• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

Sen verran alkoi itseäkin asia vaivaamaan, että lainasin db mittaria.
RSV4 +Leovince ilman killeriä.
112 db 6125rpm ,eli vielä jäi reilusti pelivaraakin :grin:
Toki jos ratsia sattuu kohdalle, laitan koneen vapaalle jolloin Ilalialaisen insinöörin poliisin meluratsiaa varten suunnittelema läppä putkessa sulkeutuu. Silloin mittaus tulos alitti tyyppikilven 109db arvon kolmella db:llä.
Saattahan siinä tosin poliisisetä hieman olla ihmeissään kun ratsiasta lähtiessä survasen pykälän silmään, niin alkaa suikka pyöriä päässä. :hanuria:

Viimeksi muokattu:
saivarrellaan nyt mutta väärin mitattu,eikös se pitänyt mitata pakoputken pään tasalta 45 astetta ja puolimetriä etäisyyttä ,eikös toi jakkara ollut väärällä korkeudella :D
edit, piti vastata tohon petken viestiin

Viimeksi muokattu:
petke sanoi:
Ei vaan menikö tuo nyt ihan kaikkien pilkkujen ja pykälien mukaan? Tosin en saanut mistään moottoritietä lainattua tallin viereen...
En kyllä laittaisi kovinkaan paljoa arvoa kännyn db-mittaukselle.

Zip sanoi:
Todellakin jos jossain tien vieressä mitataa ja autot vetää ohi jatkuvalla syötöllä.

Olin tuossa kylillä odottamassa vaimoa että pääsee töistä. Ohi meni vajaa kymmenen pyörää siinä ajassa kun odottelin ja jokaisella oli putki vaihdettu. Siinä mietin vaan että kusessahan tässä on käytännössä jokainen joka kakspyöräsellä ajaa. Ja jos poliisi meinaa näitä ihan tosissaan alkaa kokoajan kattomaan nii eipä ne muuta ehdikää sitte tekemään

Sanopa muuta. Olin huoltsikalla eilen, jossa kolme kyykkypyörää juuri lähdössä - jokaisessa tehoputket, ilman vaimentimia tietenkin. Lidlin edessä naku parkissa, sama homma. Suoralta lähti juuri KTM RC8 Akran putkilla...

Itse tilasin myös hätäpäissäni DB-killerin Yoshimuraani (ei e-hyväksytty), mutta täytyy sanoa, että melko aneemiseltahan se nyt kuulostaa! Fiiliksistä hävisi ainakin puolet ja tuntuu, ettei vastaa kaasuunkaan enää läheskään niin hyvin (toki PC kartoitettu ilman). Saa nähdä kauan sitä killerin kanssa jaksaa ajella ennen kuin lähtee veks. Tuskin kauaa!

Itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta revitellä/vedellä ns. punarajalle yleisillä paikoilla (tai yöllä missään), tervettä järkeä olen käyttänyt (vaikka kuulunkin "20 vee riski ikäryhmään"). Aina tullut peukkuja/hymyjä naapureilta sekä tuntemattomiltakin "hyvistä sävelistä".

Mielenkiintoista nähdä, miten motoristit ja poliisit tulevat reagoimaan asiaan, ja mihin suuntaan koko asia kehittyy... :sad:

Itsellä 10r kawassa akran täysränni ilman mitään nössöilyjä eikä tuo mielestäni nyt niin pahaa äänisaastetta aiheuta ympäristölle. Tietenkin ylhäältä huutaa aika kovaa mutta eipä kadulla ikinä ole kierroksia paljoa paskaakaankaan kun ykköselläkin pitäisi ajaa reilusti yli sataa jotta päästäisiin sinne yli 10.000 lukemiin missä alkaa meteliä riittämään

Vittumaisimpia metelin lähteitä ovat vitun derbit ja muut mopot joista on jostain syystä äänenvaimennin otettu tyyliin kokonaan pois eikä se paska kulje siltikään mihinkään vaan pärisee 10min siinä samassa korttelissa, Moottoripyörällä kun vetäsee urheilullisesti ei sitä ääntä montaa kymmentä sekunttia kuulu.

Itse en aio ressata tästäkään asiasta, eipä polisiilla ole paljoa määrä rahoja kytätä tielläliikkujia, johonkin mp-tapahtumiin kun lähtee kannattaa katsoa vähän pyörää laillisemmaksi koska vitun mulkut tuppaavat juuri noissa kyttämään.

NMu sanoi:
Onko jollain tietoa, mitä mahtaa käydä, jos ajaa meluratsiaan ei-e-hyväksytyllä putkella, joka kuitenkin alittaa tyyppikilvessä olevat melurajat? Luulisi tuon olevan ainakin pienempi rike kuin melurajan ylitys, mutta napsuuko päiväsakot tuossakin tapauksessa? Kilvethän siitäkin varmasti lähtee, mutta millaiset sakot tulee päälle?

No aina ne on ollu yhtä laittomia joten puuttuu varmaan samaan malliin. Mulla on monesti ihmetelty putkea mutta ei siitä kukaan sen enempää ole valittanu. En jaksa uskoa että rupeavat repimään pelihousuja jos menee rajojen alle.

Olli79 sanoi:
Sen verran alkoi itseäkin asia vaivaamaan, että lainasin db mittaria.
RSV4 +Leovince ilman killeriä.
112 db 6125rpm ,eli vielä jäi reilusti pelivaraakin :grin:
Toki jos ratsia sattuu kohdalle, laitan koneen vapaalle jolloin Ilalialaisen insinöörin poliisin meluratsiaa varten suunnittelema läppä putkessa sulkeutuu. Silloin mittaus tulos alitti tyyppikilven 109db arvon kolmella db:llä.
Saattahan siinä tosin poliisisetä hieman olla ihmeissään kun ratsiasta lähtiessä survasen pykälän silmään, niin alkaa suikka pyöriä päässä. :hanuria:
Minulla muuttui tuo läpän toiminta ohjelmistopäivityksen myötä niin, että se aukeaa vastaa kiihdyttäessä tai sitten korkeammilla kierroksilla, ei heti kun pistää vaihteen pesään. -10 RSV4Factory siis.
Vaihdoin just Akran sliparin omaan, tarvii mitata db:t killerillä ja ilman.
Tosin en usko että tällä "vanhalla" RSV4:lla tulee ongelmia just ton tyyppikilven 109db:n johdosta, pyörässähän sais olla melkein suora putki että se menisi yli 114 db:n.
PS. Toi päivitys muuten pudotti bensankulutusta siinä 2l/100:lla!

Oletteko kokeillut, miten paljon suuntaus vaikuttaa mittaustulokseen? Yleensä ohjeissa neuvotaan pitämään mittaria näin:

Melumittaus.jpg

Siis sivuttain. Poliisi taas mittaa poikkeuksetta niin, että mikrofoni osoittaa putkea kohti.

Kuva on SAE:n mittausohjeesta http://www.4strokes.com/tech/measure_exh_sound.pdf

Konttorilla kävin tänää ja katsastaja sanoi, että tyyppihyväksyttyä putkea ei tarvitse katsastaa. Jos poliisit mittaa ääniä ja saa yli sallitun niin tuleeko sanktiota vai ei? Vaimentajat kun ovat täysin lailliset.

Rupes tämäkin asia pyörän rakentelussa vaivaamaan, että oli pakko käydä vilkasemasa Buellin tyyppikilpeä rungosta ja siellä oli merkintä 97db / 3700min1.

Kun nyt kuitenkin jossain vaiheessa kesää warmasti pallopäät minutkin pidättää jo äänen perusteella, että tuossa seuraava mitattava, niin eikös minun mittaustulos ole vielä ok, jos saavat 102db mitattua. 103db olisi sitten jo hylätty, sillä tuohon valmistajan ilmoittamaan tyyppikilven arvoon (97db) saa lisätä sen 5db.

Pyöräni on siis lähteny tehtaalta Tammikuussa 2003, mutta käyttöönotto tehty vuoden 2004 toukokuussa.

Mullahan on oma tehtaan lisävaruste mökäpönttö nyt kiinni (Race-Kit) joten ei voi kun toivoa että on tuo maksimissaan sallittu 102db kun mittaukseen joudun.

Katselin netistä oikeesti tyyppihyväksyttyjä mökäpönttöjä, joita löytyi ainoastaan Termignonilta. Killereillä 80db ja ilman niitä 94db. Tällainen minun pyörääni tyyppihyväksytty kannu maksaisi suomeen tuotuna vajaan 1000€, eli olisi periaatteessa kaikista järkevin ostos, siinä ei melumittaukset enää päde kun tuo on kiinni, eikä tuota tarvitse pyörään erikseen muutoskatsastaakaan. Voisin vapaasti ajella joko killereillä tai ilman. Ilman tietenkin, on siinä "termarissa" sen verran upea matala papatus.

Mitä mieltä, ihmiset?

Kyllä tyyppihyväksytty (Homologated) pönttö juuri sinun mopoon on oikea ratkaisu, mikäli haluaa selvitä vähällä tästä vitun rumbasta. Sitä ei tarvitse konttorilla käydä muutoskatsastamassa (warma tieto), riittää kun pitää paperin mukana warmistukseksi että pallopäät saavat todeta pöntön mallin ja merkinnät siitä lapusta sekä että vastaa itse pönttökin tyyppikilveltään paperin speksejä. Ettei vaan tulosta jotakin tyyppihyväksytyn pöntön papruja ja yritä selitellä että kyllä tämä minun vaimentaja on juurikin tuo mistä minulla on todistus mukana - pallopäät etsii numeroita pöntöstä, eivät löydä, joten sanktiota tulee. Sanktiot tulevat 17.6.2003 TAI sen jälkeen käyttöönotetuille prätkille jo siitäkin, että on aluperäinen putki vaihdettu aftermarket kamaan, joka siis ei ole tyyppihyväksytty tähän pyörään. Ihan sama vaikka olisi 50db tämä "viripönttö" melultansa, niin se riittää kun se ei pyörään kuulu.

Järjetöntä touhua tämäkin rahastus ja kiusanteko taas. Kyllä niin sydämeen ottaa, että viedäänkö upeaäänisestä Buellista vielä sielukin saatana..

Yhdellä toisella forumilla joku mainitsi että joltain oli nyt keväällä lähtenyt kilpien ohella myös saadun pikavoiton muodossa 300e ja pyörä on sitten vielä muutoskatsastettava että saa kilvet takaisin..

Viimeksi muokattu:
En ihmettelisi vaikka jossain mittauspaikalla menisi hieman nenähommiksi.

Eilen soittelin katsastusasemalle niin kertoiva että neljällä kympillä voidaan mittailla tuo ääni. Saisi kännykkää virallisemman arvion asiaan.

Bulu sanoi:
Kyllä tyyppihyväksytty (Homologated) pönttö juuri sinun mopoon on oikea ratkaisu, mikäli haluaa selvitä vähällä tästä vitun rumbasta. Sitä ei tarvitse konttorilla käydä muutoskatsastamassa (warma tieto), riittää kun pitää paperin mukana warmistukseksi että pallopäät saavat todeta pöntön mallin ja merkinnät siitä lapusta sekä että vastaa itse pönttökin tyyppikilveltään paperin speksejä. Ettei vaan tulosta jotakin tyyppihyväksytyn pöntön papruja ja yritä selitellä että kyllä tämä minun vaimentaja on juurikin tuo mistä minulla on todistus mukana - pallopäät etsii numeroita pöntöstä, eivät löydä, joten sanktiota tulee. Sanktiot tulevat 17.6.2003 TAI sen jälkeen käyttöönotetuille prätkille jo siitäkin, että on aluperäinen putki vaihdettu aftermarket kamaan, joka siis ei ole tyyppihyväksytty tähän pyörään. Ihan sama vaikka olisi 50db tämä "viripönttö" melultansa, niin se riittää kun se ei pyörään kuulu.

Järjetöntä touhua tämäkin rahastus ja kiusanteko taas. Kyllä niin sydämeen ottaa, että viedäänkö upeaäänisestä Buellista vielä sielukin saatana..

Sanktiot tulevat kyllä aina kun pyörästä löytyy tyyppikilvestä E hyväksyntä jota alettiin vaatia uusiin malleihin 17.6.1999 alkaen. Kaikkien eu-n alueelle tuotujen ja siellä valmistettujen tuli olla E hyväksyttyjä 17.6.2003 lähtien. Varmuudella , kuten minulta, löytyy pyöriä joiden vm. on 1999 ja ovat E hyväksyttyjä. Voi löytyä tätä vanhempiakin esim vm. 1998, sitä en tiedä.
Jos asia pidetään mahdollisimman yksinkertaisena ja toimitaan varman päälle niin kannattaa ajatella asiaa siten että aina kun pyörästä löytyy E hyväksyntä on pakoputkiston myös oltava sitä.
Euro 1:n osalta voi tietysti, pilkkua viilaten, yrittää vääntää kättä siitä onko asia näin vai ei. Uskoisin että se vääntö tosin tehdään jälkeenpäin eikä luultavasti pelasta tien päällä tehtäviltä toimenpiteiltä.

Olipahan muuten paskoo toi video. Tuollalailla kadun varressa mitattuna, kun ohi pyyhkii muu liikenne, ei varmasti saa lain pykälää täyttävää mittaustulosta aikaiseksi. Kannattaisi kuvata tilanne ja lähteä käräjille jos itse olisi tilanteessa.

P.S. Toisaalta, Suomalainen tyytyy aina siihen määrään kuraa, mitä joku sattuu niskaan kaatamaan eli sikäli helpottaa virkamiehen työtä...

Laittelin eilen omaan pyörään killerit kiinni ja huomasin, että äänet ovat hiljaisemmat mutta ajonopeus tuntui nousevan helpommin. Huomasin, että ne "laittomat" äänet ovat pitäneet vauhdin aisoissa. Ehkä tähän tottuu...?

Back