Erot on siinä, että 99-01 malleissa otettiin nopeusmittarin lukemat perämurikasta eli siellä on ylimääräinen reikä nopeusmittarin anturia varten. Varhaisemmat perät on myös eri välityksellä (33 / 12 =2,75) kun uudemmissa tuo välitys on 34 / 13 = 2,62. Itse olen sitä mieltä, että tuo välityksen muutos tehtiin 04 faceliftin yhteydessä, mutta siitä en ole ihan satavarma. (Ainakin vaihdeaskin välityksiä muutettiin tuolloin, koska viitosvaihde ei ole enää samanlainen loikkari kuin vanhemmissa.)Pistäkääs joku uudemmalla LaaTikolla ajelevat pyöränne VIN (seitsemän viimeistä numeroa), niin voidaan vertailla tuolta mikrofilmeistä varaosanumeroiden mahdollisia eroja. Melkein olisin valmis veikkaamaan, ettei ainakaan laakereissa noita ole.
Tuo Kunkun ehdotus paerämurikan ostamisesta (vaikka sitten kimpassa) diilerin hyllyyn on ihan varteenotettava vaihtoehto ja varmaan semmoisesta pääsisi sopuunkin jonkun kanssa. Jopa niinkin, että se voisi olla joillain ehdoilla myös ns "yleisessä käytössä".
Toinen asia on sitten se, millä motiiveilla itse kukin on liikkeellä. Oma motiivini on lyödä (ainakin) pari kärpästä yhdellä huitaisulla: Haluaisin tutustua (ensi kerran) tuohon paljonpuhuttuun perämurikkaan omakohtaisesti ja mieluiten omassa verstaassani, enkä missään reissunpäällä ojanpenkalla. Tätä tarkoitusta palvelisi hyvin käytettynä hankittu osa, jonka voisi rauhassa avata ja laakeroida ja shimmata ihan papillisesti. Sitten sen voisi panna koipussiin parin työkalun ja yhden öljypurkin kanssa odottamaan tilannetta, joka ei toivottavasti koskaan omalle kohdalle osu. (Kysymyshän on ikäänkuin vakuutusturvasta, kaikki me maksamme rahaa etukäteen vahingon varalta, jota ei toivo tapahtuvan.) Toisaalta tuon räpläämisvietin voisi tyydyttää tekemällä avauksen omalle kiinni pyörässä olevalle murikalle vaikkapa viidenkymmenen tonnin välein, mutta sitten ei enää ollakaan tämän viestiketjun aloittajan tarkoittamassa aiheessa.
Myöskään (diilerin) hyllyyn ostettua uutta osaa tuskin tulee puretuksi heti alkajaisiksi ikäänkuin tutustumismielessä.
t. pozo