• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn vaarallisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wilzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän saa pelätäkkin.Se kuuluu harrastuksen luonteeseen.Pari kertaa on auto ajanut eteen kolmion takaa mutta kolarin pystyin välttämään kovalla jarrutus/väistöliikkeellä.Jostain kumman syystä jotkut autonkuljettajat tuntuvat ajattelevan niin että kyllähän tuo prätkä minua väistää...Tarkkaavaisuus liikenteessä pelastaa monet "tilanteet" ja ajokausi ei katkea liian lyhyeen.
062802moto_prv.gif

On tietenkin itsekästä ajatella vain itseään, eikä suremaan jääviä, mutta on myös itsekästä potentiaalisilta suremaan jääviltä vaatia, että luopuisit asioista, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Kaikilla toki asia ei ole näin, mutta osa meistä tarvitsee jotain muutakin kuin kotisohvan nauttiakseen elämästä. Itse en ainakaan haluaisi tehdä toista ihmistä onnettomaksi omien pelkojeni vuoksi. Ei ihmisiä voi omistaa ja riskitöntä elämää ei ole.
Hyvin sanottu kaikin puolin; ajattelen itse hyvin pitkälle samalla tavalla. Olen sitä mieltä että ihminen on olemassa täällä vain kerran, ja elämä on ihmisen oma. Tämä ei tarkoita sitä että olisin välinpitämätön elämääni kohtaan ja painaisin tuolla reikä päässä. Vastuu elämästäni tulee kysymykseen myös tässä asiassa ja minä haluan elää vielä pitkään jos se vain minusta on kiinni - niin monta asiaa on tekemättä ja paikkaa näkemättä, ihmistä kohtaamatta ja soitinta kokeilematta. Mutta se tarkoittaa sitä että teen asioita joista saan virtaa, siitä huolimatta että ne joskus ovat tilastojen valossa riskillisempiä kuin jotkut muut harrasteet.

Minä ostin elämäni ensimmäisen "oikean" moottoripyörän vasta 48-vuotiaana, joten mielenkiinnolla ja myötäymmärryksellä olen lukenut tämän topicin senioriosaston kirjoituksia.
Minä tunnustan, että pelkään hiukan lähes koko ajan kun ajan.
Pelkääminen ja ikä eivät korreloi! Tiedän ton ittestäni. Sen sijaan, et kertonut ajokilometrejäsi etkä matkojesi pituutta.

Moottoripyöräilyn ajamisen hallintaan on kolme tapaa: harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelua. KAIKKI ajaminen on onneksi myös harjoittelua
062802jumpie_prv.gif

Noita hirviä tulee joskus aamuyöstä pelättyä. Muuten ajelen vilkkaassa liikenteessä melko rauhallisesti, ja sitten kun on vapaampi tie käännän kahvasta. Yleisesti ottaen ei siis pelota.
idea3.gif

Muuten nuo mopoilun vaarat kyllä ovat mielessä, mutta ajaessa ei jostain syystä koskaan pelota. Paitsi hirvet, mutta ne pelottaa kotilolla liikkuessakin.

Tilastoista huolimatta en laske moottoripyöräilyä vaaralliseksi lajiksi. Itse en ikinä missään olosuhteissa esim. hyppäisi varjo selässä täysin toimivasta lentokoneesta (pelkuri?) mutta mopoilen kuitenkin.

Kyllä meillä on hieno porukka täällä .Orgissa. Upeaa, miten olette pukeneet sanoiksi ajatuksianne aiheesta. Itse koen aiheen jonkunlaisena cocktailina suurimmasta osasta viestejä. Aika lailla samanlaiset ajatukset kuin valtaosalla.

Tanskalaiset ilmaisevat asian humoristisesti, mutta taitavasti: "Parempi lyhyt ja hauska elämä kuin pitkä ja tylsä." Ei sitä kirjaimellisesti tarvitse ottaa, mutta ihan hyvä ajatus siinä takana on. Sama, joka monessa viestissä jo toistuikin.

Turvallisia kilsoja meille kaikille!
062802moto_prv.gif

Ps. Se kesä tosiaan tulee iiiiiihan kohta.... Gnnnnnggghhh *ei pysy liitoksissaan*
062802jumpie_prv.gif

Minä ostin elämäni ensimmäisen "oikean" moottoripyörän vasta 48-vuotiaana, joten mielenkiinnolla ja myötäymmärryksellä olen lukenut tämän topicin senioriosaston kirjoituksia.
Minä tunnustan, että pelkään hiukan lähes koko ajan kun ajan.
Pelkääminen ja ikä eivät korreloi! Tiedän ton ittestäni. Sen sijaan, et kertonut ajokilometrejäsi etkä matkojesi pituutta.

Moottoripyöräilyn ajamisen hallintaan on kolme tapaa: harjoittelu, harjoittelu ja harjoittelua. KAIKKI ajaminen on onneksi myös harjoittelua  
062802jumpie_prv.gif
Kahden skootterivuoden ja 3500km:n jälkeen oikealla pyörällä viime huhtikuun lopusta lokakuulle 6000km, ja pisin päivätaival neljällä pysähdyksellä 680km, pisin yhtämittaa istuttu jakso hiukan yli 200km.
Sen verran täsmennystä, että pyörää instituutiona en pelkää. Siitä, että pystyn kokemaan olevani yhtä koneen kanssa, koen nautintoa ajaessa. Kun ajattelen, pyörä tottelee, sen kummemmin vastaohjauksia yms. miettimättä. Ts. en enää kirjaimellisesti AJA MOOTTORIPYÖRÄLLÄ, vaan minä vain liikun, kuljen, matkustan. Nopeasti, vapaasti ja ketterästi. Ja koko ajan olen läsnä ajassa ja paikassa, toisin kuin peltikuorien ja tuulilasin takana.
Pelkään jokaista vastaantulijaa, jokaista taakse liimautuvaa toyotahiacea, jokaista näkökentässä olevaa traktoria ja - anteeksi vain - vanhaa ladaa ja sen 70-vuotiasta 1500km vuodessa ajavaa kuskia. Pelkään myös jokaista kaarretta, jonka loppua en näe; siellä mahdollisesti odottavaa maatalouskoneen pyöristä irronnutta savijankkoa tai irtohiekkaa, kaatopaikkakuormasta pudonnutta romua tai pahaa repeämää sivutien päällysteessä. Jos vielä sataa, putoaa vauhtini tasolle, jossa joka ainoa auto ajaa ohitseni.
Mutta toisaalta, en ole vielä kokenut 2+1 vuoden ja 3500+6000 kilometrini aikana yhtään veretseisauttavaa läheltäpiti-tilannetta. Onko se tuuria, vai johtuuko se pelkoni aiheuttamasta varovaisuudesta, siihen ei osaa kukaan vastata.
Näillä mietteillä odotan sulaa asfalttia ja leutoja kevättuulia kuin kuuta nousevaa.

Oonko nyt jotenki erilainen ku en kyllä juurikaan pidä moottoripyöräilyä sen vaarallisempana ku autoiluakaan??
En kumminkaa väitä etten oisi ajatellu noita asioita varsinkaan sillonku olin ostamassa ensimmäistä pyörääni ni ajattelin et pystynköhä pitämään sen kaasun kurissa niin ku OIKEASTI. Kyllähän porukat sitä kyseli ja vastaus oli tietysti et "en en aja kovaa".
Mutta ajoin omasta mielestäni sen alkuvaiheen hyvin eikä tullu urheiltua sen kummemmin, vaikka alussa pelottikin ja pelkona olin vain minä itse, jonka sit kumminki pystyin hallitsemaan.
Nyt kun kausi taas kohta alkaa niin en nää siinä harrastuksessa kyllä mitää niin erikoista että sitä kannattaisi erityisemmin pelätä.
Kuha nyt vähä yrittää ees ajatella liikenteessä.
Joo ja niitä turvallisia kilometrejä kaikille ja oli mukava lukea noita teidän juttuja tuolta. Vähä erilainen aihe ja näyttäis olevan aika mielenkiintoinenki monenmielestä.
Ei sit muutaku viikonloppuja.
cool.gif

Parempi olla vain ajattelematta. Yksi hyvä kokemus korvaa viisi huonoa!
062802moto_prv.gif

Tulisipa jo kevät, autoilu tympii jo nyt!
sport05.gif

Jo liki miljoona kilometriä autoilleena tietää että kaikkea liikkuvaa pitää aina epäillä. Ja tien pientareita koko ajan vahtia puolelta toiselle (hirvet ym.). Terve kokoaikainen pelko pitää hengissä. Sitten jos jotain käy niin sitten käy - yritinpä ainakin parhaani...

Onnettomuudesta syntyvä trauma voi pahimmassa tapauksessa myös johtaa adiktioon
jossa kuljettaja rajoja hakemalla ja turhia riskejä ottamalla pyrkii pääsemään eroon jatkuvasti esiin tulevista peloista,ikäänkuin todistelee itselleen että eihän tää vaarallista ole kun tiellä pysyttiin mutta pelko vaan ruokkii itseään vaikka hetkellisen helpotuksen saisikin,ja sehän on VAARALLISTA.

Jos pelko johtaa adiktioon kannattaa jättää mopoilu ja koota itsensä.

Samaa mieltä, siis jos pelko, jota haluaa taltuttaa, johtaa tarpeettomaan riskinottoon jatkuvasti, kannattaa luopua terveellisyyden nimessä hetkeksi ainakin, kunnes on päässyt selville vesille. Mutta moniko niin osaa tehdä, se onkin kysymys.

Vanha sanonta: Vain tuntematon herättää pelkoa - saa monet käymään tuntemattomia koettelemuksia päin, niin tehdessään he tuntevat ainakin elävänsä jos ei muuta. Ja sillehän taas ei voi mitään jos ei vähempi piisaa...

Täysin samaa mieltä Legolaksen kanssa. Elämä on paljon siistimpää kuin mopoilu. Elämää oppii arvostamaan paljon enemmän, vasta sitten kun jotain on tapahtunut itselle tai todella läheiselle. Sama homma terveyden kanssa ,sitäkin oppii arvostamaan vasta kun sen menettää.

Vahvasti luulen , jos viikatemies antaisi valita mopoilu tai elämä niin kaikki valitsisi elämän. Tuossa vaiheessa ei enää kuuluisi "kuollaan ajosaappaat jalassa" kommentteja...

Mopoilu tekee elämästä huomattavasti paremman ja tuottaa aivan uskomattomia tunteita. Riskit on kuitenkin hyvä pitää mielessä.

Aurinko paistaa, lumet sulaa, kevät tulee jo ja kohta
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Kannattako silloin mopoillessa ylipelätä?
Elämää et voi kuitenkaan hallita menettämättä itse elämisen tunnetta.
062802moto_prv.gif

Onnettomuudesta syntyvä trauma voi pahimmassa tapauksessa myös johtaa
En ymmärrä alkuunkaan tätä pelkokeskustelua. Olen nyt kysellyt muiltakin -jopa opettamiltani, eikä nekään käsitä, miksi merkittävä osa motoristeista PELKÄISI ajamista.
nixweiss.gif

Lainauksen mukainen onnettomuusreaktio ja sitä kautta tuleva pelko, lienee sen sijaan luonnollinen reaktio.

Onnettomuudesta syntyvä trauma voi pahimmassa tapauksessa myös johtaa
En ymmärrä alkuunkaan tätä pelkokeskustelua. Olen nyt kysellyt muiltakin -jopa opettamiltani, eikä nekään käsitä, miksi merkittävä osa motoristeista PELKÄISI ajamista.
nixweiss.gif

Lainauksen mukainen onnettomuusreaktio ja sitä kautta tuleva pelko, lienee sen sijaan luonnollinen reaktio.
Jos luet muitakin kuin pari viimeista kirjoitusta niin huomaat, etta ei kukaan ole vaittanytkaan pelkaavansa moottoripyorailya sanan "pelko" tarkoittamalla tavalla vaan kyse on enemmankin ns. terveesta varovaisuudesta liikenteessa, ja ymmartamyksesta etta moottoripyoralla liikkuessa on syyta olla aina hieman tavallista enemman varuillaan.

Jos luet muitakin kuin pari viimeista kirjoitusta niin huomaat, etta ei kukaan ole vaittanytkaan pelkaavansa moottoripyorailya sanan "pelko" tarkoittamalla tavalla vaan kyse on enemmankin ns. terveesta varovaisuudesta liikenteessa, ja ymmartamyksesta etta moottoripyoralla liikkuessa on syyta olla aina hieman tavallista enemman varuillaan.
Nimenomaan olen lukenut ja osan kirjoittanut itsekin. Ennakoiva ajo ja varovaisuus liikenteessä, ovat ihan eri asia kuin pelko. Sanatarkasti osa sanoo PELKÄÄVÄNSÄ.

Onnettomuuden jälkeen sen ymmärrän, muuten syvästi kummeksun.  
sport05.gif

Nimenomaan olen lukenut ja osan kirjoittanut itsekin. Ennakoiva ajo ja varovaisuus liikenteessä, ovat ihan eri asia kuin pelko. Sanatarkasti osa sanoo PELKÄÄVÄNSÄ.

Onnettomuuden jälkeen sen ymmärrän, muuten syvästi kummeksun.  
sport05.gif
Seku, oli ihan pakko lukea vanhoja viesteja uudelleen kun en todellakaan tajua mista hemmetista sina oikein puhut. Loysin tasan YHDEN kirjoituksen, jossa kirjoittaja sanoi aidosti pelkaavansa moottoripyoran selassa. Kaikki muut olivat ”joskus on pelottanut”, ”pelottavia tilanteita” ja ”tervetta pelkoa”  -tyyppisia kirjoituksia. Muutama motoristi sanoi myos alkaneensa ajatella asioita hieman toiselta kantilta onnettomuuden jalkeen ja pelon tulleen mukaan kuviohin (mutta naitahan sina et laskenut mukaan ihmettelyysi)
Joten kertoisitko minulle missa ne PELKAAVAT motoristit oikein ovat ??

P.S. sina olit todellakin kirjoitellut aiheesta jo viikko sitten ja taivastellut tasmalleen samaa asiaa kun et voinut ymmartaa ”enemmiston ajatuksia” pelosta.  
confused_orig.gif

Kyllä mopoilu on vienyt täysin,viime kesänä tuli muutaman kerran käytyä aamulla n.70km päässä aamukahvilla ja sitten kotiin talon tekoon ja illalla mentiin muualle.vaimo meinasi että sekaisin olet mutta kun oot onnellinen olkoon. Kyllähän sitä alussa mietti kaikenlaista mitä jos.........,sit päätin:Ei ajeta jos pelätään koko ajan,ainoastaan jotenki nämä hirvet kummittelee joillain metsäpätkillä no myös poliisi joka tosin vie kortin mutta hirvi vie hengen huonolla tuurilla."Terve" ajoasenne ja ennakoivaa ajoa OK.Toissa kesänä katsoin vierestä kun eräs kaveri ajoi pyörän ulos ja lujaa, kun näin kuinka siinä kuskille kävi(hän kuoli)silloin tämän lajin vaarallisuus vasta täysin selvisi minulle.Silti tykkään ajaa MOOTTORIPYÖRÄLLÄ.

Back