• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä rekan ratin takaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RekkaJaska
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mopolla selviää rekasta keskimäärin niin helpolla ettei siinä varsinaista apua kaipaa. Poikkeuksena piikkiset kevarit, jotka näyttää erehdyttävästi isolle pyörälle, mutta tehoa on joku 13...15 pollea. Niillä pääsee imusta helposti takakulmalle, mutta imuapu loppuu siihen ja tilanne voi tulla kokemattomalle yllätyksenä

Juha_H sanoi:
En ole tehnyt sokko-ohituksia, toisten vilkutuksiin luottaen - tämä "älä ohita"-vilkutus selittääkin parit tapaukset, kun luulin kuskin antaneen erheellisen signaalin. Tai vain v###uilleen.

Onhan noita tapauksia itsellenikin sattunut jossa rekka vilkauttaa pari kertaa ja oletan että nyt onkin sitten kaista vapaa painaa menemään, meinaan aloittaa ohituksen mutta kuitenkin pari autoa tulee vastaan. Ja helevetisti ihmettelyä ratin takaa. Vilkkua vasemmallehan se rekka taisi jokaisessa tapauksessa näyttää..:) No, taas tietää enemmän kuin eilen.

Ei ole mitään robleemia rahtareiden kanssa. Minusta on parasta kun rekka ajaa omaa ajoa, pyörällä on silloin helppo ennakoida ja ohittaa. Ohitusmerkin anto ei ole välttämätön, aina tulee itse varmistettua tilanne. Kuitenkin jos tietä antaa niin tulee se kuitattua morjestamalla tai vilkulla. Sieltä sitten tulee vielä peileistä kuittaus pitkillä valoilla aika usein:thumbup:

Hyvä ketju... ja samaa mieltä edellisten kanssa... mopolla kyllä pääsee ohi ja jos antaa merkin niin mukavahan se on takaisin heilauttaa...

Joskus kuorma on sen näköinen että saattaa olla kiireisen näköinen ohitus mutta se on vaan se tunne kun joku tukki näyttää siltä että tulee justiinsa syliin :)

Renkaan palasille ei varmaan voi mitään mutta pitäkää käyttämättömät liinat ja ketjut niin etteivät pääse putoilemaan tielle... yritän pitää omatkin ketjut hyvin kiinni :D

RekkaJaska sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?
Itsellä kun ei edelleenkään ole noista 2 pyöräisistä kokemusta.

Ei rekan imussa kiva ole ajaa, ilmavirta heiluttelee melkoisesti. Ei tosin mikään mahdotonkaan..
Muistan, kun aikoinaan piikkipyörillä oikein hakeuduttiin rekan imuun. Siinä pääsi heikkotehoisemmallakin mopolla satasen matkavauhtiin, rajoittimista kun ei vielä silloin ollut tietoakaan ja aika reippaasti rekat useimmiten ajelivat.

Vastaantuleva rekka aiheuttaa joskus melkoisen pyörteen, mutta eipä siitä normaalilevyisellä tiellä juuri huomaa. Riippuu varmaan tuuliolosuhteista ja vähän pyörästäkin, miten se pyörteisiin reagoi.

Toki yksi toivomus on rekkakuskeille, mutta se liittyy talviaikaan. Pitäisi muistaa ja viitsiä putsata jäät rekan katolta. Muutaman kerran nähnyt ja kokenut läheltä piti tilanteita. Mikä siinä mättää, ettei niitä jäitä ja lumia saada puhdistettua? Jotenkin tulee mieleen sellanen hällä väliä meininki :rant:

Osaahan rekan ja kuorma-auton lavalta lähteä irtonaiset tavarat lentoon, eli toinen toivomus ettei sellaista tapahtuisi koskaan. On helvetin törkeää ja vaarallista jättää tavarat sitomatta.
Joku vuosi sitten oli hiuskarvan varassa, ettei rekan lavalta lentoon lähtenyt kuormalava tullut auton lasista sisään. Kyllä, ilmoitin rekisterinumeron poliisille ja teen näin aina jos näen kuormasta lentävän jotain - olipa kyseessä sitten rekka, tai pienempi ajoneuvo.

Viimeksi muokattu:
Tuo jos rekassa on jotain vikaa, niin voisi varmaan näyttää armeijasta tuttua virta-avaimen kääntö merkkiä, eli sammuta/käynnistä. Pysähtymismerkki on vaikeampi kun siinä joutuu käyttään molempia käsiä.

Aika moni varmaan on käynyt armewijan, sitä en sit tiedä kuinka monelle noi merkit on opetettu. Itsekkään en muista että missä vaiheessa noi merkit meille opetettiin.

Loistava aihe, itse kukin varmasti haluaa palata ehjänä seikkailuiltaan kotiin ja näin voidaan varmasti saada tuota todennäköisyyttä kasvatettua. :thumbup: Muutenkin lämmittää aina mieltä tietää että liikenteessä ajatellaan muutakin kuin omaa napaa, toimiva yhteispeli on kaikkien etu.

Olipa muuten siinäkin mielessä hyödyllinen threadi, että itse en ole aiemmin edes tiennyt vasemman vilkun mulautuksen (hihi) olevan varoitusmerkki. Toki itse aina käyttänyt oikeaa vilkkua viestiessäni että ohi vaan, ja minullekin on aina oikeaa näytetty mutta ompa hyvä tietää ettei ainakaan polkase pienemmällä ja käännä rannetta linkkuun jos rekka vilkauttaa vasenta.

Samat kokemukset itselläni kuin melkein kaikilla muillakin täällä siitä, että raskaan kaluston kanssa hyvin vähän ongelmia MP:llä liikkuessa. Kai ne ammattilaiset osaa ottaa vähän paremmin perspektiiviä asioihin... :jpstyle:

Eddie sanoi:
Samaa mieltä Panun kanssa, homma toimii ammattilaisen kanssa liikenteessä.

Olen välillä pienessä päässäni funtsinut, miten esittäisin (huitoisin) järkevästi ohittaessani, että jotain ongelmaa on vaunussa, yms... Prätkäkuski kun haistaa herkästi kaiken ympärillä olevan ja välillä tulee aika vahva tuoksahdus ongelmasta nenään, kun perässä ajaa.
Joku saattaa kuvitella, että prätkäilijältä on hermo mennyt, kun niin mennessään huitoo!
Täytyy varmaan lyödä käsi laa pyörään! :;):

Samaa tuossa mietiskelin yksi kaunis päivä, kun ajelin tukkirekan perässä ja yksi liinoista oli irronnut ja heilui vaarallisen näköisesti ympäriinsä.

Itse en myöskään ole löytänyt mitään moitittavaa rekkakuskeista, kyllä ne on nuo kotilokuskit jotka niitä harmaita hiuksia aiheuttaa. Ja kyllä pyörällä ohi pääsee ilman vilkuttelua, jos vaan on tarvetta.

Meidän motoristien kannattaa kiinnittää huomiota omaan sijaintiin rekan takana ajaessa, ei se pyörä näy, jos ajat suoraan rekan takana. Lähempänä keskiviivaa, niin näyt sieltä peileistä.

Ei ole tullut pientareella ajettua jos ei ole ollut tarvetta.
Tämä saattaa kuulostaa julmalta, mutta jos näen loukkaantuneen jo valmiiksi auton kolhiman kituvan eläimen tiellä, niin vedän yli ja varmistan että jää renkaiden kohdalle.
Tällaisessa tilanteessa olen joskus vetänyt pientareelle.
En minä ainakaan tarkoituksella nostata vesisumua / pölypilveä taakseni, mutta joskus pitää väistää jotain tiellä olevaa romua.
Tunnustan kyllä kerran kiusanneeni yhtä Saab kuskia joka halusi ohi vaikka rajoitus oli 80km/h ja minä ajoin 90km/h.
Etsin ne kaikki märimmät urat tiestä ja ajoin sen verran keskellä tietä että aina kun Saab kurkki ohituspaikkaa hän ajoi keski "täryviivan" päälle.

RekkaJaska sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?

Vastaantullessa puistelee väliin aika reippaastikin. Välillä ravistaa vähemmän, luulen että tuulen suunta vaikuttaa asiaan. Itse siirryn ajamaan tien oikeassa laidassa kohtaamisen ajaksi, puistelee vähemmän.
Perässä ajaessa on tietty etäisyys, kohta jossa ravistelu on voimakkainta. Kun väliä on enemmän tai vähemmän kuin tuo, ravistelu on vähäisempää. Mutta aina siinä joltinenkin turbulenssi käy.

Molemmissa tilanteissa on tukeva kahden käden ote stongasta paikallaan. Miltä tuntuu... pahimmillaan ehkä siltä kuin joku ottaisi takaapäin olkapäistä kiinni ja ravistelisi kunnolla.

Semmoinen vinkki rekkakuskille tuli mieleen, että jos on kovasti liikennettä moottoritiellä tai ohituskaistan kohdalla, ei välttämättä kannata lähteä ohittamaan toista rekkaa +1 km/h nopeuserolla. Harvoin tuota Suomessa sattuu, mutta on melko ärsyttävää ja kerää nopeasti pitkän jonon perään jos on vähänkään enemmän liikennettä.

Saksan moottoriteillä on sattunut kohdalle kohtuullisen usein, venäläisillä rekkakuskeilla näyttää olevan jonkunsortin kilvanajot aina meneillään. Kerrankin kinnasivat rinta rinnan varmaan 10 minuuttia kun ohitettava ei antanut tuumaakaan periksi. Jonoa ehti kertyä taakse useampi kilometri ennenkuin suma purkautui.
Pykälää ikävämpi oli tapaus, jossa rekka teki äkkinäisen koukkauksen osin vasemman kaistan puolelle juuri kun olin nupin kohdalla menossa ohi. Säikäytti jonkin verran. Mitä peileistä katselin, teki sen useampaan kertaan. Vissiin oli kyllästynyt ajamaan edellään menneen rekan perässä ja yritti säikytellä vasemman kaistan kulkijat hidastamaan että pääsisi ohittamaan. Saksassa sattui tämäkin.

Varsinaista apua en ohittamiseen tarvi, eli ei tarvi eikä pidäkään väistää tai hidastaa tmv. Ajaa vain omaa ajoa johdonmukaisesti ja ennustettavasti, pyörällä kyllä pääsee ohi. Vilkkua saa näyttää ohitus-/älä ohita -merkiksi jos haluaa, ei siitä haittaakaan ole. Varmistan joka tapauksessa aina itse voiko ohittaa vai ei.

Kysymys rekkakuskille: haittaako jos MP:llä norkoilee ohituspaikkaa siinä rekan takakulman tuntumassa eikä lakisääteisen turvavälin päässä?

Viimeksi muokattu:
spiff sanoi:
Kysymys rekkakuskille: haittaako jos MP:llä norkoilee ohituspaikkaa siinä rekan takakulman tuntumassa eikä lakisääteisen turvavälin päässä?

Jos ohittamaan olet lähdössä jokatapauksessa lähitulevaisuudessa, niin mielestäni paras paikka on juuri se takanurkka.
Jos mahdollista, ja jos joudut odottamaan hetken tai useamman, niin sellaisella kohdalla että näet kuljettajan puoleisen peilin rekasta.
Ehtii huomata sen MP:n eikä tule yllätyksenä se ohitus.

P.S. Turvavälistä hieman:
Rekka täydessä kuormassa (60 000kg) pysähtyy 80km/h vauhdista melkein samaan kuin HA.
Jos minulle tulee hirvi eteen, niin ehdinkö ajatella onko takanani joku? En.
Jarrut kiinni, ja katsotaan miten pahaa jälkeä tulee.

Viimeksi muokattu:
RekkaJaska sanoi:
Jos ohittamaan olet lähdössä jokatapauksessa lähitulevaisuudessa, niin mielestäni paras paikka on juuri se takanurkka.
Jos mahdollista, ja jos joudut odottamaan hetken tai useamman, niin sellaisella kohdalla että näet kuljettajan puoleisen peilin rekasta.
Ehtii huomata sen MP:n eikä tule yllätyksenä se ohitus.

Juurikin noin tarkoitin, eli ohi olen menossa heti kun paikka aukeaa. Ei siinä pyörteessä edes viitsi ajaa jos ei ole ohituksen meininki. Norkoilupaikan valitsen tietty niin että rekkakuskin naama näkyy peilistä; jos minä näen kuskin, hänkin voi nähdä minut.

Pitkien vilautusta ohitukseen lähdössä olen vältellyt kun olen ollut luulossa että se olisi ärsyttävää. Käytän vai harvoin, herättämään huomion tilanteissa joissa ohitettavan ajotyylissä on jotain outoa, josta voi päätellä ettei tarkkaavaisuutensa välttämättä ole paras mahdollinen. Mutta jos kerran ei ole ärsyttävää, niin pitänee alkaa yleisemminkin käyttämään.

Rekkakuskeilla ja koirilla on paljon yhteistä: molemmat haukkuvat henkilöautoja, nukkuvat kopissa ja kusevat sähkötolppien juurelle. Ei siinä mitään - molempien kanssa on hyvin pärjätty kun on kohdalle osunut.

RekkaJaska sanoi:
Vilkku oikealle (apukuljettajan puolelle) 1-2 kertaa tarkoittaa olkaa hyvä ja ohittakaa. Tie on vapaa.

Sama toiseen suuntaan. Älä jumalauta lähde ohi.
....

Tätä toivoisi näkevän aina jos rekan edessä on jotain epäilyttävää. Kerran autoillessa kyseinen merkki pelasti tielle eksyneeltä porsaalta(!?). Enkä puhu vertauskuvilla. Tiellä tosiaan haahuili karannut porsas, jota ei rekan takaa nähnyt. Katsoin ensin, että eihän tuo mihinkään suoralla tiellä voi kääntyä, mutta koska vilkku on päällä niin parempi pysyä kiltisti takana :thumbup:

Rekat on muutenkin niitä luotettavimpia tien kuluttajia liikenteessä. Toisin kui nuo perhanan raktorit, joista ei tiedä mihin päin ne milloinkin kimpoavat. Onko vilkut rikki tai jopa muuten vaan jääneet päällä. Viime syksynä joutui ohjaamaan pyörän ojaan, kun vasemmalle vilkuttava raktori päättikin ottaa vasemmalta vaan vauhtia kääntyäkseen oikealle.

Ei kait nyt kukaan edes ajattele lähtevänsä rekan tai minkään muunkaan kulkineen ohitse jos sillä edellä ajavalla on vilkku vasemmalle. Tämä riippumatta siitä tunteeko tuota merkkiä vai ei.

Vähän ot, mutta ohitusmerkkeihin liittyen.

Olen niin vanha, että muistan pikkupoikana nähneeni tällaisia virityksiä ainakin linja-autoissa:

Taakse vasemmalle puolelle vähintään 0,5 metrin ja
enintään 1,5 metrin (linja-autossa 1,8 metrin) korkeudelle
asennettu 15-25 watin tehoinen vihreää hajavaloa näyttävä
painonapilla toimiva ohitusvalo.

Lieneekö enää nykyään laillinen..?

vetomies sanoi:
Rekkakuskeilla ja koirilla on paljon yhteistä: molemmat haukkuvat henkilöautoja, nukkuvat kopissa ja kusevat sähkötolppien juurelle. Ei siinä mitään - molempien kanssa on hyvin pärjätty kun on kohdalle osunut.
Ja Tarzan oli myös rekkamiehiä.
Aina samat vaatteet. Ei koskaan rahaa, ja kanssakulkijat ovat pelkkiä apinoita. :grin:

Enimmäkseen raskas liikenne on kaikkein selkeimmin ja arvattavimmin käyttäytyvä ryhmä liikenteessä.

RekkaJaska sanoi:
Vilkku oikealle (apukuljettajan puolelle) 1-2 kertaa tarkoittaa olkaa hyvä ja ohittakaa. Tie on vapaa.
Sama toiseen suuntaan. Älä jumalauta lähde ohi.

Moottoripyörällä pidän melko turhana ohitusmerkkiä, kivahan se on tavallaan. Kun sieltä nupista näkee pidemmälle. Ja kuka nyt ohittaa vasemmalle vilkuttavaa? :D

RekkaJaska sanoi:

Monikin jo sanonut tuon että vastaantullessa ei tule pidettyä kättä rennosti reidellä. Kyllä rekan joka puolella pyörteilee, jos ajaa ihan takapuskurissa saa imusta vauhtia. Heheh.
Ohitusta ei ehkä kannata suorittaa ihan rekan kylkeä hipoen, juuri noiden pyörteiden vuoksi...

ted sanoi:
Ehkäpä tätä keskustelua voisi käydä myös toiselta kantilta: mitä me motoristit voisimme tehdä rekkakuskien työn ja ajamisen helpottamiseksi? Nyt olisi oiva tilaisuus keskustella tästäki asiallisesti. Aiheesta voisi olla jossakin Suomi24:n puolella jonkinlaista vääntöä, mutta usein asiallisen tiedon noukkiminen suunsoiton seasta on työlästä noissa moderoimattomissa keskusteluissa.

Vaikkapa risteystä lähestyessä...ainoana ajoneuvona näkyvissä, ja aikeissa kääntyä johonkin päin. Laittaa sen vilkun päälle siellä puolen kilometrin suoran päässä jo.
Valojakin voi vilauttaa, ja jopa vauhtia hidastaa. Että ei turhaan oottele siellä risteyksessä. Tämä tuli ihan hakematta mieleen.

Pohjanpoika sanoi:
Ajoin yhdistelmän takana 8-tiellä kun rekka näytti ohitusmerkkiä. Siitä vilkku vasemmalle ja kurkistus ja varmistus ja tie näyttää tyhjältä, sitten ohi. Juuri kun pääsin rinnalle, niin tiessä olleesta notkosta sukelsi henkilöauto esiin. Voitte kuvitella kotilokuskin tunnelmat kun toisella kaistalla rekka ja toisella bussi. Tiukka jarrutus ja viime hetken pako takaisin rekan taakse, selän takana istuoi n. 60 matkustajaa eli täys tilkkari. Tuli saa..na hiki.

Jännäkakka tullut joskus myös, varmaan mulla ja rekkakuskilla molemmilla.
Talviliukkailla (ei siis MP:llä), Jämsän liikenneympyrän jälkeen rekkakuski näytti ohitusmerkkiä. Tarkoitus oli varmaan ihan hyvä, aika kaukana edessä loiva kaarre vasempaan. Sieltä sit tulikin joku "aika" lujaa vastaan.
Rekkakuski painoi jarrua, ja minä kaasua...jos olisin siinä jarruttavan rekan puolivälissä alkanut jarruttamaan...
No se rekkakuski ei varmaan näyttänyt vähään aikaan ohita-merkkiä. Ja mä jaksan odottaa parempaa paikkaa. Olisin jaksanut muutenkin, siellä niitä ohituskaistoja on kuitenkin ihan riitävästi.

spiff sanoi:
Semmoinen vinkki rekkakuskille tuli mieleen, että jos on kovasti liikennettä moottoritiellä tai ohituskaistan kohdalla, ei välttämättä kannata lähteä ohittamaan toista rekkaa +1 km/h nopeuserolla. Harvoin tuota Suomessa sattuu, mutta on melko ärsyttävää ja kerää nopeasti pitkän jonon perään jos on vähänkään enemmän liikennettä.

Sille rekkakuskille se saattaa olla ainoa mahdollinen ohituspaikka pitkään aikaan, ja suurimmalla osalla muista ei ole edes lihapullia paistamaan kiire.

Lis. osittaiset lainaukset korjattu luettaviksi :grin:

Jos et näe rekan peilejä, et näy hyttiin... Ite roikun jonkun aikaa kuskin puoleisessa takakulmassa ja kun ohi lähden, niin menen reilusti vastaantulioiden kaistalle. Tyhjä vastaantuleva rekka ei juurikaan heiluttele mopoa, mutta samanlainen teräskuormassa, niin tuntuu kuin potta lähtis päästä.

Jos rekka lähtee minun ohi (olen sitte mopolla tai kotilolla liikkeellä) niin siinä vaiheessa ku on rinnalla, hidastan reilusti omaa vauhtiani jotta tuo pääsee "heittämällä" ohitseni enkä rupea kiusaamaan. :thumbup:

Back