• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten auto voi kääntyä eteen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuomas_82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun kaksi ajoneuvoa törmää, niin syytä voi olla kummassa tahansa, tai jopa molemmissa.

Tällainen tapahtuma ei siis ole jotenkin lähtökohtaisesti kummankaan syy, vaan siihen voi vaikuttaa aika pirun monta asiaa. Juuri siksi näitä, varsinkin kuolemantapauksiin / vakaviiin loukkaantumisiin johtaneita tapauksia, tutkitaan tarkasti.

Varmaan lukemattomat syyt (ja ennenkaikkea ehkä niiden yhteisvaikutus) voivat aiheuttaa eteen ajon. helposti mieleen tulee ainakin seuraavia

- tarkkaamattomuus ja keskittyminen ihan muihin asioihin,
- virhearvio kohteen nopeudesta,
- kohteen jääminen silmän sokeaan pisteeseen, auringon häikäisy, varjo tmv näköön vaikuttava
- kiire/välinpitämättömyys

Näitä juttuja ei pitäis lukea, alkaa pelottamaan. Viime reissulla tuli auto vastaan ja vilkutti kääntymistä ajo  suunnassaan vasemmalle, eli minun oikealla puolella olevaan risteykseen. Risteyksessä yksi auto odotti pääsyä samaan suuntaan kuin minä ja yksi minua vastaan. Tuli ajatus, että huomaako kaikki kolme väistää päätietä ajavaa moottoripyörää. Kyllä väistivät, oli vaan epämiellyttävä tunne.

-Känny korvalla
-Aamulehti sylissä
-Pörssiuutiset netissä
-Compjuutterin lataaminen
-Parranajo kesken
-Sukkahousujen pukeminen
-Syödään ja juodaan..

...onhan näitä askareita kun se aika on nykyään kortilla...
nixweiss.gif
Tuon taivaallista välitetä kanssaliikkujista: "minä-minä-minä ja sitten vielä minä"
kaboom.gif

Vieläkin uskomattoman moni ajaa pitkät päällä koko ajan, jolloin autoilijan on vaikea nopeuden lisäksi hahmottaa saapuvan etäisyyttä.
Paskaa lapsille , sen verran tullu kateltua maailmaa tuulilasin takaa , että jos savolainen ei pysty hahmottamaan  pitkillä ajavaa motoristia  , niin savolaisen pitää todellakin siirtyä ylleisten laitteijen käättöön....
Jostain syystä pakulla , h-a:lla sekä k-a:lla liikkuessani päivittäin ei ole tuollaista hahmmottamisongelmaa tullut vastaan , muita sen sijaan kylläkin ...eikä ole vielä kertaakaan päivällä häikäissyt konepyörän pitkät , nähdäkseni kyseessä onkin  ajatusmalli "saako noin tehdä , ei noin kai saa tehdä..." ja jokaisessa itämaan kansalaisessa asuu pieni wannabe polliisi...

Dodanoin, Tätä palstaa pitkään lukeneena nyt on aika varmaan kertoa yksi monista "paskat housussa" tilanteista.

Paikka: Oulu, kuusamontien ja raitotien risteys ennen kuusamontien remonttia (v.2006?). Minä tulossa raitotietä etelästäpäin, kääntymässä vasemmalle kaupunkiin päin ja seison motskarilla punaisissa valoissa. Vastaan on tulossa traktori, joka myös seisoo punaisissa, ei vilkkua. Kaupungista päin, eli minusta katsoen vasemmalla, seisoo "maija" kääntymässä tulosuunnastaan vasemmalle punaisissa nuolivaloissa. Minusta katsoen oikealla on rekka myöskin punaisissa nuolivaloissa kääntymässä minua vastaan. Kuusamontiellä palaa vihreä suoraan ajavillle, ketään ei vain ole siihen suuntaan liikkeellä.

Onneksi ei ollut minkään valtakunnan kiire, eikä takana ollut ketään, joten pyörä vapaalle ja makasin "kädet puuskassa" tankkia vasten.

Vaihtui vihreä... ok, pykälä päälle ja hissukseen keskelle risteystä odottamaan, mitä se traktori tekee... Ei liikahda mihinkään, joten kytkin ylös ja menoksi. Tasan sillä hetkellä sieltä rekan takaa oikealta tulee motskari kaks päällä ja suhahtaa muutaman kymmenen senttiä keulan edestä, siis reippaasti punaisia päin...

Se piipaa-auto oli kerrankin oikeassa paikassa ja pysäytti sen. Meinasin pysäyttää ja kertoa että "kalsarit oot velkaa", mutten lopulta viittinyt.

Jos takanani olisi ollut muuta liikennettä tai muuten olis ollut kiireempi, olisin toki odottanut pykälä päällä ja reippaammin ajanut sen traktorin edestä --> PAM.

Että noita "puusilmiä" on meissä kaikissa, myös itsessäni..

T. Antti

nyt kun on norjan tapauksen takia ollut juttua psykopaateista, niin tuossa ajellessa tuli mieleen, että psykopaatitkin on liikenteessä. mitähän psykopaatti voisi tehdä siellä.? ajaa vaikka ihan vain huvikseen jonkun moottoripyörän eteen.

tarkoitan sitä, että jos on tilastollisesti väistämätöntä, että lähes kaikilla psykopaateilla on ajokortti, niin varmasti joku prosentti kolareista, jopa kuolemaan johtavista on psykopaattien tekoja. prosentti ei ole suuri, mutta eiköhän se siellä ole.

itse kun ollut liikkeellä niin aika usein juuri ne jotka ajaa pitkät päällä, erottuakseen tien päällä, aiheuttaa niillä valoillaan sen että etäisyyden arvioiminen on hankalampaa kuin lähivalot päällä.

katsotaan kuka heittää nyt ensimmäisen kiven...
baaa.gif

Tämän tilalanteen tänä maanantaina kokenut + käsi kipsissä.

Paku ryhmittyi keskiviivalle, päästi edelläajavan kotilon ohi, sen jälkeen käätyi eteeni 60km/h alueella, ja romua.

Olen panostanut näkyväisyyteeni + käynyt ennakoivanajonkurssin, silti ei auttanut.

Esimerkki aiheesta, kaverini oli kääntymässä vasemmalle vastaantulevien kaistan yli parkkialueelle. Hiljensi vauhtia ja kääntyi, osui nokkakolarin toisen auton kanssa. Vastaantulija ei ennättänyt reagoida yhtään vaan ajoi n. 50km/h päin. Kaverilla oli vauhtia ehkä 15-20km/h. Katsoi eteensä varmistaen, että kukaan ei tule vastaan. Ei vielä tänä päivänäkään ymmärrä/tajua, miten ei tuota vastaantulijaa nähnyt.

Selitys tähän on, että ihmisen näössä nyt vaan on puutteita. Suoraan kohti katsoessa ei välttämättä nää kohdetta, vaan hieman ohi katsomalla paremminkin. Kokeilkaapa katsoa tähtitaivasta...

^Ois varmaan kannattanu katella sinne vastaantulijoiden kaistalle, eikä suoraan eteensä.

Jos ei katso, ei näe.

Esimerkki aiheesta, kaverini oli kääntymässä vasemmalle vastaantulevien kaistan yli parkkialueelle. Hiljensi vauhtia ja kääntyi, osui nokkakolarin toisen auton kanssa. Vastaantulija ei ennättänyt reagoida yhtään vaan ajoi n. 50km/h päin. Kaverilla oli vauhtia ehkä 15-20km/h. Katsoi eteensä varmistaen, että kukaan ei tule vastaan. Ei vielä tänä päivänäkään ymmärrä/tajua, miten ei tuota vastaantulijaa nähnyt.

Selitys tähän on, että ihmisen näössä nyt vaan on puutteita. Suoraan kohti katsoessa ei välttämättä nää kohdetta, vaan hieman ohi katsomalla paremminkin. Kokeilkaapa katsoa tähtitaivasta...
Tuttua minullekkin. Tulin kerran aikoinaan T-risteykseen 40 alueella ja vieläpä ihan rauhallisesti. Katsoin mielestäni molempiin suuntiin kunnolla ja kun läksin liikkeelle, keulan ohi suhahti kirkkaan oranssi paketti volkkari... olin aivan äimän käkenä että mistä se tuli, koska kyseisessä paikassa ei kerkiä tuollaisella pakulla nostamaan nopeutta niin paljon että olisi ajanut reilua ylinopeutta ja toiseksi ei voi laittaa autoni ikkunapilareittenkaan piikkiin koska se oli vanha kottero jossa ikkunapilarit oli ohuet kuin hämähäkin seitti
smile_org.gif

Vieläkin uskomattoman moni ajaa pitkät päällä koko ajan, jolloin autoilijan on vaikea nopeuden lisäksi hahmottaa saapuvan etäisyyttä.
Paskaa lapsille , sen verran tullu kateltua maailmaa tuulilasin takaa , että jos savolainen ei pysty hahmottamaan  pitkillä ajavaa motoristia  , niin savolaisen pitää todellakin siirtyä ylleisten laitteijen käättöön....
Se että "tuolla jossain" on joku valopallo tiellä on vasta pienen pieni osa päätökseen tarvittavasta informaatiotasta. Huomattavasti oleellisempaa onkin tuon hahmon liikkuminen ja varsinkin sen nopeus. Näiden tietojen pohjalta vasta voidaan tehdä se oikea päätös, kerkiänkö edestä vaiko enkö. Kyse siis ei todellakaan ole pelkästään siitä erottuuko tuo kohde taustastaan, vaan nimenomaan siitä mikä on tuon kohteen liikenopeus. Pitkät päällä ajellessa tuo informaatio valitettavasti jää vain tuohon ekaan, taustasta erottumiseen. Ja kun niin kovin usein se default-mode sivulta tulijalle on että väistän vasta jos pitää ja tämä yhdistettynä tuohon valopallon yksipuoliseen informaatioon, niin...
shaun.gif

Eikä pidä unohtaa kuinka "hyvin" tuon valopallon takaa erottuu esim. vilkut. Eipä kai ne ihan turhaan Audeissakaan ole päivävalojen LED:it pudotettu parkki-kirkkauteen vilkun puolelta nokalla. No miten näkyy se prätkän onneton 20W tuikku tuollaisen 60W, tai "parhaassa" tapauksessa mini-LED jopa 2x 60W halogenin tai HID:n vierestä jotka tillittää suoraan silmille
ghostface.gif

Ehkä se paras vaihtoehto olisi 2xLED -päivävalot prätkässäkin. Tällöin tuo LED:in puhdas valkoinen varmasti erottaa sen taustastaan ja mikä parasta, kahdesta valopisteestä voi jo tuon etäisyyden ja nopeudenkin arvioida huomattavasti paremmin
thumbs-up.gif

Maailman tyhmintä hommaa on pitkät päällä ajaminen siinä luulossa että näkyisi paremmin. Sopivasti kun aurinko paistaa motskarin takaa joka ajaa dorkana pitkät päällä niin ei sitä kyllä erota ollenkaan!

En jaksanu koko ketjua lukea, mutta olisko joku veikannu et vilkku jääny päälle (vasemmalle) ja ajaa honottaa etiäppäin... Puusilmä autoilija ajattelee että "tuosta välistä minä menen ku kerran mopo kääntyy..."

No, kääntyikö?
crazy.gif

Eiköhän sitä vikaa ole kummassakin osapuolessa. Autoilijat eivät osaa arvioida kaksipyöräisen nopeutta, tai motoristi jää a-pilarin katveeseen ja kiihdytyskaistallisissa risteyksissä risteyksissä peilin katvealueelle.
Motoristien osalta syntilista jää lyhyemmäksi mut sitäkin vakavemmaksi liian suuri tilannenopeus. Omaan etuajo-oikeuteekaan ei kannata luottaa vaan aina varautua siihen että auto voi kääntyä eteen. Vaikka oikeassa olisi niin ei se turpeen alla paljoa lohduta.
Niin ja pitkien käyttöön päivällä. En ainaskaan itse sitä harrasta.

väläytän pitkiä jos auto lipuu kohti risteystä, vastoin ajojärjestystä. jos auto ei tähän pysähdy painan tööttiä ja pysähdyn itse. En siis aja pitkät päällä vaan herättelen kuskin katsomaan/hidastamaan. Mut kertokaas sitten kun ootte saanu kolmion takaa jotain syliin että oon dorka kun haluan tehdän kaikkeni pysyäkseni turvassa.
kiitos hyvistä kommenteista.
ps. stereonäkö toimii paremmin mitä enemmän valot ovat erillään.

Tuolla joku mainitsi aiemmin noista ledi päivä/huomiovaloista, että sellaiset pyörään ..... mulla ei näössä pitäisi olla mitään vikaa, mutta mulla vaan ei ainakaan silmät/aivot ole tottuneet noihin huomiovaloihin joita autoissa on ja joita joissa moottoripyörissäkin näkee ja sen tähden mielestäni nuo normaalin muotoiset isot valon mollukat näkyy paljon paremmin kuin nuo ledi päivä/huomiovalot

Back