nopeasti, niin palkintona voi olla säilytetty terveys - jopa henkikulta.

Ja tämä kaikki siis maantiemoottoripyöräily huomioiden, race-toiminta on asia erikseen - ja siitä en mitään tiedäkään.

hidas57 sanoi:
Tuossa vetomiehen kuvassa on kyse jarrutuksen myöhemmästä vaiheesta. Jarrutuksen voi aloittaa takajarrulla justiin vähän ennen etujarrun aktivointia. Tällä on se vaikutus, että koko pyörän jousitus painuu alas = paketti kasaan. Jos aloittaa suoraan etujarrulla, niin pyörän massa siirtyy paljon voimakkaammin eteen, jolloin takapyörä nousee helpommin ja myös eturenkaan pidon menetys aloituksessa sattuu helpommin. Muutama viikko sitten olin vuosittaisessa ajokoulutuksessa, jossa tuotakin käytiin taas läpi. Kouluttajat demosivat ja kokeiltiin itse.

Jos vielä oman ymmärtämykseni mukaan viilaan, jarrutukset aloitetaan varmaankon kokolailla yhtäaikaa, ja painetta etujarrulle lisätään kunnes rajatuntuma tulee vastaan ?) Näin olen ymmärtänyt opettajani toimesta ?

Ratapyörissä varmaan sitten ABS hoitaa sen että voi nakata aikalailla täydet paineet etujarrulle suoraan vai kuinka ?

Itse olen tehnyt kertaalleen hätäjarrutuksen juurikaan siitä mitään muistamatta, oli niin nopea tilanne eikä vauhtiakaan ollut kuin 50-60, enkä tiedä lukkiutuiko takanen. Itse käytän joka jarrutuksessa sekä taka että etujarrua...

vetomies sanoi:

146_0809_04_z+americans_in_motoGP+late_braking.jpg

Olen 100% varma, siitä että John Hopkins osaa käyttää takajarrua!
Ja myös siitä varma, ettei ylläty/hämmästy siitä, et takanen saattaa mennä lukkoon, jopa yli 100 km/h nopeudessa!

pupu sanoi:
Olen 100% varma, siitä että John Hopkins osaa käyttää takajarrua!
Ja myös siitä varma, ettei ylläty/hämmästy siitä, et takanen saattaa mennä lukkoon, jopa yli 100 km/h nopeudessa!

Ei kai ne sentään satasta siellä radalla aja? Sehän on paljon mutkaisempi kuin maantie!

Motoristi1958 sanoi:
Moottoripyörän pysäyttäminen on tehokkainta kun käytetään sekä taka-, että etujarrua. Tätä opetetaan mm. nykyaikaisissa EAK- ja Ajotaitokoulutuksissa joita on syytä käydä aika-ajoin.

Teoriassahan tuo tehokas jarruttaminen menee juuri noin kuin sanoit, mutta käytäntö on hieman erilainen jos kyseessä on joku muu pyörätyyppi kuin customi. Customeissa on pakko käyttää myös takajarrua tehokkaaseen pysähtymiseen, mutta muissa pyörätyypeissä, olen päätynyt siihen, että keskivertoa katukuskia takajarrun käyttö vain häiritsee, jolloin on tehokkaampaa keskittyä pelkkään etujarruun. Sitten kun etujarrun käyttö on kunnolla hallussa voi ottaa takajarrun mukaan. Tiedän, että tämä lähestymistapa on päinvastainen normaaliin EAK-kurssiin verrattuna, mutta kiitos pääkouluttajamme, on tämäkin jarrutuksen oppimista tehostava havainto tehty. Hyvällä etujarrun hallinnalla päästään huomattavasti lyhyempään pysähtymismatkaan kuin keskitasoa olevalla yhteisjarrutuksella. Eli myös EAK- (tai Ajotaito-) kurssit kehittyvät samalla kun kouluttajat kehittyvät.

Terveisin
Org -kouluttaja

vetomies sanoi:
Takajarrua käytetään ainoastaan alkupaineen saamiseksi eturenkaalle. .

Nyt meni kyllä metsään. Takajarrun tarkoitus on painaa perää nippuun, jolloin pystyy jarruttamaan etusella kovempaa, koska painopiste on alempana ja takaiskarissa enemmän ulosjoustoa käytössä ennen kuin takanen irtoaa tiestä. Ei kannata viisastella jos faktat ja syy-seuraussuhteet on hakusessa.

Back