• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvin menee: kuolemaan johtaneet mp-onnettomuudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haemis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On hyvä että näistä keskustellaan.
Luulen kuitenkin, että keskustelun ja onnettomuustilastojen vaikutus yksittäiseen prutkuttelijaan on pieni ellei peräti nolla.
Kukin meistä ajaa just niin kuin lystää. Ne jotka toisten mielestä koheltavat, jatkavat omaa koheltamistaan kuten ennenkin välittämättä tippaakaan toisten mielipiteistä, yleisen imagon muodotuksesta tai vakuutusmaksujen noususta. Jotkut ottavat kapallisen herneitä nokkaansa ja käyvät lisäksi kuuliaisina esiintyvien kimppuun.

Kyllä rataharjoittelu varmaan taitoja lisää. Jos korvien välissä on vaikkua, se voi myös lisätä koheltamistakin eli nostaa ajonopeuksia, jolloin vaikutus negatiivinen.

wink.gif

Kivaa olla keuliva pelle!!!
062802moto_prv.gif
Rata-ajoa kannatan ehdottomasti! Varmasti oppii paremmin ajamaan... Minä ainakin opin. Ja ajoa se ei ole juurikaan "pahentanut." Hiljempaa sitä nyt tulee ajettua kuin alkukesästä... Järki alkaa taas voittaa. Mutta silti keuliminen on kivaa. Ja niin on kovaa ajokin!
buttrock.gif

..Tänä vuonna kaikki yhdeksän onnettomuutta olivat motoristien itsensä aiheuttamia."!!!!!

Mennäänpä kaikki pellet itseemme  ..
Jaa..ettei mikään auto tms. ollut työntänyt kertaakaan nokkaansa motoristin  eteen ...

Ja mene sinä pelle vaan itseesi ..ihan niin monta kertaa kun haluat ...
Motoristin on syytä antaa muille mahdollisuus havaita itsensä.
Ei kannata piiloutua edellä ajavan taakse, eli riittävästi väliä.
Oikea nopeus risteysalueella, mieluummin jopa "alinopeutta" jos risteävällä tiellä on uhkaavan näköistä liikennettä.
Lähivalot päivällä.

Putkinäkö kannattaa jättää kotiin ja seurata ympäristöä paljon laajemmalta kuin vain omaa kaistaa.

Uskon että moottoripyörä oikein käytettynä on turvallisempi kuin auto. Pyörän päältä näkee esteettä hyvinkin laajalti, eli hyvät mahdollisuudet ennakoida tilanteita.

Koska ainoastaan omaan käyttäytymiseensä voi vaikuttaa, omaa turvallisuutta ei kannata jättää muiden varaan, aina tulee olemaan niitä, jotka eivät huomaa tai huomioi muita.

Nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia, enkä halua ketään opettaa enkä jeesustella mutta näillä eväillä olen itse pärjäillyt 30 vuotta.

Ai niin, ajan usein myös ylinopeutta.

Tähän taustalle olisi muistaakseni jossain tarjolla tutkimusta, jonka mukaan aiemmin kilpaa ajaneilla kuljettajilla on kokemattomampia mopoilijoita suurempi riski joutua kadulla onnettomuuteen - johtuen liikennekokemuksen puutteesta.

Liikenne ei ole pelkkää kanttailua, vaan sosiaalinen ympäristö, jonka sujuva toiminta perustuu toimijoiden vuorovaikutukseen ja muuttujien huomiointiin ja ennakointiin.
Juu rataharjoittelussa, kun ei nimenomaan saisi olla kysymys ns. kilpaharjoittelussa.

Toinen pointti minkä nostan esiin on ns. Höyrykattila efekti: Pääset kerran kuussa laittamaan polvea maahan radalla, kiinnostaako enää mutkapätkä kaahailu?? Eipä taida kovinkaan montaa kiinnostaa. Kyseessä on nimenomaan tietynlaisen ajon harjoittelu siihen sopivassa ympäristössä mutkapätkien sijaan. Itse tykkään käydä radalla, mutta olen huomannut vauhtini pikkuteillä ja kaupungissa hidastuneen, koska olen huomannut pyörän varojen riittävän yli äyräiden näissä olosuhteissa. Eli olen turvallisempi kuljettaja.

esim. Mitä järkeä on kusta seisaaltaan kahvikuppiin, kun ämpärikin olisi vieressä?? Roiskuu vähemmän, pääsee vetään paineella, pystyy keskittymään itse suoritukseen ja helpotukseen pelkän sihtailun sijasta.  ....sitten sen jälkeen kahvikuppia voikin käyttää sen oikeaan käyttötarkoitukseen, ja kaataa siihen vaikka teetä + 4cl jallua, ja paritippaa sitruuna tiivistettä.  ....naatiskele

...ja nimenomaan liikenne on sosiaalinen ympäristö.......meille kaksipyöräisille se vaan toimii aina silloin tällöin antisosiaalisesti. Montako kertaa joku auto ei nähnyt sinua, tai yritti ohittaa aivan typerässä paikassa tai tahallaan kiilasi......minun sosiaaliset taitoni eivät ainakaan liikenteessä kestä, vaikka hiiltymiset kesän aikana mahtuukin yhteen sormeen.     .....enkä sano ettetkö itse omilla toimillani saisi sosiaalisempaakin tapahtumaa aikaiseksi, vaikkapa sen mannelavetin kanssa joka mun yli yritti keväällä ajaa. *kärjistetty mielipide -älkee provoontuko jooko joo??-*

Jokainen tavallaan. En ole maailman paras kuski, mutta en kyllä näkemäni perusteella se huonoinkaan.

Mites olisi keuliva pelle omasta tuulilasistasi sisään? Menee väkisin herne nenuun kun  lueskelee näitä -otan vastuun itsestäni mutta en muista- sankarien juttuja. Paskat minä temppupellen hengestä, muiden turvallisuus kiinnostaa.
Mulle siitä on kuitenkin turha vetää herneitä, saat vaan syödä papusoppaa koko loppuvuoden. Totesin vain ääneen sen mikä nyt sattuu olemaan suoraan elävästä elämästä, vai oletko eri mieltä..?
nixweiss.gif

Itselläni on ABCDE ajokortti.

Olen ajanut myös linja-autoa ammatikseni ja käynyt erinäisiä koulutuksia liikenteeseen ja ajoneuvojen käsittelyyn liittyen.

Oma mielipiteeni on, että motoristi tarvitsee nöyryyttä , joustavuutta ja pelisilmät sivuille, taakse, alas ja eteenpäin.

Kaksi pyörää vaatii huomiota ainakin kaksi kertaa enemmän, kuin neljän pyörän käyttö.

Irrottelu kuuluu kyllä moottoripyöräilyyn yhtä vahvasti kuin äänetkin.

Vanha sanonta: Älytönhän kulkee, kun sitä polkee, mutta kuskilla on äly !

Ikä tietysti tuo järkeä päähän väkisinkin, sille kukaan ei voi mitään.

sport05.gif

Mikä jeesustelun paratiisi tämä topiikki. Jospa jokainen meistä muistaisi sen ettei KUKAAN meistä täällä kirjottelevista ole Valentino Rossi, ei radalla, eikä liikenteessä. Ja se et ostat tehokkaimman markkinoilla olevan vempeleen, ei kasvata nivusissa majailevaa kastematoasi senttiäkään. Eikä muuten edes keuliminen...  
wink.gif
 Sekään että aloitat motorismisi järkevästi "pikkumopoilla" ei välttämättä sinua pelasta... Tämmöstä tämä on... Ja motoristina se on fakta että aina jäät kakkoseksi ja jos on tuuria, et kuole... Ihan turha tässä on koittaa paimentaa koko laumaa, joka muuten nyt kasvaa lujempaa kuin ikinä. (motoristit siis) Ennen oli Ruuspereita ja Kankkusia tiet pullollaan... Kohta on Rosseja ym. idiootteja jotka TODELLAKIN uskoo että se eka kerta radalla tekee ihmeitä...  
wink.gif
Realismia pojat, realismia... Eli jos ostat sen ratavehkeen, et ole ratakuski. Käyt radalla, et ole mutkapätkien kunkku. Ostat faitterin, et osaa automaattisesti "temppuilla". Ostat harrikan, et ole HETI kaupungin kovin jätkä. Hankit Ducatin, et välttämättä ole rikas, saatat olla vain tyhmä jne jne.
tounge.gif
On se niin huvittavaa seurata kuin porukka ottaa itteensä ihan uusia rooleja vaikkapa ihan vaan yhden ratavisiitin, pyörän hankinnan, renkaan hankinnan jne. seurauksena. Taikka jopa yhden onnistuneen mutkapätkä "hurjastelun" jälkeen... En ollenkaan ihmettele että tilastot on rumia.  
cool.gif
Ihminen on niin jumalattoman idiootti innostuessaan jostain asiasta... Nii se vaan on!!!
confused_orig.gif

Voi kaiketi sanoa, että kahdeksassa kolmestatoista tapauksesta onnettomuus olisi ehkä voitu välttää moottoripyöräilijän omalla toiminnalla. Kuka tietää?
Tältä tasolta kannattaisi ajattelumalli nostaa muutaman pykälän korkeammalle. Jokainen moottoripyöräonnettomuus olisi teoriassa voitu välttää moottoripyöräilijän omalla toiminnalla. Liikenteessä on varauduttava myös siihen, että muut liikkujat eivät käyttäydy niin kuin niiden voisi olettaa käyttäytyvän. Tällöin puhutaan ennakoivasta ajotavasta: risteävältä tieltä tulijoita on tarkkailtava, tien reunoja hirvien varalta, ajonopeus - keliolosuhteet jne..

Käytännössä uhreja syntyy niin kauan kuin on liikennettä, mutta eiköhän meistä jokainen halua kuitenkin olla niissä elävien kirjoissa..?

Voi kaiketi sanoa, että kahdeksassa kolmestatoista tapauksesta onnettomuus olisi ehkä voitu välttää moottoripyöräilijän omalla toiminnalla. Kuka tietää?
Tältä tasolta kannattaisi ajattelumalli nostaa muutaman pykälän korkeammalle. Jokainen moottoripyöräonnettomuus olisi teoriassa voitu välttää moottoripyöräilijän omalla toiminnalla. Liikenteessä on varauduttava myös siihen, että muut liikkujat eivät käyttäydy niin kuin niiden voisi olettaa käyttäytyvän. Tällöin puhutaan ennakoivasta ajotavasta: risteävältä tieltä tulijoita on tarkkailtava, tien reunoja hirvien varalta, ajonopeus - keliolosuhteet jne..

Käytännössä uhreja syntyy niin kauan kuin on liikennettä, mutta eiköhän meistä jokainen halua kuitenkin olla niissä elävien kirjoissa..?
Mitenkään ennakoivan ajotavan merkitystä väheksymättä: itse asiassa tältä tasolta se ajattelumalli pitäisi nostaa. Jos keulii kovaa vauhtia lyhtypylvääseen tai törmää sivutieltä eteen kääntyneeseen autoon, siinä on eroa, vai mitä? Keulimistapauksessa syy lienee yleensä ainoastaan kuskissa, törmäystapauksessa syy voi olla muuallakin. Joka tapauksessa keulimistapaukseen taitaa olla helpompaa vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Toki teoriassa kaikki onnettomuudet voivat olla vältettävissä, mutta entäpä käytännössä? Ajatellaanpa vaikka niitä kolmea örkkiläistä, jotka lippasivat Boxintiellä hiekkaan. Onko kohtuullista edellyttää, että heidän olisi pitänyt tietää mutkassa olevan hiekkaa?

Asia joutuu ehkä sivuraiteille, jos oman toiminnan vaikutusta onnettomuuksiin tarkastellaan vain teoriatasolla. Onnettomuustilastoihin voinee käytännössä vaikuttaa helposti katsomalla pikkuisen, missä kaahaa tai keulii. Jos haluaa.

Todellakin vain teoriassa. esim. TÄMÄ tapaus... aika hiljasta on välttää.

Eipä ole tarkkaa tietoa mutt jos tässäkin aiheessa ilmenneet jeesustelut jatkuu, meitä kuolee v*tutukseenkin vielä monta...
veryangry.gif

Eipä ole tarkkaa tietoa mutt jos tässäkin aiheessa ilmenneet jeesustelut jatkuu, meitä kuolee v*tutukseenkin vielä monta...  
veryangry.gif
Ihmettelen kyllä tämäntasoisten lausumien sisältöä - ja vielä moderaattori-ryhmäläinen.

Huh, huh.
Joo, ajatella. Kamalaa esimerkkiä näyttävät nämä moderaattorit... Eikös tästä ole keskusteltu jo aikaisemminkin?

biggrin.gif
*reps* Koita Mäksä jaksaa...
biggrin.gif

*kehityskelpoinen jeesustelija*

*putosin taas tuolilta*<----*mental note: älä ota enää*

Sanan vapaus.... ah tuo ihana aate, mutta ei.... ei täällä.
Moderaattoreiden pitäisi pitää nassu ummessa tai olla sitten ihan V*tun korrekteja?
confused_orig.gif
häh??? kai sitä ny saa sanoa mitä mieltä on???

*persereiätön sika räjähtää*

Niin, mehän ollaan täällä lapsia ja moderaattorit on meijän iskä ja äippä, Ne kasvattaa meista lainkuulioisia, rehellisiä, vastuuntuntosia kansalaisia. Näyttävät esimerkkiä ja ovat aina meidän tukenamme vaikeina aikoina. ..kunnes täytämme 18
baaa.gif

Ihmisellä on ikävä kyllä paha taipumus ulosmitata turvallisuusoppinsa ja ajaa taitojensa äärirajoilla    
crazy.gif
. Kuka nyt ei välillä vähän fiilistelisi.

Mopoilu on vaarallista. Toisille, joilla on taipumus vetää äärirajoilla  
omg.gif
, se on vaarallisempaa - jokainen ajaa tavallaan -
Itseensä kannattaa aina mennä. Joskus muuallekin.

062802moto_prv.gif
wink.gif
Menisin itseeni muttakun en millään mahdu  
cool.gif

buttrock.gif

Tuskin siihen kuolee. Kyseessä on pääasiassa melko asiallinen ketju.
Heh, eli saan kenties sittenkin elää...  
biggrin.gif

Ja tiedoksi arikorholle ja muille jotka säikähtivät "moden mölähdystä", viittasin lähinnä legendaariseen sanontaan...  
wink.gif

Moderaattoreiden ei todellakaan ole tarkoitus olla täällä foorumissa minään isä tai äitihahmona joten meilläkin on yhtä lailla oikeus ottaa kantaa asioihin niinkuin muillakin jäsenillä. Toki pääasiassa koitamme olla esimerkkinä muille mutta joskus tämä iänikuinen jeesustelu tosiaan antaa sanan säilälle vallan. Mikäli joku kuitenkin pitää sananpartta sopimattomana, voin toki pyynnöstä sen poistaakin joten privaa vain tuleen, vaikka ilman perusteluja, niin poistan viestini...  
wink.gif

Back