• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko ABS jarrut oleellinen turvavaruste moottoripyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
W-P sanoi:
Tietty, niinkuin kaikilla jarruilla. Tässä on se "kummajainen" meikäläiselle tässä hommassa onkin, että mitä syytä/järkeä on enää palata takaisin lähtölinjalle jarrun kanssa kun vauhti on jo hidastunut ja itse väistö suoritettu. Jarrun päästäminen irti heti ensiväistön jälkeen (tai itseasiassa jo ennen väistöä) on mielestäni oikea ja turvallisempi tapa toimia.
Kuitenkin kiinnostaa, pystyykö tuota väistöä kokonaisuudessaan ylipäätään suorittamaan paniikkijarrulla.
Rehellisesti sanoen en usko, enkä usko siinä olevan edes mitään järkeä:D.
No täähän lähti tuosta käsittelykokeen väistötestistä.
Se vain pitää osata, jos kortin haluaa. Eli väistää este ja palata takaisin ajolinjalle.
Niin on virkamiehet päättäneet.
Oikeassa liikenteessä riittää, kun pystyt väistämään sen oikealta tulevan auton tai jotain ja ohjaat sitten sen pyörän jonnekin parempaan paikkaan.
Mutta ihan kiva kokeilla mihin tuo ABS pystyy.

Pekka
:O:O:O

Mielestäni ABSit on varmasti hyvät moottoripyörässäkin, ainakin tiukan tilanteen sattuessa kohdalle.
Välttämättömät - ei varmaan..Mulla ei ole ollut ABSeja omissa pyörissä koskaan, toki olen ajanut sellaisella mutta en oikeen ollut mun juttu. Varmasti kyllä pahassa paikassa toimisivat paremmin kuin omat "hätäjarrutusväistösähläysliikkeet" mutta eivät ole mulla mopon osto/vaihto kriteereissä.

W-P sanoi:
Jep, ymmärrän toki.
Tehdäänkö muuten käsittelykokeessa se väistö kokonaisuudessaan jarrulla, vai riittääkö siis pelkkä väistö?
Juu, alkoi kanssa niin kiinnostamaan, jotta pakkohan se on oman ajotaidon puitteissa testata.
Siinä moottoripyöräkortin käsittelykokeessa väistö tehdään ilman mitään jarrua.
Samalla nopeudella kuitenkin pitäisi pysyä 40 km/h
Tää ABS testi/jarru/väistöjuttu on ihan muuta. Samalla radalla kuitenkin.
Siis tää, jota me vähän suunniteltiin ensi viikoksi.

Pekka

Streethawk sanoi:
Enpä osaa sanoa onko itse tullut runtattua ABS:it rutisten radalla mutkaan, kun ei nuo ABS:it rutise. Mutta ehkä niin on voinut päästä käymään.

Tuo on vaan sitä ratahomostelijoiden nössöjarruttamista... Pekka voisi käydä myös rajallakin näyttämässä miten race absien esi-isällä sysätään mutkiin ja kierretään pari hitaampaa hondakeilaa siinä samalla.

Tarkasti ottaen yksi kuolema maksaa valtiolle henkilöön kohdistuvat menetykset yhteen laskien 1 919 000 euroa. Pysyvä vammakin merkitsee 1 079 900 euron lovea valtion kassaan ja vaikea tilapäinen vamma 248 000 euroa.

Kun kaikki liikennekuolemaan liittyvät menetyksen lasketaan yhteen, niin eurojen menetys nousee jo 2 364 000 euroon.

Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan liikenneturvallisuustyön hyötyjen näkemiseksi olisi tärkeätä tietää, miten paljon kukin yksittäinen onnettomuus maksaa.

Että niin. Joko sitä aletaan ymmärtää miksi sitä pakkoa ajetaan. Ja ennenkuin joku taas lähtee mutuileen jotain ABS:n "nollasummasta" ettei ne pelasta henkiä tai jos pelastaa niin sitten aiheuttaa toisia onnettomuuksia vastaavasti enemmän niin tiedoksi, etten tule mihinkään inttämiskisaan enää mukaan. Asiasta on esitetty kymmenet riippumattomat tutkimukset linkkeineen ja sillä siisti. Jos asiasta haluaa esittää päinvastaista mielipidettä niin se on vaan yhden huru-ukon horinaa ellei taustalle esitä muita perusteluja.

No mullahan ne ABS jarrut sitten mopossa on. Hiekalla en käytä kun takajarrua ja se sitten ruksutelee siellä omiaan ja vauhtikin hiekalla on alla kaikkien suosituksien. Mutta sitten tuo asfaltti puoli. Kerran luulen että ABS auttoi ja tilanne oli seuraava. Mutka oikealle about 90 astetta. Ukko jo kääntymässä eli kallistusta mukana ja routapatista mopo ottaa semmosen kivan pienen hypyn ja reaktio oli että jarrua aivan perkeleesti.. No mopo tuli alas ja nousi pystyyn minkä kerkesi kun ABS raksutti eikä luistanu rengas alta. En edes ojaan ajautunut sillä kertaa...

Crassus sanoi:
Että niin. Joko sitä aletaan ymmärtää miksi sitä pakkoa ajetaan. Ja ennenkuin joku taas lähtee mutuileen jotain ABS:n "nollasummasta" ettei ne pelasta henkiä tai jos pelastaa niin sitten aiheuttaa toisia onnettomuuksia vastaavasti enemmän niin tiedoksi, etten tule mihinkään inttämiskisaan enää mukaan. Asiasta on esitetty kymmenet riippumattomat tutkimukset linkkeineen ja sillä siisti. Jos asiasta haluaa esittää päinvastaista mielipidettä niin se on vaan yhden huru-ukon horinaa ellei taustalle esitä muita perusteluja.

Se linkittämäsi Rizzi & co tekemä tutkimus todisti Ruotsin osalta, että tutkimuksen kohteena olleista moottoripyöristä 47% oli varustettu ABS-jarruilla ja ABS-jarruilla varustettujen moottoripyörien osuus onnettomuuksissa oli myös 47%. Tämä tosin esitetettiin tilastomatemaattisten laskelmien jälkeen siten, että ABS-jarrut vähentävät riskiä kymmeniä prosentteja. :doh:

Kysymys abs jarrujen puolestapuhujille.
Kun teille on niin tärkeää turvallisuus tekijät,kuten nyt olette sen todistaneet,niin varmaan
hyväksyisitte esivallan taholta pyörien max tehon rajoittamisen 100 hp:en ja huippunopeuden 120km/h.
Uskoisin näiden säästyvän abs jarruja enemmän kuolemantapauksia sekä loukkaantumisia.

NOx sanoi:
Se linkittämäsi Rizzi & co tekemä tutkimus todisti Ruotsin osalta, että tutkimuksen kohteena olleista moottoripyöristä 47% oli varustettu ABS-jarruilla ja ABS-jarruilla varustettujen moottoripyörien osuus onnettomuuksissa oli myös 47%. Tämä tosin esitetettiin tilastomatemaattisten laskelmien jälkeen siten, että ABS-jarrut vähentävät riskiä kymmeniä prosentteja. :doh:

Ensinnäkin pakko nostaa hattua, että olet jaksanut tutkimusta lukea (todella virkistävää KVG sijaan). Siellä on tosiaan 440 abs pyörää ja 470 ei abs pyörää ja kun ajatuksella tuota vielä selasin niin taidat viitata taulukkoon 3. Siellä tilastoja kallistaa nokkakolarit, joissa ABS luku on merkittävästi korkeampi ja poikkeaa täysin esim Italian ja Espanjan luvuista. Itse kolarilukujahan on analyysissä painotettu eri tavoin, koska tietyissä kolarityypeissä ABS ei ole merkityksellinen (esim tietyt kylkeenajot).

Noita tilastoja tulkitessa ei pitäisi keskittyä liikaa pelkkiin onnettomuuslukuihin vaan onnettomuustyyppejä (ja niitä kuolemantapauksia ja vakavia loukkaantumisia) tulisi ennen kaikkea katsoa. ABS ei ole taikaväline eikä välttämättä pelasta kolarilta, mutta on eri asia mosauttaa jonkun konttiin 60kmh kuin 30kmh. Esim vesikelillä ABS takuuvarmasti laskee keskimääräistä törmäysnopeutta ja vaikka tilastoihin tulisi kolari niin todennäköisesti se kolari on lievempi (tilastoinnissa on erikseen fatal and severe crashes).

Näitä voisi analysoida enemmänkin, mutta se vaatisi noiden aikaisempien viitattujen tutkimusten lukemisen ja siihen ei nyt ole aikaa eikä varsinaisesti kiinnostustakaan.

Crassus sanoi:
Ensinnäkin pakko nostaa hattua, että olet jaksanut tutkimusta lukea (todella virkistävää KVG sijaan). Siellä on tosiaan 440 abs pyörää ja 470 ei abs pyörää ja kun ajatuksella tuota vielä selasin niin taidat viitata taulukkoon 3. Siellä tilastoja kallistaa nokkakolarit, joissa ABS luku on merkittävästi korkeampi ja poikkeaa täysin esim Italian ja Espanjan luvuista. Itse kolarilukujahan on analyysissä painotettu eri tavoin, koska tietyissä kolarityypeissä ABS ei ole merkityksellinen (esim tietyt kylkeenajot).

Noita tilastoja tulkitessa ei pitäisi keskittyä liikaa pelkkiin onnettomuuslukuihin vaan onnettomuustyyppejä (ja niitä kuolemantapauksia ja vakavia loukkaantumisia) tulisi ennen kaikkea katsoa. ABS ei ole taikaväline eikä välttämättä pelasta kolarilta, mutta on eri asia mosauttaa jonkun konttiin 60kmh kuin 30kmh. Esim vesikelillä ABS takuuvarmasti laskee keskimääräistä törmäysnopeutta ja vaikka tilastoihin tulisi kolari niin todennäköisesti se kolari on lievempi (tilastoinnissa on erikseen fatal and severe crashes).

Näitä voisi analysoida enemmänkin, mutta se vaatisi noiden aikaisempien viitattujen tutkimusten lukemisen ja siihen ei nyt ole aikaa eikä varsinaisesti kiinnostustakaan.

Niin, analysoimalla tilastoja päästään milloin mihinkin lopputulokseen. Usein jopa rahoittajan toivomaan lopputulokseen. Ilman sen kummempia pyörittelyitä tuon tutkimuksen lopputulos on Ruotsin osalta, että ABS-jarrut eivät vähennä yhtään onnettomuuksia.

Jos aletaan tutkimaan onnettomuuksien seurauksia, niin ko. tutkimuksen selostus ei juuri antanut työkaluja tämän puolen tarkasteluun. Tarkoitan minkälaiseen aineistoon perustuen päätelmät oli tehty, kuten tutkijalautakuntien raportit jne.

Kiinnitin itsekin huomiota nokkakolarien isoon määrään. Pari skenaariota pohdittavaksi, ihan vaan aivojumpaksi:

ABS-jarruilla ei kaadu, joten ulosajon tai kaatumisen sijaan mennään pystyssä päin vastaantulijaa
ABS-jarruihin luotetaan liikaa, joten syntyy enemmän toivottomia tilanteita, joista ei selviä millään jarruilla

Niin tai näin, olen vahvasti samaa mieltä nopeuden vaikutuksesta seurauksiin. Mutta yhtä lailla olen sitäkin mieltä, että jarruteknologiaa tärkeämpi tekijä on harjoittelu. Paniikkijarrutus ja väistö ovat vaikeita asioita, jo pelkkä hidastavuus voi yllättää. Lisäksi vain harjoittelemalla oppii tunnistamaan selkäytimestä selviääkö tilanteesta ylipäätään vain jarruttamalla vai onko tehtävä muita päätöksiä. Ehkä ikäviäkin, mutta kuitenkin vähemmän ikäviä kuin esim. törmäys.

NOx sanoi:
Ilman sen kummempia pyörittelyitä tuon tutkimuksen lopputulos on Ruotsin osalta, että ABS-jarrut eivät vähennä yhtään onnettomuuksia.

Jep. Siellä on muitakin, sanoisinko, omituisuuksia. Yksi avainsana niiden lähteelle pääsemiseksi on tuo metodologiaan liittyvä "induced exposure". Sinne kun valitsee "sopivat" parametrit, saadaan hyvinkin halutunlaisia tuloksia... (Kyllä, huru-ukotkin osaavat paitsi lukea, myös käyttää KVG-menetelmää ja harjoittaa lähdekritiikkiä.) Mutta asiasta toiseen.

Nitrous sanoi:
Riippuu renkaista ja nopeudesta. Muutaman vuoden vanhoilla touring-kumeilla voi olla joku 0,9g tiukassa, mutta slikseillä yli 1g arvot ylittyvät helposti, jopa yli 1,5g on mahdollisuuden rajoissa kovasta nopeudesta kun ilmanvastus auttaa jarrun alussa.

Aika hurjia hidastuvuuksia, 0,9 g edellyttää sekin jo aika hyvää pitoa.

Sattuu olemaan niin, että mulla on käytössäni laitteisto, jolla hidastuvuuksia voidaan luotettavasti ja vertailukelpoisesti mitata. Jos ajatus tuntuu kiinnostavalta, voisin ehkä järkätä jonkun ajankohdan, jolloin jengi pääsisi kokeilemaan itse, millaisia hidastuvuuksia esimerkiksi satkusta nollaan saa aikaan. Joku 3-4 jarrutusta per pyörä + tulosten lukeminen ja tallentaminen tekee noin 10-15 minuuttia per prätkä, jolloin esimerkiksi kolmessa tunnissa ehtisi testata öpaut 15 kandidaattia. Kuskit ja pyörät luonnollisesti omalla vastuulla - jos vaikka sattuu ABS-poksi hajoamaan ja rengas lipsahtaakin lukkoon...

Kiinnostusta?

polip sanoi:
Kysymys abs jarrujen puolestapuhujille.
Kun teille on niin tärkeää turvallisuus tekijät,kuten nyt olette sen todistaneet,niin varmaan
hyväksyisitte esivallan taholta pyörien max tehon rajoittamisen 100 hp:en ja huippunopeuden 120km/h.
Uskoisin näiden säästyvän abs jarruja enemmän kuolemantapauksia sekä loukkaantumisia.

Kokisin että vapauttani rajoitettaisiin jos tällaiset keinot otettaisiin käyttöön. Siitäkin huolimatta että nykyisessä menopelissä on reilusti alle 100hp ja yli 120km/h vauhdeissa ei ole enää kivaa. Menisi silti hauskuus koko lajista. Sen sijaan en koe että vapauttani rajoittaisi yhtään se, etten saa rengasta lukkoon vauhdissa. Vaikka nykyisessä ei ABSeja olekaan. En jäisi mistään paitsi.

mcmies sanoi:
Sattuu olemaan niin, että mulla on käytössäni laitteisto, jolla hidastuvuuksia voidaan luotettavasti ja vertailukelpoisesti mitata. Jos ajatus tuntuu kiinnostavalta, voisin ehkä järkätä jonkun ajankohdan, jolloin jengi pääsisi kokeilemaan itse, millaisia hidastuvuuksia esimerkiksi satkusta nollaan saa aikaan. Joku 3-4 jarrutusta per pyörä + tulosten lukeminen ja tallentaminen tekee noin 10-15 minuuttia per prätkä, jolloin esimerkiksi kolmessa tunnissa ehtisi testata öpaut 15 kandidaattia. Kuskit ja pyörät luonnollisesti omalla vastuulla - jos vaikka sattuu ABS-poksi hajoamaan ja rengas lipsahtaakin lukkoon...

Kiinnostusta?

Hmmm...
Mielenkiintoinen tarjous. Täältä löytyy kiinnostusta.
Missäpäin se mahdollisesti järjestettäisiin?

mcmies sanoi:
Aika hurjia hidastuvuuksia, 0,9 g edellyttää sekin jo aika hyvää pitoa.

Jäi tarkentamatta, että nuo on hyvällä alustalla saavutettavia maksimeja. Tuskin toistuu joka kerta. Radalla omat nössöjarrut on olleet parhaillaan jossain 1,2-1,3g huitteilla. Normaalijarrutuksen maksimi pitkissä jarruissa pyörii karvan päälle 1g lukemissa. Kovista nopeuksista tuota maksimia auttaa tosiaan ilmanvastus, joka 250km/h vauhdissa alkaa jo olemaan aika lähellä 1g, kun kuski pomppaa katteen takaa pystyyn. Tällöin pienikin jarrutus pompauttaa hidastuvuuden yli ykkösen helposti.

Toki noissa mun ajamissa voi olla jonkin verran mittausvirhettä, koska on laskettu 10Hz GPS-datasta.
mcmies sanoi:

Kiinnostusta?

Kyllä kiinnostaa. Harmi, ettei tuota kilpuria enää ole, mutta voisihan tuota tulla kokeilemaan emännän mopolla. Ero noissa on lähinnä keulan toiminnassa, kilpurin keula kantoi huomattavasti paremmin kuin tuollaisen katumopon, jossa keula pohjaa todella helposti. Jos tuo järjestetään paikassa, jossa on sähköä (esim. pitkällä roikalla) tarjolla, voisi tuohon ottaa sliksin alle. Näkisi samalla vähän katurenkaan ja liimakumin eroa.

Pekkavee sanoi:
Pitääpä muuten kokeilla.

Olen ollut mopokouluttajana (50 cc) Tattarisuon parkkipaikalla ja Vantaalla liikenteessä.
Mopokoulussa ei ole ihan niin suuria vaatimuksia kuin moottoripyörätesteissä.

Siellä Tattarisuon parkkipaikalla on joka päivä Ajovarman käsittelykoehommia ja radat tehtynä moottoripyörillekin

Vaatimus siihen väistökokeeseen on moottoripyörällä 40 km/h. Sillä pitäisi päästä läpi se rata.
Etäisyys esteeseen 7 m ja 18 metriä paluuseen samalle linjalle.
Linkki kokeeseen
Jos vedänkin 100 km/h, täysi ABS jarrutus 5 m ennen viivaa ja väistö täydellä jarrulla. Kuinka käy? Jää nähtäväksi. Mitä arvelette.

Taidan joku päivä mennä testailemaan.

Pekka
shyhander sanoi:
Vedät lipat varmasti. Väistö jää tekemättä. :banned:

Pekkavee sanoi:
Lippoja en vedä. Se on varma.
Mutta ehdinkö takaisin ajolinjalle.

Pekka
Olet fakiiri. 10m/s = 36 km/h. Laske siita kauanko 100 vauhdissa menet 5 metria. Siina ajassa et ehdi tehda mitaan. Toistan: et mitaan.

En ole ollut mopokoulun opettajana parking paikalla mutta armyn motorbike sqad team olen treenannut savannilla, motocross radalla ja vahan muuallakin. Aani sille etta seisot paallasi pensaassa ja bike tarvitsee pesun ja silityksen.

Nitrous sanoi:
Jäi tarkentamatta, että nuo on hyvällä alustalla saavutettavia maksimeja. Tuskin toistuu joka kerta. Radalla omat nössöjarrut on olleet parhaillaan jossain 1,2-1,3g huitteilla. Normaalijarrutuksen maksimi pitkissä jarruissa pyörii karvan päälle 1g lukemissa. Kovista nopeuksista tuota maksimia auttaa tosiaan ilmanvastus, joka 250km/h vauhdissa alkaa jo olemaan aika lähellä 1g, kun kuski pomppaa katteen takaa pystyyn. Tällöin pienikin jarrutus pompauttaa hidastuvuuden yli ykkösen helposti.

Toki noissa mun ajamissa voi olla jonkin verran mittausvirhettä, koska on laskettu 10Hz GPS-datasta.

Jos tuo järjestetään paikassa, jossa on sähköä (esim. pitkällä roikalla) tarjolla, voisi tuohon ottaa sliksin alle. Näkisi samalla vähän katurenkaan ja liimakumin eroa.

Juu, melkoista pitoa yli 1 g lukemat vaativat. En muutenkaan sanoisi "nössöjarruiksi"...

Katurenkaalla ja liimakumilla on iso ero. Mä kun oon noita mittaillut, niin melkein jarrulla kun jarrulla pito renkaasta loppuu kauan ennen kuin jarrusta teho. Parhaat lukemat perustuvatkin nimenomaan hyviin renkaisiin, eivät niinkään jarruihin.

Mulla ei oo mitään erityistä paikkaa tiedossa. Mutta ehdotus on voimassa, jos kiinnostuneita löytyy ja joku paikka keksitään.

mcmies sanoi:
Juu, melkoista pitoa yli 1 g lukemat vaativat. En muutenkaan sanoisi "nössöjarruiksi"...

Katurenkaalla ja liimakumilla on iso ero. Mä kun oon noita mittaillut, niin melkein jarrulla kun jarrulla pito renkaasta loppuu kauan ennen kuin jarrusta teho. Parhaat lukemat perustuvatkin nimenomaan hyviin renkaisiin, eivät niinkään jarruihin.

Tosin hyvät ja tunnokkaat jarrut helpottavat sitä pidon rajan hakemista ja siten tehokasta jarrutusta. Itse en uskaltaisi esim. HD:n vakiojarruilla lähteä kokeilemaan täysjarrutusta ilman kunnollista treeniä, koska tuntuma on olematon. Sitten taas esim. Brembon radiaalijarruilla varustetulla mopolla tuskin tarvitsee paria-kolmea treeniä enempää, että löytää sen oman maksimin ja ero ekan jarrutuksen ja parhaan välillä on paljon pienempi kuin huonommilla jarruilla.

Pitää paikkansa, nimenomaan tuntumasta on yleensä kyse kun puhutaan siitä ovatko jarrut "hyvät" vai "huonot". Teho sinänsä riittää yleensä niissä "huonoissakin", niin kauan kun puhutaan maantienopeuksista. Yli 200 vauhdit on sitten asia erikseen.

Back