Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan tuon näkyvyyden kannalta valitsin kahdesta mieluisasta värivaihtoehdosta mopon, jossa on paljon keltaista ja löytyipä vielä nahkapukukin, joka passaa väreihin.Tumma on se mikä myy.. Enemmistö ei haluu olla kirkkaan punanen tai keltanen.![]()
Tosi hyvä lisävinkki. Paljon voittaa aikaa, kun huomioi kaiken oleellisen.
Miten tämän ilmiön haittavaikutusta voidaan vähentää ja tehdä risteysajosta turvallisempaa?
Käytännössä kohteen eli moottoripyöräilijän erottumiseksi taustasta on tehtävissä mm. seuraavat asiat:
1. Vähennä heti nopeuttasi, jos näet risteyksessä odottavan ajoneuvon.
2. Ohjaile pyörää varovaisesti hiukan sivusuunnassa, jolloin ns. törmäysjanan aiheuttama taustan paikallaan pysyminen lakkaa ja liikkeen häivytysefekti vähenee tai poistuu.
3. Aja kaistalla ns. turvallisessa kohdassa hiukan lähempänä keskiviivaa kuin reunaa. Tämä auttaa myös oikealta kääntymistä odottavan ajoneuvon kuljettajan havaitsemaan sinut nopeammin. Olet siten mahdollisimman pian taustaasi nähden liikkuva kohde.
4. Käytä mieluiten selkeästi näkyvää ajoasua, jossa ei ole taustaan häivyttävää "tilkkutäkki"-efektiä vaan esim. kirkas keltainen turvaliivi. Tuo on esim. Englannissa yleisessä käytössä.
5. Varo muita mahdollisia syitä risteyskolariin.
Tuohon listaan meitsin ohje. Kato sen risteävältä tieltä tulevan auton renkaita, niistä näkee hyvin auton (ja miksei myös mopon) liikkeen, jarruttaako, kyyhdyttääkö jne. Tuostahan ei vielä voi tietenkään päätellä onko ko. tienkäyttäjä sinua huomannut mutta helpottaa omien valintojen tekemistä, ei tuu ihan niin kiire
Eipä muuta kun turvallisia risteyksiä.![]()
Siirsin tämän ajatuksen liikenteeseen ja olen aina risteyksessä jossa on auto pyrkinyt keikuttamaan hieman mopoa ja siirtynyt keskiviivan lähelle.
Näin minäkin tuon ymmärtäisin, tyyliin: "mä käännyn/hiljennän, mee vaan.."Se vaan (ainakin meilläpäin) tulkitaan merkiksi "tule vaan, mä annan tilaa"...Mutta Mutta. Itseni suosima tapa, on warsinkin maantiellä vilkuttaa pitkillä waloilla, aina kun sivutieltä on pyrkimässä kotilo(edellyttää tielle pyrkiwän hawaitsemista)päätielle, ehkä näin saan edes hieman lisättyä näkywyyttäni..
Minulla on jenkkivarusteinen pyörä, valokatkaisijaa ei ole ollenkaan, eli valot syttyvät aina sytytysvirran myötä, ja etuparkit ovat vilkuissa. Olen lisännyt vilkkujen näkyvyyttä laittamalla led-vilkut peileihin.Tösös !
Laittakaa tietoa näkyville millaisia valoja voisi käyttää amerikanmalliin jotta havaittavuus paranisi .
Joissai Vingeissä olen nähny aika alhaalla jotain etuvalon tapaista .
Kaverilla on tuollainen, ei kuulemma motoristit juuri moikkaile tien päällä...
Paljonpas niistä säännöistä tai oikeassa olemisesta on mopokuskille iloa silloin kun 'käy kehnosti'. Vaaran uhatessa on mopottimen kanssa parempi olla 'muualla' kuin 'oikeassa'.Olemme juuri havainneet miksi meillä on sääntöjä. Ja ken ei noudata ja käy kehnosti, niin säännöistä voidaan todeta kuka teki väärin.
Olet oikeassa värien suhteen, keltaine ja valkoinen ovat kesällä hyviä värejä. Turvaliivit huomataan varsinkin kohti ajaessa hyvin, mutta esim pimeällä motoristin lähestyessä risteystä, se ei paljoa auta, koska autoilijan valot osoittavat muualle.Punaiset ajovarusteet näkyvät keskikesällä huonosti vihreitä metsiä vasten. Autoijoissa on paljon lievästä puna-vihersokeudesta kärsiviä. LIivi taas on yksi varuste lisää. Harkitsen seuraavan ajoasun tarkoin. Siinä voisi kernaasti olla vähän leveämpiäkin fosforioransseja tai keltaisia raitoja, niin ei tarttis pukea mitään erillistä liiviä tai heijastinnauhaa. Nykyisissä puvuissa heijastimet ei auta kirkkaassa erottumista. Tarkkailkaapa itse, miten paljon aikaisemmin valkoinen kypärä erottuu kuin vaikka punainen!
Aikoinaann perheessä valkoinen Mondeo.Kesälämpimillä,okei tämä on vanha aihe mutta mopoilijalle ikuisuuskysymys, käytin hanskoina pitkiä valkoisia tighitsareiden haljasnahka käsineitä. Siis sellaisia mitä mustiin puolipitkiin nahkatakkeihin pukeutuneet villaget käytttivät liikenteen ohjauksessa puolivuosisataa sitten. Ja vaikutus autoilijoihin oli aivan uskomaton. Jos halusit antaa tietä niin pieni heilautus ja autoilija lähti. Jos lähdit pientareelta liikkeelle niin vasen käsi sivulle,, jo alkoi jarruvalo palaa takana tulijalla.
nostit kättä vastaantulijalle ja kun kattoi peiliin jarruvalo paloi.
tehokkaita kämmeniä tottavie, kokeilkaapa.
Juuri tuollaista rähinäremmiä olen ajatellut hankittavaksi. Ainakin Hanx myy niitä 25 euron hintaan.Niinpä, jälleen yksi hyvä syy olla ostamatta täysmustia ajokamoja (ulkonäköhän oli jo aiempi syy)![]()
Näyttäisikö liikaa poliisilta?