• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Korvatulppia kypärän kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olipa vanha tai nuori, kyllä eri aistit aivan hyödyllisiä ovat. Laiska olen itsekin tulppien kanssa, mutta pitempään ajoon laitan kyllä. Valetut Elacin tulpat yleensä, jos sattuu saman takin taskusta löytymään. Jotkin muut kyllä löytyy, motosafe-tyylisiä on paritkin.
Vastamelutulppia odotellen...

TweetyLeaf sanoi:
Jokaisen oma asia, mutta yksikään kypärä ei taida pitää ääniä alle 85db joka on siis se raja jonka jälkeen siihen jos pitkään altistuu, niin kuulo saattaa vaurioitua pysyvästi. Yleensä kypärän sisällä nuo äänet ylittävät tuon rajan huomattavasti.

Kuulossa on se paskamainen puoli, että sitä ei osata korjata mitenkään tänä päivänä, jos se menee, on se mennyttä. Kaikenlaisia apukojeita siis toki on kuulemiseen sitten jos kuulo on jo vaurioitunut, mutta vaurioita ei osata korjata.

Shubert ainakin mainostaa ,että melutaso 100km/h vauhdissa 85 db paikkeilla. Ja kokemuksesta se taitaa jopa pitää paikkaansakin on todella hiljainen kypärä malli C3.
:orgmp:

Silikonikittiä, ns. uimarin tulppia, tulee tungettua korviin kun on niin naurettavan pienet korvakäytävät ettei talitintintamppoonit mahdu.
Ja oli kypärä kuinka hyvä tahansa niin suuri vaikutus melutasoon (matka-ajossa) on pyörän katteiden aiheuttamalla ilmavirran pyörteilyllä.

sahkari sanoi:
Off topic, mihin te tarvitte tulppia? Itse en ole koskaan käyttänyt korvatulppia enkä ole niitä katsonut aiheellisiksi. Vaimentaako ne suhinoita vai pyörän ääniä?
Omassa kypärässä ei häiritse pienet suhinat ja mielestäni kuuluu asiaan....

Kuhan kyselen kun jotkut tuntuu noita tulppiw käyttävän :jpstyle::right::orgmp2:

Kuulon alenemisen kanssa niinkin pärjää, tinnitus on vähän ärsyttävä vaiva. Sain eräällä keikalla pienen kuulovaurion ja kovan tinnituksen viikoksi. Se riitti selvittämään ainakin minulle ettei sitä vaivaa kannata hankkia.

Aika halpaa lystyiä on tuollaiset kalliit, parin sadan euron tulpatkin moottoripyöräkonkurssissa. Nuo perinteset earit on sitten jo käytännössä ilmaisia. Käyttömukavuus on vaan omaan korvaan valetuissa tulpissa ihan jotain muuta kuin turpoavassa kertakäyttötulpassa.

Mulla on myös todella ahtaat korvakäytävät, mikään muu ei mene kunnolla kuin valettu. Kaikkien muiden kanssa on kovaa värkkäämistä. Kuusimalliset käy suorastaan kipeää kun vähänkään pidempään pitä. Tuota kittiä on yritetty, mutta en saanut toimimaan. Vaimolla sama homma.

Jokainen tekee toki kuulollaan mitä haluaa, veronmaksajathan sen kuitenkin sitten vanhempana maksaa. Isälle ainakin korvataan vaikka mitä kuulolaitteesta eikä ole mikään halpa värkki.

Kohta päästään testaamaan tuota shuberthia josko se olis jo mukavan hiljainen. Emännälle hommattiin sellainen tälle kaudelle.

sahkari sanoi:
Off topic, mihin te tarvitte tulppia? Itse en ole koskaan käyttänyt korvatulppia enkä ole niitä katsonut aiheellisiksi. Vaimentaako ne suhinoita vai pyörän ääniä?

Kuhan kyselen kun jotkut tuntuu noita tulppiw käyttävän :jpstyle::right::orgmp2:

Omissa kahdessa pyörässä on mun kropan mitoilla tullut kypärään jotain ihan muuta kuin suhinaa, ääni on brutaalin kuloinen BBRUTURURURUBBRUTURURURU.... Joka on volyymiltaan sellainen että tuottaa painavaa kipua korvissa noin 15-20 minsan jälkeen. Jos pään nostaa ylemmäs muuttuu ääni suhinaksi, myös jos käden laittaa "aataminomenalle" kaulaan niin ääni katoaa. Ongelma alkaa sinä 60-70 nopeuden jälkeen.

sahkari sanoi:

Kokkeileppa joskus että laitat tulpat korviin kun ajelet. Et meinaan senjälkeen ajele enään ilman tulppia :D

Joe sanoi:
Kohta päästään testaamaan tuota shuberthia josko se olis jo mukavan hiljainen. Emännälle hommattiin sellainen tälle kaudelle.
Ei sitten kannata pidätellä hengitystä tuota Schuberth -kokemusta odotellessa. Mulla on ollut C2 ja C3, nyt käytössä C3Pro ja tulevaksi kesäksi tilauksessa E1. Tuosta EYkkösestä ei siis vielä ole kokemusta, mutta ainakin tällaisella pitkällä kaverilla nuo vanhemmat Schuberthit huutavat nin paljon että ilman tulppia ei tulisi mieleenkään ajaa. Eli ihan yhtä meluisia kuin mikä tahansa muukin potta; taitaa olla markkinamiesten propagandaa tuo hiljaisuus...

-jp-

Lisätään siis sen verran että löysin onneksi ne "hukkaan" menneet tulpat. Katsotaan nyt voiko niitä puhdistaa kunnolla ja istuuko ne enää kunnolla vaikka saisikin puhdistettua.

Tällä hetkellä näyttäisi olevan tarvetta kaksille, toiset töihin ja toiset ajoon. Töissä on sen verran meteliä että tarvin tulpat, mutta pitäisi kuitenkin puhe kuulua ja pystyä keskustelemaan. Nykyiset vaimentaa ihan liikaa.

Tässä on vielä monta muuttujaa. Nykyinen kypärä on kuin peltiämpäri, se enemmänkin vahvistaa melua kuin vaimentaa. Hyvillä tulpilla sen kanssa pärjää, mutta sillä alkaa olla jo ikää ja muutenkin alkaa mukavuuden halu voittaa. Nykyään joudun käyttämäään ajaessa silmäseja, avattava vähän houkuttelee.

Jos vaikka kävis niin hyvä tuuri että seuraavan kypärän kanssa pärjäisi pienemmällä kuin 28 db:n vaimennuksella ja samat tulpat kävis töihin ja ajoon. Tuskinpa sentään kuitenkaan noin hyvin käy.

Ostin kuusimalliset musatulpat, jossa on 20 db vaimennusta. Nekin vaimentaa töihin liikaa, mutta ennen kaikkea niitä ei voi pitää päässä koko päivää, ne on epämiellyttävät korvassa ja käy suorastaan kipeää loppupäivästä. Smallitkin on liian isot mulle.

Nyt on aikaa selvitellä vaihtoehdot ennen ostopäätöstä. Tuosta shubertistä on kyllä odotuksia että olis hiljaisempi, mutta en usko että silläkään ilman tulppia pärjää. Mulla on sen kuulovaurion jälkeen toinen korva todella herkkä melulle.

Joe sanoi:
Nyt on aikaa selvitellä vaihtoehdot ennen ostopäätöstä. Tuosta shubertistä on kyllä odotuksia että olis hiljaisempi, mutta en usko että silläkään ilman tulppia pärjää. Mulla on sen kuulovaurion jälkeen toinen korva todella herkkä melulle.

Itselläni on Schuberth C3 pro mutta kyllä itse ainakin ihan mielelläni käytän tulppia sen kanssa yhtään pidemmässä ajossa. Toki voihan se olla, että goldwingin kanssa ei tulppatarvetta olisi mutta omassa zetassa kyllä suhina käy korvien päälle.

Rossifumi sanoi:
Itselläni on Schuberth C3 pro mutta kyllä itse ainakin ihan mielelläni käytän tulppia sen kanssa yhtään pidemmässä ajossa. Toki voihan se olla, että goldwingin kanssa ei tulppatarvetta olisi mutta omassa zetassa kyllä suhina käy korvien päälle.

Sama täällä. Finfonic valutulpat käytössä. Nyt kun vasemman korvan kuulo on menetetty niin tuo jäljellä oleva on entistäkin arvokkaampi. Ainakin oman korvakäytävän poikkileikkaus on vahvasti ovaalin muotoinen, joten valettu on ainoa joka tiivistää eikä aiheuta kipua pitkälläkään sessiolla. Ainakin noilla finfoniceilla kuulee puheen kohtalaisesti.
Suupertissä on radiokaulus ja radio kuuluu tulpillakin (riittävän) hyvin.

Viimeksi muokattu:
Kotarikuski sanoi:
Sama täällä. Finfonic valutulpat käytössä. Nyt kun vasemman korvan kuulo on menetetty niin tuo jäljellä oleva on entistäkin arvokkaampi. Ainakin oman korvakäytävän poikkileikkaus on vahvasti ovaalin muotoinen, joten valettu on ainoa joka tiivistää eikä aiheuta kipua pitkälläkään sessiolla. Ainakin noilla finfoniceilla kuulee puheen kohtalaisesti.
Suupertissä on radiokaulus ja radio kuuluu tulpillakin (riittävän) hyvin.

Minkälaisella vaimennuksella sulla on nuo tulpat?

Meillä on yksi vaihtoehto myöskin hommata kypäräpuhelimet, tosin vielä ei ole päätetty onko se hyvä vai huono homma. Reissussa ja oudossa paikassa tuosta olisi ainakin viime kesänä ollut apua. Tuota ajatellen pitäis myös selvitellä minkälaisilla tulpilla homma toimii. Noissa lienee äänenvoimakkuuden säädöt yms. Jatkuvaa höpötystä ei tarvi tulla läpi, riittäis että sais nätisti neuvoteluta jos tarvii pysähtyä, tankata, arpoa mihin mennään jne. Musiikkia tai radiota en kaipaa kypärään.

Vaimolla siis on jo tuo C3 pro. Ei olla vielä selvitelty saako hommaa edes toimimaan värkkäämättä jos päädyn muuhun kuin shuberhin kypärään. Siinä houkuttelis tuos helppo asennus, mutta hinta vähän hirvittää koko paketille.

J-PS sanoi:
Ei sitten kannata pidätellä hengitystä tuota Schuberth -kokemusta odotellessa. Mulla on ollut C2 ja C3, nyt käytössä C3Pro ja tulevaksi kesäksi tilauksessa E1. Tuosta EYkkösestä ei siis vielä ole kokemusta, mutta ainakin tällaisella pitkällä kaverilla nuo vanhemmat Schuberthit huutavat nin paljon että ilman tulppia ei tulisi mieleenkään ajaa. Eli ihan yhtä meluisia kuin mikä tahansa muukin potta; taitaa olla markkinamiesten propagandaa tuo hiljaisuus...

-jp-

Testeissä hiljainen kypärä ei tosiaan ole välttämättä todellisissa käyttötilanteissa mitenkään
hiljaisen tuntuinen.

Ajettava pyörä/kuski/kypärän istuvuus ovat aika kovia muuttujia tuossa yhtälössä lopputuloksen kannalta.

Ihan hyvänä käytännön esimerkkinä: Sama mopo (GSX 1400 tai Kinky), sama kuski..... samat ruukut
ja mennään seuraavilla: SHOEIN Raid II, Qwest, Neotec ja GT-Air.

Hiljaisimpana GT-Air, seuraavana Raid II, kolmantena Qwest..... ja Neotec..... AIVAN PERSEESTÄ ääneltään.

Näin siis siitä huolimatta, että kaikki tuntuvat hyviltä ja istuvilta omassa kuulassa.....
ja mennään kuitenkin varsin "puhtaassa ilmassa" nakkemopoista johtuen.

Tuo muuten aivan loistavan Neotecin katastrofaalisuus näyttää liittyvän sen alaosaan.... tavalla tai toisella.
Paksulla "munkkikauluksella" ajellessa Neotecin sisällekin laskeutuu "syvä hiljaisuus".

Itse tulee käytettyä noinkin kalliita tulppia:
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114163795/KRAFT%20Korvatulpat%20Keltainen%205%20Paria

Katkaisee tuon varren vain sopivaksi niin hyvin on toimineet (liian lyhyt on kohtalaisen v-mäinen ottaa pois korvasta). Pottana X-liten X702 N-com:n kypäräpuhelimella. Volyymiä kun laittaa reilummin niin hyvin kuuluu musat/puheet eikä suhinat haittaa ja äänen laatu on ainakin itselleni aivan riittävä. Voittaa perus EAR:t mennen tullen.

3JJ sanoi:
Sitten kun se tinnitus iskee ja korvat vinkuu yötä päivää niin saattaa mieli muuttua.

Toivottavasti kuskit ja matkustajat herräis tuohon meluun ennen ku korvat vinkuu yötäpäivää.
Se kun ei lopu sen jälkeen, eikä kuulo muutenkaan palaudu merkittävästi.

Se parisataa neuroa tulpista jotka kestää vuosikausia, vaimentaa hyvin ja on mukavat pitää vaikka kokopäivän - ja suojaa kuulon vanhoille päiville- on aika halpa hinta tässä lajissa.

Lisäksi vähentää matka-ajossa rasitusta, siis jaksaa paremmin kun on mukavampi olla.

En vaan ymmärrä kun porukka näkyy täällä tekevän toinen toistaan hullunkurisempia kaiutinvirityksiä kypäriin kun alkuperäinen kypäräpuhelin ei riitä. Ensin pilkotaan jotkut 300€ kuulokkeet kypärään ja sitten tulpat päähän niin ei kuule niistä perseraiskatuista elementeistä mitään. Jos haluaa ajaa vaikka peltorit päässä, niin ei siinä mitään ja toisilla on herkemmät ärsykkeet kun toisilla. Olen kyllä kokeillu tulppia, muttei tunnu kovin miellyttävälle. Nykyisen shoei 1100 whisperkitillä pitää aika hyvin metelin ulkona ja musiikin sisällä.

wilipedia sanoi:
En vaan ymmärrä kun porukka näkyy täällä tekevän toinen toistaan hullunkurisempia kaiutinvirityksiä kypäriin kun alkuperäinen kypäräpuhelin ei riitä. Ensin pilkotaan jotkut 300€ kuulokkeet kypärään ja sitten tulpat päähän niin ei kuule niistä perseraiskatuista elementeistä mitään. Jos haluaa ajaa vaikka peltorit päässä, niin ei siinä mitään ja toisilla on herkemmät ärsykkeet kun toisilla. Olen kyllä kokeillu tulppia, muttei tunnu kovin miellyttävälle. Nykyisen shoei 1100 whisperkitillä pitää aika hyvin metelin ulkona ja musiikin sisällä.

Toisilla on kuulonalenemaa enemmän kuin toisilla.
Toisaalta en kanssa ymmärrä noita kaijutin virityksiä. Sena on riittänyt ihan hyvin vaikka mulla on tulpat aina ajaessa.

Back