• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motion camouflage, olet näkymätön

Mahdolliset mielenterveys ongelmat on hyodyksi liikenteessa, kun on mopo jalkojen valissa. Kaikki muut ovat meita vastaan, vainoharhaisuus jokaista tiella liikkuvaa kohtaan pitaa terveena.
eek.gif

Tumma on se mikä myy.. Enemmistö ei haluu olla kirkkaan punanen tai keltanen.  
biggrin.gif
Ihan tuon näkyvyyden kannalta valitsin kahdesta mieluisasta värivaihtoehdosta mopon, jossa on paljon keltaista ja löytyipä vielä nahkapukukin, joka passaa väreihin.

Tiedä sitten tuosta turvallisuudesta, kun kanariankeltainen kotkotus kurvailee ja aiheuttaa hämminkiä. Ihanaa olla poikkeava.
tounge.gif

Miten tämän ilmiön haittavaikutusta voidaan vähentää ja tehdä risteysajosta turvallisempaa?

Käytännössä kohteen eli moottoripyöräilijän erottumiseksi taustasta on tehtävissä mm. seuraavat asiat:

1. Vähennä heti nopeuttasi, jos näet risteyksessä odottavan ajoneuvon.

2. Ohjaile pyörää varovaisesti hiukan sivusuunnassa, jolloin ns. törmäysjanan aiheuttama taustan paikallaan pysyminen lakkaa ja liikkeen häivytysefekti vähenee tai poistuu.

3. Aja kaistalla ns. turvallisessa kohdassa hiukan lähempänä keskiviivaa kuin reunaa. Tämä auttaa myös oikealta kääntymistä odottavan ajoneuvon kuljettajan havaitsemaan sinut nopeammin. Olet siten mahdollisimman pian taustaasi nähden liikkuva kohde.

4. Käytä mieluiten selkeästi näkyvää ajoasua, jossa ei ole taustaan häivyttävää "tilkkutäkki"-efektiä vaan esim. kirkas keltainen turvaliivi. Tuo on esim. Englannissa yleisessä käytössä.

5. Varo muita mahdollisia syitä risteyskolariin.

Tuohon listaan meitsin ohje. Kato sen risteävältä tieltä tulevan auton renkaita, niistä näkee hyvin auton (ja miksei myös mopon) liikkeen, jarruttaako, kyyhdyttääkö jne. Tuostahan ei vielä voi tietenkään päätellä onko ko. tienkäyttäjä sinua huomannut mutta helpottaa omien valintojen tekemistä, ei tuu ihan niin kiire

Eipä muuta kun turvallisia risteyksiä.
biggrin.gif
Tosi hyvä lisävinkki. Paljon voittaa aikaa, kun huomioi kaiken oleellisen.

Siirsin tämän ajatuksen liikenteeseen ja olen aina risteyksessä jossa on auto pyrkinyt keikuttamaan hieman mopoa ja siirtynyt keskiviivan lähelle.

Helsinginsanomat: Moottoripyörä lähti käsistä risteysalueella.
Silminnäkijät: "tuolta se tuli, vähän ennen risteystä alkoi vispaamaan kaistan reunalta toiselle ja veti lopuksi lepikkoon"
biggrin.gif

Mutta Mutta. Itseni suosima tapa, on warsinkin maantiellä vilkuttaa pitkillä waloilla, aina kun sivutieltä on pyrkimässä kotilo(edellyttää tielle pyrkiwän hawaitsemista)päätielle, ehkä näin saan edes hieman lisättyä näkywyyttäni..
Se vaan (ainakin meilläpäin) tulkitaan merkiksi "tule vaan, mä annan tilaa"...
Näin minäkin tuon ymmärtäisin, tyyliin: "mä käännyn/hiljennän, mee vaan.."

Edelleenkin olen sitä mieltä, että LOUD PIPES SAVES LIVES!

Nykyisillä putkilla minut ainakin huomataan paremmin... jopa naapuritkin morjenstavat aamulla, tosin se käsi on nyrkissä...
biggrin.gif

Ja toisaalta olen edelleenkin sitä mieltä, että mä en mihinkään riemunkirjavvaneonväriseen harlekiiniasuun pukeudu... Eikös ne roolileikit ole erikseen?

Tösös !
Laittakaa tietoa näkyville millaisia valoja voisi käyttää amerikanmalliin jotta havaittavuus paranisi .
Joissai Vingeissä olen nähny aika alhaalla jotain etuvalon tapaista .
Minulla on jenkkivarusteinen pyörä, valokatkaisijaa ei ole ollenkaan, eli valot syttyvät aina sytytysvirran myötä, ja etuparkit ovat vilkuissa. Olen lisännyt vilkkujen näkyvyyttä laittamalla led-vilkut peileihin.

Jeps, tuo katoamisjuttu tuli tutuksi jo pikkupoikana pitkän suoran päässä motskareita bongatessa, ja samoten myöhempien empiiristen havaintojen pohjalta on helppo myöntää tuon 'tieteellisen artikkelin' paikkansapitävyys, tosin pienin varauksin.

Ensinnäkin tuolla värikkäiden ajoasujen käytöllä, samoin kuin esim. äänekkäillä putkilla, on merkitystä vain lähitetäisyyksillä ja silloin jos/kun ajokki kulkee kotilokuskiin nähden poispäin eli yleensä samaan suuntaan havainnoitsijan edellä, tai sivuavalla tiellä. Kun mopotti lähestyy kauempana kohtisuoraan risteävää tietä, ei noista riemunkirjavista ajoasuista tai varsinkaan Village People -remmeistä ole juuri mitään hyötyä. Tämähän on usein juuri se tilanne kun se mopotti 'katoaa' taustaan. Siinä vaiheessa kun remmit sun muut hienoudet erottuvat tarpeeksi hyvin, on mopotti jo lähellä, ja mahdollinen tienylitys tai eteenkääntyminen jo alkanut.

Mitä tulee ääneen, pelkkä voimakas kustomin plörinä tai akran älinä ei välttämättä kerro riittävästi lähestyvän mopotin etäisyydestä ja nopeudesta, varsinkaan silloin kun havainnoitsija ei näe lähestyvää mopottia ja istuu kotilossa reteot päällä ja/tai kännykkä korvalla, kuten niin tavallista on.

Hitaammassa katuliikenteessä värikkyydestä voi olla hitusen hyötyä mustiin pukimiin verrattuna, mutta katsokaapas tien päällä ja maantienopeuksissa esim. kauempaa lähestyvää katettua mopottia, ei sieltä juuri erota ajoasun väriä ennen kuin motoristi on jo lähellä ja nostaa tassua. Kauempaa sen mopotin olemassaolon paljastaa lähinnä ajovalo ja/tai liike. Varsinkin jos aurinko on lähestyjän puolella tai on jo hiukan hämärää.

Samaa muuten on pohdittu aikoinaan Suomessakin jo vuonna sirppi ja väkipyörä, kun tieliikenteen uusia pelisääntöjä kehiteltiin. Silloin on kaiketi vakavissaan pohdittu mm. sellaista vaihtoehtoa että pitäisikö kaikkien autojen väriksi määrätä keltainen, jotta niiden haviaittavuus kauempaa paranisi. Ideasta luovuttiin nopeasti sen osoituttua tehottomaksi ja koska ongelmaan löytyi huomattavasti yksinkertaisempi ja tehokkaampi ratkaisu, ajovalojen käyttö. Meillä ajovalot ovat olleet pakolliset jo pitkään, mutta esim. useissa ameriikan osavaltioissa ei.
Sitäpaitsi, syyspimeässä ei vilkkujen käyttö parkkivaloina helpota etäisyyden arviointia, ainakaan kauempaa, pääasia että itse tulee huomatuksi ajoissa ja huomaa itse vaaranpaikan ajoissa. Vaikka sitten valoja vilkauttamalla (Suomessa).

Eli tosiaan edelleenkin lienee paras tapa välttyä tuolta ansalta olla itse hereillä tien päällä ja hitusen vainoharhainen, ja muistaa itse se naamioitumisilmiö, jota se risteykseen tulija ei välttämättä tiedä eikä muista. Niin ja parempi muistaa pitää ne valot päällä myös aurinkoisemmissa maissa tai ameriikoissa.
wink.gif

Toivotaan turvallisia kilsoja kaikille teille ja ajokeille.

Olemme juuri havainneet miksi meillä on sääntöjä. Ja ken ei noudata ja käy kehnosti, niin säännöistä voidaan todeta kuka teki väärin.

Kaupungissa ja taajamissa ajaessa,jos esim oman liikkumisen johdosta on vaikea havaita toisen ajoneuvon liikettä esimerkiksi risteyksissä,kannataa kiinnitää huomiota auton renkaisiin!Niistä nimittäin huomaa liikuko kioski.vrt.paloauton vanteiden maalaus(ainaki joskus)Taajamien ulkopuolella risteysalueilla nopeuksien noudattaminen on paras henkivakuutus"

Onkohan nää etuvalojen modulaattorit sallittuja suomessa/EU:n alueella? Ainakin hälytysajoneuvoissa muistan nähneeni niitä. Ei minusta olisi mikään paha lisä jos tämmöisen toimintaa voisi kytkeä päälle ja pois tilanteen mukaan.

pathFront.jpg

Efekti ei ole siis mikään supernopea disco-strobovalo vaan n. 2Hz taajuudella oleva lyhyiltä pitkille räpsytys jonka saa aikaiseksi itsekkin näpsyttelemällä oikealla etusormella kyseistä "flash" kytkintä niissä prätkissä joissa se on. Itse tekisin tuosta semmoisin että kun vauhtia on yli 50km/h niin rääkkä muuttuu tuommoiseksi. Tai sitten just tuon flash kytkimen modaus käyttämään tuota piiriä. Prätkän piipperi ei näytä kuuluvan mihinkään suurissa nopeuksissa.
smile_org.gif

Punaiset ajovarusteet näkyvät keskikesällä huonosti vihreitä metsiä vasten. Autoijoissa on paljon lievästä puna-vihersokeudesta kärsiviä. LIivi taas on yksi varuste lisää. Harkitsen seuraavan ajoasun tarkoin. Siinä voisi kernaasti olla vähän leveämpiäkin fosforioransseja tai keltaisia raitoja, niin ei tarttis pukea mitään erillistä liiviä tai heijastinnauhaa. Nykyisissä puvuissa heijastimet ei auta kirkkaassa erottumista. Tarkkailkaapa itse, miten paljon aikaisemmin valkoinen kypärä erottuu kuin vaikka punainen!

Punaiset ajovarusteet näkyvät keskikesällä huonosti vihreitä metsiä vasten. Autoijoissa on paljon lievästä puna-vihersokeudesta kärsiviä. LIivi taas on yksi varuste lisää. Harkitsen seuraavan ajoasun tarkoin. Siinä voisi kernaasti olla vähän leveämpiäkin fosforioransseja tai keltaisia raitoja, niin ei tarttis pukea mitään erillistä liiviä tai heijastinnauhaa. Nykyisissä puvuissa heijastimet ei auta kirkkaassa erottumista. Tarkkailkaapa itse, miten paljon aikaisemmin valkoinen kypärä erottuu kuin vaikka punainen!
Olet oikeassa värien suhteen, keltaine ja valkoinen ovat kesällä hyviä värejä. Turvaliivit huomataan varsinkin kohti ajaessa hyvin, mutta esim pimeällä motoristin lähestyessä risteystä, se ei paljoa auta, koska autoilijan valot osoittavat muualle.

Aiheen otsikko on silkkaa faktaa ja hyvä huomioida, vaikka ajaisikin turvaliivit yllä.

Kesälämpimillä,okei tämä on vanha aihe mutta mopoilijalle ikuisuuskysymys, käytin hanskoina pitkiä valkoisia tighitsareiden haljasnahka käsineitä. Siis sellaisia mitä mustiin puolipitkiin nahkatakkeihin pukeutuneet villaget käytttivät liikenteen ohjauksessa puolivuosisataa sitten. Ja vaikutus autoilijoihin oli aivan uskomaton. Jos halusit antaa tietä niin pieni heilautus ja autoilija lähti. Jos lähdit pientareelta liikkeelle niin vasen käsi sivulle,, jo alkoi jarruvalo palaa takana tulijalla.

nostit kättä vastaantulijalle ja kun kattoi peiliin jarruvalo paloi.

tehokkaita kämmeniä tottavie, kokeilkaapa.

tää mietti aikonaan modulaatiota 8Hz taajuudella (kuulemma ihmisaivoja ärsyttävin taajuus) mut luopu sillon ajatuksesta ku ol kuulemma laiton...
sit risteyskäyttäytyminen etujo-oikeutetulla ajoradalla: tää ainakii laittaa pitkät päälle jos vähänkii näyttää et se kotilokuski lähtee leikkaan eteen.. yks kerran leikkas ja tarpeeks pitkään tuli töölöössä maattua, raudatkii sai pois vasta muutama vuos takaperin, ny ei enää särje..

Kesälämpimillä,okei tämä on vanha aihe mutta mopoilijalle ikuisuuskysymys, käytin hanskoina pitkiä valkoisia tighitsareiden haljasnahka käsineitä. Siis sellaisia mitä mustiin puolipitkiin nahkatakkeihin pukeutuneet villaget käytttivät liikenteen ohjauksessa puolivuosisataa sitten. Ja vaikutus autoilijoihin oli aivan uskomaton. Jos halusit antaa tietä niin pieni heilautus ja autoilija lähti. Jos lähdit pientareelta liikkeelle niin vasen käsi sivulle,, jo alkoi jarruvalo palaa takana tulijalla.

nostit kättä vastaantulijalle ja kun kattoi peiliin jarruvalo paloi.

tehokkaita kämmeniä tottavie, kokeilkaapa.
Aikoinaann perheessä valkoinen Mondeo.
smile_org.gif

Kerran sitten hinailtiin perheen toista autoa, motarilla 100 rajoitus, kaksi kaistaa samaan suuntaan.
Ajeltiin 70 km/h, matkaa n. 10km, perässä jono kasvoi...kukaan ei mennyt ohi!!!
biggrin.gif
lookaround_orig.gif

Hirvee pollarin pelko!
Kaksi kaistaa siis käytössä samaan suuntaan, perässä varmaan parinkymmenen auton jono. Jotka oman tulkintani mukaan ei uskaltanut mennä ohi, koska keulilla oli valkoinen Mondeo
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
.

Varmasti hyödyllinen threadi, ainakin vaaratilanteita saadaan vähennettyä kun saadaan porukka funtsimaan aihetta syvällisemmin. Itsellekin tuli mieleen tuo jenkkien käyttämä parkit vilkuissa -systeemi, eiköhän sellaisen saisi kytkettyä niinkin, että vilkutettaessa valot palaisivat kuten tällä meidän systeemilläkin, toisen puolen vilkku olisi sammuneena jne.

Back