• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn vaarallisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wilzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllähän mielessä on pyörinyt tapauksia, jossa onnettomuus on sattunut ilman pyöräilijän vikaa, kuten viime kesäinen ratikkaonnettomuus Stockan kulmalla, rekan rengas räjähtänyt ja tullut motoristia kohti, jne. Motoristi on kyllä aika heikoilla vastustajiinsa nähden, kun ei ole suojakehikkoa ympärillä.

Jos kuitenkin pelolle antaa voiton, eihän tässä maailmassa tohtisi edes juoksennella, saati harrastaa muutakaan liikuntaa...

Thumbs up!
thumbs-up.gif
ja eiku
062802moto_prv.gif

Tulipas taas miäleen että joka kerta kun otan vasaran kouraani, pelkään lyöväni sillä sormeeni, (on kyllä syytäkin pelätä sitä, mielestäni) mutta nikkarointi on silti mukavaa...ja viimeisestä sormeenlyönnistä on jonkin verran aikaakin...kipeetä se teki...ei silti vienyt iloa nikkaroinnista... Kun ryhtyy naulaamaan vaikkapa kattoon nauloja, kasvaa todennäköisyys, että lyö sormeensa, eksponentiaalisesti, siis mun kivettyneillä niskoillani. Myös kaksiteholasit haittaavat...

Seku, oli ihan pakko lukea vanhoja viesteja uudelleen kun en todellakaan tajua mista hemmetista sina oikein puhut. Loysin tasan YHDEN kirjoituksen, jossa kirjoittaja sanoi aidosti pelkaavansa moottoripyoran selassa. Kaikki muut olivat ”joskus on pelottanut”, ”pelottavia tilanteita” ja ”tervetta pelkoa”  -tyyppisia kirjoituksia. Muutama motoristi sanoi myos alkaneensa ajatella asioita hieman toiselta kantilta onnettomuuden jalkeen ja pelon tulleen mukaan kuviohin (mutta naitahan sina et laskenut mukaan ihmettelyysi)
Joten kertoisitko minulle missa ne PELKAAVAT motoristit oikein ovat ??

P.S. sina olit todellakin kirjoitellut aiheesta jo viikko sitten ja taivastellut tasmalleen samaa asiaa kun et voinut ymmartaa ”enemmiston ajatuksia” pelosta.  
confused_orig.gif
PARI LAINAUSTA:

Niin minäkin rakastan, mutta myös pelkään

alitajuntaan jäänyt jonkunlainen pelko

Tottakai ajattelen ja pidän sitä terveenä pelkona

Kyllä joskus pelottaa...

Pelko on ollut usein kaverina ja se on hyvä kaveri, kunhan pysyy aisoissa.

Pelko (tai varovaisuus) kuuluvat tervejärkiseen motoiluun … Mutta jos pelko muuttuu kauhuksi
parempi lopettaa..

Pelko on ihan terve tunne.

Pieni pelko takapuolessa on vain hyva asia kun moottoripyoralla ajelee.

Aina kun mopotin päälle hyppää niin pieni pelko on persiissä.

Minä tunnustan, että pelkään hiukan lähes koko ajan kun ajan

Pelkään jokaista vastaantulijaa, jokaista taakse liimautuvaa toyotahiacea, jokaista näkökentässä olevaa traktoria ja - anteeksi vain - vanhaa ladaa ja sen 70-vuotiasta 1500km vuodessa ajavaa kuskia

LAINAUKSET LOPPUU

Toki myönnän, että valtaosa ei tarkoita "pelolla" todellisen käsitteen sisältöä. Ylivertaisesti viisain viesti päättyy: "Mutta jos pelko muuttuu kauhuksi parempi lopettaa.. "

Termonologiset asiat ovat tärkeitä -julkisuuskuvan vuoksi tärkeämpiä kuin uskommekaan. PELKO ei kuulu moottoripyöräilyyn. Sen sijaan varovaisuus ja ennakointi kyllä. Sinun kanssasi en TÄSTÄKÄÄN jaksa hiuksia halkoa. Lopettakaamme siis.  
ghostface.gif

Yks juttu tietty tulee mieleen vielä: Jossain näin hyvän pilakuvan, jossa Teräsmiehen kropassa oli sisällä pikkuinen arka jänis, joka sitten tiiraili teräsmiehen silmänaukoista pihalle...sanotaan että jänis pelkää aina. Mutta elelee elämäänsä silti. Joskus joutuu ketun hampaisiin tms., mutta minkäs sille mahtaa kun on jänis eikä esim. karhu.

Se on ihmiselläkin sama juttu, ei siitäkään mitään karhua saa, jänis on tai kyyhkynen ehkä. Säikky otus, joskus tuntuu viisaaltakin jopa...
bowdown.gif

Toki myönnän, että valtaosa ei tarkoita "pelolla" todellisen käsitteen sisältöä. Ylivertaisesti viisain viesti päättyy: "Mutta jos pelko muuttuu kauhuksi parempi lopettaa.. "

Termonologiset asiat ovat tärkeitä -julkisuuskuvan vuoksi tärkeämpiä kuin uskommekaan. PELKO ei kuulu moottoripyöräilyyn. Sen sijaan varovaisuus ja ennakointi kyllä. Sinun kanssasi en TÄSTÄKÄÄN jaksa hiuksia halkoa. Lopettakaamme siis.  
ghostface.gif
Seku, ajattelin nyt kirjoitella viela yhden “hiusten halkomis” –viestin vaikka et “hiustenhalkoja” –tyypiksi tunnustaudukaan.  
wink.gif

Ensin ihmettelet (pariinkiin otteeseen) sita, kuinka on mahdollista etta valtaosa moottoripyorailijoista “pelkaa” niin hemmetisti mopolla ajamista ettei hommasta tahdo tulla yhtaan mitaan. Sitten kuitenkin laitat tulemaan pitkan listan lainauksia, jotka todistavat juuri painvastaista. Suurin osa eli lahes kaikki motoristit kun eivat todellakaan pelkaa moottoripyoralla ajamista vaan kirjoittajat ovat kuvailleet moottoripyoralla ajamiseen liittyvia tunteita eri nakokulmista. Jos todella luit ajatuksella mita on aiemmin kirjoitettu, etka hakenut vain kaikkia lauseita joissa sana “pelko” esiintyy niin huomaisit, etta suurin osa kirjoittajista yrittanyt pohdiskella ihmisen elamaan liittyvia peruskysymyksia juuri moottoripyorailyn nakokulmasta. Ja moni onkin onnistunut laittamaan tuntemuksiaan “paperille” erittain hienosti.  

Ja sitten viela pari  “hiusten halkomis” –poimintaa esittamistasi ajatuksista:

“Termonologiset asiat ovat tärkeitä -julkisuuskuvan vuoksi tärkeämpiä kuin uskommekaan. PELKO ei kuulu moottoripyöräilyyn”.

Taytyy myontaa, etta tama viisaus meni minulta taysin yli hilseen. Tasta voisi vetaa johtopaatoksen, etta jos ihminen “pelkaa” esim. autolla ajoa niin se on huonoa mainosta autoilulle ? tai jos (kuten xjrrrrräyh sen hyvin kiteytti) “pelkaa lyovansa vasaralla sormeensa ” niin se varmaankin taas haittaa rakennusalan ??  julkisuuskuvaa.  
smile_org.gif

Ja jos mielestasi ylivertaisesti viisain ajatus kaikissa aihetta kasittelevissa kirjoituksissa oli: “Mutta jos pelko muuttuu kauhuksi parempi lopettaa” niin taytyy sanoa, etta vanha sanonta “ei nae metsaa puilta” istuu tahan kohtaan paremmin kuin hyvin.  
confused_orig.gif

Tiedan hyvin, etta siella Suomessa pitka talvi ja monta kuukautta ilman mopoa saa aikaan kaikenlaisia lieveilmioita  
wink.gif
mutta pienta rajaa sentaan kun lahtee tulkitsemaan ihmisten esittamia, varsin henkilohkohtaisia tuntemuksia ja erityisesti kun tulkinnat ovat taysin hanurista.

Tulipas taas miäleen että joka kerta kun otan vasaran kouraani, pelkään lyöväni sillä sormeeni, (on kyllä syytäkin pelätä sitä, mielestäni) mutta nikkarointi on silti mukavaa...ja viimeisestä sormeenlyönnistä on jonkin verran aikaakin...kipeetä se teki...ei silti vienyt iloa nikkaroinnista... Kun ryhtyy naulaamaan vaikkapa kattoon nauloja, kasvaa todennäköisyys, että lyö sormeensa, eksponentiaalisesti, siis mun kivettyneillä niskoillani. Myös kaksiteholasit haittaavat...
....on se kyllä hienoa millaisia helmiä sinäkin täällä jakelet! .....kaikesta huomaa ettei taida pahemmin moottoripyöräilyn negatiivisia puolia kohdallesi osua......tai jos on osunut olet vain.....niin olet vain.

En ehkä ihan menisi laskemaan sormille lyöntiä mopolla kaatumisen vertauskuvaksi.....no sen jo kuitenkin teit.

.....hienoa miten ihmiset joilla on käytännön kokemusta ja viisautta jakavat kokemuksiaan!

Vaan ei sitä pelätä auta......pappa Salonen sanoi minulle onnettomuuteni jälkeen tämän: "On kahdennäköistä tallustajaa. Toiset kaatuu eikä enää sen jälkeen enää koske koskaan pyörään, ihan niinkuin se sen pyörän vika olisi. Toiset on tuollaisia kuin sä olet, pyörää hakemassa vaikkei kävelemään vielä pysty kunnolla."

....on se kyllä hienoa millaisia helmiä sinäkin täällä jakelet! .....kaikesta huomaa ettei taida pahemmin moottoripyöräilyn negatiivisia puolia kohdallesi osua......tai jos on osunut olet vain.....niin olet vain.

En ehkä ihan menisi laskemaan sormille lyöntiä mopolla kaatumisen vertauskuvaksi.....no sen jo kuitenkin teit.

.....hienoa miten ihmiset joilla on käytännön kokemusta ja viisautta jakavat kokemuksiaan!

Vaan ei sitä pelätä auta......pappa Salonen sanoi minulle onnettomuuteni jälkeen tämän: "On kahdennäköistä tallustajaa. Toiset kaatuu eikä enää sen jälkeen enää koske koskaan pyörään, ihan niinkuin se sen pyörän vika olisi. Toiset on tuollaisia kuin sä olet, pyörää hakemassa vaikkei kävelemään vielä pysty kunnolla."
Xjrrrrräyh kommentoikoon itse enemman jos katsoo aiheelliseksi, mutta mina kylla kasitin koko homman ihan toisin. Hanen kommenttinsa oli kohdistettu nimenomaan Seku:n tapaan kayttaa “pelko” –sanaa irti asiayhteydesta”, eika sita ollut suinkaan tarkoitettu vahattelemaan moottoripyorailyyn liittyvia riskeja tms..
confused_orig.gif

!

Xjrrrrräyh kommentoikoon itse enemman jos katsoo aiheelliseksi, mutta mina kylla kasitin koko homman ihan toisin. Hanen kommenttinsa oli kohdistettu nimenomaan Seku:n tapaan kayttaa “pelko” –sanaa irti asiayhteydesta”, eika sita ollut suinkaan tarkoitettu vahattelemaan moottoripyorailyyn liittyvia riskeja tms..
confused_orig.gif
....joo luin sen uudestaan.....ja vielä uudestaan. ....enkä vieläkään muuntele edellistä viestiäni
smile_org.gif

....ei oikeesti jos luin väärin luin väärin.....turkulaisille täytyy antaa aika-ajoin kaikkea pientä anteeksi
wink.gif

.....xj-setä varmaan itse selventää mikäli katsoo aiheelliseksi

Joo, todellakin, kysymys oli "pelko"-termin käytöstä, josta lienee niin monta tapaa, sekin vielä jonkinmoisella keventäväksi tarkoitetulla sävyllä maustettuna.

En parhaalla tahdollakaan saa yhdisteltyä samalla viisiin kuin Legolas, mutta ajatuskulkuni ovatkin melko tuntemattomia ja varmaan joidenkin mielestä joskus outojakin, joskus saattaa olla siellä jossakin pieni sellainen heräte, ihan vain keskustelun ja näkökulmien laajentelemiseksi, joka mielestäni on oikein hyödyllistä. Voi olla toisinkin, tosin, mutta välikö hällä...

Toisaalta, kovin syvällisiin pohdintoihin en useinkaan pysty, joten jätänkin ne muille.

Ei kannata vetää hernettä nenään lapsellisten älyttömyyksieni takia, se lienisi vain huonoa harkintaa.

Tuleehan sitä aina välillä mietittyä... Mutta kuten sanottua voi se henki lähtee missä tahansa, tilastojen mukaan useimmiten kotona...
confused_orig.gif
Sitäpaitsi kaikki täält joskus lähtee kumminkin... Eihän sitä sit mitään voi stehdä jos kaikkee alkais ajatteleen ja pelkään.
blush.gif

confused_orig.gif

Silkkaa semantiikkaa taas tämä keskustelu. Sääli, että hyvä ja tavalla toisella meitä kaikkia koskettava aihe muuttuu toistensa ohi puhumiseksi ja jankkaamiseksi vain siksi, että ihmiset antavat sanoille erilaisia merkityksiä. Toiset sisällyttävät pelko -sanaan myös riskien tiedostamisen, toiset rajaavat sen tarkoittamaan tunnetta.

Musta on ollut todella antoisaa lukea, miten kukakin meistä käsittelee niitä riskejä ja omia pelontunteitaan. Tällaisista asioista harvemmin tulee juteltua kuppia kipatessa kapakassa tai munkkikahvilla huoltiksella, eikä nää jutut sinne kuulukaan. Hyvä, että jossain tulee puheeksi.  
smile_org.gif

Noh... jos puhutaan vertauskuvin yritettäessä selventää omia tarkoituksiaan ja ajatuksiaan niin eiköhän mikä tahansa VERTAUSKUVA käy vaikka mopolla kaatumisen vertauskuvaksi, jos vain pointti tulee selville. Ei asioista tarvitse tehdä sillä tavalla pyhiä että niistä saisi puhua vain ne jotka ovat kokeneet, ja hekin hurskaasti "raamattu kainalossa ja ripin jälkeen" ...ei sittenkään vaikka kuin olisi itsellä läheltä liipannut.

Itselleni aihe pelko on tällä hetkellä hyvin läheinen asia. Huomenna iltapäivällä nousee konelintu Helsinkivantaalta ilmaan. En mä silti vedä herneitä nenään siitä että jengi ei tiedä mitä lentopelko voi olla -vaikka jotkut kommentit on olleet perin huvittaviakin tyyliin "vedä perseet ja sammu, sillähän se menee"...
biggrin.gif
tolla neuvolla mun olis pitänyt olla naamarit jo viisi päivää! ...joten peace  
wink.gif

Ja minähän lennän, perk**e!

.

En mä silti vedä herneitä nenään siitä että jengi ei tiedä mitä lentopelko voi olla -vaikka jotkut kommentit on olleet perin huvittaviakin tyyliin "vedä perseet ja sammu, sillähän se menee"...
biggrin.gif
tolla neuvolla mun olis pitänyt olla naamarit jo viisi päivää! ...joten peace  
wink.gif
....hmmm....no itse en ole ikinä täällä herneitä vetänyt enkä aio vetääkään. XJR nyt vaan tarkoitti eriasiaa mitä minä siitä olevinaas luin. Ei siitä sen enempää. XJR-sedän kanssa mulla menee vaan joka asiassa nuo mielipiteet riemukkaasti ristiin. Ei tämä kuitenkaan tarkoita, että vetäisin herneitä nenään ainakun se kirjoittaa jotain mistä olen erimieltä.En myöskään usko että hän on kovin herne-herkkää tyyppiä! Varmaan ihan mukava tyyppi, ihmiset joiden kanssa on aina samaa mieltä on tylsiä.

Tää on vaan foorumi! Täällä VAIN simuloidaan oikeita persoonallisuuksia ja elämää!

.....fakta Durapupuseni nyt vaan on se, että täällä on porukka jotka höpöttää "jossain siinä välissä kun  ne on äänestänyt miten päin vessapaperi laitetaan telineeseen" , että miten kaatuminen olisi jotenkin jalo tapa lähteä täältä. Glamorisoi asiaa joka ei tosiaankaan sitä kaipaa.....kiva kun joku kuustoista vuotias Sami-Petteri lukee näitä tekstejä ja katsoo miten isot pojatkaan ei pelkää tai ajattele ajamisensa mahdollisia seuraamuksia. Paskat täällä ketään jeesustelemassa ole mielestäni ollut. ....vai olenko sittenkin.....

Tsemppiä kuitenkin, lennolle

Itselleni aihe pelko on tällä hetkellä hyvin läheinen asia. Huomenna iltapäivällä nousee konelintu Helsinkivantaalta ilmaan. En mä silti vedä herneitä nenään siitä että jengi ei tiedä mitä lentopelko voi olla -vaikka jotkut kommentit on olleet perin huvittaviakin tyyliin "vedä perseet ja sammu, sillähän se menee"... :
Ja minähän lennän, perk**e!
Hyvää matkaa kaikesta huolimatta.

En tiedä auttaako tämä - tuskin - mutta ...
Jos kauhultasi kykenet, niin ota tuo lentäminen kokemuksena.
Sellaiset tyypit joille lentäminen ei ole mikään juttu tai se ei tunnu
miltään, jäävät paljon pinemmälle kokemiselle kuin sellaiset, jotka
ovat kauhun vallassa (kunhan nyt ei aivan älyttömäksi mene),
sillä lentopelkoiset saavat rahallensa (lentolippu) paljon
tunteikkaamman, emotionaalisesti täyteläisemmän vastineen.

Olikohan tuo kaukaa haettu.. no yritin ainakin..
smile_org.gif

Mitä tulee tähän motorointipelkoon, niin itse en ainakaan erityisemmin
pelkää, mutta tietyllä tavalla olen varovainen ja ihan jokaiseen
paikkaan johon etypyörä mahtuu, sitä ei kannata tunkea.
Olen kaatunut ja satuttanut kipeästi, mutta ei se mitenkään
ole motoroimisen intoa kadottanut. Hereillä kannattaa pysyä
ja mikäli mahdollista, niin liikenteessä olisi hyvä taito, jos osaisi
arvioida muiden tekemisiä edes vähän ennakolta. Liikennekokemusta
on jo kertynyt melkoisesti ja toisinaan tuo ennakointi onnistuu
melko hyvin ja toisinaan ei. Hankala juttu.
smile_org.gif

Onpa kerrankin hyvä keskustelu. Ei pelkkää toisten haukkumista jne.
En kyllä myönnä pelkääväni mopolla liikenteeseen lähtöä - en varmaan lähtisi, jos pelkäisin. Esim. näin talviliukkailla pelkäisin todella lähteä matkapyörällä liikkeelle - siispä en lähde!
Tämä keskustelu herätti miettimään koko asiaa. Läheltä piti -tilanteet hoidetaan hiljaisuudessa. Osumia ei ole vielä tullut, mutta entäpä jos ... Ajattelin lopettaa henkivakuutuksen maksamisen, kun asuntolaina on kohta maksettu, mutta tässäpä syy jatkaa maksujen maksamista. Pelkään kyllä enemmän sitä, että vakuutusyhtiö löytää ehdon, jonka mukaan mp-onnettomuus rajataan vastuun ulkopuolelle - perikuntahan siitä vain kärsii!
Kaikesta huolimatta pitänee katsella jotain tapaturmavakuutusta kesälle, koska yrittäjän vakuutusturva on niin surkea.
Varovasti eteenpäin.

Jotenkin näistä kirjoituksista paljastuu, että pelko on erilainen käsite jokaiselle.
Toisille se tarkoittaa lamaannuttavaa kauhua ja toisessa ääripäässä taas on jännitystä ja tarkkuutta lisäävä tunne, joka ei suinkaan estä mitenkään suoritusta. Parantaa vain sitä.
Negatiivista ja positiivista pelkoa. Jos noin voisi sanoa.

Noista kaatumis-, lento- ym peloista tulee mieleen erään kirjailijan tapa käsitellä tunteitaan:

"Katsoin hotellihuoneeni ikkunasta miten vanha ilotyttö seisoi kadunkulmassa kylmässä vesisateessa ja tunsin sääliä häntä kohtaan.
Mutta lopetin sen, koska ei se häntä näyttänyt auttavan"

---- klipsis ----Hesari 19.2.2004
Tammikuun tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä
Julkaistu 14:08

Henkilövahinkoon johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sattui kaikkiaan 420 tammikuussa 2004 eli 23 enemmän kuin vuoden 2003 tammikuussa.
Niissä kuoli 25 henkilöä, mikä oli 4 enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana, Tilastokeskus ilmoitti torstaina.
Tieliikenteessä kuolleista 17 oli liikkeellä henkilöautolla, 6 jalan ja 1 polkupyörällä. Lisäksi kuoli yksi panssariajoneuvolla liikkunut. Kuolleista oli miehiä 16 ja naisia 9.

Loukkaantuneita oli 578 ihmistä, mikä oli 19 enemmän kuin viime vuoden tammikuussa. Loukkaantuneista oli liikenteessä henkilöautolla 433 ja muilla autoilla 42.
Jalankulkijoita loukkaantui 62, polkupyöräilijöitä 20 ja mopoilijoita 6. Lisäksi loukkaantui 15 muuta tienkäyttäjää.

---- klapsis ----

Meidän mopot eivät ole ihan noin lujarakenteisia, joten ...
pelko pois, järki tilalle ja eikun menoksi...
tounge.gif

---- klipsis ----Hesari 19.2.2004
Tammikuun tieliikenteessä kuoli 25 ihmistä
Julkaistu 14:08

Lisäksi kuoli yksi panssariajoneuvolla liikkunut. ---- klapsis ----

Meidän mopot eivät ole ihan noin lujarakenteisia, joten ...
pelko pois, järki tilalle ja eikun menoksi...
tounge.gif

Olipas harvinaisen hauska lohkaisu. Ehkä olisin itse voinut juuri ja juuri jättää tuon hymynaaman lopusta poies.

Noita pelkojuttuja luettuani en malta olla mainitsematta omaa
kokemustani joskus 70 luvun alussa.Ajelin uudella susukillani
kauniina kesäpäivänä ehkä 80 ja 90.n välillä.Tuli neljäntien risteys.oikealta tuli tuolloin hyvin yleinen fiat 600.n ja jäi odottamaan minua.Mutta annas ollakkaan kun tulen rirteykseen niin eikö tuo onneton lähtenyt ylittämään risteystä ja minä keskelle autoa.Lähtöhän siinä satulasta tulee ennenkuin ehtii edes ajatella.Mut pitkän lennon jälkeen ylös ja katsomaan mitä täpahtui.Pyörä aivan solmussa mut itselle ei jostain kumman syystä MITÄÄN.Ei silloin ollut kypäriä.
Nyt vanhana ukkona varon ajaessani kaikkea tuon tapaista ja valmistaudun väistöön tai pysähdykseen.Kannattaa ennakoida...
sport05.gif

Back