• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä haittaa nopeudenrajoittimista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puimurimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TwinTenox.

Etkö nyt voisi käydä ostamassa sen piikin tai skootterin? "Ongelmaasi" on siis jo nyt ratkaisu!

Millä logiikalla kaikkien tehot pitäisi pienentää? Sinähän voit yksilönä tehdä ihan omia valintoja. Odotteletko kenties vasemmalta tai vihreeltä ohjeita kaikkien olojen kuristamisesta ja kurjistamisesta?

Mitä tekemistä moottoriteholla ja nopeuden rajaamisella on toistensa kanssa? Tulin taas keikalta ajamasta 460hv:lla kaheksaakymppiä. Jaksoi se sitä jyrätä ihan hyvin...ja aikataulussa. Rentoa ja nautittavaa menoa, kun ei ollut kärryäkään mukana vispaamassa.
Tottamooses kilomopottimet jaksaa myös mennä rajoitusnopeuksia siinä kuin tuo meikän vanha museopuimurikin.

Jotkut pyöräilevat fiilistelläkseen eikä paikasta A paikkaan B
Fiilistelyyn riittää sopivalla pyörällä sellainen 60-70km/h kyllä.  
cool.gif
Sinulle sinunlaisella pyörällä, mutta miksi minun pitäisi ajaa kuin sinä sellaisella pyörällä jolla en halua? Miksi minä en voisi ajaa tavallani?

Mitä tekemistä moottoriteholla ja nopeuden rajaamisella on toistensa kanssa? Tulin taas keikalta ajamasta 460hv:lla kaheksaakymppiä. Jaksoi se sitä jyrätä ihan hyvin...ja aikataulussa. Rentoa ja nautittavaa menoa, kun ei ollut kärryäkään mukana vispaamassa.
Minä ajoin lentokentällä prätkällä 280 km/h; pyörä jaksoi sitä jyrätä ihan hyvin ja aikataulussaan ja meno oli rentouttavaa ja nautittavaa.
Pitäisikö vaatia kaikkia Suomen rekkakuskeja tekemään sama rekalla?

- Isojen pyörien myynti loppuu kun niillä pääsee 120kmh. En mä ainakaan ostaisi 27k€ vmaxia jos se kulkee 120kmh.
Olisiko tuo sitten isommassa mittakaavassa lopultakin huono asia? Jos esim. koko eu:n alueella kaikkien ajoneuvojen nopeudet rajattaisiin max 120km/h, niin valmistajille jäisi enemmän mahdollisuuksia ja resursseja turvallisuus- ja taloudellisuusnäkökohtien pohtimiseen ja rakentamiseen autoihin ja moottoripyöriin. Autoissa riittäisi noin 100hv ja mopoissa 50hv, eli ei tarvitsisi kilpailla suorituskyvyssä yms.

Toki jopa minä myönnän, että maailma olisi tuollaisen toteutussa tylsempi paikka, mutta turvallisempi ja saasteettomampi ehkä kuitenkin. Ihmiset saattaisivat sitten enemmän alkaa hakemaan niitä elämyksiä omaan suorituskykyyn liittyvien harrasteiden yms. kautta.
Miksi nitä teitä ei voisi tehdä turvallisemmiksi ajaa kovempaa. Autothan ja prätkät paranee vuosi vuodelta. Se paikka taas missä liikennettä tehdään taas tuntuu huononevan vuosivuodelta. Ratkaisuksi tarjotaan, lisää valvontaa, hiljaisempia vauhteja, enemmän rangaistuksia kun mahdollisuus myös toisenlaiseen tekemiseen voisi olla.
Minusta voisi hyvin olla myös vapaan nopeuden mutkapätkiä. Tahto kohtuu vaarattoman rakentamiseen puuttuu.
Kyllä minulla on sellainen tunne, että jos jollain on visio elämästä, niin sitä yritetään tuputtaa kaikille muillekin ainoana oikeana vaihtoehtona.
Vapaampaa ja nopeampaa likkennettä toivoen. Teiden parantamiseen oikeata tahtoa jne jne.
80 v puolisokeat kuurot voisi poistaa liikenteestä.

Vastaheittona rajoituksille voisi nousta pilvilinnoihin ja haaveilla seuraavanlaisesta liikennekulttuurista:

Nopeusrajoituskyltit muuttavat merkityksensä niin, että ne ovat viranomaisten ilmoittama turvallinen nopeus kyseiselle tielle. Kuljettaja siis tietää, että 60kmh merkitsee pientä kyläkeskittymää tai paljon pihateitä, 80kmh merkitsee muutamia sivuteitä tai kapeaa piennarta jolloin hirvet voi yllättää, 100kmh merkitsee ainoastaan mahdollisia hirviä tai muita eläimiä. Yli rajoituksen saisi ajaa ja poliisin asian huomattua seurauksia ei tule lainkaan, jos ei poliisi ole nähnyt mitään liikennettä vaarantavaa, kuten läheltäpiti- tilannetta, kolme rinnan ohitusta, hallitsematonta luisua, tms.. MUTTA jos kolahtaa, seuraukset olisi vielä kovemmat kuin nyt jos tutkinnassa tulee ilmi reilu ylinopeus. Eli siis kolahtaessa henkilöä uhkaisi suunnilleen henkilökohtainen konkurssi. Tämä siirtäisi harkinnan ja vastuun peltipoliiseilta ja poliiseilta kuljettajille. Tietysti järjestelmä vaatisi, että ihmisillä olisi käytöstapoja liikenteessä ja edes jonkinmoinen omatunto... mutta voisiko ne kehittyä tuon järjestelmän seurauksena??
Minusta tälläinen visio olisi hyvä. Ja sitähän on noudatettukin mielestäni kohtalaisella menestyksellä monissa euroopankin maissa. No nyt kun valtiot haluavat kerätä rahaa kaikilla mahdollisilla verukkeilla, niin tästähän on luovuttu monessa maassa.

Nykyisten moottoreiden suunnittelu on niin monimutkainen, pitkäaikainen ja kallis projekti moottorin valmistajalle, että sillä ei ole mitään eroa otetaanko vaikka 1,6L rivi nelosesta 50 tai 100hv ulos...
Olen kanssasi asiasta eri mieltä.

Eiköhän sieltä kuitenkin haeta se muutama heppa enemmän kuin toisen valmistajan viimeisimmästä padasta ja samalla pitää huolehtia taloudellisuudesta yms. Tämä taas maksaa enemmän, kuin se että voitaisiin suunnitella uudet moottorit - ja autot muutenkin - sillä sapluunalla, ettei yli 120km/h tarvitse missään tilanteessa päästä.

TwinTenox.

Etkö nyt voisi käydä ostamassa sen piikin tai skootterin? "Ongelmaasi" on siis jo nyt ratkaisu!

Millä logiikalla kaikkien tehot pitäisi pienentää? Sinähän voit yksilönä tehdä ihan omia valintoja. Odotteletko kenties vasemmalta tai vihreeltä ohjeita kaikkien olojen kuristamisesta ja kurjistamisesta?
Jos lukisit viestejäni, niin saattaisit havaita, että olen toiminut kutakuinkin ehdottamallasi tavalla. Eli ostanut moottoripyörän, jossa on huimat 10hv enemmän kuin piikissä jolla ajoin 90-91.  
biggrin.gif
Käytännön suorituskyky on myös samaa luokkaa kaiken muun paitsi väännön tuoman suuremman kuljetusmahdollisuuden osalta. Minun ongelmani on totisesti ratkaistu. 120km/h on melkolailla se maksimi mitä tuolla edes haluaisin ajaa.  
thumbs-up.gif

Minähän en ole päättämässä kenenkään tehoista tms. Vastasin vain omalta osaltani ja kokemuksiin pohjautuen, että mitä haittaa olen kokenut "rajoittimesta" olevan (en mitään). Logiikaksi periaatteessa riittää jo se, että Suomessa on jo nyt rajoitettu kaikkien ajoneuvojen nopeus maksimissaan 120km/h arvoon. Ero on vain siinä, että toistaiseksi luotetaan ihmisten omaan harkintaan sen rajoituksen pitämiseksi.

EDIT: Onhan tuossa Hondassa itse asiassa jopa 22hv enemmän kuin DT:ssä aikoinaan. Meni Kw:t ja Hv:t sekaisin...

Eiköhän sieltä kuitenkin haeta se muutama heppa enemmän kuin toisen valmistajan viimeisimmästä padasta ja samalla pitää huolehtia taloudellisuudesta yms. Tämä taas maksaa enemmän, kuin se että voitaisiin suunnitella uudet moottorit - ja autot muutenkin - sillä sapluunalla, ettei yli 120km/h tarvitse missään tilanteessa päästä.
No mut jos 120 on yläraja ja siitä ei tarvii päästä yli niin eikö se tarkota sitä että haasteena on päästä siihen mahdollisimman nopeesti?

Nykyisten moottoreiden suunnittelu on niin monimutkainen, pitkäaikainen ja kallis projekti moottorin valmistajalle, että sillä ei ole mitään eroa otetaanko vaikka 1,6L rivi nelosesta 50 tai 100hv ulos...

On sullakin haaveet, myy se pyörä pois ja siirry julkisen liikenteen käyttäjäksi.

Sanotaan näin, että vähänkään parempien autojen ja prätkien myynti loppuisi kuin seinään, jos ne eivät saisi kulkea kuin 120km/h.

Vain todelliset yhteiskunnan alistamat lampaat pystyvät ihannoimaan tuollaista. Ei ole vaikea arvata, mitä puoluetta ko. henkilöt ovat äänestäneet  
biggrin.gif

Tosissaan, asenna siihen omaan pyörääsi GPS-pohjainen nopeusrajoitin, jos se on sun mielestä ok?

No hyvä Tvinax!

Sittenhän kun ajelet oikealla pelillä niin mene ajelemaan! Anna myös toisten ajaa niillä peleillä kun ajavat. (Huomasitko edes eroa...)

On melko vaikea ymmärtää, että kun satsaa kalustoon EUROJA! Puun takaa ilmestyy heppu joka sanoo, että ajan piikillä, Sinunkin on kuristettava pelisi piikiksi.

Prkle! En leikkaa, enkä kurista.

TwinTenox.

Jos lukisit viestejäni, niin saattaisit havaita, että olen toiminut kutakuinkin ehdottamallasi tavalla. Eli ostanut moottoripyörän, jossa on huimat 10hv enemmän kuin piikissä jolla ajoin 90-91.  
biggrin.gif
Käytännön suorituskyky on myös samaa luokkaa kaiken muun paitsi väännön tuoman suuremman kuljetusmahdollisuuden osalta. Minun ongelmani on totisesti ratkaistu. 120km/h on melkolailla se maksimi mitä tuolla edes haluaisin ajaa.  
thumbs-up.gif

Minähän en ole päättämässä kenenkään tehoista tms. Vastasin vain omalta osaltani ja kokemuksiin pohjautuen, että mitä haittaa olen kokenut "rajoittimesta" olevan (en mitään). Logiikaksi periaatteessa riittää jo se, että Suomessa on jo nyt rajoitettu kaikkien ajoneuvojen nopeus maksimissaan 120km/h arvoon. Ero on vain siinä, että toistaiseksi luotetaan ihmisten omaan harkintaan sen rajoituksen pitämiseksi.
Sinä oletkin harvinainen motoristi. Jotkut motoristit ovat nähtävästi oikein kunnollisia marjanpoimija-kukkis-motoristija. Onneksi suurin osa MOTORISTEISTA pystyy vielä nauttimaan moottoripyörällä AJAMISESTA kyyttäämättä jatkuvasti nopeusmittaria. Ajelee sen mukaan mikä hyvältä tuntuu ja nautiskelee.

Ehkä tosiaan susta tuntuu hyvälle idealle nuo rajoittimet, uskoisen 95-99% olevan täysin toista mieltä.

Noh... tuostahan sen huomaa, että olet todellinen ammattilainen. Jos et ole huomannut niin nykyisten moottoreiden tehoerot (saman moottoriperheen sisällä)tehdään pääasiassa ohjausjärjestelmien muutoksilla. Itse moottorin konstuktioon ei siis puututa (siihen kalliiseen osaan).

Case closed
033102bebe_1_prv.gif

Miksi minä en voisi ajaa tavallani?
Niin, katsos kun jos kaikki saisivat elää ja tehdä mitä ikinä haluaisivat omilla tavoillaan, ei tästä koko hommasta tulisi oikein mitään. Sen vuoksi on lait ja rajoitukset kehitetty.
Tietynlainen tyyppi tykkää siitä, että valtion kontrolli on mahdollisimman tiukka. Johtuneeko siinä, että tämänlainen yksilö ei pysty itsenäiseen ajatteluun eikä päätöksentekoon, vaan koneiston on hoidettava kaikki yksilön puolesta. Ja kaikkihan on oikein, mitä ylhäältäpäin säädetään. Näistä on kivoja esimerkkejä historiassa, että miten siinä lopulta käy.

Lait ja rajoitukset kun voivat helposti mennä överiksi, siitäkin on monia varottavia esimerkkejä. Pahimmat lampaat eivät sitä huomaa eivätkä siitä välitä, koska massan mukana on niin helppo mennä.

Bää bää..

Vastauksena tuli vaikka minkänäköistä mietintää ja viisastelua mutta ei montakaan (pari, kolme) vastausta varsinaiseen kysymykseen: "Mitä haittaa rajoittimista?"
Ei tälläkään avauksella ollut tarkoitus provosoida. Tarkoitus oli vain kysyä täsmälleen tuota em. asiaa. Ei ollut tarkoitus puhua mopon abs-jarruista tms.
Itse ajan päivät pitkät tai öitä vajaaseen 90:iin rajoitetulla ajoneuvolla. Ks. aloituksen kellonaika. Oli lepotauko juuri silloin ja Nokian kommunikaattori kourassa. Satunnaisesti alla on D-kortin vaativa 100:aan rajoitettu vehje. Aina on perille ehditty ja nykyisillä konetehoilla ynnä suomalaisella tiestöllä ei taatusti rajoitin aiheuta onnettomuuksia. Jos mopossa rajoitin olisi vaikka 120:ssä, ohitukset sujuvat riittävän hyvin ja jos sillä vauhdilla ei ehdi ohi, ei tarvitsekaan ohittaa.
Juu harvemmin niitä oikeita vastauksia on tullut?

t. JR

ps. jarim män linjoilla ollaan

Lainaa (Puimurimies @ Kesä. 13 2008,21:18)
Kuinkas moni täällä on ajanut tuon ko.tienpätkän läpi? Kokeilkaa ajaa. Minä tein sen taas ihan mielenkiinnosta viime lauantaiaamuna. Ajakaa se tarkasti nopeusrajoitusten mukaisesti...siis todellista nopeutta. Mietiskelkää sitten näitä ulosajon syitä. Minä oletan vahvasti ylinopeuden olleen ainakin myötävaikuttanut syy ja sen ajaminen on aina oma valinta. Kahva ei useinkaan vahingossa itsestään kierry.
Jos tätä tai näitä juttuja joku pitää "uskonnollisina"(ks.edellä) on kyllä rippikoulu mennyt hukkaan. No tuota uskonnollisuutta on niin monenlaista. Tunnen tyyppejä, jotka uskovat jopa poliitikkojen puheisiin(Offiksi meni mutta en malttanut)

MOI!

Koska näytät tietävän todelliset tapahtumien kulut niin voitko ottaa tuolla privaatti puolella yhteyttä, koska mua itseänikin kiinnostaisi tietää mitä ja miksi oikeasti tapahtui ?

JR

--------------
"busa 209,44 mph"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"Power by Kansiset"

Jäähän siinä vaikka kuinka paljon itsenäistä päätösvaltaa vaikka rajoitus onkin 60-80-100-120. Nuohan on vain ylärajoja. Kaikki lukemat rajoituksen alle ovat vapaasti valittavissa.
Nykyään ovat myös lukemat siitä ylös päin valittavissa ja houkutus niiden valintaan on liian suuri. Juuri siksi sanktiot kovenevat, jotta luupäisimmätkin kokisivat houkutusta valita noita alempia nopeuksia ja ehkä myös paremmin niille sopivia ajoneuvoja.

Editointina lisäys JR:lle: Osalainaus omista kirjoituksistani tuolla edellä:"Mietiskelkää sitten näitä ulosajon syitä. Minä oletan vahvasti ylinopeuden olleen ainakin myötävaikuttanut syy..." Siis en tiedä, mitä todellisuudessa on tapahtunut, kuten arvelet vaan oletan ja kehotan mietiskelemään. Tuo on minun mielipiteeni. Jos vaikkapa ylinopeus ei ollut onnettomuuteesi vaikuttanut osasyy, se oli enemmän, kuin hyvä asia. Oli syy mikä tahansa, ei sitä olisi pitänyt tapahtua.

Jäähän siinä vaikka kuinka paljon itsenäistä päätösvaltaa vaikka rajoitus onkin 60-80-100-120. Nuohan on vain ylärajoja. Kaikki lukemat rajoituksen alle ovat vapaasti valittavissa.
Nykyään ovat myös lukemat siitä ylös päin valittavissa ja houkutus niiden valintaan on liian suuri. Juuri siksi sanktiot kovenevat, jotta luupäisimmätkin kokisivat houkutusta valita noita alempia nopeuksia ja ehkä myös paremmin niille sopivia ajoneuvoja.
.
Asenna se rajoitin pyörääsi äläkä jauha koko ajan samaa. Valitse ajonopeudeksesi mitä haluat. Vittuako se meille kuuluu? Tuollaisista jononvetäjistä pääsee tarvittaessa ohi 0.7 sekunnissa, joten eipä niistä ole edes haittaa.
062802moto_prv.gif

Back