• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko ABS jarrut oleellinen turvavaruste moottoripyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
W-P sanoi:
ps. tuo 5m on kyllä pirun lyhyt matka 100kmh aloittaa ja väistää jarru pohjassa...
tämä oli sitten vaan ihan huvin vuoksi arvaus...:)
Paljonko pyörä hidastuu 5 m matkalla? Kai senkin joku osaa laskea.
Pitää varmaan kokeilla erilaisilla lähtönopeuksilla. 60, 70, 80, 90, ja 100 km/h. Mulla on GPS, niin nopeuden tietää.

Pekka
:O:O:O

Jos vedät äkäseen rystyset valkeina kahvan kiinni ja alat samalla tosissas väisteleen, niin nutulleen menee. :bye: (MUTU)

shyhander sanoi:
Jos vedät äkäseen rystyset valkeina kahvan kiinni ja alat samalla tosissas väisteleen, niin nutulleen menee. :bye: (MUTU)
Mun pyörä on BMW R1100GS. Siihen ei kai oikein päde noi ensin hitaasti kahvaa ja sitten täysillä. Kun se etupää ei niiaa juuri ollenkaan. Eli jarrutus on ihan sama vaikka miten vetää kahvasta. Kokeiltu on. Tai oikeestaan se täysveto pohjaan asti toimii mainiosti, mutta sitä ensin vähän ja sitten lisää ei oikein osaa sanoa.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä kun "shyhander", ei tarvitse edes kokeilla. Jos kokeilet, niin varaa laastaria ja iso purkki maalia oikealla värikoodilla.

Tulen mielellään ottamaan kokeilun videolle.

"Kurre" kun veti 80 ABS jarruilla ko. paikassa, niin "nakutti" ABS:llä tosi pitkälle kohti parkissa olevia autoja.

Onneksi pysähty ajoissa!

W-P sanoi:
100kmh= 27m sekunnissa. Reaktioaika 0,7s (?) tarkoittaa, että mopo menee 18m ennen kuin aloitat jarrutuksen, Jos reaktion jättää pois niin pyörä etenee 5m n. =X
Eikun mä voin aloittaa sen jarrutuksen 5 m ennen viivaa. Se reaktioaika on mun ennakointia.
Reaktioaikahan liittyy johonkin odottamattomaan tilanteeseen. Tämä ei ole sitä.
Siis paljonko toi 5m n. =X on? Hidastuvuus on siinä jotain ja sen kai pystyy laskemaan ihan fysiikan lakien mukaan, jos joku sen taitaa.?
Pitäisikö lisätä sitä 10 metriin?

Pekka

finn sanoi:
"Kurre" kun veti 80 ABS jarruilla ko. paikassa, niin "nakutti" ABS:llä tosi pitkälle kohti parkissa olevia autoja.
Onneksi pysähty ajoissa!

Niin tässähän ei ole kyse pysähtymisestä vaan väistöstä.
Miten se onnistuu ABS jarruja vetämällä koko ajan.
Kovallakin nopeudella pystyy tekemään nopean väistön, jos osaa kunnolla työntöohjauksen.

Pekka

Pekkavee sanoi:
Niin tässähän ei ole kyse pysähtymisestä vaan väistöstä.
Miten se onnistuu ABS jarruja vetämällä koko ajan.
Kovallakin nopeudella pystyy tekemään nopean väistön, jos osaa kunnolla työntöohjauksen.

Pekka

En epäile kykyjäsi ja tiedän, että olet hyvä kuski.

Ilmoita aika ja paikka, niin otan testin videolle.

Nitrous sanoi:
Riippuu renkaista ja nopeudesta. Muutaman vuoden vanhoilla touring-kumeilla voi olla joku 0,9g tiukassa, mutta slikseillä yli 1g arvot ylittyvät helposti, jopa yli 1,5g on mahdollisuuden rajoissa kovasta nopeudesta kun ilmanvastus auttaa jarrun alussa.

Tuon huomannut itsekin että suurimmat hidastuvuudet tulee itellä yli 200 kmh nopeuksissa.

finn sanoi:
En epäile kykyjäsi ja tiedän, että olet hyvä kuski.
Ilmoita aika ja paikka, niin otan testin videolle.
No pitää varmaan kokeilla ihan itse ensin, ettei tule ihan isoa mokaa videolle.
Kerron kyllä sulle miten kävi.
Tuolla Tattarisuon parkkipaikallahan on hyvä kokeilla, kun siellä on radat valmiina.
Kiihdytys siihen sataseen on kyllä aika vaikeaa mun pyörällä, kun matka on aika lyhyt.

Pekka

W-P sanoi:
Muakin kiinnostaa aihe, kun on nuo ABS:it. Jos Pekkavee:lle sopii, niin mäkin voisin tulla Tattikselle ihan mielenkiinnosta. En siis todellakaan katsomaan, miten pärjäät:) vaan tosiaankin testimielessä. Voisin itsekin varovasti testailla ja ottaa vinkkiä.
Mehän voitaisiin pitää jotkut ABS testiajot vaikka ensi viikolla. Tämä loppuviikko menee mulla muissa merkeissä ( rapujuhlat yms.), mutta palataan asiaan ensi viikolla. Iltaisin siellä Tattkisella ei ole kuin mopopoikia ja parkkipaikka on tyhjä. Voidaan tehdä oma rata. Mulla on mopokoulutuksen kartiota siihen hommaan.

Pekka

On varsin vaikea saada laskettua tarkkaa loppunopeutta tuossa tapauksessa, koska ei tiedetä ensinnäkään mikä on hidastuvuus ja onko se tasainen koko matkalla. Voi tietenkin heittää hanska-arvioita. Jos hidastuvuus olisi 1G:n luokkaa, loppunopeus olisi luokkaa 65km/h.

Tuohan olisi ihan päällikön kamaa radalla: muut joutuvat jarruttamaan ennen mutkaa, mutta abseilla voisi jarruttaa mutkassa samalla kun kääntyy. Patentoikaa, niin eivät muut pääse pokaaleja nappaamaan.

Pekkavee sanoi:
Paljonko pyörä hidastuu 5 m matkalla? Kai senkin joku osaa laskea.
Pitää varmaan kokeilla erilaisilla lähtönopeuksilla. 60, 70, 80, 90, ja 100 km/h. Mulla on GPS, niin nopeuden tietää.

Pekka

Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta eikö näitä asioita täydy jollain hanskavakiolla ymmärtää mopo-opetusta antaessa?

vetomies sanoi:
Tuohan olisi ihan päällikön kamaa radalla: muut joutuvat jarruttamaan ennen mutkaa, mutta abseilla voisi jarruttaa mutkassa samalla kun kääntyy. Patentoikaa, niin eivät muut pääse pokaaleja nappaamaan.

Aika iso ero kuitenkin jarruttaa radalla mutkassa kuin tuollaisessa hätäväistössä.
Pitää varmaan ensi kaudella itsekin mennä jonnekin testaamaan kuin ABS:t toimii väistössä. Voi olla vaan, että pää antaa periksi ennen kuin ABS:it. Tai sitten ollaan nutullaan :D

Kyllä kai osaavat menee jarrulla mutkaan radalla, mutta että absit rutisten… hmmm'yh… en kokeilis ite… :dunno:

shyhander sanoi:
Kyllä kai osaavat menee jarrulla mutkaan radalla, mutta että absit rutisten… hmmm'yh… en kokeilis ite… :dunno:

Enpä osaa sanoa onko itse tullut runtattua ABS:it rutisten radalla mutkaan, kun ei nuo ABS:it rutise. Mutta ehkä niin on voinut päästä käymään.

W-P sanoi:
Jaa..oon käsittänyt kylläkin että kaikkihan menee nykyään mutkaan jarrulla:dunno:

Veikkaan, että "vetomiehellä" on pientä ironiaa tuossa kommentissa. Ei taida olla ABS-pyörä ainoa, jolla voi kääntyä ja jarrutaa samaan aikaan.

W-P sanoi:
ps. tuo 5m on kyllä pirun lyhyt matka 100kmh aloittaa ja väistää jarru pohjassa...
Tuokin on mielenkiintoinen kysymys tässä jutussa. Kun ABS jarruttaa vielä siellä väistössäkin, kun renkaat eivät mene lukkoon, niin miten nopeus muuttuu siellä väistössä matkan varrella. Hidastuu varmaan koko ajan.

Pekka

@Pekka
Tattarilla kyykylläkin kiihdyttäminen yli 80 nopeuksiin haasteellista.

Mutta, mulle sopii testit ensi viikon alussa.

AXP sanoi:
On varsin vaikea saada laskettua tarkkaa loppunopeutta tuossa tapauksessa, koska ei tiedetä ensinnäkään mikä on hidastuvuus ja onko se tasainen koko matkalla. Voi tietenkin heittää hanska-arvioita. Jos hidastuvuus olisi 1G:n luokkaa, loppunopeus olisi luokkaa 65km/h.
Tuohan on aika paljon pudotusta. Kai se hidastuvuus on kuitenkin lähellä tuota 1G hyvissä olosuhteissa. Ei mulla ole sitten mitään hätää 100 km/h jarrutuksessa ABSsällä.
Loppunopeus siellä viimeisellä portilla on sitten jotan 40 km/h tai jotain.
Pitää varmaan kokeilla isompia nopeuksia ja pidempiä jarrutusmatkoja ennen viivaa. Kunhan nyt toi kokeillaan tuo ensin.
Mielenkiintoinen sessio tulossa ensi viikolla.

Pekka

Back