• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motion camouflage, olet näkymätön

Mutta Mutta. Itseni suosima tapa, on  warsinkin maantiellä vilkuttaa  pitkillä waloilla, aina kun sivutieltä on pyrkimässä kotilo(edellyttää tielle pyrkiwän hawaitsemista)päätielle, ehkä näin  saan  edes hieman lisättyä näkywyyttäni..
Se vaan (ainakin meilläpäin) tulkitaan merkiksi "tule vaan, mä annan tilaa"...
Missäspäin näin ?? tietää sitten siellä nousta tapeille seisomaan  
tounge.gif
Kylla joka puolella maailmaa missa mina olen autoillut ja mopoillut (siis muuallakin kuin rakkaassa savossa) valojen vilkautus tarkoittaa nimenomaan 'tule vaan, mie himmaan'

Joo tai sit ajaa kolmeesataa että varmasti ehtii ennen sitä autoo
wink.gif
, nojoo mut ihan hyvää tekstiä. Ei tullu mieleenkään että siinä vois olla tommonenkin syy aina vaan kuvitellu et ne autokuskit on tyhmiä ja sokeita. Pitää kyllä ottaa hieman oppia, tosin kyllä viime kesänäki oppi aika hyvin tunnistamaan ne autot jotka sieltä eteen tulee ja osas varoa.

Ja yksi juttu, jota itse harrastan ihan vaistomaisesti risteyksessä: Varsinkin autolla voisi joskus ajaa risteyksen pysähtymättä hiljaa hivuttamalla, mutta kun näkee jonkun lähestyvän, niin pysähtyy ainoastaan siksi, että pystyy pysähdyksissä paremmin arvioimaan lähestyvän ajoneuvon nopeuden.

Usein siis ajan risteyksessä näin: Hiljaisella vauhdilla lähestyminen, pysähdys, ja sekunnin pysähdyksen jälkeen liikkeelle. Lähestyvän ajoneuvon liikettä on vaikeampi arvioida, jos itsekin liikkuu.
Tuo on kyllä yksi vaarallisimmista tavoista! Tulija katsoo että pysähtyihän se odottamaan ja pistää hanaa. "¤&%"¤%& nyt se sitten lähtikin liikkeelle!!!!! Tai jos teetkin virhearvion sen tulijan nopeudesta, voi tulla tilanne päälle vaikkei se kiihdyttäisikään. En kyllä suosittelisi tuollaisia haamupysähdyksiä, vaikka tarkoitus hyvä onkin.
No höpö höpö. Tarkoitan tilannetta jossa olen itse väistämisvelvollinen. Silloin katson, ehdinkö eteen ilman että etuajo-oikeutettua tietä ajavan tarvitsee hidastaa. Jos en näe ehtiväni, jään odottamaan. Ei siinä etuajo-oikeutetun kulkijan tarvitse minun menemisistäni huolehtia kun itse pidän siitä huolta. Meillähän on liikennesäännöt. Ja tietysti "varmuusmarginaalit" pidetään riittävinä. En minä rupea liikenteessä urheilemaan.

Kyllä se on vähintäänkin omituinen ajotyyli, jos vaihtelee ajonopeutta kun kolmion takaa tai vasemmalta tuleva odottaa pääsyä samaan suuntaan... väistämisvelvollinen on se joka huolehtii siitä, että tiukkoja tilanteita ei tule. Jos molemmat rupeaa arpomaan, niin kyllä on takkuista.

Pikkasen asian sivuun.. mutta kannattaa muistaa matkaillessa etta tieliikennelaissa on eroja maailmalla. Belgian pienena hienoutena, lahestyessasi risteysta etuajo-oikeutettuna, ja pysahdyt, se on merkki etta luovut etuajo-oikeudestasi, ja lainkin edessa muutut vaistamisvelvolliseksi.

Edit: ja milla se todistetaan oletko/onko toinen pysahtynyt? En haluaisi kokeilla, eli kannattaa vaan menna varovasti
kaboom.gif

Tietty artikkeli on tehty maassa, jossa ei ajovaloja juuri käytetä päiväsaikaan...
Joten ensimmäinen ohje voisi olla: "sytytä ajovalot"

Kyseessä on ilmiö, jossa pienehkö liikkuva kohde ei näytä liikkuvan taustaansa nähden, koska lähestyy kohdetta melkein suoraan ja tarkkailijan silmä ei siten havaitse kohdetta lainkaan!!!, lä
Tämä on ollut minulle selvää jo ennen kuin aloin ajamaan mopolla. Miksikö? No siksi, että karate-opettaja näytti miten ihan suoraan kohti tulevaa nyrkkiä on vaikeampi havaita, kuin epäpuhdasta sivuliikettä tekevää iskua. Siirsin tämän ajatuksen liikenteeseen ja olen aina risteyksessä jossa on auto pyrkinyt keikuttamaan hieman mopoa ja siirtynyt keskiviivan lähelle. Liekö johtunut näistä ja muutamista muistakin jutuista minulla ei ole ollut juuri ongelmia siitä, että autot tulisivat risteyksessä eteen.
täsmälleen samanlaisella taustalla olen tuota käyttänyt, ja vielä vuonna 1981 käyty EAK- ennakoivanajonkurssi, jossa opetettiin, että pieni hemputus risteystä lähestyttäessä on elintärkeää, siis vemputus, keikutus, kanttailu, loivasti ja kelin mukaan, auttaa toki sivutiellä tai muussa risteyksessä kyykistelevää arpailijaa havaitsemaan paremmin lähestyvän kiintoisan objektin eli minun.

ja valojen vilkautus on mielestäni hyvin tulkinnanvarainen, kertoo vain valojen vilkahtaneen tai vastaantullessa, jotta menosuunnassani on kenties este eli vilkauttajan tulosuunnassa, joka voi olla hirvi, kolari, puu, poliisi tms.

lisäksi valojen vilkautus voi jäädä havaitsematta.

myös pitkät päällä ajaminen huonontaa etäisyyden ja nopeuden arvointia prätkässäkin.

paree olisi huomiovalot päiväsaikaan. kaksi sellaista jenkkityyliin tai kuin ennen oli tuplahuomarit ja parkkivalo.

Ja yksi juttu, jota itse harrastan ihan vaistomaisesti risteyksessä: Varsinkin autolla voisi joskus ajaa risteyksen pysähtymättä hiljaa hivuttamalla, mutta kun näkee jonkun lähestyvän, niin pysähtyy ainoastaan siksi, että pystyy pysähdyksissä paremmin arvioimaan lähestyvän ajoneuvon nopeuden.

Usein siis ajan risteyksessä näin: Hiljaisella vauhdilla lähestyminen, pysähdys, ja sekunnin pysähdyksen jälkeen liikkeelle. Lähestyvän ajoneuvon liikettä on vaikeampi arvioida, jos itsekin liikkuu.
Tuo on kyllä yksi vaarallisimmista tavoista! Tulija katsoo että pysähtyihän se odottamaan ja pistää hanaa. "¤&%"¤%& nyt se sitten lähtikin liikkeelle!!!!! Tai jos teetkin virhearvion sen tulijan nopeudesta, voi tulla tilanne päälle vaikkei se kiihdyttäisikään. En kyllä suosittelisi tuollaisia haamupysähdyksiä, vaikka tarkoitus hyvä onkin.
No höpö höpö. Tarkoitan tilannetta jossa olen itse väistämisvelvollinen. Silloin katson, ehdinkö eteen ilman että etuajo-oikeutettua tietä ajavan tarvitsee hidastaa. Jos en näe ehtiväni, jään odottamaan. Ei siinä etuajo-oikeutetun kulkijan tarvitse minun menemisistäni huolehtia kun itse pidän siitä huolta. Meillähän on liikennesäännöt. Ja tietysti "varmuusmarginaalit" pidetään riittävinä. En minä rupea liikenteessä urheilemaan.

Kyllä se on vähintäänkin omituinen ajotyyli, jos vaihtelee ajonopeutta kun kolmion takaa tai vasemmalta tuleva odottaa pääsyä samaan suuntaan... väistämisvelvollinen on se joka huolehtii siitä, että tiukkoja tilanteita ei tule. Jos molemmat rupeaa arpomaan, niin kyllä on takkuista.
Ehkä minun sanamuoto oli vähän sekava, laitetaas uusiksi.
Tarkoitin ihan samaa tilannetta, eli tuossa edellisessä "tulija" on se etuajo-oikeutettu. Ja sinähän kirjoitit pysähtyväsi sekunniksi arvioimaan etuajo-oikeutetun nopeutta. Kyllä sen pitää sinun tekemisistäsi ihan varmasti kantaa huolta. Ei se voi tietää, että sinun arviointikykysi on pettämätön. Kun sitten sekunnin päästä lähdetkin liikkeelle ja todennäköisesti katsot jo omaan menosuuntaasi, mitä jos etuajo-oikeutettu on pistänyt hanaa kun näki sinun pysähtyneen odottamaan (sinä jäit kuitenkin vain arvioimaan toisen nopeutta, mikä tämän toisen siis pitäisi ajatuksistasi lukea)?

Vaikka jenkit ovatkin tehneet typeriä juttuja kautta maailmanhistorian, on heillä erittäin toimiva ajovalosysteemi prätkissä:
Vilkut toimivat parkkivaloina ajaessa! Tämä helpottaa huomattavasti tunnistusta ja etäisyyden arviointia, varsinkin hämärällä kelillä.
Mutta eihän täällä haluta ottaa oppia muista maista, ehei!
sad_orig.gif
Mutta tuossa jenkkien keksinnössä on yksi haittapuoli: se vähentää vilkkujen havaittavuutta, koska vilkuttaessa valon minimin ja maksimin välinen ero on pienempi. Yksi havaittavuutta lisäävä keino on laittaa pyörään oikeat huomiovalot - enkä tarkoita 80-luvun möhkäle-Talmuja vaan nykyaikaisia EU-hyväksyttyjä, jotka ovat kooltaankin sangen pieniä.

Ehkä minun sanamuoto oli vähän sekava, laitetaas uusiksi.
Tarkoitin ihan samaa tilannetta, eli tuossa edellisessä "tulija" on se etuajo-oikeutettu. Ja sinähän kirjoitit pysähtyväsi sekunniksi arvioimaan etuajo-oikeutetun nopeutta. Kyllä sen pitää sinun tekemisistäsi ihan varmasti kantaa huolta. Ei se voi tietää, että sinun arviointikykysi on pettämätön. Kun sitten sekunnin päästä lähdetkin liikkeelle ja todennäköisesti katsot jo omaan menosuuntaasi, mitä jos etuajo-oikeutettu on pistänyt hanaa kun näki sinun pysähtyneen odottamaan (sinä jäit kuitenkin vain arvioimaan toisen nopeutta, mikä tämän toisen siis pitäisi ajatuksistasi lukea)?
Tieliikennelaissakin muistaakseni sanotaan jotain siitä, että risteystä lähestyvän etuajo-oikeutetun tielläliikkujan on ylläpidettävä tasaista nopeutta eikä mitään "pistettävä hanaa". Eli se on se tapa jolla etuajo-oikeutettu kantaa huolta liikenteen sujumisesta.

Tieliikennelaissakin muistaakseni sanotaan jotain siitä, että risteystä lähestyvän etuajo-oikeutetun tielläliikkujan on ylläpidettävä tasaista nopeutta eikä mitään "pistettävä hanaa". Eli se on se tapa jolla etuajo-oikeutettu kantaa huolta liikenteen sujumisesta.
Unohdat nyt sen pointin, että kaikki eivät noudata lakia yhtä kirjaimellisesti  
nixweiss.gif

Eivät välttämättä riko lakia, mutta tässähän pyritään turvalliseen liikkumiseen. Silloin ikävä kyllä pitää ottaa huomioon kaikenlaiset pikku poikkeamiset. Jos kaikki menisi kirjoitettujen sääntöjen mukaan, sujuisi moni asia hyvin mutta kun niin on korkeintaan unissa.

Tösös !
Laittakaa tietoa näkyville millaisia valoja voisi käyttää amerikanmalliin jotta havaittavuus paranisi .
Joissai Vingeissä olen nähny aika alhaalla jotain etuvalon tapaista .
Ja tosta risteyskäyttäytymisestä !
En uskalla mitään valomerkkejä käyttää .
Jos sivutieltä tulijalla on yhtaikaa arvioitavana kahdesta suunnasta tulevaa liikennettä on pyörällä lähestyttävä tilannetta varoen ja just heilutettava pyörää . Varsinkin kun olet vähän himmannut ennen risteystä niin on sulla joku autoilija ritsissä kiinni .
Siihen auton eteen on kuulemma helppo hukkua vaikka väliä oiskin jonkin verran .
Eli älä roiku toisten perässä ja pidä taustasi tyhjänä
smile_org.gif

Miten tämän ilmiön haittavaikutusta voidaan vähentää ja tehdä risteysajosta turvallisempaa?

Käytännössä kohteen eli moottoripyöräilijän erottumiseksi taustasta on tehtävissä mm. seuraavat asiat:

1. Vähennä heti nopeuttasi, jos näet risteyksessä odottavan ajoneuvon.

2. Ohjaile pyörää varovaisesti hiukan sivusuunnassa, jolloin ns. törmäysjanan aiheuttama taustan paikallaan pysyminen lakkaa ja liikkeen häivytysefekti vähenee tai poistuu.

3. Aja kaistalla ns. turvallisessa kohdassa hiukan lähempänä keskiviivaa kuin reunaa. Tämä auttaa myös oikealta kääntymistä odottavan ajoneuvon kuljettajan havaitsemaan sinut nopeammin. Olet siten mahdollisimman pian taustaasi nähden liikkuva kohde.

4. Käytä mieluiten selkeästi näkyvää ajoasua, jossa ei ole taustaan häivyttävää "tilkkutäkki"-efektiä vaan esim. kirkas keltainen turvaliivi. Tuo on esim. Englannissa yleisessä käytössä.

5. Varo muita mahdollisia syitä risteyskolariin.

Tuohon listaan meitsin ohje. Kato sen risteävältä tieltä tulevan auton renkaita, niistä näkee hyvin auton (ja miksei myös mopon) liikkeen, jarruttaako, kyyhdyttääkö jne. Tuostahan ei vielä voi tietenkään päätellä onko ko. tienkäyttäjä sinua huomannut mutta helpottaa omien valintojen tekemistä, ei tuu ihan niin kiire

Eipä muuta kun turvallisia risteyksiä.
biggrin.gif

Joo, varsinkin kun nykyään joka toisessa autossa on isot alut, niin eturenkaita tulee tuijoteltua, näkee paljon nopeammin auton liikkeelle lähtemisen ja myös suunnan, kuin pelkästään autoa katsomalla.

Yksi asia joka minua näin aloittelevana motoristina kiinnitti huomiota on ajoasujen väritys joka tuntuu olevan melko mustasävyinen. Liikkeet joissa tuli kierrettyä tarjoavat pääsääntöisesti hyvin tummia  ajoasuja, tai jos niissä löytyy väriä niin ne ovat joko takapuolella tai hyvin pieniä raitoja. Voisi kuvitella että esim. punainen tai keltainen ajotakki olisi ihan OK näköinen ja varmasti liikenteessä näkyvämpi kuin tummanpuhuva takki.
Tumma on se mikä myy.. Enemmistö ei haluu olla kirkkaan punanen tai keltanen.
biggrin.gif

Hyvä viestiketju, tärkeää juttua. Juuri noita eteentulijoita ajattelin viime talvena, kun maalasin oman pyöräni peilit huomiovärillä (ks. kuva linkistä alla). Viime kesänä ei tullut ketään eteen (paitsi kerran, mutta hän oli hyvin, hyvin vanha mies ja ajoi "muutenkin varovasti"). Ainakin itse totesin käymällä etäältä tarkastelemassa, että pyöräni erottuu hyvin suomalaista metsätaustaa vasten. Kirkkaiden peilinselkämysten väli on lienee vajaa metri, joten kai se etäisyydenkin arviointia helpottaa.

Kokonaan eri asia on, että pyörän ulkonäköä tuollainenhan EI monien mielestä paranna. Eikä muuten paranna kuljettajan ulkonäköä keltainen huomioliivikään. Eikä valkoinen kypärä. Eli jos erottuu, ei välttämättä erotu edukseen...

Edit: krjtsvrh

Kun ajelen"kuvitteleEN olevani "näkymätön liikenteessä" -auttanut paljon....mutta ,aina kun on ihmisiä liikkeellä= inhimillinEN tekijä mukana...onnea kaikille
062802moto_prv.gif
sport05.gif
:WAZAAP
edit..runsaat kirjoitusvirheet(konelatojan huomautus
talktohand.gif
)

Back