• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kyttääminen lisääntyy - kamerat valvoo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ludwig
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä yksittäisellä ihmisellä voi olla paljon parempi mielipide, kuin päättäjällä. Se ei ole edes mitenkään tavatonta?

Kun otetaan kansanedustajien lähtökohdat huomioon, voidaan todeta aika suurella varmuudella, että hekään eivät tiedä kaikkea kaikesta.

Se, että jos jollakulla on hyvä idea, niin miksi sitä ei sitten postaisi jollekkin kansanedustajalle, menisi hyödyksi sitten?

Toisekseen, en näe mitään syytä, että orgin väen pitäisi olla sinun asiallasi ;) Se on aika optimistinen näkökanta?

Kameravalvonnan huonoin puoli on se (minun mielestäni) että papparaiset ei uskalla ajaa edes sitä sallittua 80km/h, vaan köröttelevät seitsemääkymppiä ja tolpan kohdalla hidastavat vielä enemmän.

Kyse siis ei ole lain rikkojista, vaan niistä jotka ovatkin liiankin kuuliaisia.

Liikenteeseen tulee tarpeeton humpausliike, varsinkin ruuhka-aikoina.

Mut käy joskus kokeileen täällä pohjoisessa sitäkin autuutta, hiihtoloma tai pääsisäisliikenteessä ;)

Sinnun yleistyksesi orgin vaarallisesta väestä puolestaan on...typerä. Älä oleta, vaan keskity tosiseikkoihin.
Kyllä vain, yksittäisellä ihmisellä voi olla hyviä ideoita, mutta ne pitää viedä kunnolla perusteltuina eteenpäin. Viime viestissänikin jo kysyin niitä hyviä perusteluita. En minä ainakaan kehtaisi mennä eduskuntaan pyytämään puheenvuoroa ja argumentoida kameravalvontaa vastaan sanoen:"no mutta kun ne jotkut papparaiset ajavat tolppien kohdalla alinopeutta". Eihän sitä voisi liikkuvan poliisin partioiden määrääkään lisätä, koska etenkin poliisiauton nähdessään ihmiset vasta jarruttelevatkin.

Minä olen ajanut aikalailla paljon kameratolpitetuilla teillä Pohjanmaalla ja keski-Suomessa enkä ole huomannut kameratolpista olevan mainittavaa haittaa liikenteen sujuvuudelle. Joskus on aina niitä jotka jarruttavat ennen tolppaa, mutta jos on kunnollinen turvaväli, ei tuosta seuraa liikenteeseen mitään pumppausliikettä. Pahoissa ruuhkissa en yleensä aja, joten sitä en pysty kunnolla kommentoimaan. Ne jotka köröttelevät 70km/h 80km/h alueella, eivät sitä yleensä tee kameravalvonnan takia. Ainahan niitä köröttelijöitä on ollut. Ei tuota voi mielestäni käyttää vakavasti otettavana argumenttina.

Enkä minä odota orggilaisten olevan asiallani. Mistä olet sellaista saanut päähäsi? Rammus kirjoitti, että täällä ajetaan pyyteettömästi minun asiaani, en minä. Se minua nimenomaan huvittikin jos yhtään luit viestiäni. Minä en aivan käsittänyt mitä tarkoitit minun yleistykselläni orggilaisten vaarallisesta osasta? Missä minä olen sellaista yleistänyt?

Kameravalvontaa moititaan myös rahastamisesta. Mitä rahastamista se on jos tiedät tiellä olevan kameroita ja tiedät saavasi sakot jos ajat liikaa ylinopeutta? Rahastamista se olisi silloin jos ei tiedä kuinka kovaa tolpalle saa ajaa ennenkuin räpsähtää.
Jos se ei olisi "piiloverorahastusta", olisi jokaisen tolpan yhteydessä vallitsevan nopeusrajoituksen merkki. Nyt valitettavasti voi käydä niin (kokeneellekin kaaharille), että potilas ei ole syystä tai toisesta tietoinen vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja varmuuden vuoksi pudottaa nopeuden 80-alueella -> 60 mahdollisen sakon välttääkseen. Siitä se tien tuntevia/tikkarin nähneitä ärsyttävä pumppaus ja vaaratilanteet syntyy.

Samanlaista "haistavitunrahastusta" inhimillisestä ja täysin harmittomasta virheestä kuin esim. huoltoaseman / kauppakeskuksen parkkipaikalla pysäköintivirhemaksu parkkikiekon unohtamisesta. Sellainen laittaa vituttamaan.

Kyllä vain, yksittäisellä ihmisellä voi olla hyviä ideoita, mutta ne pitää viedä kunnolla perusteltuina eteenpäin. Viime viestissänikin jo kysyin niitä hyviä perusteluita. En minä ainakaan kehtaisi mennä eduskuntaan pyytämään puheenvuoroa ja argumentoida kameravalvontaa vastaan sanoen:"no mutta kun ne jotkut papparaiset ajavat tolppien kohdalla alinopeutta". Eihän sitä voisi liikkuvan poliisin partioiden määrääkään lisätä, koska etenkin poliisiauton nähdessään ihmiset vasta jarruttelevatkin.

Minä olen ajanut aikalailla paljon kameratolpitetuilla teillä Pohjanmaalla ja keski-Suomessa enkä ole huomannut kameratolpista olevan mainittavaa haittaa liikenteen sujuvuudelle. Joskus on aina niitä jotka jarruttavat ennen tolppaa, mutta jos on kunnollinen turvaväli, ei tuosta seuraa liikenteeseen mitään pumppausliikettä. Pahoissa ruuhkissa en yleensä aja, joten sitä en pysty kunnolla kommentoimaan. Ne jotka köröttelevät 70km/h 80km/h alueella, eivät sitä yleensä tee kameravalvonnan takia. Ainahan niitä köröttelijöitä on ollut. Ei tuota voi mielestäni käyttää vakavasti otettavana argumenttina.

Enkä minä odota orggilaisten olevan asiallani. Mistä olet sellaista saanut päähäsi? Rammus kirjoitti, että täällä ajetaan pyyteettömästi minun asiaani, en minä. Se minua nimenomaan huvittikin jos yhtään luit viestiäni. Minä en aivan käsittänyt mitä tarkoitit minun yleistykselläni orggilaisten vaarallisesta osasta? Missä minä olen sellaista yleistänyt?
Se olikin minun huonosti lukemani pätkä.Luin, että moitit täällä kirjoittajia vaarallisiksi ;)
My moka.

Mut ei niitä ideoita tartte kenenkään eduskuntaa lähteä esittämään.
Riittää kun lähettää vaikkapa Salovaaralle, oman mielipiteensä siinä liitteenä.
Kaveri on ansiokkaasti puhunut puolestamme menneinäkin vuosina.

Vai ei voi käyttää argumenttina.
Minusta kuitenkin tuntuu, että sinä et yksin päätä mikä on validi argumentti ja mikä ei.
Ihmisen mielipide on aina sinällään validi, eri asia kuinka se yleisesti mielletään ;) ja millä kokemuksella
cool.gif

Tuohon täytyy todeta että hieno jos siellä Pohjanmaalla ovat oppineet ajamaan oikeaa nopeutta, viimeksi siellä käydessäni ei niin ollut.Voinen tarkistaa asian tulevana viikonloppuna.

Ikävä kyllä, vanhusväestöä on maassa yhä enemmän ja he ovat erityisen varovaisia liikennekameratolppien kohdalla.
Eli ongelma eivät ole ne kaahaajat, vaan ne lainkuuliaiset...liiankin lainkuulijaiset.
Ainakin täällä Lapissa?

Kyttäys lisääntyy..tottakai kun se tietotekniikka on kivaa. Ja Suomen NUKKEHALLITUS taatusti tulee valvomaan....

Suomi on jo hyvän aikaa mennyt kohti totaalista holhous- ja valvontayhteiskuntaa - ja tulee siinä menemään perille asti...

Tuli vaan päivänä eräänä mieleen, että kun täällä Tavjalandiassa popsitaan mielialalääkkeitä ja pompitaan kaulakiikkuun ihan maailmanennätystahdilla, niin voikohan sellainen kollektiivinen paha olo kummuta tästä kyttäys- ja kieltoyhteiskunnasta itsestään? Paska ilmasto ja kova verotus eivät voi pelkästään selittää tämän katajaisen kansakunnan henkistä huonovointisuutta.

Kyllä se on pojat sillä lailla, että tämä "sota" on jo hävitty. Kaikkien kynnelle kykenevien pitäisi ottaa täältä hatkat vielä kun voi. Jossain vaiheessa sekin voi olla sanktioitua ja kiellettyä. Tämä "liikenneturvallisuus-fasismi" nostaa kyllä päätään jo joka puolella palloa, joten ehkä kannattaa käydä lobotomiassa ja mennä määkimään muiden mukana aidattuun ja valvottuun lammaskarsinaan. Siellä on turvallista ja terveellistä temmeltää vailla vaaraa ja pahaa sutta.
Poimin tämän nyt esille. Siis oikein tosissaan joskus hämmästyttää kuinka aseharrastajilla(metsästys, ampumaurheilu, kerääminen), on näinkin paljon samoja intressejä moottoripyöräilyn kanssa. Itse harrastan kumpaakin mutta pistää vaan miettimään, että pitäsköhän meidän ns. lyödä hynttyyt yhteen, ettei tämä valtiovalta pompota meitä ihan mielensä mukaan?

poliisi on kuppainen ystävä
smile_org.gif

paskan palkan vuoksi noidenkin reppuperseressukoiden pitää esittää ei-impotenttiä kurahaalareissaan niille jotka ajavat +7kmh, ja +6000e/kk kovempaa kuin räsypetterin verorovaroista kustannetut sosiaalipalkat. vetäkööööööt vitun päääääääähänsä,amatööööööörit!!!! öyköyk. mode varmasti esittää perustelut minulle,valtion viholliselle +1. poistaessaan tämänkin sosiaalidemokraatiomattoman rykäisyn.

Noistakin apinavalvonnoista pitäisi olla demokraattinen äänestys pääteiden päässä, että haluaako kyseisen pätkän käyttäjät näitä tolppia. Vaihtoehdot voisivat olla vaikka:
a) nussitaanvaltiollekaikkimunrahatvalehtelemallaturvallisuudesta
b) ajetaankybälläjaliikennesujuujavoiollaettäyksikuoleetuhannessavuodessalisäämuttakuitenkinmiljardituntianormaalinihmisenelämääsäästyy
c) entiedäkunolentyhmä

Näistä sitten päätettäisiin liikenteen toiminta enemmistön perusteella.

Kenenkään muiden lässytykset eivät tulisi ratkaista semmoisessa asiassa, joka ei heidän elämäänsä kuulu. Joku viisastelija kohta ehkä puuttuu johonkin sairaanhoitoon, lapsialissäänussimalla ja suomaleidden telkkareiden tarpeellisuuteen, mitkä voivat kärsiä kunnollisten ihmisten vapauden lisääntymisestä, mutta äänet pois niiltä, jotka eivät liikennettä käytä.

Nykyään kaikki nutturapääekoterroristit ja muutenvaantyhmät päättävät demokraattisesti semmoisista asioista, joka ei heille kuulu. Mitä vitun demokratiaa se on, jos jotkut ahneet varkaat ja hyeenat pääsevät päättämään toisten rahapussien tyhjentämisestä ilman syytä.

>>masennuksen hoitoon, itsemurhiin yms. henkisiin rahareikiin<<
On se hirviää kun reppanat masentuu kun nopeuksia rajoitetaan ja valvotaan, oletko nähnyt jotain tutkimusta aiheesta, luulin nimittäin, että Suomessakin olisi muita huolen ja masennuksen aiheita...
cool.gif

Matkanteko autolla on paljon rentouttavampaa, kun voi pistää cruiserin päälle ja kaikki menevät samaan tahtiin. Kaahaus ja hullut ohitukset vähenevät.
En tiedä missäpäin olet matkaa tehnyt, mutta ainakin niillä kameravalvotuilla tieosuuksilla missä itse olen liikkunut, on eteneminen kaikkea muuta kuin tasaisella nopeudella tapahtuvaa. Tolpan kohdalla jengi lyö liinat kiinni ja tolpan jälkeen taas polkaistaan niin kerpeleesti pedaalia. Aja siinä nyt sitten cruisella. Saatanan pumppujalat  
033102ass_1_prv.gif

Br, Mikko
+1
+1
+789
Matkanteko autolla on paljon rentouttavampaa, kun voi pistää cruiserin päälle ja kaikki menevät samaan tahtiin. Kaahaus ja hullut ohitukset vähenevät.
En tiedä missäpäin olet matkaa tehnyt, mutta ainakin niillä kameravalvotuilla tieosuuksilla missä itse olen liikkunut, on eteneminen kaikkea muuta kuin tasaisella nopeudella tapahtuvaa. Tolpan kohdalla jengi lyö liinat kiinni ja tolpan jälkeen taas polkaistaan niin kerpeleesti pedaalia. Aja siinä nyt sitten cruisella. Saatanan pumppujalat  
033102ass_1_prv.gif

Br, Mikko
+1
+1
+789

Niin, ja sivuteitä tai rataa mopolla!

Viime kesänä tein ensimmäistä kertaa yli viisikymmenvuotisen elämäni aikana kokeilun, jossa ajoinkin enintään nopeusrajoitus + 8 km/h. Ja yllättävää: ei tarvinnut välittää telkänpöntöistä tuon taivaallista.

Suosittelen kokeilemaan. Ainakin minulle kokeilulla oli terapeuttinen vaikutus. Ei enää kiinnostaneet pönttöjen paikat eikä se,m olisiko jossain lähellä panda-autoa.

Niin, sehän on ilmeisesti ainakin .org-foorumissa täysin kuviteltavissa olematon vaihtoehto, että jospas sitä ajaisikin suhtkoht rajoitusten mukaisesti, ja kävisi hoitamassa enemmät vauhdinnälät suljetulla radalla (suosittelen, siellä oppii muutenkin 50x enemmän kuin jotkut kadulla ikinä, ja auttaa vielä kauhean kivasti ymmärtämään, mikä se oman ajamisen taso on, niin ettei siitäkään tarvi kadulla kuvitella liikoja, mikä johtaa monet vaikeuksiin)...

...ja sitten jos se paine pään sisällä kasvaa silti niin ylitsepääsemättömän suureksi, ettei pysty hillitsemään oikeankäden kiertymistä, niin hoitaa nämä jossain korpitaipaleella, missä ei oikeasti ole ketään, ei myöskään virkavaltaa. Hyväksyen sen pikkuriikkisen riskin, että voi jäädä kiinni, ja jos niin onnettomasti sattuisi käymään, sekään ei välttämättä ole yhteiskunnan vika, vaan ihan oma.

Mutta sehän ei käy. Sillä jos näin tekee, niin silloin on typerä koomalammas, joka ei osaa ajatella individualistisesti. Ihan totta se on - netissä luki!!
tounge.gif

Viime kesänä tein ensimmäistä kertaa yli viisikymmenvuotisen elämäni aikana kokeilun, jossa ajoinkin enintään nopeusrajoitus + 8 km/h. Ja yllättävää: ei tarvinnut välittää telkänpöntöistä tuon taivaallista.

Suosittelen kokeilemaan. Ainakin minulle kokeilulla oli terapeuttinen vaikutus. Ei enää kiinnostaneet pönttöjen paikat eikä se,m olisiko jossain lähellä panda-autoa.
Tätä 'max. +20 rajoituksen päälle'-taktiikkaa (lähinnä pääteillä) olen käyttänyt jo pidempään hyvällä menestyksellä (27vuotta / 2 pikkusakkoa). Nyt kuitenkin on nähtävissä, että paine valvonnan lisäämiseen näillä käytännnössä edelleen'vapaan nopeuden pikkuteillä' lisääntyy, kun nopeuserot siellä alkavat karata käsistä. Etenkin näin talvella osa ajaa 40-60km/h ja saa ilmeisesti raivarin, kun joku ilmestyy kuin tyhjästä takalautaan ja katoaa samassa ohituksen jälkeen eetteriin helposti yli 2x nopeudella. Ja, koska nopeus-/tasoero on näin valtava, olettavat nämä hitaammat kuljettajat toisen vaarantavan liikenneturvallisuuden törkeällä tavalla -> luuri kouraan ja ilmoitus poliisille. On myös huomattava, että soittaja arvioi tilannetta aina oman osaamisensa mukaan, jolloin syntyy tämä 'törkeä vaarallisuus'-illuusio ja suoranainen ajojahti taitavampia kuljettajia kohtaan.

Osasyyllinen tähän tilanteeseen on se, kun naisten määrä ajoneuvon ratissa on lisääntynyt ja näitä ei juuri kiinnosta ajotaidon kehittäminen edes esim. jääradalla. Päinvastoin, nyt ollaan tilanteessa, ettei edes jääradalla saisi ajaa perusnopeusrajoitusta kovempaa, josta seuraa väistämättä ajotaidon rapistuminen entisestään niillä kuljettajilla, jotka noudattavat sääntöjä kuuliaisesti. Eli, hyppusissä on aika mielenkiintoinen tilanne, kun nopeusrajoitusten laskeminen vain kasvattaa tasoeroa ja pahentaa tilannetta entisestään.

Onko käväissyt ikinä mielessä, että ehkäpä kaikki eivät aja aina edes kaikilla pikkuteillä niin kovaa kuin kenties saattaisivat osata, jolloin oma vauhdinpito ja ajotaito eivät korreloikaan täysin suoraan?

Lukemalla oppii, mutta luin niin huolimattomasti, etten päässyt perille, mikä lisärahoitus on myönnetty kameratyypin muuttamiseen. Nykyinen idioottikamerahan ei ole prätkäkansalle ongelma.

Joku on myös löytänyt Ranskasta tolppakameroita, jotka kuvaa lehmiä. Luultavasti oikea havainto. Itse olen, sekä Benelux maissa, että Ranskassa törmännyt noihin älykkäämpiin vehkeisiin, jotka kuvaa molemmin puolin. Satunnaisesti olen jopa ymmärtänyt niitä, ne kun on useimmiten ennen taajamaa. Salakavalimmat on motarilla.

Ylipäänsä joku Englanti ja Ranska on siinä mielessä mukavia maita, ettei niiden kansalaiset ole nöyriä hallintoalamaisia. Maailmalta on jotain opittavaa.

Jos kamerakaluston tyyppi oikeasti ollaan muuttamassa hinnakkaampaan suuntaan, tulee kansalaistottelemattomuus toimimaan demokratian apuna.

Niin, sehän on ilmeisesti ainakin .org-foorumissa täysin kuviteltavissa olematon vaihtoehto, että jospas sitä ajaisikin suhtkoht rajoitusten mukaisesti, ja kävisi hoitamassa enemmät vauhdinnälät suljetulla radalla (suosittelen, siellä oppii muutenkin 50x enemmän kuin jotkut kadulla ikinä, ja auttaa vielä kauhean kivasti ymmärtämään, mikä se oman ajamisen taso on, niin ettei siitäkään tarvi kadulla kuvitella liikoja, mikä johtaa monet vaikeuksiin)...

...ja sitten jos se paine pään sisällä kasvaa silti niin ylitsepääsemättömän suureksi, ettei pysty hillitsemään oikeankäden kiertymistä, niin hoitaa nämä jossain korpitaipaleella, missä ei oikeasti ole ketään, ei myöskään virkavaltaa. Hyväksyen sen pikkuriikkisen riskin, että voi jäädä kiinni, ja jos niin onnettomasti sattuisi käymään, sekään ei välttämättä ole yhteiskunnan vika, vaan ihan oma.

Mutta sehän ei käy. Sillä jos näin tekee, niin silloin on typerä koomalammas, joka ei osaa ajatella individualistisesti. Ihan totta se on - netissä luki!!  
tounge.gif
Täällä yksi koomalammas, nopeudet yleensä sitä +10/15km/h enemmän mittarin mukaan mitä tikkarissa lukee eli käytännössä menee aika lailla rajoituksen mukaan oikea nopeus huomioonottaen mittarivirheen (joka omassa on tuo 10km/h). Mutta toisaalta eipä ole koskaan tarvinut hakea sitä individualismia tuolla liikenteessä, moottoripyöräilyssä itselle on riittänyt se että ylipäätään kesäisin hoitaa sen liikkumisen mp:llä ja fiilikset tulee siitä. Autollakin vaan paikasta A paikkaan B ilman sen kummepaa tuskaa siitä kuvaako joku vai ei.

Siksipä tulee luettua näitä ketjuja suurella huvittuneisuudella, oikeastikko ihmiset kokee näin suurta tuskaa siitä ettei kaikille samojen sääntöjen rikkominen olekkaan kohta enää niin helppoa.

Nyt ei muuta kuin niitä kukkahattukommentteja kehiin, niillähän sitä kuitataan yleensä tälläiset kommentit...

Siksipä tulee luettua näitä ketjuja suurella huvittuneisuudella, oikeastikko ihmiset kokee näin suurta tuskaa siitä ettei kaikille samojen sääntöjen rikkominen olekkaan kohta enää niin helppoa.

Nyt ei muuta kuin niitä kukkahattukommentteja kehiin, niillähän sitä kuitataan yleensä tälläiset kommentit...
Enpä minäkään customilla ajellessa niin hirveesti niitä nopeusrajoituksia riko, mitä ny... ehkä pikkasen. Sen sijaan muulla kalustolla, tyypillisesti ohituksissa, menee usein varsin pitkäksi. Vaikka vehkeet onkin nakuja, niin sitä leipoo huomaamattomasti hetkessä tauluun sen verran, ettei customilla semmoisia pääsekään, eikä sillä oo tarpeenkaan. Se on eri laji.

tounge.gif
Täällä yksi koomalammas, nopeudet yleensä sitä +10/15km/h enemmän mittarin mukaan mitä tikkarissa lukee eli käytännössä menee aika lailla rajoituksen mukaan oikea nopeus huomioonottaen mittarivirheen (joka omassa on tuo 10km/h). Mutta toisaalta eipä ole koskaan tarvinut hakea sitä individualismia tuolla liikenteessä, moottoripyöräilyssä itselle on riittänyt se että ylipäätään kesäisin hoitaa sen liikkumisen mp:llä ja fiilikset tulee siitä. Autollakin vaan paikasta A paikkaan B ilman sen kummepaa tuskaa siitä kuvaako joku vai ei.

+1 Koomalammas lisää
tounge.gif
Näin olen monta kesää ajellu ja aina oon perille ehtiny.
062802moto_prv.gif
sport05.gif

tounge.gif
Kannattaako pitää moraalisaarnoja muille, jos itse rikkooo lakia?

Tätä 'max. +20 rajoituksen päälle'-taktiikkaa (lähinnä pääteillä) olen käyttänyt jo pidempään hyvällä menestyksellä (27vuotta / 2 pikkusakkoa). Nyt kuitenkin on nähtävissä, että paine valvonnan lisäämiseen näillä käytännnössä edelleen'vapaan nopeuden pikkuteillä' lisääntyy, kun nopeuserot siellä alkavat karata käsistä. Etenkin näin talvella osa ajaa 40-60km/h ja saa ilmeisesti raivarin, kun joku ilmestyy kuin tyhjästä takalautaan ja katoaa samassa ohituksen jälkeen eetteriin helposti yli 2x nopeudella. Ja, koska nopeus-/tasoero on näin valtava, olettavat nämä hitaammat kuljettajat toisen vaarantavan liikenneturvallisuuden törkeällä tavalla -> luuri kouraan ja ilmoitus poliisille. On myös huomattava, että soittaja arvioi tilannetta aina oman osaamisensa mukaan, jolloin syntyy tämä 'törkeä vaarallisuus'-illuusio ja suoranainen ajojahti taitavampia kuljettajia kohtaan.

Osasyyllinen tähän tilanteeseen on se, kun naisten määrä ajoneuvon ratissa on lisääntynyt ja näitä ei juuri kiinnosta ajotaidon kehittäminen edes esim. jääradalla. Päinvastoin, nyt ollaan tilanteessa, ettei edes jääradalla saisi ajaa perusnopeusrajoitusta kovempaa, josta seuraa väistämättä ajotaidon rapistuminen entisestään niillä kuljettajilla, jotka noudattavat sääntöjä kuuliaisesti. Eli, hyppusissä on aika mielenkiintoinen tilanne, kun nopeusrajoitusten laskeminen vain kasvattaa tasoeroa ja pahentaa tilannetta entisestään.
Harvemmin Legendan kanssa samoissa "spooreissa", mutta tämän allekirjoitan 100% !!!
buttrock.gif

Back