• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten auto voi kääntyä eteen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuomas_82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari kuukautta sitten kun avasin tän aiheen saatoin todeta, ettei eteen kääntyvää autoa ole vielä sattunut omalle kohdalle, mutta nyt tossa pari päivää sitten asia tuli sitten koettua... Ajelin Jaalasta kohti Kausalaa sellasta 80km/h rajoituksella olevaa mutkaista asfalttitietä ja mäennyppylän jälkeen kinnitin huomiota vastaantulevaan autoon, joka ajoi oudon hiljaa ja lähempänä keskiviivaa kuin piennarta ja eikös se sitten vähän ennen kohtaamista kääntynyt vasemmalle maatalon pihaan suoraan mun eteen ja vielä ilman vilkkua luonnollisesti.

Jostain syystä liekö sitten tuurilla aavistin mitä tossa tulee käymään ja kerkesin alottaa hätäjarrutuksen jo ennen kuin auto oli edes ruvennut kääntymään, eikä tosta sen takia tullut edes kovin läheltäpititilanne, mutta mitä lie olisi käynyt jos olisin vaan hyväuskoisena ladannut sen 85km/h mittarissa menemään... Paikka oli sellainen, että autoilijalla ei olisi pitänyt olla mitään haasteita huomata vastaantulevaa prätkää, mutta yllätyksenäpä vaan tuntu tulevan. Veikkaanpa, että tää kyseinen autoilija ei kyllä tee toiste samaa mokaa, oli meinaan eukko sen verran kauhuissaan olevan näköinen kun huomasi mokansa. Ihan hetken aikaa kävi mielessä heittää uukkari ja käydä onnittelemassa epäonnistuneesta murhayrityksestä, mutta eiköhän tuo jo oppinut tarpeeksi.

Ja ettei jotain hyvääkin, niin tuli nähtyä ihan käytännön tilanteessa, että tehokas hätäjarrutus tuntuu onnistuvan hyvin kylmän kohmettamista sormista huolimatta.

Paikka oli sellainen, että autoilijalla ei olisi pitänyt olla mitään haasteita huomata vastaantulevaa prätkää, mutta yllätyksenäpä vaan tuntu tulevan. Veikkaanpa, että tää kyseinen autoilija ei kyllä tee toiste samaa mokaa, oli meinaan eukko sen verran kauhuissaan olevan näköinen kun huomasi mokansa.
Mahtoikohan täti olla ajatuksissaan tms. jos ei aurinkokaan paistanut vastaan eikä nokialaista ollut korvalla? Välillä vaan itsekin havahtuu siihen että on miettinyt kaikenlaista ajaessaan eikä välttämättä edes huomaa että 'jaa, jokos mä kotipihalla olenkin..'
smile_org.gif

Monasti täällä mainittiin että autoilijoita ei vaan kiinnosta väistää motoristiä.

Kuitenkin väitän että moni autoilija tietää että varsinkin kovemmilla vauhdeilla moottoripyörä tulee _syliin_ asti jos kuskin oveen osuu. Ja repsikan syliin jos sinne puolelle osuu.

Luulisi tuon hillitsevän tahallisia eteenajoja. Nopeuden ja etäisyyden arviointivirheet eivät ole tahallisia eteenajoja.

Aiankin kaksi kertaa kuluneen kesän aikana on kotilo tullut eteeni risteyksessä maalla liikkuessani. Toisesta huomasi sen hiljaa eteen ajaessani että se kyllä huomasi mut, mutta vanhuksena tilanne jäi korvien välissä jumiin ja jarrupolkimelle ei tapahtunut mitään. Silmistä näki että tilanne oli huomioitu ja pää vasemmalle kääntyneenä pelokkaan näköisenä parta täristen jatkoi samaa hiljaista eteen valuttamista.

Olin poikani kanssa liikkeellä entisellä viragollani ja sitä myöden erityisen tarkkana eikä tästä juurikaan vaaraa ollut, ennakoin todellakin ajoissa joka risteykseen mikä näytti raastavan myös takanani ajavien hermoja. Tuli näitä risteyksen jälkeen sata lasissa ohi ja 5m päästä eturenkaasta takaisin omalle kaistalle.

Tuossa jokin aika sitten pääsi A-pilari yllättämään autoilijan ja pääsin itsekin läheltä todistamaan tilannetta, jossa käännyttiin eteen. Ajelin suoraan 50km/h tietä johon suuntaani liittyi vasemmalta t-risteyksestä auto. 48,52,55km/h - en tiedä - ihan sama. Satoi vettä, itsekään tummalla visiirillä kaikkea näe, mutta sokea en silti ole.

Punainen fiesta tuli vakiovauhdilla risteyksestä ilman pysähtymistä (ei stop-merkkiä vaan kolmio), joten merkit oli aivan selvät. Tie oli kuitenkin märkä ja olin itse niin lähellä risteystä, etten Heidenau k73 superraineilla alkanut koettamaan kyntöominaisuuksiani vaan jarrutin rauhallisesti, katsoin että kohdalla on nurmialue, vedin kytkimen pohjaan ja koetin pelastaako Akra tilanteelta. Voi sitä valaistuksen inkarnaatiota fiestassa, kun ihminen huomasi, että sieltähän tulee mopo. Jäi siihen asfaltille varmaan 2m tilaa, mistä ajelin hitaahkosti tuijottaen ohi. Toivottavasti laski alleen.

Harmillista tilanteessa oli se, että olin henkisesti valmistautunut monottamaan sitä fiestaa kylkeen ja ajamaan sinne nurmelle. Paremmin nuo Heidenaut siellä pitää.

Muuta en ajatellut tilanteesta oppia kuin sen, että koetan jatkossa pitää parasta mahdollista rengastusta alla.

Itse oletan, että mikä tahansa ajoneuvo saattaa tulla eteen vasemmalle kääntyessään, kolmion takaa tullessaan jne... niin kauan kunnes olen nähnyt visiirini ja aurinkolasieni takaa, että toisen ajoneuvon kuljettajalla on katsekontakti minuun.
Ja sen mukaan haen edessä olevaa ajolinjaa ja puntaroin pysähtyykö pyörä tarvittaessa tai onko tilaa väistää jommalle kummalle puolen. Asiahan tapahtuu vaistonvaraisesti ja tulee selkärangasta.
Ja kotoa lähtiessäni viivähtää ajatus mielessäni - tuleekohan tällä kertaa kukaan eteen, ja onko nyt osuman vuoro.
Joskus oikein ihmettelen, että miten sitä uskaltaa lähteäkään kaiken maailman tollojen sekaan...

Edesauttaakseni selviämistäni olen valinnut ajokin, jossa on todella hyvät pysäyttimet, joka on ketterä, näppärä ja kapea ja jossa on suorituskykyä enemmän kuin riittävästi, että altakin pääsee pois tarvittaessa. Näin tällä kertaa.

Paksut A-tolpat! Syödään, juodaan, naidaan, puhutaan puhelimeen, multimeidialaitteiden hipelöinti etc etc.... Eli tehdään kaikkea muuta, kuin ajetaan....

Miten saat siitä autoilijan vian jos motoiristi ohittaa vasemmalle kääntyvää vasemmalta puolen törmäten siihen?
Esimerkiksi sillä että autoilija ei oikeasti käyttänytkään vilkkua tai kytki sen päälle samalla kädenliikkeellä kuin käänsi rattia. Tätäkin näkee tuolla "kentällä" valitettavan usein.
Olikohan paikalla sulkuviivaa?
Oliko autoilija ryhmittynyt vasemmalle kääntymistä varten?

Taas tarvasjoella auto kääntyi moottoripyörän eteen:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/245520.html
Siis auto on kääntynyt vasemmalle ja takaa tullut mopo on törmännyt auton vasempaan oveen. Ilmiselvästi täysin autoilijan vika.
Miten saat siitä autoilijan vian jos motoiristi ohittaa vasemmalle kääntyvää vasemmalta puolen törmäten siihen?
tästä netistä ikinä tiijä mutta saattaapi olla myös ripaus sarkasmia tuossa autoilijanvika-kommentissa.

Liittyy puolittain aiheeseen. Olihan tuossa itselläni tilaa väistää, mutta jos itse olen ohittamassa vastaavassa tilanteessa, niin katson hieman paremmin, että tuleeko vastaantulijoita:
_full.jpg

Mulla pikkasen lämpeni korvien välissä joku päivä sitten, kun mun suunnasta vasemmalta puolelta kääntyi auto eteeni… tai no ei eteeni, mutta edestäni tien yli levikkeelle ison tien oikeaan reunaan, siinä se odotti että menen ohi ja sitten mun taakse. Kyllä allekirjoittaneen keskisormi viuhui… :rant:

Itse yhden käsittämättömän autojen kolarin aiheuttaneena (ajokortti ollut 35 v ja kilometrejä paljon). Jälkikäteen ajatellen syitä oli ainakin kolme (harvoin yksi riittää tällaiseen)

- Toinen auto oli juuri pilarin takana silloin kun sinne vilkaisin
- Takapenkillä lapset kysyivät jotain ja minä vastasin (häiriötekijä)
- Tuleva videointi jännitti (ajatukset muualla)

Onneksi silloin ei ihmisille käynyt kuinkaan. Opetti myös sen, että vainoharhaisuus liikenteessä kannattaa ja kolmion takaa saattaa tulla tyyppi jolla nuo kolme vaaratekijää sattuu juuri silloin kohdalle. Turvallisia kilometrejä kaikille.

Ei liity varsinaisesti moottoripyöräilyyn mutta laitetaan ny tähän kuitenkin.

Toissapäivä aamulla neljän jälkeen ku menin töihin kotilolla, tuli rekka vastaan ja kun olin muutaman kymmenen metrin päässä kohtaamisesta heilahti rekan takaa joku kotilo noin 150 vauhdilla rekan vierelle, ohitus meni muutenkin silleen leveäksi että toiset renkaan oli pientareella. Mietin että ojaan vai rekan ja ohittajan väliin. Olin jo kääntämässä ojaan satasen vauhdista ku ohittajan auto heilahti penkalla sivuttain ja pomppas mun ja rekan välistä rekan eteen jatkaen heittelehtien yhtä kovaa... pari sekuntia myöhemmin ku olis lähteny töihin niin saatas olla vainaa ...

-vk-

Ja kuinkas ollakaan;

23.06.2012
Autoilija törmäsi moottoripyöräilijään Rääkkylässä

Vuonna 1981 syntynyt vantaalainen mies ajoi moottoripyörällä Kiteen suunnasta kohti Rääkkylää, kun Rääkkylän suunnasta tullut paikkakuntalainen vuonna 1937 syntynyt nainen ei havainnut moottoripyörää, vaan kääntyi tämän eteen Hammaslahdentien suuntaan. Moottoripyöräilijä törmäsi pyörällään auton keulaan, minkä jälkeen hän lensi asfalttiin.

http://www.karjalainen.fi/fi/uutise...lija-tormasi-moottoripyorailijaan-raakkylassa

J sanoi:
Ja kuinkas ollakaan;

23.06.2012
Autoilija törmäsi moottoripyöräilijään Rääkkylässä

Vuonna 1981 syntynyt vantaalainen mies ajoi moottoripyörällä Kiteen suunnasta kohti Rääkkylää, kun Rääkkylän suunnasta tullut paikkakuntalainen vuonna 1937 syntynyt nainen ei havainnut moottoripyörää, vaan kääntyi tämän eteen Hammaslahdentien suuntaan. Moottoripyöräilijä törmäsi pyörällään auton keulaan, minkä jälkeen hän lensi asfalttiin.

http://www.karjalainen.fi/fi/uutise...lija-tormasi-moottoripyorailijaan-raakkylassa

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3616891375758&set=a.2137728797618.121215.1078060426

villho sanoi:
Liittyy puolittain aiheeseen. Olihan tuossa itselläni tilaa väistää, mutta jos itse olen ohittamassa vastaavassa tilanteessa, niin katson hieman paremmin, että tuleeko vastaantulijoita:

Öööö.. siis mikä tässä mättää? Ihan normaali tilanne eikä mitään vaaraa näkyvissä. Auto ohittaa polkupyöräilijän sopivalla marginaalilla ja tarvittaessa pystyy siirtymään kokonaan omalle kaistalle, jos tarvetta.

Miten auto voi kääntyä eteen?

Siten että että et pidä huolta omasta näkyvyydestäsi.

Itselleni tämä kävi n. viikko sitten niin, että puoliajatuksissani ajoin hieman liian lähellä edellä ajavaa autoa joka oli kääntymässä Orituvalle JKL suunnasta. http://goo.gl/maps/PxDx (kuva väärältä kaistalta).
Yleensä vastaavassa tilanteessa koitan sijoittua niin että näyn kääntyvän auton takaa (väli edelläajavaan/sijoittautuminen kaistalla). Tällä kertaa en sitä tehnyt vaan havahduin vasta kun näin Orituvalta JKL suuntaan kääntymässä olevan auton katon edellä menevän oikealle kääntyjän yli. Tässä vaiheessa tiesin olevani katveessa ja jarrutin vauhdin pois heti.
Orituvalta kääntyjä tuuppasikin suoraa eteen, mutta oma vauhti oli enää n.50km/h ja sain väistettyä kääntyjän keulan vastaantulijoiden puolelta.

Muistakaa siis tuo kaistalla sijoittautuminen.

Streethawk sanoi:
Öööö.. siis mikä tässä mättää? Ihan normaali tilanne eikä mitään vaaraa näkyvissä. Auto ohittaa polkupyöräilijän sopivalla marginaalilla ja tarvittaessa pystyy siirtymään kokonaan omalle kaistalle, jos tarvetta.

Tossa kyllä tuo kalansilmälinssi valehtelee ja vastaantulija on paljon lähempänä kuin miltä näyttää.
Ja jos nopeus on luokkaa 80 tai suurempi niin kyllä tuossa vaaratilanne on ja motoristi todennäköisesti kuluttaa siinä jarrupalojaan.

Streethawk sanoi:

Kuten sanoin, niin tokihan mahduin tuosta ajamaan, mutta mielestäsi siis on ok käyttää vastaantulevien kaistaa ohittamiseen sulkuviivan kohdalla, jos on vastaantulevaa liikennettä? Hienosti nimittäin tuokin auto tyytyi odottamaan omalla kaistallaan edelläni ajaneet autot ja kun ne olivat menneet ja vastaan tuli "enää" moottoripyörä, niin saattoi huoletta siirtyä vastaantulevien kaistalle.

Tässä vielä toinen kuva tilanteesta. Omassa mittarissani 82 km/h eli todellista karvan yli 70 km/h. Tilanteen alkaessa todellista n. 85 km/h (ylinopeutta!) ja ajoin oman kaistani vasemmassa ajourassa. Jos auto olisi ollut hiemankin enemmän kaistallani, niin olisin jarruttanut - nyt tyydyin hölläämään kaasua ja väistämään. Ja kuten yllä mainittiin, niin kalansilmälinssi tosiaan valehtelee niin etäisyyden, kuin tien leveydenkin suhteen.

_full.jpg

Back