• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopean ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käännetääns tänne

Tiukka kysymys.

Missäs raati sanoo apeksin olevan mun ajolinjoissa? Onko molemmissa apeksi samassa kohdassa?

Vanhalla Alastaron asfaltilla ajoin nopean oikean röykkyjen takia hieman veto päällä. Eli olin siis jo kevyesti kaasulla ennen mutkan keskikohtaa.

Uudella asfaltilla en enää näin aja, vaan jarrutan pitkälle mutkaan sisälle ja kaasulle mennään jonkin verran mutkan jälkeen.

Vanhalla asfaltilla ajat oli ~2 sekkaa hitaammat. 2021 koitan saada parannettua ennätystäni 1,5-2 sekuntia :peukutpystyyn:

Verrattuna amatöörimäiseen kaasunräpeltäjään : Mä avaan kaasun tonnarilla jo siinä kohdassa ku sä päästät jarrun. Katoin elokuun kisasta parhaan sektorini.
Katoin kans omaa dataa, kaasulle joo tuossa missä kuva näyttää jarru pois.

edit. Joku mode vois siirtää nää viestit tonne nopean ryhmän puolelle.

Vanhalla asfaltilla jarrutin "normaaliin tyyliin" ennen mutkaa pikkuisen trail brakingia käyttäen. Sitten röykkyjen takia veto päälle ennen mutkaa ja röykkyjen jälkeen kun suora aukesi, ni ruuvattiin kaasu tasaisella liikkeellä auki.

Uudella asfaltilla ajoin aluksi niin, että jarrutin taas radan vasemmassa laidassa ja pikkusen trail brakingia käyttäen, pyörä kohti apeksia ja suunnilleen siinä kohtaa missä nyt lopetin jarrutuksen - aloitin kaasuttamaan. Eli samalla lailla kuin tekin tuossa mainitsitte.

MUTTA muutokselleni on syy. Saan oltua kaasulla pidempään - jarrutettua myöhemmin - enemmän tilaa jarruttaa. Mutkavauhti on silti sama.
Kaasulle kun mennään, niin voi ihan huoletta heittää kaasun rauhallisesti täysille, kun tilaa on!

Asfaltti mahdollistaa nyt ajamaan mahdollisimman kovaa sisään. Mahdollisimman vähän aikaa ollaan mutkan keskellä ja mahdollisimman nopeasti taas kaasulle.

Tossa kun jarrun päästää, niin pyörä alkaa kääntymään todella tehokkaasti. Jotkut sanoi, että "rungolla käännetään". Pitää malttaa antaa pyörän kääntyä ilman jarrua ja kaasua riittävästi. Sitten kun nokka osoittaa kunnolla oikeaan suuntaan, niin sitten kaasulle. Ilman jarrua ja kaasua ei olla kauaa, mutta pitää malttaa lukea tilannetta.

Eroa jarrupaikkojen välillä on 45 m! Ja se on iso etäisyys tuolla radalla.

PS. Aika radalla on mulla parhaimmillaan (ja tuolla kierroksella) 1.24.0.

PS2. Käppyrä vielä mukaan. Vertailin 1.21-ajaneeseen, niin hänellä oli paljon parempi linja (mulla ajautunut pitkäksi), mutta hän päästi jarrun ihan muutama metri ennen mua. Sama ajatus :orgmp: Hän avasi myös paremmin ja sai suoran huippunopeudeksi rapiat 202 km/h.

PS3. Niin ja isot pojat ton mulle kertoi. En mä itse niin fiksu ja kokenut ole. He ajelevat 600 ja 1000 cc:llä sellasta 1.16 - 1.17 aikoja.

Liitetiedostot

• 345345345.jpg
    345345345.jpg
    102,4 KB · Katselut: 58
  • 345345.jpg
    345345.jpg
    104,9 KB · Katselut: 55
  • jarru-nelosmutka.jpg
    jarru-nelosmutka.jpg
    99,3 KB · Katselut: 56
  • jarru-nelosmutka_kappyra.jpg
    jarru-nelosmutka_kappyra.jpg
    94,1 KB · Katselut: 42
Viimeksi muokattu:
T1mppa sanoi:
Käännetääns tänne

Tossa kun jarrun päästää, niin pyörä alkaa kääntymään todella tehokkaasti. Jotkut sanoi, että "rungolla käännetään". Pitää malttaa antaa pyörän kääntyä ilman jarrua ja kaasua riittävästi. Sitten kun nokka osoittaa kunnolla oikeaan suuntaan, niin sitten kaasulle. Ilman jarrua ja kaasua ei olla kauaa, mutta pitää malttaa lukea tilannetta.
.

Tossa on semmonen pieni ajatusvirhe (tai mun lukuvirhe), että jos rullaten odottaa pyörän kääntyvän, joutuu venailemaan ihan hemmetin kauan. Mitä aiemmin saa pienen vedon päälle, sen nopeemmin myös se runko kääntyy. Ite tuon huomaan parhaiten ykkös mutkassa, siinä on aina fiilis, että ulostulossa menee väkisin leveeksi, mutta kaasulla avittamallase kääntyilee ja pääsee avaamaan kunnolla paljon aiemmin.

T1mppa sanoi:
+ Jarru, moottorijarru ja ilmanvastus jarruttaa/ hidastaa.
Riippuen moottorista, kierrosluvusta, vaihteesta; kaasu ensin vain pienentää tuota hidastuvuutta.

Yksi iso tekijä tuossa on myöskin kuskin kapasiteetti. Koska sitä ei tarvitse käyttää jarruttamisen tai avaamisen hallintaan, niin voi keskittyä ajolinjaan. Niin siitäkin syystä kuskilla voi olla Fiilis että mopo kääntyy todella tehokkaasti.

Toinen iso tekijä asiassa on se että kun ei enää pelkää eturenkaan pidon menetystä, niin voi kääntää mopon kyljelleen. Eli käyttää kaiken renkaan tarjoaman pidon siihen mopon kääntämiseen/ kääntymiseen.

Eli kyllähän se mopo kääntyy, kun kuski ajaa mopon sellaiseen tilaan että mopo voi kääntyä. Ja kuskilla on Fiilis että mopohan kääntyy ihan itsestään (vaikka ei ymmärrä mitä tuli tehneeksi)!

Nitrous sanoi:
Tossa on semmonen pieni ajatusvirhe (tai mun lukuvirhe), että jos rullaten odottaa pyörän kääntyvän, joutuu venailemaan ihan hemmetin kauan. Mitä aiemmin saa pienen vedon päälle, sen nopeemmin myös se runko kääntyy. Ite tuon huomaan parhaiten ykkös mutkassa, siinä on aina fiilis, että ulostulossa menee väkisin leveeksi, mutta kaasulla avittamallase kääntyilee ja pääsee avaamaan kunnolla paljon aiemmin.

Alkuun iso kiitos ykkösmutkan tarinasta!
Kyllä sä ihan oikein lukemamisen varmasti ymmärrät. Ja voi olla, että minä nyt muistelen jotain ihan omiani...

Tossa kyseisessä mutkassa tuli sellainen efekti, mitä oon miettinyt. Voi olla, että toi mun ajatus ja kirjoitettu teksti ei olekaan niin, mitä oikeasti tapahtuu.

Scuuban teksti aerodynamiikan ja moottorijarrun aiheuttamasta jarruttamisesta pisti miettimään. Ovatko nuo ne, jotka tässä auttaa kääntymään? Kyseisessä kohdassa muistan "nopeiden" kanssa jutellessa, että he käyttivät juurikin tarinaa Rungolla kääntämisestä.

Mutta kun tuota mutkaa harjoittelin, niin jarrulla menin kovaa syvälle mutkaan. Siinä kohtaa kun jarrun päästi, niin pyörä oikeasti tuntui jopa haukkaavan sisäkurvia kohti. Eli todella tehokkaasti kääntyi. Tuossahan roikutaan reilusti (painopiste matalalla ja sivussa) ja etu- ja takaiskarit ovat "reilusti länässä". Kaasu sitten ruuvataan suht rivakasti (tasaisesti) auki. Eli keulaputket pitenee nopsaan ja pyörästä tulee vakaa ajettava. Takapää käyttäytyy muistaakseni erittäin rauhallisesti koko ulostulon ja kiihdytyksen.

Koitin etsiä rungolla kääntämisestä tekstiä googlesta, mutta ei meinaa löytyä yhtään mitään tietoa.

T1mppa sanoi:
PS3. Niin ja isot pojat ton mulle kertoi. En mä itse niin fiksu ja kokenut ole. He ajelevat 600 ja 1000 cc:llä sellasta 1.16 - 1.17 aikoja.
Viime heinäkuussa mun pyörää testasi yks heppu joka käytännössä jakaa Alastaron rataennätyksen. Siinä kun videolta vertailin mun ja hänen ajoa ni täsmälleen samassa kohdassa aukeaa kaasu kuin mullakin. Aikaero mun kierrosaikaan syntyi aika suoraan siitä että hän osaa jarruttaa paljon mua paremmin ja vei pyörää pikkasen syvemmälle mutkaa kovemmalla jarrulla kuin mitä mä uskallan viedä. Luonnollisesti hänen jarrumerkki oli muutaman metrin lähempänä mutkaa, mutta yllätyin miten pieni ero siinä oli.

Ja sanoi vielä että olisi vielä paria metriä aiemmin halunnut avata kaasun mutta mun pyörällä sitä ei pysty tekemään ku kaasu on säädetty liian rajuksi. Koominen lisä oli se että koulutuksessa sanoi mulle että kaasulle mun pitäis mennä aiemmin. Sanoin että hitto ku ei pysty. Sit ku se testas mun pyörää ni reaktio oli että "nyt mä ymmärrän mikset avaa kaasua aiemmin" :D

T1mppa sanoi:
Alkuun iso kiitos ykkösmutkan tarinasta!
Kyllä sä ihan oikein lukemamisen varmasti ymmärrät. Ja voi olla, että minä nyt muistelen jotain ihan omiani...

Tossa kyseisessä mutkassa tuli sellainen efekti, mitä oon miettinyt. Voi olla, että toi mun ajatus ja kirjoitettu teksti ei olekaan niin, mitä oikeasti tapahtuu.

Scuuban teksti aerodynamiikan ja moottorijarrun aiheuttamasta jarruttamisesta pisti miettimään. Ovatko nuo ne, jotka tässä auttaa kääntymään? Kyseisessä kohdassa muistan "nopeiden" kanssa jutellessa, että he käyttivät juurikin tarinaa Rungolla kääntämisestä.

Mutta kun tuota mutkaa harjoittelin, niin jarrulla menin kovaa syvälle mutkaan. Siinä kohtaa kun jarrun päästi, niin pyörä oikeasti tuntui jopa haukkaavan sisäkurvia kohti. Eli todella tehokkaasti kääntyi. Tuossahan roikutaan reilusti (painopiste matalalla ja sivussa) ja etu- ja takaiskarit ovat "reilusti länässä". Kaasu sitten ruuvataan suht rivakasti (tasaisesti) auki. Eli keulaputket pitenee nopsaan ja pyörästä tulee vakaa ajettava. Takapää käyttäytyy muistaakseni erittäin rauhallisesti koko ulostulon ja kiihdytyksen.

Koitin etsiä rungolla kääntämisestä tekstiä googlesta, mutta ei meinaa löytyä yhtään mitään tietoa.
No tuota jos otetaan pieni välituumaustauko, niin jos ja kun "Nopeita", ja muitakin kuskeja, kuuntelee, niin:
Moottoripyörä kääntyy parhaiten silloin kun sidotaan jarrulla keula alas
Moottoripyörä kääntyy parhaiten silloin kun ei olla jarrulla eikä kaasulla
Moottoripyörä kääntyy parhaiten silloin kun avataan pikkasen ja käännetään rungolla
Moottoripyörä kääntyy parhaiten silloin kun avataan reilusti ja käännetään perä sladissa

Ett siitä saa valita ihan Fiiliksen mukaan millä tavalla haluaa Fiilistellä. Eihän noissa Fiilistelyissä juurikaan järkeä ole, mutta kuka siitä välittäis.

Kohta kevätaurinko nousee lisää ja saadaan mukaan kevätjuhlaliikkeet jaloilla ja käsillä. Pistetään painoa jalkatapeille että saadaan takaaselle lisää pitoa, ja samaan aikaan työnnetään klipareista keula alas ettei keuli liikaa.
Eikä pidä unohtaa painolla ohjaamista, ja varsinkaan sisäpuolen jalkatapin painamista että mopo kääntyilee paremmin.

Sit taas jos haluu dilemmaa lähestyä hieman järkiperäisemmin, niin funtsii vaikkapa ajolinjaa, ja sitä miten se vaikuttaa kaikkeen.
Koska ajolinja määrää sen miten voit jarruttaa/kääntää/avata.
Jos haluat muuttaa jarruttamista, kääntämistä tai avaamista, on pakko ensin muuttaa ajolinjaa.

Mopo vaan tottelee sun ajatuksia ja käsiä, ja jos se tuntuu kääntyvän, niin ihan oma vika se on.
Samoin ku se jos se mopo ei tunnu kääntyvän.

Ja sit kun kuuntelee "Nopeita" kuskeja jotka neuvoo yhdellä tavalla, sanoo omasta ajamisestaan jotain toista, ja todellisuudessa ajavat ihan jollain muulla tavalla, niin siinäpä vasta lirissä onkin kun ei harrastajapoloinen tiedä että pitäisikö uskoa "Nopean" sanoja, vai neuvoja, vaiko eikö.

^Toiset tekee ja toiset kirjottaa. Harmi, että ne tekijämiehet ei kirjota tänne, mutta onneksi meillä sentään on rata-ajon ehtymätön ja erehtymätön teoriapankki silti tarjolla pyynnöstä (ja pyytämättä).

Älä nyt! Tuo Scuuban kääntymissetti avaa mahtavan filosofisen ja teoreettisen kysymysikkunan.

Parasta koko lajissa. Millä vitulla toi selvis tuosta tuolla vauhdilla, oli kura tai kova. Ja eikun ite selvittämään :D

Nitrous sanoi:
^Toiset tekee ja toiset kirjottaa. Harmi, että ne tekijämiehet ei kirjota tänne, mutta onneksi meillä sentään on rata-ajon ehtymätön ja erehtymätön teoriapankki silti tarjolla pyynnöstä (ja pyytämättä).
Näihässe etenee vuodesta toiseen. Kuvanpalvojat palvoo kuvia, ja vetelee Sandicus Pimicukset heti kun joku pilaa Fiilixen.

Lisää tarinaa "rungolla kääntämisestä" odotellessa. Se o aina hienoa ku innokkaimmat, oli sitten tekijä miehiä tai ei, keksii pyörän uudestaan. Ei pääse lajitoverit tylsistymään. :D

Terminähän tuo rungolla kääntäminen on ihan retardi, mutta sisältänee aimo annoksen viisautta ja vauhtia, kunhan vaan pureutuu syvällisemmin itse asiaan. Ja kyllähän tuo rungolla kääntäminen voi säilyä pitkäänkin hengissä. Kunhan vain tarpeeksi moni liittyy kulttiin, niin siitä saadaan taas yksi sitkeästi liitävä legenda moottoriurheiluun lisää. Niitä kun ei koskaan näytä olevan liikaa.

Nitrous sanoi:
Harmi, että ne tekijämiehet ei kirjota tänne,
Harmimpi on se että jos tänne kirjoittaisi tekijämies jolla on alla hidas kalusto ni kukaan ei pitäisi sitä tekijämiehenä koska se ei voita joka kisaa.

Eihän kukaan pitänyt George Russelliakaan minkäänlaisena kuskina ennenkuin se pääsi yhden kisan ajamaan nopeaa autoa ja kappas, se hitsa kuski olikin samassa vauhdissa kuin maailman nopein kuski.

Miten te olette löytäneet tuntuman ja pidon rajan mutkiin jarrutuksissa? Pitääkö se muutama lowsideri vetää vai oletteko päässeet halvemmalla ja kivuttomammin.

Itsellä on yhden kerran etunen vähän luistanut alta, mutta se kävi niin yllättäen ettei oikein mitään jäänyt pankkiin.

Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Miten te olette löytäneet tuntuman ja pidon rajan mutkiin jarrutuksissa? Pitääkö se muutama lowsideri vetää vai oletteko päässeet halvemmalla ja kivuttomammin.

Itsellä on yhden kerran etunen vähän luistanut alta, mutta se kävi niin yllättäen ettei oikein mitään jäänyt pankkiin.
Itellä on tosi kulunut eturengas työntänyt pari kertaa mid cornerissa alta ja oon saanu sen polvella työnnettyä takas ylös. Siitä on jääny sellanen Referenssi että missä kohtaa kannattaa miettiä riskinottoa tai ei.

Mut yleensä mulla on jarrutuksissa vasta tyyliin 95% teho verrattuna noihin kärkipään ukkoihin. Mutta ei ole myöskään tullut mentyä naamalleen jarruissa kuten moni kärki jannu on tehnyt. Pitkälle sillä varovaisuudella pääsee ja sit kun joskus pääsee hetken seuraamaan itseä nopeampaa edes pari mutkaa ni tarkkaavainen heppu ehtii oman ajon ohessa havainnoida että missä hetkessä se nopea heppu vetää eroa ja missä ei. Tästä sitte omaa tekemistä analysoimalla pääsee pikkasen lähemmäs kun muistaa omat ja oman pyörän rajat.

Takapainoinen Taapertaja sanoi:

Pidon rajalla etunen alkaa aika tyypillisesti tärräämään käsille jarrutettaessa kallistuksessa. Semmosta ihan pientä nypytystä siis. Tuosta tietää, että ihan hirveesti ei kannata jarruttaa/kallistaa lisää ettei etunen karkaa.

Jos etunen karkaa nopeasti lipsahtamalla niin tyypillisesti kuski on tehnyt jotain äkkinäistä huomaamattaan tai sitten radan pinnassa on likaa/töyssy tms.. Jos kuskin liikkeet jarrun, kaasun ja pyörän päällä liikkumisen osalta ovat johdonmukaisia ja selkeitä, ei pidon rajankaan pitäisi yllättää kovin helposti. Tästä esimerkkinä aika yleinen tapa varsinkin keskiryhmässä saada keula alta, on ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen -> Keula kevenee samaan aikaan, kun renkaalta halutaan sivuttaispitoa -> Kuski naamallaan.

Ja tietysti tuo pidon raja löytyy helpommin huonolla renkaalla, eli silloin tällöin roskiskumeilla treenaaminen on ihan hyödyllistä puuhaa, kun vaan tietää mitä on tekemässä.

Nitrous sanoi:
Pidon rajalla etunen alkaa aika tyypillisesti tärräämään käsille jarrutettaessa kallistuksessa.
Tää tärrääminen kävi mulle erityisen selkeästi Ahvenistolla Tarun mutkassa ku iskarit toimi niinku pitäis mutta keulakate stoppasi liikkeen (eli kalahti etulokasuojaan ja se oli iskarin toiminnan kannalta sama ku iskari ois pohjannu vajaalla liikelaajuudella). Eli liian löysä, helposti pohjaava etuiskari tai vastaavasti ylijäykkä etuiskari saattaa aiheuttaa saman tärytyksen vaikka ajaisit mutkaan teknisesti oikein.

P.S. Noita kahta lausetta ei tarvitse yhdistää ja vetää johtopäätöstä että ajoin Tarun mutkan teknisesti oikein, koska mä tiedän etten ajanut. Mutta täryefekti toteutui oikein tehokkaasti.

Tosta voi videolta katsoa (ja kuulla) sen tärytyksen tarun mutkassa ku meen mutkaan sisään:
https://youtu.be/EYZXEd2Wu1E?t=44

Nitrous sanoi:
Tästä esimerkkinä aika yleinen tapa varsinkin keskiryhmässä saada keula alta, on ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen -> Keula kevenee samaan aikaan, kun renkaalta halutaan sivuttaispitoa -> Kuski naamallaan.
Enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut kenenkään onnistuneen tuossa, saati nähnyt yhtäkään videota tai dataa joka tukisi tuota.
Eikä tuolla ole kyllä oikein edes mitään teoreettista pohjaa, että noin voisi tapahtua.

Sen sijaan, useimmiten kun kuski, missä ryhmässä tahansa, on saanut keulan alta ennen apeksia, niin syynä on ollut se että joko jarrua on ollut liikaa, tai radalla on ollut paskaa tai esim käärme, josta keula on lipsahtanut alta.

Jos joku "ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen ->"
niin silloin edelleenkin vähintään 50% painosta on eturenkaalla, koska painojakauma ja moottorijarru.

Toki se on mahdollista että kuski yksinkertaisesti vain kallistaa mopoaan liikaa, varsinkin jos samaan aikaan kuski itse on pystyssä. Sitä on kyllä tullut nähtyä useammankin kerran. Mutta sitten taasen siihen kaatoon ei tarvita mitään erityisen paskaa jarrutekniikkaa tai muuta mielikuvituksen tuottamaa "keulan kevennystä".

Välillä täytyy kyllä oikeasti ihmetellä, että mitä vittua sä Nitrous taas oikein höpiset. Koska kuitenkin olet aika pitkään lajia harrastanut, ja aika monipuolisesti lajiin teoriassa ja käytännössä tutustunut. Ts et ole läheskään sieltä tyhmimmästä päästä mitä tietämykseen tulee.

scuuba sanoi:
Enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut kenenkään onnistuneen tuossa, saati nähnyt yhtäkään videota tai dataa joka tukisi tuota.
Eikä tuolla ole kyllä oikein edes mitään teoreettista pohjaa, että noin voisi tapahtua
.

Kyyyllä minäkin myönnän, että tämmöiset pannut on tullut vedettyä.

scuuba sanoi:
Eikä tuolla ole kyllä oikein edes mitään teoreettista pohjaa, että noin voisi tapahtua.

Sen sijaan, useimmiten kun kuski, missä ryhmässä tahansa, on saanut keulan alta ennen apeksia, niin syynä on ollut se että joko jarrua on ollut liikaa, tai radalla on ollut paskaa tai esim käärme, josta keula on lipsahtanut alta.

Jos joku "ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen ->"
niin silloin edelleenkin vähintään 50% painosta on eturenkaalla, koska painojakauma ja moottorijarru.

Toki se on mahdollista että kuski yksinkertaisesti vain kallistaa mopoaan liikaa, varsinkin jos samaan aikaan kuski itse on pystyssä. Sitä on kyllä tullut nähtyä useammankin kerran. Mutta sitten taasen siihen kaatoon ei tarvita mitään erityisen paskaa jarrutekniikkaa tai muuta mielikuvituksen tuottamaa "keulan kevennystä".

Tuo pomppukeulasta johtuva kaato on tuossa mun edellisessä viestissä vähän yksinkertaistettu, koska tyypillisesti siihen kuuluu myös agressiivinen kropan siirto samaan syssyyn, jolloin alustalle tulee herätettä vähän joka suunnasta. Keula karkaa tyypillisesti reilusti ennen apeksia noilla elkeillä. Kaadon syyksi voi hakea sitten liiallisen kallistamisen, tms. syyn, mutta ajotekniikkavirhe on se jarrun päästäminen/painonsiirto väärällä tavalla.

Mua ei sinänsä kiinnosta, että onko kuskille annettava ohje kaikkien fysiikan lakien mukaisesti 100% oikein, jos se ohje saa kuskin muuttamaan ajamistaan niin, että kierrosaika paranee ja/tai ajaminen muuttuu turvallisemmaksi. Harva meistä tuolla radalla mitään yhtälöitä kuitenkaan ratkoo, ja monesti asioita joutuu vähän yksinkertaistamaan, että ne ymmärretään.

scuuba sanoi:
Välillä täytyy kyllä oikeasti ihmetellä, että mitä vittua sä Nitrous taas oikein höpiset. Koska kuitenkin olet aika pitkään lajia harrastanut, ja aika monipuolisesti lajiin teoriassa ja käytännössä tutustunut. Ts et ole läheskään sieltä tyhmimmästä päästä mitä tietämykseen tulee.

Samaa olen miettinyt susta, kun esim. haukut ihmisiä retardeiksi yhden puhekielisen termin perusteella.

Edit. poistettu turhaa lätinää.

Viimeksi muokattu:
En kyl ihmettele miksei tänne osastolle kukaan uusi kuski kirjoittele... luettuaan olemassaolevat viestit ni ei taatusti tee mieli kirjoittaa/kysyä yhtään mitään.

Propsit Taapertajalle että uskalsit kirjoittaa :thumbup:

Nitrous sanoi:
Samaa olen miettinyt susta, kun esim. haukut ihmisiä retardeiksi yhden puhekielisen termin perusteella.
Noh, keskustellaampa taas vaihteeksi hetki keskustelusta ja keskustelijoista, kun se näyttää taas muitakin huolestuttavan, kuten se on aina tehnyt. Väärät ihmiset sanoo vääriä asioita jne.

Yksi iso ongelmasi on se, että ihan sama mitä sanoo, niin otat itseesi ja saman tien laajennat loukkaantuneen mielesi koskemaan kaikkia muitakin (sinä ja sinun harrastajakaverit/ heimoveljet).
Ei ole todellakaan ensimmäinen kerta kun teet tuon, eikä varmaankaan tule olemaan viimeinen kerta.

"Terminähän tuo rungolla kääntäminen on ihan retardi"
jos tuon tulkitsee siten että
"haukut ihmisiä retardeiksi yhden puhekielisen termin perusteella"
niin kehoittaisin kyllä katsomaan peiliin ja miettimään että haukkuiko se joku tosiaan ihmisiä retardeiksi, vai oliko se joku vain sitä mieltä että tuo termi "rungolla kääntäminen" on ihan retardi.

Ja toisaalta, jos olet sitä mieltä että vain retardit pystyvät käyttämään retardeja termejä, niin siinäkin tapauksessa kehottaisin katsomaan peiliin.

Älä tee ongelmaa sinne missä sitä ei ole.

Mua ei sinänsä kiinnosta, että onko kuskille annettava ohje kaikkien fysiikan lakien mukaisesti 100% oikein, jos se ohje saa kuskin muuttamaan ajamistaan niin, että kierrosaika paranee ja/tai ajaminen muuttuu turvallisemmaksi. Harva meistä tuolla radalla mitään yhtälöitä kuitenkaan ratkoo, ja monesti asioita joutuu vähän yksinkertaistamaan, että ne ymmärretään.
Mulle riittää ihan hyvin 90% tarkkuus, sen suurempi tarkkuus on ihan ajantuhlausta harrastajahommissa. Eli että jokin asia on edes jotenkin järkiperäisesti selitettävissä. Näissä touhuissa kun näkee edelleen ihan liikaa sitä samaa vanhaa kaavaa josta kaikki moottoriurheilun lentävät legendat ovat lähteneet liikkeelle:
Joku nopea hemuli ei oikein ymmärrä itsekkään mitä tekee, mutta on ihan sairaan nopea siinä mitä tekee.
Sitten se nopea hemuli yrittää epätoivoisesti selittää asiaa, vaikka ei oikein edes ymmärrä mitä on selittämässä, koska ei osaa selittää edes itselleen mitä oikeasti teki.
Kuulijoina on joukko kuvanpalvojia, jotka sisäistävät hemulin teesit, ja alkavat välittää näitä teesejä eteenpäin, koska onhan tämä nopea hemuli luotettava lähde koska on todistettavasti niin sairaan nopea.
Ja teesien asiasisältö on enemmän ja vähemmän skeidaa ihan vaan sen takia, että alunperin se nopea hemuli ei osannut kunnolla tulkita omaa tekemistään ja pukea sitä ymmärrettävämpään muotoon, esim käyttäen ihan vaan vanhoja selkokielisiä sanoja.
Eli kun tarina menee tuon rikkinäisen puhelimen läpi, niin asiasisältö on tippunut alle 10 prosenttiin, eli lopputulos on ihan hevongaggaa.

Sitten kun tuohon lisätään vielä ihmisen luontainen ominaisuus; mielikuvitus täyttää aukot, niin johan rupee lähteen legendat lentoon.
Varsinkin kun asialla on joukko innokkaita harrastajia Fiilistelemässä ihan kybällä, ja siellä seassa yksi nopea hemuli.

Back