• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia navigaattoreista mp käytössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja honda1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osaisko joku kertoa mikä on halvin navigaattori mistä löytyy kunnollinen reitinteko? Tomtom one nyt käytössä mutta siinä ei pysty laittamaan kuin yhden välietapin joten on melko hankalaa yrittää pysytellä pikkuteillä.

PC:llä kotona Tyre-ohjelmalla ja siirto Tomppaan -Homen avulla.
062802moto_prv.gif

Minulla on ollut tankin päällä ohkasessa läpyskälaukussa autolaite Garmin Nüvi 660, äänet piuhalla Starcomin kautta kypärään ja kuuluviin.

Tarvitseehan se pari piuhaa (virta ja liityntä Starcomiin), mutta ei ole kovin iso ongelma.

On hyvä apu Euroopan isommissa kylissä. Rinnalla on käytössä karttakirja, siitä on mukavampi miettiä, että minne sitten ja nimenomaan pikkuteitä pitkin.

Ja onhan se karttakirja romanttisempi, kun loikoo aamulla tarakkaharakan kanssa jossain gasthaussin sängyllä ja miettii päivän ohjelmaa. Navin kanssa menisi näpräämiseksi. Kartan kanssa vaan näprää ja lopun voi hyödyntää paremmin
smile_org.gif

nokia 6220c, 2akkua ja Garminin softa.
puhelin housujen reisitaskussa ja ajo-ohjeet korvanappiin.

pitäis ettiä jostain vesitiivis kotelo/pussi jossa olis kuminauha remmit. sitten sais puhelimen reiden pälle näkyviin.

Tänä kesänä tom tom rider kakkonen pelitti 16 maassa esim:Ranskan,Italian,Sweitsin,itävallan ja saksan kukkuloilla ym todella hyvin.Paras toiminto kun kysyy haluatko välttää maksulliset tiet niin KYLLÄ. Näkee ja kokee paljon enemmän ja vältin kaikki tiemaksut. Pari kertaa Puolassa liikenneympyräs tais vikaan mennä tai sit oli jo kuski niin väsyksissä.

Garmin GPSmap 276c v.5.40 Karttaplotteri, upotusvesitiivis, tärinän kestävä, ladattavalla akulla toimii max. 17 h, Haulipussiteline motskarilla tankkilaukun päällä, Kiinteä virtakaapeli, opastaa puheella Suomeksi Autocomiin. Tietokoneessa MapSource 6.15.6 reitinteko/siirto-ohjelma. City Navigator Europe 2010 NT. Euroopan tarkat kartat ja POI pisteet! Oli arvokas kyllä kaikkine Ohjelmistoineen, Telineineen (kiinteäkin asennus mahdollista) Varusteineen ja Muistikortteineen (Garmin spesial) 850 euroa, muutama vuosi sitten.  On ollut minusta sijoitetun rahan arvoinen, joka Centin! Tällä ei voi eksyä jos karttadata on ajankohtainen! Oppis vaan käyttämään kaikkia hienoja ominaisuuksia, niitä on paljon! Voi myös ladata Ilmailukarttoja ja Merikortteja ja navigoida niillä! Hyväksytty Ilma-alus ja Merikäytöön! Merellä olen käyttänytkin Merikorttisarjalla! Hieno peli! Tietää mihin on eksynyt! Paitsi jos Bemustakin akku loppuu! Mahtuu kans povitaskuun tarvittaessa!

Ylivarustelua kenties, sitähän se!

Ei mikään perkeleen hyvä ostos mutta halpa oli photonavi verkkokaupasta. Tosin ei tuntenut tampereelta kuninkaankatu 5 osoitetta vaikka siinä on nykyiset talotkin ollu jo vuodesta 1998 joten ainakin aika vanhaa on karttamateriaali

Mulla on ollut jonkun kerran jopa perusnavi Tom ton one pyörässä.Sillä pärjää mutta on hankala käyttää ja ei tykkää kaikin ajoin pikkuteiden ryskytyksestä.Sakkaa ihan totaalisesti välillä.On tyhjää parempi mutta ei hyvä.Eihän sitä ole siihen tarkoitettukaan mutta piti kokeilla..

TomTom raider 2.  Olen ostokseeni tyytyväinen pelasi todella hyvin
eurooppa turneella.  Ei tarvi laittaa suojaan sateelta .... ja  mukavasti ajoohjeet korvaan.

Tainnut jos jossain välissä kirjoittaa aiheesta, mutta tässä lisäää käyttökokemuksia paketista:

(Kauden ajelut tähän mennessä reilut 15k).

Zumo 660, 4G uSD kortti, MapSource, City Navigator Europe NT, Midland BT2, Nokia E90.

Mistä tykkään:

Mukautetut reitit. Aivan huippu. Googlemapsilla suunnittelu ja sieltä siirto Mapsourcella ja siirto Zumoon.

Ääniohjeet suoraan kypärään. Ei paljon tarvii tuijotella ruutuja. BT2 audio toimii todella hyvin navigoinnissa.

Yksin ajellessa MP3 soittomahdollisuus. Kiva kuunnella poppista tutuilla pätkillä. Ihan ok laatu myös motarinopeuksissa.

Puhelujen ohjaus. Äänenlaatu BT2+Zumo+E90 on semmoinen, että motarinopeuksissa vastapuoli ei huomaa että olen pyörällä liikenteessä. (Mulla Arain potta, joten ei niitä hiljaisimpia).

Käyttö hanskojen kanssa. Puhelujen vastaaminen, bensa-asemien etsiminen, musiikin ohjaus, kotiin soitto, jne. toimii mainiosti.

Sateen kesto. Useampi rankkasade + ukkosrintama läpiajettuna tänä kesänä.

Kameratolpat!
smile_org.gif

Mekaniikan laatu. Ei nitise eikä natise.

GPS lock ja herkkyys. Toimii yllättäen myös työhuoneessa sisällä missä yksikään Nokian GPS-puhelin ei ole vielä edes löytänyt sateliitteja.

Softapäivityksiä tulee. Parantavat tuotetta koko ajan. Ehkä laittoivat ulos liian aikaisin, mutta tuki on aina ollut Garminilla hyvä. Ostin monta vuotta sitten eTrex Legendin mettänaviksi ja edelleen tuki on kunnossa, vaikka laite vetelee viimeisiään. Siksi uskalsin ostaa Zumon, vaikka raakileena!

Mistä en sitten pidä:

Bluetooth on paska. Pariuttaminen vaatii joskus erityisiä toimenpiteitä. (ei ole välttämättä Garmin ongelma)

Musiikki (A2DP), puhelut, perus navigointi hukkaa joskus äänet kokonaan. En tiedä onko Zumo vai BT2 ongelma.. mutta niin käy. (ei tämäkään välttämättä Garminin ongelma)

E90 ei tue puhelinluettelon siirtoa bluetooth yhteydellä Zumottimeen. (tämä menee Noksun piikkiin)

Pimeällä ajettaessa Zumo on häiritsevän kirkas.

MP3 soitin kontrollit on aivan hanurista. Soittaa jos jaksaa. (nimim. ei jaksa säätää soittolistoja aina kuntoon).

A2DP ja MP3: biisien bitrate muutokset aiheuttaa pätkimistä..

Reitin siirto MapSourcesta Zumottimeen aiheuttaa omituisuuksia. Joskus Zumo huutaa muutaman kilometrin, että tee U-käännös ja sitten tyytyy että reitti olikin aivan oikea...

Karttojen laatu: onko tie hiekkaa vai pikitietä.

Tuotteen rekisteröinti, karttojen avaus, "MyGarmin" - aivan hanurista. Toimii jos on toimiakseen ja riippuu auringon pilkuista, jne.

Yhteenveto:

Olen tyytyväinen asiakas. Aina tuotteita voi parantaa, mutta toistaiseksi Zumotin on aina kotiin tuonut kun olen matkalla eksynyt
smile_org.gif
(akkujen kestosta en osaa valittaa, koska mopossa on kiinteä asennus)

Ei mikään perkeleen hyvä ostos mutta halpa oli photonavi verkkokaupasta. Tosin ei tuntenut tampereelta kuninkaankatu 5 osoitetta vaikka siinä on nykyiset talotkin ollu jo vuodesta 1998 joten ainakin aika vanhaa on karttamateriaali
Mulla kans Photonav, halpa ja hyvä!
Heti kun ostin niin päivitin siihen uudet kartastot niin nillä ainakin
pelittää.

Pyörässä se on tankkilaukussa karttataskun alla johon oon tehny sille oman "lokeron" että pysyy siinä ylempänä. Ja käytän sitä olikohan se ny nightmode tmv. niin näkee päivällä ajaessakin selvästi, näyttö on siis sellainen aika tumma.

Virtaa saa tupakansytyttimestä joka on akulta suoraan sulakkeen kautta vedetty. Ääniopasteita en ole edes kokeillut kun en niitä autossakaan käytä.
thumbs-up.gif

Ihan toimiva järjestelmä mulle
062802jumpie_prv.gif

halvin mahdollinen Laatua Gotiin. Automalli ei ladattavia karttoja, mutta tuntee kameratolpat. Erittäin vesitiivis  
tounge.gif
ku viime suvena Imatralla seikkailin ja vettä tuli kaikista kolmesta ilmansuunnasta ja hyvin pelitti. Ääniohjattu suoraan tavallisella plugilla joka on kaikissa kuulokkeissa, kuulokkeet integroitu kypärän sisään.
thumbs-up.gif

Paperikartta mukana josta otan aina seuraavan kiintopisteen noin 150 km päähän jossa tankkaustauko. Pikkuteille voi lähteä eksyilemaan ilman naviakin.

Pimeällä ajettaessa Zumo on häiritsevän kirkas.
..sitä saa säädettyä 10% (mitä sitten tarkottaakhan) välein: ittellä esim eilen autokäytössä kun pukkasin Treelta Jämsän kautta Sodankylään yötä myöten, niin oli näytön valaistus 0%; eipä häirittevästi pohota, vaikka näkyy tarvittaessa silti (lähinnä käytän tuota oikeana nopeuden näyttönä, kun reitti niin tuttu että ajais vaikka silimät kiini  
biggrin.gif
tätä väliä kun tullee ajeltua 2-3 vkon välein).

edit: ainaki tuossa alkuvuodessa tilatussa/toimitetussa 660:ssä on tuo ominaisuus

Itsellä käytössä Garmin Nuvi 550 ja olen ollut hyvin tyytyväinen.
Vaikkei tuohon saa kuulokkeita niin eipä haittaa. Ei niitä äänikomentoja tule autossakaan kuunneltua.
Reittejä voi tehdä muistiin 10kpl ja yhteen reittiin reittipisteitä 1000kpl.
Muistikortilla saa sitten vaikka maastokartat/vesistöt mikäli teiden ulkopuolelle eksyy.
Ja laitehan oli vesitiivis.
Laitoin laitteen näytön suojaksi suojakalvon kun kerta kosketusnäyttö on. Ei haittaa luettavuutta mutta suojaa hyvin kun hanskat kädessä sitä tökkii.

Pyörään laitoin FJR:n oman metallisen telinejalan, johon kiinni sitten Garminin mp-teline.
Autossa laitteen mukana tullut teline joten laite on helppo ottaa mukaan, ajoi kummalla tahansa.

Pyörässsä myös virtajohto suoraan akulta.

FJR:n teline paikoillaan, hieman tärähtänyt kuva:

teline1.jpg

Ja navigaattori telineessään:

gps2.jpg

Vielä pitäis muutama kuukausi malttaa ja sitten  
062802moto_prv.gif

Itellä ollut mikälie navigon, joka oli siis ihan autokäyttöön tehty. Hieman jäi käyttö puolitiehen kun ei sopivaa stongatelinettä löytynyt. (olishan sitä tietenkin voinut vähän enemmänkin etsiä
lookaround_orig.gif
) Suurimmaksi osaksi käytin ihan vaan kuulokkeiden varassa ja toimi aika huonosti. Ei saanut kosketusnäyttöä lukkoon ym. Menipä kerran harhaankin johtamaan kun ei tarpeeksi teitä tuntenut.

Oletteko muuten kiinnittänyt mitään navigaattoria prätkään pysyvästi? Houkuttelisi ajatus, kun olisi niin vaivaton....

Garmin nüvi 550 ja RAM-teline. Tähän asti olen ollut tyytyväinen. Vakiona tulevan tupakinsytytinlaturin ja sen USB-liitännän vedenkestävyys rankemmassa vesisateessa hiukan arveluttaa. Topo-kartan kanssa navigoitu myös maastossa ja vesillä, varsin selkeä kartta ja laite taskuun mahtuvana varsin ok.

Back