• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvä langaton kypäräpuhelin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigerbalm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kotarikuski sanoi:
Sellainen kysymys että onko tuossa audio-out-liitintä josta saisi ääniliikenteen talteen? Joskus olisi mukava tallentaa kommentteja kesken ajon.

Ei ole.

makijt sanoi:
Olen aina ollut, ja tulen varmaan olemaankin se joka yrittää ensin päästä halvalla ja sitten tarvittaessa nostaa panoksia.. kenties yllätys joillekin (jopa itselle), mutta se Kiinakrääsä ollut useammin kuin kerran sen verran ok, ettei parempaa ole kaivannut.

Mä taasen olen merkkitietoinen eli kiinalainen ei kelpaa. Eka ja toistaiseksi ainut kypäräpuhelinhankinta Sena 5. Muuten hyvä mutta liikaa ominaisuuksia. Jotenka olen onnellisen tietämätön / en osaa kokeilematta kaivata esim Sena 20 -mallia.

TIJ sanoi:
Mä taasen olen merkkitietoinen eli kiinalainen ei kelpaa.

Itsekin sen verran että esim. kiinalaista moottoripyörää en ole ostanut... ja kahvinkeitin pitää olla Mocca Master.

Mikä muuten esim. Senan ja Cardon kohdalla lukee Made in ?

Sena on Etelä-Korealainen, niin varmaan tuotteet tehdäänkin siellä. Cardohan on jenkkifirma, mutta onko tuotanto siellä, kaukoidässä vai Meksikossa ?

.

Viimeksi muokattu:
Jos kypäräpuhelinta tarvitsee vain satunnaiseen käyttöön tai musiikin kuunteluun, niin kiinalaista halpiskamppetta kokeilemalla ei kovin korkealta putoa.
Ryhmäkeskustelua varten cardon packtalk bold tai packtalk slim on ihan ykkösvaihtoehto. Yksi sana: mesh-verkko. Jos kahden mopoilijan välillä yhteys katkeaa maaston vuoksi tms, niin yhteys palaa kun ollaan taas tarpeeksi lähellä. Äänikomennot on myös aika kivat.
https://youtube.com/watch?v=-AMoXbXHALc
Kesällä kaverin kanssa packtalk boldit oli aivan mahtavat. Yhteys vaan toimi, äänikuului hyvin ja sain vastattua puhelimeen äänikomennolla, vaikken ollut opetellut kunnolla miten härveli edes toimii.:)-
Hankin Black Fridayna packtalk slimin. Slim on ehkä aerodynaamisempi, mutta boldin vahvuus on että keskusyksikkö on kiinni pikakiinnityksellä ja siten helpompi irrottaa ja ladata.

Kotarikuski sanoi:
Kiitos kommenteista, kävin istuttamassa C4:ää päähäni kun se ilmestyi. Ei tullut "pakko saada"-efektiä joten vanhalla mentiin vielä. Ainakin speksien mukaan C4:n akku latautuu kohtuuajassa.

C3:ssa mulla on se suupertin kaulus puomeineen. Eniten siinä ärsyttää todella hidas lataus, tuntuu että latausaika=käyttöaika, ja latausjohto jonka joutuu tunkemaan toppausten väliin ja taas onkimaan esiin. Puomin kanssa tulee joten kuten juttuun. Kypärä painoi korvan kohdalta (lasin sangat), mutta sitä sai taltutettua kun painoin styroksia kynän tylpällä päällä hieman ruttuun siltä kohtaa.

Paritus toimii sekä puhelimen että navin kanssa. Ainut vaan että jos on molemmat, ei navin näytöltä tökkääminen aktivoi puhelua. Tämän jälkeen ei oikein mikään toiminut. Muutenkin navin ilmoitukset mykistävät radion ärsyttävän pitkäksi aikaa. Navin kanssa parituksesta oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Sitä en ymmärrä miksei navin näytön avulla voi soittaa, väittävät että se on joku turvallisuusriski. Silloin tällöin tulee tilanne että saa puhelun jonka tuloksena pitäisi itse ottaa uusi puhelu. On varsin ärsyttävää pysähtyä, vetää hanskat pois, kaivaa puhelin esiin, valita numero, hanskat takaisin ja taas liikkeelle, jolloin puhelu voi jatkua. Minusta on isompi riski pysähtyä turhan päiten, ja jos on akuutti tilanne esim. motarilla, on vähän pulassa kun pysähtyäkään ei oikein saisi. Eikä kai soittaminen onnistu uusien pyörien mittaristonkaan kautta vaikka niissäkin taitaa olla bt-yhteys kännyyn.

Minulla on kyllä puhelimeen vastaaminen toiminut navista vauhdissa ilman ongelmia ja samoin soittaminen siitä ajossa. Puhelun tullessa hälyttää ja naviin tulle näkyviin vihreä ja punainen luuri, kuten puhelimessakin. Ja soittaessa painaa vain luurin kuvaa. Sieltä näkyy edelliset puhelut ja/tai voi ottaa puh.luettelon esiin, kun haluaa soittaa. No myönnän, että vauhdissa puhelintuettelosta kaverin numeroa etsiessä, voi olla pieni turvallisuusriski.
Ärsyttävää on ollut, että kun navi antaa ajo-ohjeita ollessani kaveriin puheyhteydessä, puheyhteys katkeaa varoittamatta. Se palaa automaattisesti kyllä, mutta joskus vasta n. puolen minuutin kuluttua.
Ja kyseeessä on siis C3 pro ja garmin zumo 590 lm.

Re: Hyvä langaton kypäräpuhelin

Soiton onnistuminen riippuu myös puhelimesta. Bluetooth-standardeista huolimatta kaikki puhelin-navi-kypäräpuhelinyhdistelmät eivät toimi kunnolla. Itsellä Zumo 395, Samsung A3 2017 ja Sena SMH5FM. Pystyn vastaamaan puheluun. Puhelinluettelonkin saisin näkymään Zumoon, mutta silloin puhelun ääni ei toimi. Yritetty kaikki ohjeet, mitä Garminin ja Senan tuesta olen saanut. Zumo 390, Nokia E51 oli viimeinen Senan kanssa kunnolla pelannut yhdistelmä. Lumia 930 ja tuo Samsung eivät ole toimineet.

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla

kalevi52 sanoi:
Minulla on kyllä puhelimeen vastaaminen toiminut navista vauhdissa ilman ongelmia ja samoin soittaminen siitä ajossa. Puhelun tullessa hälyttää ja naviin tulle näkyviin vihreä ja punainen luuri, kuten puhelimessakin. Ja soittaessa painaa vain luurin kuvaa. Sieltä näkyy edelliset puhelut ja/tai voi ottaa puh.luettelon esiin, kun haluaa soittaa. No myönnän, että vauhdissa puhelintuettelosta kaverin numeroa etsiessä, voi olla pieni turvallisuusriski.
Ärsyttävää on ollut, että kun navi antaa ajo-ohjeita ollessani kaveriin puheyhteydessä, puheyhteys katkeaa varoittamatta. Se palaa automaattisesti kyllä, mutta joskus vasta n. puolen minuutin kuluttua.
Ja kyseeessä on siis C3 pro ja garmin zumo 590 lm.

Hmm, pitänee kokeilla paritella noita uudelleen. Mulla on LM595 ja S8+. Navin ja kypärän välille en tarvi bt-yhteyttä, mutta navin ja puhelimen välillä sellainen sais olla, kuten tietty myös puhelimen ja potan. Navi siis saisi toimia jonkinlaisena puhelimen etäkosketusnäyttönä. Navi sais olla mykkä, autolla ajaessa saan riittävästi ajo-ohjeita. Ehkä mulla on tuossa jokin kolmiodraama.

Minä olen pettynyt Sena 5 Fm:n akunkestoon, kiinalaisessa kesti pidempään. Musankuuntelussa akku kestää 3-4 tuntia, myyjän mukaan normaalia, kyseessä vuoden vanha värkki.....

koussikka sanoi:
Minä olen pettynyt Sena 5 Fm:n akunkestoon, kiinalaisessa kesti pidempään. Musankuuntelussa akku kestää 3-4 tuntia, myyjän mukaan normaalia, kyseessä vuoden vanha värkki.....

Oudolta kuulostaa. Minulla kyllä koko päivän kestää kun Spotify ja navigointi kytkettynä. Kesti alkuperäisellä akulla ja nyt myös hieman pienemmällä Kiinan akulla...

Mulla ei ole edes navigointia päällä, pelkästään musa Deezeristä. Kyllä minustakin pitäisi kestää pidempään......

Mikä on paras/hyvä kypäräpuhelinsetti, jos ja kun haetaan seuraavia ominaisuuksia:

- Runsas äänenvoimakkuus -> tämä erittäin tärkeä asia
- Musiikin jako myös kyytiläiselle (sharing)
- Latausliitin käytettävissä myös ajaessa ja kuunnellessa
- 3,5mm kuulokeliitin jotta voi kytkeä mitkä kuulokkeet haluaa

Tieto siis kaikista hyvistä tervetullut, kun nyt jo tuntuu siltä että edullinen kiinalainen on varsinkin äänenvoimakkuudeltaan liian heppoinen... tosin sattuneista syistä en vielä tienpäällä ole kokeillut.

Kypärä puhelimet pitäisi päivittää "nykypäivään" ja nyt kyselisin orggilaisten näkemyksiä ehdokkaisiin. Kypärät joihin puhelimet olisi tulossa ovat schuberth c3 Pro ja x-lite gt-701. Schuberthin ajatus integroida puhelimesta mutta ajatukset alkaneet kääntyä ihan perus puhelimeen. Ehdokkaat c3:een srcs 2 kaulus, sc10u, sena 10s ja sena 20s, x-liteen tulossa sitten joko sena 10s, 20s tai gardon mallistosta joku laite. Netistä tutkittua

Srcs 2 kaulus= kantama vain 300m???

Sc10u= tarvitsee kaukosäätimen kunnolliseen hallinnointiin+asennus haastavaa pienen kuorikoon omaavaan schuberthin???

Sena 10s ja 20s on perus puhelimia missä kantamaa jopa 1.6km joka tietty teoreettinen, mutta kuitenkin huima ero paperilla schuberthin srcs 2 ja senan välillä. Senassa taas haittana se kypärän ulkopuolinen mötikkä, mistä pääsisi eroon srcs 2 ja sc10u vaihtoehdoilla.

Ovat siis tulossa kahdelle kuskille.
Osaisiko joku auttaa tekemään päätöksen?

"Paras" lienee makuasia. Laitteen äänenvoimakkuuteen (vastaanotto ja lähetys) vaikuttaa aika suuresti kypärä jonka sisälle kaiuttimet ja mikrofoni laitetaan! Melkein yhtä paljon vaikuttaa kaiuttimien ja mikrofonin oikea sijoitus kypärän sisällä. Kannattaa tutkia omaa kypärää esim. "selfie"-valokuvien kautta, jotta löytää kajareille oikean paikan. Itselleni oli pieni yllätys missä kohtaa kypärän sivuprofiilia minun korva sijaitsee kun kypärä on päässä. Jos kaiutin on muutaman sentin korvasta ohi, niin äänenpaine häviää kypärän huminalle. Toinen vaikuttava seikka on kaiuttimen ja korvan välissä oleva kypärän fyllin määrä! Pari senttiä pehmustetta hiljentää myös aika tehokkaasti.

Hinta/laatu-suhteeltaan parhaita laitteita ovat kokemukseni mukaan Interphone F-sarjan laitteet. Itsellä on Shoei GT-Air ja Interphone F4MC, josta kuulen sujuvasti musiikin ja puhelut liki kahden markan nopeuteen. Myös vastaanottaja kuulee sujuvasti samoissa nopeuksissa. En ole kokenut tarvetta soitella puheluita yli kahden sadan nopeudessa. Paritetussa laitteessa saa (itselläni on sinkkulaite) ilmeisesti jaettua musiikkia ja puheluita jne.jne.

Mulla ja vaimolla ollut jo vuosia Nolanin kypärät ja niissä N-Comin bluetooth puhelimet. N-Com ja Nolan on luultavasti kimpassa koska paikat valmiina

makijt sanoi:
Mikä on paras/hyvä kypäräpuhelinsetti, jos ja kun haetaan seuraavia ominaisuuksia:

Tieto siis kaikista hyvistä tervetullut, kun nyt jo tuntuu siltä että edullinen kiinalainen on varsinkin äänenvoimakkuudeltaan liian heppoinen... tosin sattuneista syistä en vielä tienpäällä ole kokeillut.

Mulla oli kinkistä kokemusta ja linkkikin edellisellä sivulla. Näistä ns merkkivehkeistä taas ei ole kokemusta. Mutta noi siis toimii hyvin 160km/h saakka kun matkamopona on suht saatanan äänekäs Panigale Akralla. Ja korvissa korviin valetut kiinteät tulpat.

Muuten taitaa tarjota kaikki noi ominaisuudet, paitsi kuulokeliitäntä ei ole 3,5mm. Tällä kokemuksella +200€ laitteet jää minulta tukevasti kauppaan, koska noi toimi omaan tarpeeseen oikein hyvin.

Meillä on senan 20s nykyään käytössä ei mitään ongelmia ollut vaikka oston syy oli aikoinaa
rajaton käyttöaika......... toimii myös latauksessa .... pieni virtapankki taskussa hyvin koko viikonlopun
äänenlaatu ja voima yllätti plus merkkisesti ......

garagesale sanoi:
Mulla oli kinkistä kokemusta ja linkkikin edellisellä sivulla. Näistä ns merkkivehkeistä taas ei ole kokemusta. Mutta noi siis toimii hyvin 160km/h saakka kun matkamopona on suht saatanan äänekäs Panigale Akralla. Ja korvissa korviin valetut kiinteät tulpat.

Muuten taitaa tarjota kaikki noi ominaisuudet, paitsi kuulokeliitäntä ei ole 3,5mm. Tällä kokemuksella +200€ laitteet jää minulta tukevasti kauppaan, koska noi toimi omaan tarpeeseen oikein hyvin.
Kolmeen kypärään olen tuon saman laitteen asentanut ja kahdessa on liitin alkanut pätkimään. On pitänyt tässä talven aikana tutkia saisiko vaihdettua, mutta kun on malliltaan micro-hdmi, ei sitä meinaa osana löytää mistään (Alibabasta joo, moq 1000 kpl).
Muuten on käytettävyydeltään, äänenlaadultaan, akunkestoltaan, jne ollut hintaansa nähden älyttömän hyviä laitteita.

TH1972 sanoi:
Hinta/laatu-suhteeltaan parhaita laitteita ovat kokemukseni mukaan Interphone F-sarjan laitteet. Itsellä on Shoei GT-Air ja Interphone F4MC, josta kuulen sujuvasti musiikin ja puhelut liki kahden markan nopeuteen.

Katsoin hintoja ja Interphonen double packit ovat järkevissä hinnoissa... sellaiseen vaihtuu jos kevään ensiajoilla selviää että nykyinen kinkki ei riitä.

Kaapissa on toki yhdet Koss Porta Pro kuulokkeet, joissa piuha pokki liitännän päästä... sen kuulokkeilla voisi testata onko mitään eroa näihin alkuperäisiin kuulokkeisiin.

mate sanoi:
Kolmeen kypärään olen tuon saman laitteen asentanut ja kahdessa on liitin alkanut pätkimään. On pitänyt tässä talven aikana tutkia saisiko vaihdettua, mutta kun on malliltaan micro-hdmi, ei sitä meinaa osana löytää mistään (Alibabasta joo, moq 1000 kpl).
Muuten on käytettävyydeltään, äänenlaadultaan, akunkestoltaan, jne ollut hintaansa nähden älyttömän hyviä laitteita.

Nyt ei ole käsissä, mutta mielikuva on sellainen että olisi micro-USB, jolloin mikä tahansa tällainen adapteri avaisi kaikki 3,5mm liittimellä olevat kuulokkeet: https://www.aliexpress.com/item/micr...AbTest=ae803_5
Mutta lähtökohtaisesti välijohtojen lisääminen tohon kostruktioon ei ole hyvästä, lisää vaan liittimiä irtoamaan ja vikaantumaan.

Pitää tarkistaa, koska micro-USBille on aika laajalti saatavana erilaisia kuulokkeita.

Edit: en tiedä miksei ole tullut aiemmin mieleen. Mähän otan nämä käyttöön motocrossiin kun junnua treenautan. Saa kunnon lätkäisiraivoa tarjottua mukulalle kannustimeksi ajon aikanakin. :blink:

makijt sanoi:

Minulla Scalan Q3 "puhelin" ihan onneton äänenvoimakkuudelta :( Ostin scalan isommat "kaijarit" pottaan . Kuului hieman paremmin, mutten ole tyytyväinen.
Tilasin Kiinasta sarjan eli 2 kpl "puhelimia" (Wayxin T9S). Ääni ihan hanurista ! Laitoin scalan isot kaijarit kokeiluun...hieman tinailua ;). Nyt pelittää niin kuin kuuluukin ! Akun kesto aivan eri mitä Scalassa, En vielä ole saanut akkua polvilleen ajopäivän aikana, siis 05:00-21:00 ;)

Back