Taitaa suurimmaksi osaksi olla totta, mutta mulla on ainakin ikäviä kokemuksia. "Skeidaa niskaan, vaikka asia ei edes minulle kuulu" -asenne on tullut tutuksi monissa paikoissa. Voi olla, että em. toiminta on vain muutamien yksilöiden toimintaa, joten 99,999 % täällä kirjoittavasta väestä on kunnollista porukkaa.Mistähän mahtaa johtua. Merkkifoorumeilla (myös .Org'in) on "oikeaa" keskusteltavaa, yhteisiä ongelmia, autettavia "lajitovereita". Keskustelu pysyy asiassa kummasti ja yhteinen kohtalo ja valinta yhdistää.
Lisätäkseni vielä, esim. US:n foorumeilla ei ole ketään kaatamassa skeidaa sun tai mun niskaan, pelkkää keskinäistä kehumista ja harastuksen vaalimista. Jotenkin tulee tunne hyvin usein suomalaisten kesken, että täältä on vaikea saada oikeaa apua, kun sitä pyytää. Ja jos jollakin olisi jotain annettavaa ja apuvoimia, ne ei viitsi enää tai uskalla kirjoittaa.
Ja vielä, jottei menisi offtopiciksi, moderaattorien keskusteleva rooli olisi se, joka tätä porukkaa ajaisi eteenpäin paremin. Jos olisi esilläolevaa mode-keskustelua säikeiden joukossa, veikkaisin ettei niitä ylilyöntejä paljon sattuisi.
Tämä foorumi on tällä hetkellä se fooumi, jossa on hyvin paljon ihmisiä pitkin Suomea. Tuntuu siltä, että se sananvapauden saavuttaminen on parempi, kuin se että vaalitaan hyvää laatua fooumilla. Onko keskustelun laadun tavoittelu huonompi asia, kuin se että tavoitellaan paljon kirjoittelua, sillä hinnalla ettei aina edes viitsi enää kirjoitella... En tiedä, mutta mulle alkaa selkenemään enemän se, mitä itse haluan, ketään tai yhteisöä loukkaamatta.