• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Fjr ajettavuus uusi vs vanha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shoeiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos kommenteista:thumbup:

Niin kun entinen pomo sanoi; "Niin kauan kun olet oppinut jotakin uutta, tervetuloa seuraavana päivänä töihin!"
...niin noh entinen pomo sanoi:p

Miten tuossa FJR:ssä matkustaja viihtyy? Tuli ostettu FZS 1000 ja rouva vähän moittii jalkojen olevan turhan koukussa. FJR kiinnostaisi seuraavaksi.

riippuu ihmisten koosta....... saa myös erilaisia jalkatappien siirtosarjoja erilaisia istuimia ,,,
mutta ihmisten koko ratkaisee......kuten kaikissa mopoissa ja autoissakin...ite kokeilemalla vain voi tietää---

pikkasen samoja juttuja kun kauppiailla kun sanovat että hyvät renkaat ajaa viel parikesää...
sit kaveri vetäsee 30tuhatta kilsaa kesäss ja sanoo ettää myyjät puhuu paskaa.... ei voi toisen puolesta sanoa

Fasufisu sanoi:
Miten tuossa FJR:ssä matkustaja viihtyy? Tuli ostettu FZS 1000 ja rouva vähän moittii jalkojen olevan turhan koukussa. FJR kiinnostaisi seuraavaksi.

No, mulla on ollut kyydissä sellainen 170 senttinen, pitkäjalkainen nainen ja hyvin on kuulemma viihtynyt. :)

Fasufisu sanoi:

Ite oon tehny muutaman reissun -09 mallisel FJR:llä (matkustajana)... oon 182cm pitkä kaveri ja mun mielest jalat on iha hyvi... tosin mä olen ite aina ajanu kyykky vehkei et siihe verrattuna FJR on ku nojatuolis istuis...

Lainaan tätä keskustelua koska jonkun verran kuitenkin aiheeseen liittyy...

Niin se aika rientää, pari vuotta sitten luin tätä topiccia ja kävin Fjr:rää koeajamassa.En vaan entistä pyörää raskinut laittaa taipaleelle aiemmin kun sitä tuli varusteltua omaan makuun sopivaksi.

Pari viikkoa sitten möin entisen pyörän pois ja löytyi 30.000km ajettu vm. 2007 kapistus tilalle.

Entisen pyörän (Ktm 990 Adv.R) jälkeen tämä tuntuu aika matalalta ja epäilys että olisiko pyörää madallettu aiempien omistajien toimesta.
Nöyrä pyyntö olisi että jos joku on mitannut alkuperäisten koiranluiden pituuden niin kirjailisi vastauksen tähän.
Täytyy sitten harkita koiranluiden vaihtoa samalla kun muuta huoltoa ensi kesää varten teen.

Pieni ajatus hiipinyt mieleen, että pitäisikö kokeilla matkapyörää vaihteeksi. (ja jos oikein hinku tulee radalla, niin hommaa vaikka jonkuu vanhan kilvettömän).

Eli FJR voisi olla yksi vaihtoehdoista. Rahaa ei ole laittaa kovin paljoa, ja aika vanha pitäisi hommata. Mites näiden koneet kestää? Esim myynnissä näytti olevan -05 vuoden peli, jolla ajetttu 115tkm.

Viime kesänä ajettiin kavereiden Wingit keskieuroopasta Suomeen ja vuosimallit muistaakseni -06 ja -08, kilometrit 156tkm ja 175tkm. Ja niissä ei nyt mitään ihmeempiä tuntunut ajossa... :orgmp:

moikka 247 ajetun olen nähnyt mutta katsos ton lontoon kerhon sivua www.fjclub.co.uk
sen tiedän omista kokemuksista että 100 ajetuun ei tarvinnut yhtään ventiilin säätö prikkaa vaihtaa koskaan
öljyt 10 välein huolto väli 40tonnia------ vähän sellanen ykstoikkonen mopo vailla yllätyksiä.......
jousituksen pistät kuntoon ja ajat kunnes kyllästyt......

Nyt on omassa 2003 mallin FJR;ssä 13000 Km mittarissa, ja mitään sen kummempaa rempaa ei ole ollut. Huollot on pyritty tekemään ohjekirjan mukaan. Mukavahan FJR;llä on ajella, niin mutkatietä kuin matka ajoa.
Pleksi on helppo vaihtaa, mulla on 3 eri kokoa pleksejä jotka vaihdan ajojen mukaan. Laukut laitan kiinni vain pidempää ajoreissua varten. Vielä on paljon kilometrjä FJR;lä ajo edessä päin.

wqr9sp.jpg

FJR-06 ajettu n.52tkm.
Itselle uusi kokemus ja kyllä tuolla voi liikkua kun ei paremmasta tiedä.:)-
Tuo Wilbersin takaiskari kyllä kuulostaa pätevältä etenkin 2 päällä ajelussa, eipä ylläreitä kuopista tai nypyistä enää.
Etupäähän laittelin Motulin 7,5W keulaöljyt (synt), klikkerit melkoisen lähellä ohjearvoja, hieman paluuta kenties voisi muuttaa noin tuuliolosuhteita ajatellen, muuten ihan toimiva.

Kivasti oli osuneet oikeaan tehtaan säädöt tuossa takaiskarissa, painot ja ajotapa sinne tarvittiin, istuinkorkeutta muokattu tuolla 1,5 cm, otin tuohon myös sen hydraulisen esijännityksen säädön, säätimen asennuspaikka voisi olla parempi siitä miinusta ja kenties tuo lisäsäilön paikka voisi olla viileämmässäkin, saattaapi öljy lämmetä ....:sad:

Tuli tuossa pikkunen testilenkki heitettyä, Norjan reissu Trommssa-Alta -Kautokeino-Karigasniemi-Ivalo jne..
Kyllä tuo toimii lämpimässäkin oli tuota yli 30c kelejä enemmänkin ja kuoppasta tietä ihan tarpeeksi testattavaksi,
mukava ja kantava tuo setti on nyt.
Etupään säädöissä nuilla öljyillä sai puristuspuolta löysätä reilusti ilman pelkoa .

Tuohon FJR:n ajettavuuteen voi vaikuttaa myös ohjauslaakerilla. Olen vaihtanut omiin kahteen FJR:n orgis-kuulalaakereiden tilalle rullalaakerit (kartio-). Kyllä vaikutus ohjattavuuteen on huikea. Väpätykset ja värinät häipyy kaikista nopeuksista. Juuri testasin Saksan baanoilla tuota yläpäätä. Esijännityksen laitoin orggiksen tavoin 18 Nm, pariin kertaan tarkistaen. Renkaiden tasaisempaan kulumiseenkin näyttäis vaikuttavan myös. :orgmp:

mikkotee sanoi:
Tuohon FJR:n ajettavuuteen voi vaikuttaa myös ohjauslaakerilla. Olen vaihtanut omiin kahteen FJR:n orgis-kuulalaakereiden tilalle rullalaakerit (kartio-). Kyllä vaikutus ohjattavuuteen on huikea. Väpätykset ja värinät häipyy kaikista nopeuksista. Juuri testasin Saksan baanoilla tuota yläpäätä. Esijännityksen laitoin orggiksen tavoin 18 Nm, pariin kertaan tarkistaen. Renkaiden tasaisempaan kulumiseenkin näyttäis vaikuttavan myös. :orgmp:

Voisitko laittaa tuon kartiolaakerin mallin ja mitat, pitää viimeistään talvella aukasta ja vaihtaa ohjauslaakeri.
Pyörä on vm.2007.

kartsap sanoi:
Voisitko laittaa tuon kartiolaakerin mallin ja mitat, pitää viimeistään talvella aukasta ja vaihtaa ohjauslaakeri.
Pyörä on vm.2007.

Mulla on nyt 2006 ja siihen laitoin:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/yamaha/fjr1300/2006/ohjauslaakerisarja-32/

Näitä myydään sarjoina, jossa on nuo suojat mukana. Mittoja en pysty antamaan.
Motonetillakin on sopiva sarja myynnissä.
Vaihdosta sen verran, että pakastin ja uuni on hyvä apu sekä dremeli alemman laakerin sisäkehän irrotuksessa.
Netistä löytyy hyvin ohjeita. :orgmp:

Kirrasin tuon ohjauksen laakerin, etupään ääni muuttui hieman, ei karkealla öljysoralla siinä ajourassa enää resonoi silleen.
Noin 1500km tuli tuossa viikonlopun aikana kyytiläisen kanssa ajettua, ei tullut moitteitaa kyydistä takapenkiltä eikä toki itseltäkään, hieman tuo ajoasento pohdituttaa, aiheuttaako tuo kuumassa takki kauluksesta auki vetoa vai onko jokin muu syynä siihen että lapojen välistä ja niskasta alkaa jumittamaan, plexi ääntää myös liekkö siihen lääkettä täällä jollain, tuossa lie se korkeampi orkkisplexi nyt paikoillaan.
Tuulihan siihen ottaa mutta kyllä se kivasti suojaa.
Kulutukset nyt n. 4.2-4.4l/100km, keskikulutusnäytön mukaan yli 4000km aikana.

Minulla on Mra Vario pleksi käytössä, toimii hyvin ei pyörteile juurikaan.
Kaveri kokeili pyörääni kun oltiin reissussa; hänenkin mielestä hyvä pleksi.
Hyvällä kelillä voi ajaa kypärän pleksi ylhäällä reilua 120 km / h vauhteja mukavasti.
Kuskien pituudet 170 ja 184.

Pyörä on vm.2007 jolloin pleksi on säädettävä.

Onko porukalla kokemuksia uudemmasta alk. 2013 -mallista; miten ne ovat pelittäneet... tai ovat varmaan hyvin, koska FJR on erittäin luotettavassa maineessa. Lähinnä AE-malli kiinnostaisi.

Noita vm.2013 -malleja ja uudempia alkaa saamaan jo 15 k€:lla vähänlaisesti ajettuja.

Ainahan nämä on mielessä :).

mursu sanoi:
Onko porukalla kokemuksia uudemmasta alk. 2013 -mallista; miten ne ovat pelittäneet... tai ovat varmaan hyvin, koska FJR on erittäin luotettavassa maineessa. Lähinnä AE-malli kiinnostaisi.

Noita vm.2013 -malleja ja uudempia alkaa saamaan jo 15 k€:lla vähänlaisesti ajettuja.

Hyvä pyörä.
Kuorman ja painon vaihdellessa AE on hyvä valinta.

Back