Gessukyssäri

GuessWho

Mopoton ja veneetön mies
Sijainti
Stadi
Ei jaksa kahlata näitä kaikkia läpi mutta yksinkertainen kysymys R1200Gs osaajille:

Jos tässä intoutuisi tuleville eläkepäiville moisen retkikapistuksen käytettynä hankkimaan, mistä vuosimallista ylöspäin on pahimmat lastentaudit saatu karsuttua ja mitkä on tavaraa tarkistettaessa ne pahimmat hot spotit joihin tulee kiinnittää huomiota ?

Osaan kyllä konekaupan joten huoltohidtoria ja kilsat on itsestäänselvyyksiä. Nyt haen niitä merkki ja mallikohtaisia sudenkuoppia, kiitos 🤗

Pyörät 2006-2012 ok
2014-> ok

Eli alkuupää ilma/öljyjääjdytteiset, mm servojarrut, ongelmia odotettavissa. Sekä se kalkattava kytkinakseli.Toki molemmat asiat korjattavissa.
Ensimmäiset vesijäähdytteiset, niissä oli jotain myös jotka päivitettiin heti 2014.
Toki niissäkin on se mahdollinen magneetto ongelma = moottori vaihtoon..

Viimeksi muokattu:
Mulla 2013, eli eka LC.

En ymmärrä tuota "magneetto ongelma = moottori vaihtoon"?? Laturidesign on kyllä perseestä, mutta en tiedä miten se liittyy moottorin vaihtoon.. Aikanaan tuli kiusattua tota radalla, ja laturi hajosi yhden rankan ratapäivän jälkeen. AI:kin löytää tämän: "staattorin käämit saattavat palaa ylikuumenemisen vuoksi". Koska laturi on koneen ja laatikon välissä, tämä on aika iso (ja kallis) operaatio. Mulla on mielikuva, että laturin varaosakoodi vaihtui aika pian...ehkä siihen tuli joku parannus ja tuo on se osa joka päivitettiin? Ehkä.

Eka kardaani meni paskaksi 90tkm kohdalla. Kardaani ei enää ainakaan gessuissa ole ikuinen, vaan "kulutusosa". Noissa on kait ollut varsinkin ruostumista, kun vesi ei päässyt ulos. Mulla ei ollut ruosteessa, vaan palasina. Ehdin vaihtaa tuon omalla rahalla, kun sitten seuraavana kesänä näihin tuli tämä huohotu/veden poisto ja kardaanin "ilmainen vaihto" 60 tkm välein. Mullakin vaihdettiin jo uusi tuossa ohjelmassa jostain syystä, vaikka ehdin ajaa tuolla itse kustantamalla vain vajaan kesän.

Nyt seisoo pihassa n. 140tkm ajettuna odottamassa Wilbersin takaiskaria. Alkuperäinen kerran huollettu (liian myöhään) ja nyt lopullisesti kaput.

Pyörät 2006-2012 ok
2014-> ok

Eli alkuupää ilma/öljyjääjdytteiset, mm servojarrut, ongelmia odotettavissa. Sekä se kalkattava kytkinakseli.Toki molemmat asiat korjattavissa.
Ensimmäiset vesijäähdytteiset, niissä oli jotain myös jotka päivitettiin heti 2014.
Toki niissäkin on se mahdollinen magneetto ongelma = moottori vaihtoon..
Eli siis -13 malli on no no 🤔

Pitkä on lista, joskaan uusi osanumero ei automaattisesti tarkoita, että vanhassa osassa oli jotain vikaa - tai uusi olisi parempi. Voi toki olla parannettu tai uusi osa, mutta myös eri alihankkija, tai jopa vaan halvempi osa. :rolleyes: BMW ei todellisia taustoja osanumeron vaihtoon ikimaailmassa kerro. Eikä missään osassa ole ollut "tyyppivikaa", koska käyttävät vain parhaita osia ja materiaaleja. Näin minulle vastattiin, kun valitin tosta laturista.

Staattori näkyy olevan kyllä listalla: GENERATOR 7.08 . 12318526908 was superseded by 12317724032.

No, kunhan saan uuden iskarin, niin matka 13 mallilla jatkuu. Luottoa löytyy vielä. :cruising:

• Tykkään
Reaktiot: ktv
2010 muistaakseni muuttui moottori sen verran että tuli palasäätö venttiileihin, aiemmin oli perinteinen säätö ilman turhia palikoita.

"..parhaita osia ja materiaaleja.. " :thumbsup:

Eikös jossain vanhemmissa 2004->2006 tms malleissa ollut niitä peräongelmia, kun BMW oli järkeillyt, että peräöljyjä ei tarvitse koskaan vaihtaa?

Back