• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LT Varaperä varastoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikö tuo 20000 kilsaa ole aika heikko esitys yleisestikkin ketjujen kestosta
nixweiss.gif
Ja tuossa TM jutussa ei ollu kaiketi mikään kirein kisapeli??

Mä olen ajanut erilaisilla pyörillä 42 kautta ja yksilläkään ketjuilla en ole päässyt juuri yli neljänkymmenen tuhannen.Sekin on sentään kierros maapallon ympäri,joten se riittää minulle.En vaihtele rattaita yksitellen vaan koko paketti menee aina uusiksi.Epäilen myös että kun en vierasta sorateitäkään se vaikuttaa ketjujen kulumiseen kohtuullisen paljon.Minulla ei myöskään ole varaa kokeilla mitä maksaa jos vitjat huonolla tuurilla löytyvät katkenneina Ducatin lohkosta.Joten mieluummin vaihdan ne ajoissa kuin testaan loppukestävyyttä.
Toki on aikaa siitä kun ketjut ovat viimeksi katkenneet,laatu on niissä hieman toista kuin seitsemänkymmentäluvulla.
Toki on myös helppo laskea että itse asiassa kardaanivetoinen olisi tullut tässä ajassa paljonkin halvemmaksi ylläpidettäväksi,pari beemeriä on ollutkin joten on kokemusta myös niistä koneista.Itse asiassa renkaat ovat paljon suurempi kuluerä kun ketjut.
Minulle käy kumpi vaan,ei mulla ole tarvetta puolustella kumpaakaan. Ja tuo peräremontti on itse asiassa halpa juttu jos ei mene muuta kuin tuo laakeri ja stefa.Paljon halvempi kun Hondan nokka-akseli ja kansi josta on kadonnut laakerit.Tai eihän siellä ole mitään laakeria,sehän on tökätty suoraan alumiiniin pyörimään.Sekin on koettu.Eikä toista Hondaa tule minulle ennenkuin moottori rakennetaan niin että sen voi myös korjata muutenkin kuin Kempillä.
tounge.gif

Jep, kyllä niissä kaikissa on omat hyvät puolensa, myös kardaanissa.

Kritisoin vain sitä, että esitetään kehnolla tietämyksellä ketjuvedosta sellaisia väittämiä, jotka eivät pidä paikkaansa, ja sitten ollaan että ´mitäs minä sanoin, kardaani on paras´. Voi olla joidenkin mielestä - ja he voivat olla oman käyttötarkoituksensa huomioiden vieläpä aivan oikeassa - muttei kannata silti mennä yleistämään.

Kettinki on puoltanut paikkaansa jopa BMW:n itsensä mielestä 800-kuutioisessa on/offroadpyörässä, vai ihanko epähuomiossa menivät ne sellaisilla varustamaan.

Kyllä henkilökohtaisesti ainakin isoksi miinukseksi tähän kardaaniin lasken sen asian, että sen kuntoa ei oikein pysty millään järkevällä tavalla selvittämään.

Toisin kuin ketjujen.

Sitten kun se paukahtaa, niin yleensä on jossain sellaisessa paikassa jossa mieluusti tekee jotain muuta kuin alkaa etsimään tarpeeksi osaavaa pajaa joka osaa purkaa ja koota perän!

Siinähän sitten arvuuttelet että viitsitkö lähteä näillä perän kilometreillä enää käymään Hannoverissa iltakahvilla Tukholmasta ja samalla laivalla sitten takaisin (toki laivakin siinä välissä on käynyt kerran Turussa kääntymässä, mutta kuitenkin...).

Yksi pikku korjaus, toisin kuin sinun, minun ei ole tarvis ´mutuilla´ ketjujen kestosta, tiedän aivan omakohtaisesta kokemuksesta, miten kauan ne kestävät. Esim. vuosi sitten ajoin toiselle puolen maapalloa, suurimmalta osin huomattavan pölyisissä ja likaisissa, eli kuluttavissa olosuhteissa, tekemättä toisiovedolle koko matkalla mitään muuta kuin normihuoltoa.

Edes kotiin palattua ei tarvinnut ketjua tai rattaita uusia. En myöskään ajele loppuun ajetuilla ketjuilla, toisin kuin väität, vaikket ajamisistani mitään tiedäkään.

CBR1000F:llä olen myös aikanaan ajanut 55 tonnia samalla ketjulla, vaihtamalla kerran eturattaan. 35-40 tonnia on useammallakin eri vehkeellä, ei edes kovin pedanttisesti rasvaamalla. Eli joku tässä kyllä tosiaankin ´mutuilee´ aiheesta ketjut, meillä on vaan pikkuisen eriävä käsitys siitä, kuka.

ps. jos tuo aivopesusi jyrkkyysaste joskus hiukan hellittää (mitä rohkenen epäillä) ja kun kerran tykkäät nettisurffata tuota tietoutta, mitä et muuten ole vissiin ehtinyt hankkia, ainoastaan jakaa, niin kannattaa käydä kurkkaamassa esim. tällainen täysin fiktiivinen saitti niistä kuvitelluista propleemista täydellisen huoltovapaan toisiovedon kanssa:
http://www.bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php
On sulla kanssa ihme tarve tunkea niitä sanoja toisten suuhun ja viisastella. Taas tekstisi on samaa paskaprovoa minun muka sanomisistani. Ihme hemmo. Ei ole mullakaan ikinä rikkoutunut yhtään perää, mikä on faktaa. Väitätkö, että tuo Tekniikan maailman juttu on valhetta noiden ketjujen kulumisesta? Miksi se lehti moista rupeaisi printtailemaan?

Kerropas mikä pyörä sulla on, niin ostan itsellenikin muutaman moisen paskan, että saan niitä oikein urakalla pilattua.
tounge.gif

Taas korjaus: sinulla on tarve tunkea sanoja ihmisten suuhun ja viisastella.

Esimerkiksi edellisessä viestissäsi väitit, että ajan täysin loppuun ajetuilla ketjuilla, vaikket tosiasiassa tiedä asiasta mitään.

Ja CBF1000 ketjut meni Teknarilla vaihtoon reilussa 30 tuhannessa, eli mitä sitten? Onko nyt perusteltua väittää, että kaikissa ketjuvetoisissa käy samalla lailla samalla km-lukemalla? Ei mielestäni, vaikka yrität asian niin esittää.

Ja sinulla ei ole ollut ongelmia perän kanssa, niin se todistaa että kampe on absoluuttisen ongelmaton? Tarvitaan vähän laajempi otos, ennen kuin voi mennä sellaista väittämään. Mutta on tullut kyllä huomattua jo useammassakin threadissa, kuinka palavasti olet rakastunut siihen pyörääsi ja merkkiisi, joten voidaan vaikka sopia, että siinä sinun yksilössäsi asian laita on juuri niin.

Olisipa jälleen mielenkiintoista tietää, kuinka monta ketjuvetoista pyörää olet omistanut, vai onko propagandasi sitä vastaan taas ihan googlesta haettua.

Taas korjaus: sinulla on tarve tunkea sanoja ihmisten suuhun ja viisastella.

sanoi:
Esimerkiksi edellisessä viestissäsi väitit, että ajan täysin loppuun ajetuilla ketjuilla, vaikket tosiasiassa tiedä asiasta mitään.
En ole puhunut sun ketjuista yhtään mitään. Ihme sanojen suuhun tunkemista.

sanoi:
Ja CBF1000 ketjut meni Teknarilla vaihtoon reilussa 30 tuhannessa, eli mitä sitten? Onko nyt perusteltua väittää, että kaikissa ketjuvetoisissa käy samalla lailla samalla km-lukemalla? Ei mielestäni, vaikka yrität asian niin esittää.
Jos jollakulla on mennyt perälaakeri vaihtoon 60 000km:n jälkeen varmuuden vuoksi, niin onko nyt perusteltua väittää, että kaikissa bemareissa käy samalla tavalla? Ei mielestäni, vaikka yrität asiaa jatkuvasti tänne samoja juttuja linkittämällä väittää.

sanoi:
Olisipa jälleen mielenkiintoista tietää, kuinka monta ketjuvetoista pyörää olet omistanut, vai onko propagandasi sitä vastaan taas ihan googlesta haettua.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monta kardaanivetoista bemaria olet omistanut, vai onko propagandasi niitä vastaan ihan googlesta haettua.

Tuo Tekniikanmaailman kestotesti on Tekniikanmaailman kestotesti. Jos lehdessä ollaan sitä mieltä, että ketjut ovat vaihtokunnossa jo 20 000km:n jälkeen, niin kai minä nyt ennemmin sitä uskon kuin sinun mutuiluasi tyyliin:
sanoi:
Uskon, että ajaisin isolla 4-sylinterisellä matkapyörällä, jossa koneen veto on tasainen, ja ketju on mitoitettu oikein, ainakin hyvin likelle tuon 60.000 yhdellä ainoalla ketjurataspaketilla.
Juuri nuo mainitsemasi kriteerit täyttyivät tuossakin kestotestissä ja silti ketjut olivat vaihtokunnossa 20 000km:n jälkeen.  
wink.gif

En ole puhunut sun ketjuista yhtään mitään. Ihme sanojen suuhun tunkemista.
Tässä kohti, edellisellä sivulla, väitit asioita, joista et voi olla tietoinen:

"Ei noilla pääse kuin 20 000km, niin saa jo vaihtaa. Ketjut on mitoitettu Hondan laadun mukaan, mikä on mitä on, mutta pechan asteikolla parasta mitä maa kantaa."

Ja tämä ei ole ensimmäinen, eikä vissiin valitettavasti edes viimeinen threadi, missä julistat omia ja ilmeisen hataralta kokemuspohjalta ponnistavia näkemyksiäsi jonkinlaisena absoluuttisena totuutena asioista.

Kun olet lisäksi niin palavasti kiintynyt tähän yhteen merkkiin (ja ei siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, jos tykkää jostain, sen ei vaan tarvitse automaattisesti johtaa paatokselliseen muiden vihaamiseen ja paskanpuhumiseen niistä) niin ei mikään ihme, että puurosi ja vellisi ovat sekaisin.

Jos olisit edes omistanut muutaman ketjulla varustetun pyörän, sekä käyttänyt niitä useampia vuosia, niin voisi olla jonkinlaista pohjaa alkaa väittämään jotain ketjun hyvyydestä taikka huonoudesta.

Veikkaan, että näin ei ole, koska silloin yleensä alkaa näkemään asioissa myös edes hieman värisävyjä, eli kaikki ei tässäkään keskustelussa ole pelkästään mustaa tai valkoista.

Kuten jo aiemmin todettu, ei ole olemassa yhtä absoluuttisen parasta tapaa tuon toteutukseen, niissä kaikissa löytyy omat hyvät ja huonot puolensa, ja omat henkilökohtaiset painotukset ratkaisee, mikä kenellekin on paras.

pee äs. Kun niin kovasti haluat tietää, niin olen omistanut 2 kardaanivetoista pyörää, toinen japsi, toinen BMW R1100S. Kummassakaan ei peräongelmia ollut, tosin en ajanut kummallakaan sellaisia km-määriä, että mitään olisi pitänytkään ilmetä.

Harva ongelma on sellainen, että se ilmenee jonkun pyörämallin JOKAISESSA yksilössä. Sanotaanko, että näistä tietyistä peristä on kyllä kuulunut, jo useiden vuosien ajan, ja ei suinkaan vain yhdestä lähteestä, ihmeen paljon ei-pelkkää-positiivista palautetta, jos ei minkäänlaista tyyppivikaa olekaan olemassa. Nytkin olemme ketjussa nimeltä "varaperä varastoon".

Ja tämä ei ole ensimmäinen, eikä vissiin valitettavasti edes viimeinen threadi, missä julistat omia ja ilmeisen hataralta kokemuspohjalta ponnistavia näkemyksiäsi jonkinlaisena absoluuttisena totuutena asioista.

Jos olisit edes omistanut muutaman kardaanilla varustetun pyörän, sekä käyttänyt niitä useampia vuosia, niin voisi olla jonkinlaista pohjaa alkaa väittämään jotain kardaanin hyvyydestä taikka huonoudesta.

Veikkaan, että näin ei ole, koska silloin yleensä alkaa näkemään asioissa myös edes hieman värisävyjä, eli kaikki ei tässäkään keskustelussa ole pelkästään mustaa tai valkoista.

edit:
No näköjään sulla onkin pelkkiä positiivisia kokemuksia bemarin perästä.

odotamme yhä kattavaa selontekoasi sinun laajasta kokemuspohjastasi ketjuvetoisilla laitteilla. Mielipiteet on olleet tuttuun tyyliin niin fundamentalistisia, että täytyyhän sinulta toki löytyä muutakin kuin googlattua ´tietoa´ aiheesta...
tounge.gif

Mihin tarvitset tuota minun kokemusta ketjuvetoisista laitteista? Sellaista tuskin tulee, jos en jotain kevyttä enduroa innostu ostamaan. Et löydä lausettakaan, minkä vuoksi en voisi ketjuvetoista ottaa. Osaat kyllä vääristellä asiat tosi mystisesti.

Vertaapa tuota äskeistäkin fundamentaalista tekstiä omaan tekstiisi edellä. Mitä on eroa?  
wink.gif

sanoi:

Kun olet lisäksi niin palavasti kiintynyt tähän yhteen merkkiin (ja ei siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, jos tykkää jostain, sen ei vaan tarvitse automaattisesti johtaa paatokselliseen muiden vihaamiseen ja paskanpuhumiseen niistä) niin ei mikään ihme, että puurosi ja vellisi ovat sekaisin.

Jos olisit edes omistanut muutaman ketjulla varustetun pyörän, sekä käyttänyt niitä useampia vuosia, niin voisi olla jonkinlaista pohjaa alkaa väittämään jotain ketjun hyvyydestä taikka huonoudesta.

vs

sanoi:

Jos olisit edes omistanut muutaman kardaanilla varustetun pyörän, sekä käyttänyt niitä useampia vuosia, niin voisi olla jonkinlaista pohjaa alkaa väittämään jotain kardaanin hyvyydestä taikka huonoudesta.

edit: niin onhan siinä tuo sinun vittuilu minulle ja mun puuroille. Puuro sinänsä on hyvää ja terveellistä. Taidanpa mennä keittämään.

Toisin sanoen jakelet taas kerran kovia totuuksia aiheesta, josta et mitään todella omakohtaisesti tiedä, ainoastaan luulet joidenkin googlettamisten ym. toisenkädentietojen perusteella.

Eihän tässä mitään googlea tarvitse. Johan tuolla Tekniikanmaailman testissäkin ketjut olivat vaihtokunnossa 20 000km:n jälkeen. Eiköhän se järkevä ketjujen vaihtoväli ole lähempänä 20 000km kuin mutuilemaasi 60 000km. Toki saattavat kestää mitä vaan, mutta voihan sitä toki samalla ilmansuodattimellakin ajaa 100 000km ja tulpatkin saattaa saada toimimaan tuon verran, jos välillä vähän virittelee.

Kannattaisi kanssa miettiä tuota jatkuvaa vittuilevaa ja muita vähättelevää tyyliäsi. Tuskin olen ainoa, jota se häiritsee.

Vai 20t vaihtoväli. Eipä mennyt teknarillakaan silti kuin vasta +30 tuhannessa oikeasti hylkyyn. Mutta aivan miten haluat. En ole ketjuja suvereeniseksi muihin nähden väittänytkään, joten aivan sama, mitä luulet niistä.

Itse pidän tuollaista lukemaa (20t) puoliksi laiminlyötyjen kettinkien vaihtovälinä (siis silloin kun puhutaan isoista matkapyöristä, ei mistään tömärienskoista). Asiassa on todella monta muuttujaa.

Paha mennä siitäkään sanomaan, kumpi sitten häiritsee ketäkin enemmän, minun "vittuiluni", vai sinun raudanlujat mielipiteesi asiasta kuin asiasta, joita tuntuu tulevan liukuhihnalta, omaat sitten kokemusta kyseisestä asiasta taikka et. Provoiluksikin joku voisi tuollaista esiintymistä väittää.

Mutta netissähän se, joka kailottaa koviten, ja eniten, on aina oikeassa, joten sikäli ei muuta kuin onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä!

ps. nyt kun olemme päässeet "keskustelussamme" vajoamaan sille levelille, että kumpikaan ei toisen mielestä tiedä yhtään mistään yhtään mitään, ja alkuperäinen jutunaihekin on jo hyvää vauhtia unohtumassa, lienee sovelias hetki ainakin omasta puolestani jättää tämä tähän, koska tämä tuskin on mihinkään kovin hedelmälliseen suuntaan tästä enää etenemässä.

Mä olen ajanut erilaisilla pyörillä 42 kautta ja yksilläkään ketjuilla en ole päässyt juuri yli neljänkymmenen tuhannen.Sekin on sentään kierros maapallon ympäri,joten se riittää minulle.En vaihtele rattaita yksitellen vaan koko paketti menee aina uusiksi.Epäilen myös että kun en vierasta sorateitäkään se vaikuttaa ketjujen kulumiseen kohtuullisen paljon.Minulla ei myöskään ole varaa kokeilla mitä maksaa jos vitjat huonolla tuurilla löytyvät katkenneina Ducatin lohkosta.Joten mieluummin vaihdan ne ajoissa kuin testaan loppukestävyyttä.
Toki on aikaa siitä kun ketjut ovat viimeksi katkenneet,laatu on niissä hieman toista kuin seitsemänkymmentäluvulla.
Toki on myös helppo laskea että itse asiassa kardaanivetoinen olisi tullut tässä ajassa paljonkin halvemmaksi ylläpidettäväksi,pari beemeriä on ollutkin joten on kokemusta myös niistä koneista.Itse asiassa renkaat ovat paljon suurempi kuluerä kun ketjut.
Minulle käy kumpi vaan,ei mulla ole tarvetta puolustella kumpaakaan. Ja tuo peräremontti on itse asiassa halpa juttu jos ei mene muuta kuin tuo laakeri ja stefa.Paljon halvempi kun Hondan nokka-akseli ja kansi josta on kadonnut laakerit.Tai eihän siellä ole mitään laakeria,sehän on tökätty suoraan alumiiniin pyörimään.Sekin on koettu.Eikä toista Hondaa tule minulle ennenkuin moottori rakennetaan niin että sen voi myös korjata muutenkin kuin Kempillä.  
tounge.gif
Pitkästäaikaa asiallista tekstiä. Mitä ihmettä te muut kinaatte ketjuista ja kardaaneista? Ajakaa kukin millä haluatte. Kaikki vehkeet vaativat huoltoa. Itse pääsin CBR:n ketjuilla 53tkm, mutta ajotyylikin oli renkaita säästävä. Nyt on LT alla ja perällä ajettu 60K jos vielä kesän kestää niin OK. Huoltakaa pyöränne ja iloisempaa kesän odotusta kaikille.
sport05.gif

Itse pidän tuollaista lukemaa (20t) puoliksi laiminlyötyjen kettinkien vaihtovälinä (siis silloin kun puhutaan isoista matkapyöristä, ei mistään tömärienskoista). Asiassa on todella monta muuttujaa.

Ainakin toimittajat kertovat rasvailleensa ketjut huolellisesti ja pitäneensä niistä todella erityisen hyvää huolta ja ajelutkin ovat olleet mukavilla asfalttiteillä. Nuo ovat taas sinun raudanlujat mielipiteesi asiasta kuin asiasta, joita tuntuu tulevan liukuhihnalta, omaat sitten kokemusta kyseisestä asiasta taikka et. Provoiluksikin joku voisi tuollaista esiintymistä väittää.

Mutta netissähän se, joka kailottaa koviten, ja eniten, on aina oikeassa, joten sikäli ei muuta kuin onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä!

ps. nyt kun olemme päässeet "keskustelussamme" vajoamaan sille levelille, että kumpikaan ei toisen mielestä tiedä yhtään mistään yhtään mitään, ja alkuperäinen jutunaihekin on jo hyvää vauhtia unohtumassa, lienee sovelias hetki ainakin omasta puolestani jättää tämä tähän, koska tämä tuskin on mihinkään kovin hedelmälliseen suuntaan tästä enää etenemässä.

Älkääs nyt vielä lopettako pecha ja ek.....kävin juur ostamassa pussin popcornia
biggrin.gif

Tuota varten on vakuutukset jotka korvaa matkan keskeytymisen. Ei noin pitkään kannata jäädä odottelemaan, voi ottaa vaikka lennot kotiin ja joskus myöhemmin pyörää hakemaan...
No helkkari, täääässähän se tulikin se ratkaisu...
idea3.gif

On se sentään hyvä, että meitä tomppeleita valistetaan.  
lookaround_orig.gif
Tietysti otetaan semmoinen vakuutus, jonka piikkiin on sitten hyvä lennellä kesken reissun kotiin ja sitten joskus parin viikon päästä uudelleen mopoa hakemaan. Ja majoitus kanssa sitten ihan kohtuutasoa tietenkin...
tounge.gif
Näähän taitaa olla ihan normivakuutusehdoissakin sitä paitsi. Höh, kun en tullut itse tuota ajatelleeksi..Lopetankin heti nämä varaperähaahuilut  
buttrock.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif
Jep kannattaa tosiaankin tutustua moponsa vakuutusehtoihin. Jotkut yhtiöt korvaavat juurikin noin, eli mikäli mopoon tulee vika niin mopo hinauspalvelulla korjaamolle ja kuski mahdollisen kyytiläisen kanssa hotelliin. Mikäli mopoa ei saada kohtuuajassa kuntoon, olikohan reilussa parissa-kolmessa päivässä, niin yhtiö maksaa matkakulut halvimman vaihtoehdon mukaan suomeen ja kun mopo tulee kuntoon niin yhtiö maksaa kuljetuksen takaisin korjaamolle.

Jotkut toiset yhtiöt taitavat mielummin lähetellä kuskin sekä mopon kotiin. Se kumpi vaihtoehto sopii paremmin on tapauskohtaista.

Paljonko olisit valmis maksamaan siitä, että olet vaimoa ajoissa vastassa lentokentällä lomamatkalla? Tai jos myöhästyt viikon töistä kun odottelet uusia osia keskellä ei mitään ja menetät viikon palkan + hotelli yöt?
Tuota varten on vakuutukset jotka korvaa matkan keskeytymisen. Ei noin pitkään kannata jäädä odottelemaan, voi ottaa vaikka lennot kotiin ja joskus myöhemmin pyörää hakemaan...
Tsekkaas vähän tarkemmin noita ehtoja vakuutussopimuksestasi ja kerro mitä korvataan vakuutuksestasi kun keskiviikkona hajoaa bmw:n perä, saat sen pajalle samana päivänä ja arvio on että korjaus kestää perjantaille? Ja sunnuntaina pitäisi olla perillä johon pystyt juuri ja juuri jos olet koko ajan liikkeessä ilman hajoamisia?

Menetät ajoaikaa kolmepäivää eli ajamalle et enää saa kiinni menetettyja kilometrejä, mutta voitko ottaa vaihtoehtoisen kuljetusmuodon vakuutusyhtiösi kustannuksella?

Huom. Itse olen nämä tarkistanut...

Ansionmenetyksiähän näistä ei korvata missään tapauksessa.
Tuossa tapauksessa ei varmaan yksikään yhtiö korvaa muuta kuin ne hotelliyöt ja hinaukset sekä muut kuin mopon korjaamisesta koituvat ylimääräiset kulut. Toisaalta vaikka kotona hyllyssä olisi varaperä niin ei sitäkään kovin helpolla ja halvalla saa alle vuorokaudessa keskieurooppaan.

Suurin hyöty lienee siinä kun mopoa ei tarvitse viedä välttämättä edes korjaamolle sillä peränvaihto ei ole hirmuisen vaikea homma tehdä 'tien päällä'. Eli silloin ei ole sidoksissa bmw huoltoverkostoon ja toisaalta JOS onnistuu saamaan halvan ja riittävän nopean rahdin omalle perälle niin saattaa säästää hieman rahaa kun remppaa ei tarvitse ammattimiehellä teettää.

Back