Ja yksi juttu, jota itse harrastan ihan vaistomaisesti risteyksessä: Varsinkin autolla voisi joskus ajaa risteyksen pysähtymättä hiljaa hivuttamalla, mutta kun näkee jonkun lähestyvän, niin pysähtyy ainoastaan siksi, että pystyy pysähdyksissä paremmin arvioimaan lähestyvän ajoneuvon nopeuden.
Usein siis ajan risteyksessä näin: Hiljaisella vauhdilla lähestyminen, pysähdys, ja sekunnin pysähdyksen jälkeen liikkeelle. Lähestyvän ajoneuvon liikettä on vaikeampi arvioida, jos itsekin liikkuu.
Tuo on kyllä yksi vaarallisimmista tavoista! Tulija katsoo että pysähtyihän se odottamaan ja pistää hanaa. "¤&%"¤%& nyt se sitten lähtikin liikkeelle!!!!! Tai jos teetkin virhearvion sen tulijan nopeudesta, voi tulla tilanne päälle vaikkei se kiihdyttäisikään. En kyllä suosittelisi tuollaisia haamupysähdyksiä, vaikka tarkoitus hyvä onkin.
No höpö höpö. Tarkoitan tilannetta jossa olen itse väistämisvelvollinen. Silloin katson, ehdinkö eteen ilman että etuajo-oikeutettua tietä ajavan tarvitsee hidastaa. Jos en näe ehtiväni, jään odottamaan. Ei siinä etuajo-oikeutetun kulkijan tarvitse minun menemisistäni huolehtia kun itse pidän siitä huolta. Meillähän
on liikennesäännöt. Ja tietysti "varmuusmarginaalit" pidetään riittävinä. En minä rupea liikenteessä urheilemaan.
Kyllä se on vähintäänkin omituinen ajotyyli, jos vaihtelee ajonopeutta kun kolmion takaa tai vasemmalta tuleva odottaa pääsyä samaan suuntaan... väistämisvelvollinen on se joka huolehtii siitä, että tiukkoja tilanteita ei tule. Jos molemmat rupeaa arpomaan, niin kyllä on takkuista.