• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Mistähän mahtaa johtua. Merkkifoorumeilla (myös .Org'in) on "oikeaa" keskusteltavaa, yhteisiä ongelmia, autettavia "lajitovereita". Keskustelu pysyy asiassa kummasti ja yhteinen kohtalo ja valinta yhdistää.
Taitaa suurimmaksi osaksi olla totta, mutta mulla on ainakin ikäviä kokemuksia. "Skeidaa niskaan, vaikka asia ei edes minulle kuulu" -asenne on tullut tutuksi monissa paikoissa. Voi olla, että em. toiminta on vain muutamien yksilöiden toimintaa, joten 99,999 % täällä kirjoittavasta väestä on kunnollista porukkaa.

Lisätäkseni vielä, esim. US:n foorumeilla ei ole ketään kaatamassa skeidaa sun tai mun niskaan, pelkkää keskinäistä kehumista ja harastuksen vaalimista. Jotenkin tulee tunne hyvin usein suomalaisten kesken, että täältä on vaikea saada oikeaa apua, kun sitä pyytää. Ja jos jollakin olisi jotain annettavaa ja apuvoimia, ne ei viitsi enää tai uskalla kirjoittaa.

Ja vielä, jottei menisi offtopiciksi, moderaattorien keskusteleva rooli olisi se, joka tätä porukkaa ajaisi eteenpäin paremin. Jos olisi esilläolevaa mode-keskustelua säikeiden joukossa, veikkaisin ettei niitä ylilyöntejä paljon sattuisi.

Tämä foorumi on tällä hetkellä se fooumi, jossa on hyvin paljon ihmisiä pitkin Suomea. Tuntuu siltä, että se sananvapauden saavuttaminen on parempi, kuin se että vaalitaan hyvää laatua fooumilla. Onko keskustelun laadun tavoittelu huonompi asia, kuin se että tavoitellaan paljon kirjoittelua, sillä hinnalla ettei aina edes viitsi enää kirjoitella... En tiedä, mutta mulle alkaa selkenemään enemän se, mitä itse haluan, ketään tai yhteisöä loukkaamatta.

Lisätäkseni vielä, esim. US:n foorumeilla ei ole ketään kaatamassa skeidaa sun tai mun niskaan, pelkkää keskinäistä kehumista ja harastuksen vaalimista. Jotenkin tulee tunne hyvin usein suomalaisten kesken, että täältä on vaikea saada oikeaa apua, kun sitä pyytää. Ja jos jollakin olisi jotain annettavaa ja apuvoimia, ne ei viitsi enää tai uskalla kirjoittaa.
Tämän myös huomannut... ja orgissa sen, että vaikka ketjuun kirjoittajalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä tai mitään tietoa ko. asiasta niin sinne vaan pitää jotain kommentoida vaikka väkisin ja sitten on laulu valmis
crazy.gif

Tämän myös huomannut... ja orgissa sen, että vaikka ketjuun kirjoittajalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä tai mitään tietoa ko. asiasta niin sinne vaan pitää jotain kommentoida vaikka väkisin ja sitten on laulu valmis
crazy.gif
Samaa tullu tässä itsekin huomattua. Kommentointi on aina plussaa - eihän täällä muuten mitään eloa ole, mutta aina kuitenkin syytä miettiä että mitä kommentoi ja miten.

Välillä jotkut yrittävät määrittää mitä ja kuka saa tänne kirjoittaa. Ja samaiset henkilöt toisaalta tekevät itse juuri sitä mistä muita kieltävät. Eli menevät henkilökohtaisuuksiin, vittuilevat ja esittävät melko asiattomia kommentteja. Tähän syyllistyvät myös modet. Nämä, joista osa on jumalolennoiksi itsensä nostaneet foorumin sisällä. (Ai niin modejahan ei saa arvostella, siitä voi tulla bannit
crazy.gif
. Toisaalta, mitä enemmän sisäpiirin hiekkalaatikkoleikeiksi tämä foorumi menee, sitä vähemmän kaipaa koko foorumia, kun oma elämä on kuitenkin täysin foorumin ulkopuolella).

Tässä kun paria muuta sivustoa selaa (auto+kerhon moposivuja), niin kyllä siellä on sitten hiljasta  
sad_orig.gif

Kukaan ei uskalla kirjottaa mitään..taitaa piirit olla liian pienet ja turha vissiin jatkuvan vithuilun jälkeen nassuaan näyttää mestoilla  
crazy.gif

Ja tuli tossa vaan mieleen, että onko nää pahimmat "paskottajat" tuolla tapahtumissa ja "olemassa" vai vaan pelkkiä anonyymejä...

Kait nyt jokaisen "täyspäisen" pitäis silti vähän miettiä mitä mihinkin suoltaa ja miksi...vai...
eek.gif

Ei olis modeillakaan kait sitten paljon mitä siivota...
nixweiss.gif

Arvosteltu moderointi jatkaa valitulla linjalla:
1. Käyttäjiä aliarvioivia tekstejä olivat aikaisemmin: Olet lapsellinen, mielipiteesi on poistettava kun se on virheellinen, paskaaja, paskannat omaan pesään, saunan taakke pitäis viedä jne. Rico lisäsi siihen vielä murrepitoiset(?) ilmaisut: Nitkuttaa ja nillittää.

2. Arvostelijoita on näemmä tullut lisää. Kuolleilla diktatoorisilla järjestelmillä on ollut tapana tehdä omat tilastot ja tulkita niitä mielensä mukaan. Sen jälkeen uutisoida "omat tilastot" totuuksina.

3. Samalla rico jatkaa istumista kahdella tuolilla, tässä ketjussa kommentoi moderaattorin tunnuksilla yksityishenkilönä ja nostaa toisesta ketjusta vinoilumielessä moderaattorin tunnuksilla keskustelua ylös. Siinä on nähtävissä selkeä viesti: "Käytän myönnettyä valtaa miten huvittaa".

Kokonaisuutena tämä(kin) keskustelu johtuu pelkäämisestä ja säännöstön palvomisesta:
4. En oikein ymmärrä, että "motoristit" ovat huolissaan toistensa tekemisistä enemmän kuin omistaan. Emmekö uskalla kohdata maailmaa taivastelematta? Onko meidän pakko kuulua johonkin laumaan kritiikittömästi? Uskallammeko varmasti itse elää?
5. Onko oikein, että moderointi on vallitsevia säännöstöjä orjallisesti tukevaa?

Olen jo aikaisemmin todennut, että yleisessä asenneilmastossa yli 90% ajaa ylinopeutta päivittäin. Valtaosa pitää rajoituksia alimitoitettuna. Useimmat pitävät liikennerikoksista saatuja rangaistuksia liian kovina suhteessa muihin rangaistuksiin. Yli puolet pitää liikenneturvan "tutkimuksia" typerinä. Vielä useammat pitävät iltapäivälehtien sensaatiojournalismia (joiden kohteena me motoristit myös olemme) vähintään vastenmielisenä. Näkisin siis, että harrastukseemme kuuluu tietty kritiikki vääränä pitämiimme sääntöjä kohtaan.

On myös tosiasia, että "laki = moraali"-aloitukset ruokkivat provoilua ja vastavoimana tahallista ja ylimitoitettua "rikollisten ymmärtämistä".

Keskustelun sävystä:
6. Hyviä kommentteja syistä aggressivisesti sävyttyneeseen esittävät Masa ja C-A-D. Mitä teknisempää ja samanlaisemmat osallistujat, sen toimivampaa. Tällä sektorilla tietysti etsitään (yhteisiä) ratkaisuja.
7. C-A-D toteaa, että kahvipöytäkeskustelua käydään mielipiteillä ja ei niin tosiasioilla. Se on totta! Sitä arvokeskustelua täällä väännetään useasti. Harvempi sitä kuitenkaan periyttää henkilökohtaisten kaunojen mukana teknisemmille keskustelualueille.
8. Ulkomaalaisia foorumeita kehuttiin myös positiivisesta asenteesta. Noh, vieraalla kielellä on itseään kovin vaikeaa ilmaista mm. äärettömän parodioivasti tai sarkastisesti. Moniko kirjoittaisi amerikkaaa yhtä hyvin kuin vetomies suomea?
9. Olen lukenut usein pskanjauhantasektoria. Se on nimensä mukaisena parhaimmillaan! Silloin useat heittävät ns. luovaa tekstiä, ilman sen kummempaa aatetta tai tarkoitusperää. Hauskaa ja ajankulua.

Ratkaisumalleja?
10. En usko, ricon ja micon tarjoamaan sensuuri-malliin. (Esimerkkejä ei tähän tarvinne herroja lainaamalla kaivaa?)
11. Hyviä ratkaisumalleja ovat mielestäni väistäminen ja moniarvoisuus. Noin yleiseen väistämiseen ehkä auttaisi, jos (kun) arvoja riipaiselut keskustelunaiheet muuttuvat välttelyksi, ne poistettaisiin ei etusivulle näkyvään "arvo-keskustelu"-sektoriin. Turha sitä hyvää pskanjauhantaa on pilata tiukoilla väännöillä.

Moderoinnin tulisi olla lisäksi asenne- ja asianeutraalia.

Edelleen.. Jälleen kerran.. Taas..
Sitähän se onkin. Mutta moderaattoreilla on myös mielipiteitä ihan normaali-ihmisten tavoin. Eikä se ole kiellettyä. Eikä myöskään ole kiellettyä mielipiteittän tuoda julki.

Kukaan ei moderoi mm. mielipide-erojen takia. Syy poistoille yms. on jossain ihan muussa.

..kommentoi moderaattorin tunnuksilla yksityishenkilönä ja nostaa toisesta ketjusta vinoilumielessä moderaattorin tunnuksilla keskustelua ylös. Siinä on nähtävissä selkeä viesti: "Käytän myönnettyä valtaa miten huvittaa".
Tuo viimeisin lause on totta myös muiden kuin mainitsemasi henkilön kohdalla. Nousee valta (tai joku muu) hattuun ja käytös sen mukaista.

Melestäni moderaattorit voisivat olla ihan erikseen ilman kirjoitusoikeutta tai ainakaan heillä ei pitäisi olla oikeutta kirjoittaa omia mielipiteitään "moderaattorin" tunnuksilla.

Ollaan Athenen kanssa ihan samaa mieltä, (jos) kun moderoinnin halutaan olevan arvo-neutraalia.

Toistan itseäni:
a. Ei pitäisi moderoida ketjuja joihin osallistuu.
b. Pitäisi miettiä, osallistuuko ollenkaan arvo-ketjuihin.

Ja Terhi. Esimerkkejä on rutkalti, en ryhdy niitä toistamaan koska jokainen (joka haluaa) löytää ne esimerkit. Mielestäni on melko turhaa väittää, että:
1. "Moderaattorit ovat vain ihmisiä".
2. Etteikö olisi moderoitu moderaattorin arvojen perusteella. Myönnän, että useimmiten poistetut tekstini on saanutkin poistaa, mutta silti "epäreilu" moderointi harmittaa.

Ps. Jos ei siis mennyt perille, en hae samanmielisyyttä vaan arvoneutraaliutta.

Näihinkin ongelmiin ratkaisu olisi tuon turvallisuus osion sulkeminen. Se on jo niin läpikäytyä paskaa ja joka onnettomuudesta lähtee se samainen paska taas pyörimään. Sieltä löytyvät kaikki onnettomuudet/ylinopeus jeesustelut ja onnittelut nyt ja tulevaisuudesta, joten sen voisi suoraan sulkea.

Edelleen.. Jälleen kerran.. Taas..
Sitähän se onkin. Mutta moderaattoreilla on myös mielipiteitä ihan normaali-ihmisten tavoin. Eikä se ole kiellettyä. Eikä myöskään ole kiellettyä mielipiteittän tuoda julki.

Kukaan ei moderoi mm. mielipide-erojen takia. Syy poistoille yms. on jossain ihan muussa.
Onkohan näin ?

Jotenkin nyt vaikuttaa siltä että. Et taida ihan itsekkään uskoa suoltamaasi tekstiä.

Katsellut jonkin aikaa teidän kahden ns moden kirjoituksia tässä(kin) ketjussa.

Jukan kanssa samoilla linjoilla. Jos jollakin on väärä mielipide
--> modet kurmuuttaa ihan huolella plus sallitaan muidenkin kirjoittajien v*ttuilla asiattomasti. Kivahan se on porukassa kiusata.

Piti osallistua ihan siksi etten olisi hiljaa hyväksymässä kaikkea kataluutta mitä ylhäältä tulee.
tounge.gif

Ollaan Athenen kanssa ihan samaa mieltä, (jos) kun moderoinnin halutaan olevan arvo-neutraalia.

Toistan itseäni:
a. Ei pitäisi moderoida ketjuja joihin osallistuu.
b. Pitäisi miettiä, osallistuuko ollenkaan arvo-ketjuihin.

Ja Terhi. Esimerkkejä on rutkalti, en ryhdy niitä toistamaan koska jokainen (joka haluaa) löytää ne esimerkit. Mielestäni on melko turhaa väittää, että:
1. "Moderaattorit ovat vain ihmisiä".
2. Etteikö olisi moderoitu moderaattorin arvojen perusteella. Myönnän, että useimmiten poistetut tekstini on saanutkin poistaa, mutta silti "epäreilu" moderointi harmittaa.

Ps. Jos ei siis mennyt perille, en hae samanmielisyyttä vaan arvoneutraaliutta.
a) näin ei tapahdukaan, niitä moderoi joku joka ei keskusteluun osallistu
smile_org.gif

b) Miksi? Miksi en saisi tuoda perusteltuja mielipiteitäni julki siinä missä sinäkin?

1. Mitä modejen pitäisi sitten olla, jos ei ihmisiä?
2. Perustuen kohtaan 1, eri modejen mielestä vähän eri jutut "ylittävät rajan".

Ja meni kyllä perille. Vaikka olisin jostain arvojutusta kanssasi eri mieltä, en mä sen takia moderoisi sun tekstejä. Suoraa provoa kylläkin, samoin henkilökohtaisuuksia sisältäviä viestejä. Joskus harmittaakin moisia poistella, kun monissa viesteissä on noiden lisäksi ihan asiaakin. Enkä nyt viittaa ainoastaan sinun viesteihisi.
Nätisti kun kirjoittelee noista arvojutuista, kyllä ne täällä pysyy.
smile_org.gif

Onkohan näin ?

Jotenkin nyt vaikuttaa siltä että. Et taida ihan itsekkään uskoa suoltamaasi tekstiä.

Katsellut jonkin aikaa teidän kahden ns moden kirjoituksia tässä(kin) ketjussa.
Kyllä. Näin tämä asia menee.
(En tiedä miten tämä viittauksesi tämän(kin) topicin kirjoituksiin liittyy tähän?)

Mulla ei tunnu olevan kuin vääriä mielipiteitä, vieläpä useimmiten vääristä asoista ja väärin ilmaistuna, mutta silti modet on jättäneet mut rauhaan. Outoa?  
tounge.gif

Täällä ollaan kovasti huolissaan keskustelun tasosta ja siitä että sen taso valahtaa jonnekin Suomi24:n tasolle (jota tunnutaan pitävän täydellisen p.skan tason mittarina), mutta silti keskusteluja valvovat moderaattorit toimivat järjestään väärin, eivätkä osaa hommiaan (tämä siis tuntuu olevan muutamien mielipide ja mantra). Missä kulkee se kultainen keskitie?

Onko jokainen modeja arvostellut niin varma omista taidoistaan modena, että arvosteluun on perusteita? Tiedän, minut teilataan tavalliseen tapaan, mutta kysynpä nyt kuitenkin.

Tuo viimeisin lause on totta myös muiden kuin mainitsemasi henkilön kohdalla. Nousee valta (tai joku muu) hattuun ja käytös sen mukaista.

Melestäni moderaattorit voisivat olla ihan erikseen ilman kirjoitusoikeutta tai ainakaan heillä ei pitäisi olla oikeutta kirjoittaa omia mielipiteitään "moderaattorin" tunnuksilla.
1. Onko vain modeilta kielletty loukkaavat ilmaisut? Kehen viittaat?

2. No sananvapautta hyvinkin, mutta ei modeille. Kuulostaa reilulta.

Mikähän kirjoittajaa noin ahdistaa?

Tulisiko ricolle mieleen mitään jääviysongelmaa? Entä tasapuolisuus? Miten yleiselle luottamukselle käy?

Ymmärrän varsin hyvin, että jos noin yleinen jääviys ei edellytä mitään pohdintaa, on aika turhaa valittaa moderoinnista.

Ps. Ihan fiktiivinen esimerkki1. Taidankin hakeutua kunnassani luottamustehtäviin. Tarkastuslautakunnan puheenjohtajuus olisi kiva paikka. Sitten tietysti myisin samalla omat softat lautakunnan käyttöön...

Fiktiivinen esimerkki2. Istun osuuskaupan hallintoneuvostossa, olen samalla kuntani teknisen lautakunnan puheenjohtaja. Osuuskauppa tarvii tontin. Vastaan: "Emmä mitään oo kaavottanu..."

Välillä jotkut yrittävät määrittää mitä ja kuka saa tänne kirjoittaa. Ja samaiset henkilöt toisaalta tekevät itse juuri sitä mistä muita kieltävät. Eli menevät henkilökohtaisuuksiin, vittuilevat ja esittävät melko asiattomia kommentteja. Tähän syyllistyvät myös modet. Nämä, joista osa on jumalolennoiksi itsensä nostaneet foorumin sisällä. (Ai niin modejahan ei saa arvostella, siitä voi tulla bannit
crazy.gif
. Toisaalta, mitä enemmän sisäpiirin hiekkalaatikkoleikeiksi tämä foorumi menee, sitä vähemmän kaipaa koko foorumia, kun oma elämä on kuitenkin täysin foorumin ulkopuolella).
Mä tunnustan V****levan (vinoilevan) pelkästään tr3:lle ja riisorille, koska ne kestää sen ja me voidaan vetää "hanskat" päälle koska vaan. Lisäksi t3:aa on kiva morkata, kun se ei näennäisesti ota henettä nenään, vaan menee itkemään vaimon helmaan
bawling.gif

Ihan tuntemattomille on ihan tuha vinoilla, koska ne saattaa vetästä kokonaisen heneen palon nenään. Lisäksi tuttavapoukeiden kanssa sellainen sopuisa ja miehinen naljailu vaan piristää päivää.

Asiaton vinoilu ja henkilökohtaisuuksiin meneminen on vaarallista koko yhteisön kannalta.

-M

Arvosteltu moderointi jatkaa valitulla linjalla:

1. Käyttäjiä aliarvioivia tekstejä olivat aikaisemmin: Olet lapsellinen, mielipiteesi on poistettava kun se on virheellinen, paskaaja, paskannat omaan pesään, saunan taakke pitäis viedä jne. Rico lisäsi siihen vielä murrepitoiset(?) ilmaisut: Nitkuttaa ja nillittää.

11.Hyviä ratkaisumalleja ovat mielestäni väistäminen ja moniarvoisuus.
1. Voisit Anatooli lopettaa tuo henkilökohtaisen hyökkäilyn pikkuhiljaa. Jos sinulla on jotakin henkilökohtaista, löydät kyllä yhteystietoni helposti.

Minä olen kirjoittanut täällä 'alle kymmenestä käyttäjästä' tai vastaavia ilmauksia käyttäen joukosta nimeämättömiä käyttäjiä, joita olen arvostellut tai paheksunut. En ole maininnut nimeltä ketään haukkumamielessä, vai onko sinulla vastakkaisia todisteita?

Se on kummallista, että 'tavalliset' kirjoittajat saavat käyttää termejä 'natsisika', 'herneaivo', 'kusipää' jne. tarkoittaessaan milloin mitäkin heitä harmittavaa tahoa.
Mutta jos arvoisa Moderaattori uskaltaa sanoa ääneen, että tuhatpäisessä joukossa on pari lapsellista nillittäjää, niin täytyyhän siitä nyt meteli nostaa!

Kuka sinut, Anatooli, on asianajajakseen täällä nimennyt? Vai koetko, että nimitykseni (paskauttaja, itkijä..) kohdistuvat jotenkin juuri sinuun? Jos, niin minkähän takia? Sekö rakki rähähtää johon keppi kopsahtaa?

Itse asiassa; mitä muuta sinä ja muutama muu teette täällä forumilla kuin moititte moderaattoreita, kirjoitatte asiaketjuihin turhia löpinöitä ja sitten itkette kun teidän sananvapauttanne loukataan?

Koska olet viimeksi kirjoittanut perustellun näkemyksen tai kokemuksen johonkin moottoripyöräilyä käsittelevään ketjuun?
Sehän täällä pitäisi olla tarkoituksena.

Teiltä on kokonaan unohtunut, että olette vieraana yksityisellä foorumilla. Ei tämä ole mikään julkinen yhteisö, johon kenellä tahansa on tulla oikeus aukomaan päätään. Ylläpito voi ilman sen suurempia selityksiä heittää täältä pihalle kenet tahansa, myös sinut tai minut, kunhan se ei tapahdu esimerkiksi rodullisin tai uskonnollisin perustein.

Jos forumilla olon ainoa tarkoitus on sotkea keskusteluja omilla möäläytyksillä, arvostella ylläpitoa tai modeja, niin eikö olisi parempi koettaa keksiä jotakin muuta tekemistä?

Tulisiko ricolle mieleen mitään jääviysongelmaa? Entä tasapuolisuus? Miten yleiselle luottamukselle käy?

Ps. Ihan fiktiivinen esimerkki1. Taidankin hakeutua kunnassani luottamustehtäviin. Tarkastuslautakunnan puheenjohtajuus olisi kiva paikka. Sitten tietysti myisin samalla omat softat lautakunnan käyttöön...
Niin. Syytätkö minua jostakin epärehellisestä käytöksestä vai mitä?
Jos aiot sellaista tehdä julkisesti, olisi kiva nähdä perustelut, mitä minä TODELLA olen tehnyt sääntöjen vastaisesti tai sitten pitää turpansa kiinni.

Mene sinä mihin lautakuntaan haluat ja tarkastuta aluksi vaikka asenteesi. Minä puolestani hoidan orgin moderointia asiallisesti, tasapuolisesti ja mm. anatoolin räksytyksiä pelkäämättä. Ja sekös joitakin harmittaa.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back