• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvin menee: kuolemaan johtaneet mp-onnettomuudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haemis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vapaaehtoista vakuutusta tarvitaan vahinkojen korvaamiseen. Ne jotka eniten täälläkin vastustaa jeesustelua ja vastuullista liikennekäyttäytymistä, kehuvat aina itse vastaavansa koheltamisensa seurauksista. Käytännössä korvaukset varmaan kuitenkin maksatetaan vakuutuksesta, mutta aina kun vakuutusyhtiöltä nostaa korvauksia, on syytä muistaa että yhtiöt eivät kärsi tappioita. Eli meiltä peritään korkeampia vakuutusmaksuja.

Sitä vaan, että on tyhmää maksaa liikaa, kun pojat ei pysy sanojensa takana.
Kuinkas paljon niitä kikkailuonnettomuuksia tapahtuu? Ja muutenkin jos Suomessa on 120 000(?) mopoa, joista tätä kikkailua harrastaa pieni osa, heistä kippaa vuodessa jokunen, nekin joko fightereita,enduroita/supermotoja tai jotain vanjoja cebarin raatoja, joissa ei edes kaskoa ole. Ne muutama onnettomuus ei niitä sun vakuutusmaksuja nosta.

Olisit huolissasi niistä jotkat kippailee parkkipaikalla kädettömyyttään uusilla pyörillä, siitä tulee aina samanverran kyykyillä/homosohvilla laskua, kuin "oikeassa onnettomuudessa", kun katteet/putket sun muut menee vaihtoon jokatapauksessa, oli ne naarmut kuinka pieniä tahansa.

Itsehän niistä vastataan. Jotain 200 euroa/kk maksetaan vakuutusmaksuja.

Uikutatko myös vaikkapa laskettelun vaarallisuudesta, sehän on vaarallinen laji, joka nostaa kotivakuutuspuolella hintoja. Vai nostaako.

Vapaaehtoista vakuutusta tarvitaan vahinkojen korvaamiseen. Ne jotka eniten täälläkin vastustaa jeesustelua ja vastuullista liikennekäyttäytymistä, kehuvat aina itse vastaavansa koheltamisensa seurauksista. Käytännössä korvaukset varmaan kuitenkin maksatetaan vakuutuksesta, mutta aina kun vakuutusyhtiöltä nostaa korvauksia, on syytä muistaa että yhtiöt eivät kärsi tappioita. Eli meiltä peritään korkeampia vakuutusmaksuja.
Niinpä niin, kaikki harrastukset maksaa, jotkut enemän ja jotkut vähemmän. Itse en kuulu niihin varakkaisiin motoristeihin, jotka hetken mielijohteesta vaihtaa mopoa toiseen. Jokaisen euron, jolla moponi ostan, eteen oon joutunut töitä tekeen, samoin maksamieni vakuutusmaksujen eteen. Toistaiseksi, ja korostan sanaa toistaiseksi, en oo vakuutusyhtiöiden rahoja tarvinnut centiäkään, tulevaisuus näyttää muuttuuko tilanteeni.

Jos kuitenkin harrastus muuttuu kohtuuttoman kalliiksi ja taloudellinen tilanteeni vaikeutuu harrastuksen vuoksi, on meikällä toki mahdollisuus lopettaa joko kokonaan tai vain toistaiseksi mopoilu. Mutt itkemään en ala jos joku "sohvailija" tai bomberiksi itseään luuleva mopollaan pannut heittää ja lelujaan joutuu korjauttaan vakuutusyhtiön rahoilla.

Edelleen korostan ett elämä on täynnä valintoja...
baaa.gif

Varmaan keulijatemppuilijat ovat oivallisia pyöränkäsittelijöitä, mutta minä en ainakaan sokeasti usko että mitä pitempään ajaa etu- tai takapyörällä, ratkaisee "paremmuuden" arkiliikenteessä. Parempia avuja ovat varmaan maltti, harkinta ja "pelisilmä" sekä ihan normaalit pyörän ajo- ja käsittelytaidot.

Sitä vaan, että on tyhmää maksaa liikaa, kun pojat ei pysy sanojensa takana.
Jahas.. minä ainakin pidän pyörissäni vakuutukset kunnossa. Kalliimmissa on jättisuperkaskot jos sattuu lipsahtamaan käsittelyharjoituksessa. Mitäpä sitten ? Tähän mennessä ei ole tarvinut kertaakaan pyytää vakuutuksista rahoja - ja vuodessa maksamme esim vanhempani vielä mukaan lukien jo kohtuullisen mopon hinnan pelkkiä vakuutusmaksuja vuodessa..

Ja allekirjoitan täysin, että kuskin pitää todellakin tiedostaa missä sitä keulaa nostetaan. Maltti, harkinta ja "pelisilmä" ovat tärkeitä - varsinkin jos aikoo eturenkaan kohottaa irti tienpinnasta
smile_org.gif

Mielestäni on edesvastuutonta kuinka jotkut inhat matkamotoristit viettävät koko kesän moponsa päällä... siinähän riskit moninkertaistuu - sattuu onnettomuuksia ja me viattomat pommittajat näemme sen vakuutuslaskuissa  
pftroest.gif

Enpä nyt mielestäni uikuta.
Lähinnä meinasin sitä, kun holtittomasti koheltavat kehuvat itse vastaavansa ajamisistaan ja seurauksista. Ehkä ne tarkoittaakin vakuutuksen omavastuuta.

Kyllähän kaikki vakuutuksen maksajat nille yhtiöille sitä rahaa joutuu maksamaan, sitä enemmän mitä enemmän on korvausmenoja. Tai näin olen ainakin uskonut asian olevan.
Ei kai siellä kenelläkään mitään omaa tiliä ole?

Kyllä vahinkoja sattuu, ei sille mitään voi.

Vakuutusasiassa en ole kenestäkän huolissani, ja on hyvä että ne on olemmassa ja korvauksia maksetaan.

Kotivakuutukset eivät kuulu suoraan tämän keskustelun aiheeseen, niissä korvausten nostaminen väärin perustein on kai monelle kunnia-asia ja monen mielestä täysin hyväksyttävää.

Tätä kusetus asiaa en nyt mitenkään sitten yhdistä likenne- tai kaskovakuutuksiin enkä yhteenkään moottoripyöräilijään.

Lapset, lapset!

Ajakaa radalla ja keulikaa ihan niinku huvittaa, kuhan itse maksatte kulut.

Se kun kuolee, voi sen tehdäkin. Se kun jää kitumaan ja päivärahalla talven toipuu, ei ikinä maksa aiheuttamiaan kuluja. Sen maksaa muut motoristit. Opetelkaa laskemaan, jos ette usko.

Vakuutusmaksut on vakuutusyhtiölle lopultakin riskittömiä. Kun korvaukset kasvaa, vakuutusmaksut nousee. Toki siinä on viive.

Ne kun konttaa useasti ja hakee sitten terveydenhoitoa ja sairaskulukorvauksia, on niitä, jotka itse ei maksa aiheuttamiaan kuluja. Muistakaa se!
Mihin tarvin vakuutuksia jos aina maksan itse kuluni
confused_orig.gif
? Selitähän nyt, mikä on vapaaehtoisen vakuutuksen funktio jos itse pitäisi maksaa vielä kun vahinkoja tapahtuu ?
”vapaaehtoisen vakuutuksen funktio” olkoon ihan mikä tahdot ja jos et aiheuta tuottamuksellisesti vahinkoa, olet optimibomber.
Kaskosta korvataan mopolle sattuneet vahingot. Kaskoa ei ole edes vakuutusyhtiön pakko myöntää, kun joku osoittautuu ammattikonttaajaksi. Liikennevakuutus taas on myönnettävä, niin kauan, kuin kuskilla on ajolupa. Noin viidennes porukasta on erityisen onnettomuusherkkiä. Niille sattuu ja tapahtuu ja muut maksaa. Ihan noin jakolaskulla (sairashoitokorvaus+palkan sijaan tulevat korvaukset)/maksettu vakuutusmaksu (siis voimakkaasti yksinkertaistaen!) lähestytään sitä osiota, joka on maksettu oikein itse. Siinä ei mopon hinta ja korjaus paljon paina.

Ongelma on siis henkilövahingot. Kun pahasti loukkaantuneelle maksetaan vaikka 30 vuotta hoitoa ja sairaseläkettä, niin paljon on pois muiden motoristien pussista: tosi paljon! Jos vahinko on käynyt temppuillessa, onko se kohtuullista?

Olen edelleenkin sitä mieltä että liikenteessä keulimalla pelkästään ittensä tappaneet on parantanut teollaan liikenneturvallisuutta.
033102ass_1_prv.gif

Back