• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mobil Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo, kawalla ajellaan helposti -10C. Tosimies ei tartte edes nastoja!
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
Nimenomaan!  Kuva talvelta 2007

Tuolloin oli tosin vain -7C jos oikein muistan. Ai niin, ei ollut Delvacit koneessa..  
sad_orig.gif
> kliks <

Delvac MX koneessa  
tounge.gif
ja iloiselta mopo näyttää
062802jumpie_prv.gif

Ja jos nyt oletan, ettet pahasti trollaa, niin ei niillä kierroksilla ole mitään tekemistä öljyjen kanssa  
baaa.gif
eikö? mä olen aina kuvitellu, että jos mä upotan laakerin vaseliiniin ja sitten syödään siihen laakeriin sen jälkeen vartiks 15000 rpm pyörimisnopeus tai laakeri joka upotetaan notkeaan moottoriöljyyn ja siihen lyödään sama vauhti niin kumpikohan niistä hajoaa ensin...
tätä vertauskuvaa olen käyttäny öljyistä jotka on notkeita tai sitten eivät ole.
Millähän voidellaan turbon laakerit :yli 200000 r/min. Esim. Honda CX 500 ja mistähän tulee urakuulalaakereita joita pyöritetään 70000 r/min. kun kukaan ei valmista kuin n. 30000
r/min. pyöriviä ?

Hintapäivitystä, tuolla 20l mx:ää maksaa nykyään 80€, vissiin kysyntä on nostanut öljyn hintaa?
juttelin paikallisen myyjän kanssa ja hintaa on nostanut lisäaineiden hinnannousu...kuulemma on paljon herkempää kuin raakaöljyn hinnan muutokset..  
mad.gif

no onneks sain omani ennen nousua joten sen 5kertaa saan vielä edullista litkua laittaa  
bowdown.gif

sport05.gif
No ilman muuta lisäaineitten hinta on pompsahtanut , kun raakaöljyn hinta on viime kesästä pudonnut 2/3 osaa
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Mitäs delvac gurut sanovat siihen että esim Yamaha FJR.n ohjekirjassa suoraan kielletään dieselmoottoriöljyn käyttö?
nixweiss.gif

Itse olen käyttänyt Hondan GN4 10W-40 ja 20W-50, Delvac MX 15W-40 ja Castrol GPS 10W-40 ja 15W-50. Sanoisin että paras toiminta on ollut GN4 20W-50:lla ja Castrol 15W-50:llä. Delvac, Castrol ja GN4 10W-40:llä vaihteiden kolahtelu äänekkäämpää. Muuten ei suurempaa eroa. Koekaniineina -94 Dominator 650, -04 CB 600, -98 Africa Twin, -02 CB 900. Delvacin hinta on kyllä edullinen.

Täytyy kyllä sanoa,että en laittaisi,Delvakin öljyjä nyky pyörien koneisiin.Nykyisten koneiden (suurimman osan)pyörintä nopeudet ovat sen verran suuria,että koneessa oleva"Diesel öljy menee ainekin osittain vaahdoksi,sehän tietää,että voitelu loppuu samantien.Tuossa joku kaveri kyseli sitä 6,ärrään.Älä laita,no jos haluat posuttaa konees niin sitten kyllä.Kyseinen öljy kyllä varmaan kestää motojen työtahdin ja muut pinta paineet,mutta ei ole tarkoitettu nopeaan kiertäviin koneisiin.Rauhallinen maantie ajo,no siinä voi vielä toimia,mutta pyörät jotka on tarkoitettu nopeaan ajoon(x6r/10r/6cbr/blade1000,ym!).Paukahtaa ennemmin tai myöhemmin.Miksi säästää väärässä paikassa.Öljykulu kesää kohden jos ostaa OIKEAA MOTO ÖLJYÄ,on noin50-60e.on pieni raha kone remonttiin verraten.Ei millään pahalla,mutta mä en laittan mun zx10r,ään muuta kun motoon tarkoitettua öljyä.J tämä ei sitten ollut mikään Provo!!!  
cool.gif

Täytyy kyllä sanoa,että en laittaisi,Delvakin öljyjä nyky pyörien koneisiin.Nykyisten koneiden (suurimman osan)pyörintä nopeudet ovat sen verran suuria,että koneessa oleva"Diesel öljy menee ainekin osittain vaahdoksi,sehän tietää,että voitelu loppuu samantien.Tuossa joku kaveri kyseli sitä 6,ärrään.Älä laita,no jos haluat posuttaa konees niin sitten kyllä.Kyseinen öljy kyllä varmaan kestää motojen työtahdin ja muut pinta paineet,mutta ei ole tarkoitettu nopeaan kiertäviin koneisiin.Rauhallinen maantie ajo,no siinä voi vielä toimia,mutta pyörät jotka on tarkoitettu nopeaan ajoon(x6r/10r/6cbr/blade1000,ym!).Paukahtaa ennemmin tai myöhemmin.Miksi säästää väärässä paikassa.Öljykulu kesää kohden jos ostaa OIKEAA MOTO ÖLJYÄ,on noin50-60e.on pieni raha kone remonttiin verraten.Ei millään pahalla,mutta mä en laittan mun zx10r,ään muuta kun motoon tarkoitettua öljyä.J tämä ei sitten ollut mikään Provo!!!  
cool.gif
Ja tässä tuli taas pahimman luokan mutua. Sillä ei oo mitään väliä minkä elukan/koneen kuva siinä öljypurkin kyljessä on. Pääasia on, että öljy täyttää vaaditun API-luokituksen, eikä sisällä noita kitkaa vähentäviä ainesosia jos koneessa on märkäkytkin. Ja noilla pyörintänopeuksilla ei ole taas mitään tekoa tuon öljynvalinnan kanssa.
Jos viitsisi opetella edes perusasiat öljyistä ennenkuin rupeaa vaahtoamaan siitä miten moponkuva purkin kyljessä pelastaa maailman.

Edit. Useimmat nykyöljyt on muuten luokitettu sekä bensa, että diesel moottoreille. API S tarkoittaa bensakonetta, ja C dieseliä. S, tai C kirjainta seuraava kirjain kertoo öljyn laatuluokituksen.

Edit2. API:n lisäksi on muitakin laatuluokituksia, ja moottorinvalmistajan vaatima öljy voi pohjautua niihin. Esim. KTM näyttää vaativan JASO MA-luokitetun öljyn. JASO on jaappanin poikien luokitus, ja tuo MA kertoo, että öljy sopii erityisen hyvin moottoripyörän koneeseen.

^Jep. kannattaa ensin perehtyä merkintöjen ihmeelliseen maailmaan. Oman mopon manuskassa mainitaan öljysuositukseksi API SG luokan, SAE 10w-30 tai 10w-40 ja JASO 903 MA standardin mukaiset öljyt. Erikseen mainitaan mitä ei suositella, sanatarkasti näin.

"Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä API merkintä on ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä "energy conserving". Ne saattavat aiheuttaa voitelu ja kytkimen toimintahäiriöitä. Älä käytä ei-puhdistavia, kasvis-, tai risiinipohjaisia kilpaöljyjä."

Em. perusteella mikään ei estä Delvacin käyttöä. Kuten aiemmin kirjoitin, omaan pyörään paras (toimivin) öljy löytyy vain kokeilemalla. Täällä enemmän tietoa öljylaaduista ja luokituksista.

Virkistävää lukea, että mutuilu alkaa (mm. edellisten asiallisten kommettien) olla vähenemäänpäin, ja ölppä-tietous on kasvamaanpäin.
033102beer_1_prv.gif

Nimi. tyytyväinen Delvac MX:n käyttäjä, jo toistavuotta.

Mitä jos hinta taso olisi toisinpäin, silleen että Delvac olis kalliimpaa kuin MP-öljyt. Käyttäisittekö edelleen Delvaccia?
sport05.gif

Mitä jos hinta taso olisi toisinpäin, silleen että Delvac olis kalliimpaa kuin MP-öljyt. Käyttäisittekö edelleen Delvaccia?
sport05.gif
Tuskin, koska taloudellisesti järkevintähän olisi silloinkin käyttää halvinta luokituksen täyttävää öljyä.

Tuohon Kottaraiseen en Delvacia laita, koska ohjekirja ei ota kantaa kuin JASO-luokitukseen. Pitäisi ensin selvittää miten tuo JASO MA ja esim. Caterpillarin oma luokitus ovat vertailukelpoisia. Jos joku tietää kuinka esim. Caterpillar luokittaa öljyn märkäkytkimelle olisin kiitollinen tiedosta.

Tuohon vanhaan Kawaan taas taitaa mennä halvin diesel öljy mitä löydän. Luokitusvaatimuksena on meinaan API SF.

Edittiä taas. Pikaisella googletuksella kotarin käyttöohjekirjasen öljysuositus on API SG eli todella alhainen verrattuna huippuöljyihin. Pitänee kokeilla seuraavalla kerralla halvinta öljyä mitä löydän. Ei ainakaan ole kallis kokeilu vaikka kytkin ei toimisikaan.

Back