• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ehkä tyhmiäkin kyssäreitä mahdolliselta uudelta motoristilta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pejuko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^
Jos päättää lähteä uralle, niin paniikkikaasu :D

Ei niitä kiskoja tarvi pelätä. Satoja kertoja niistä on yli menty ilman pienintäkään ongelmaa. Oikeastaan ongelman tekee itselle jos niitä pelkää. Eli katsoo sitä kiskoa ja samaan aikaan puristaa kahvoja. Siihen vielä vähän paniikkijarrua niin varmasti saa itselle ohjelmaa.

Kerran stongan yli poistunut kiskon ylityksessä, silloinkin munamankelilla. Rengas sopi yllättävän hyvin kiskon rakoon. Rengas irtosi ja jäi pystyyn kiskoon. Prätkällä en ole edes tajunnut pelätä tuota. Enemmän jännittää sateella pikipaikat ja kaistamerkinnät.

2014 ostin käytetyn Transalp XL700VA :n eli ABS jarruilla varustetun. Edellisestä (kevari) olikin jo vierähtanyt 25 v, eli käytännössä olen aivan aloittelija vaikka jokunen vuokrapyörä ollutkin (Suomessa ja ulkomailla).

ABS on mitä ilmeisemmin pelastanut muutaman kerran mm. risteyksissä joissa hiekkaa asvaltilla sekä juurikin noilla ratikkakiskoilla kun ajaa samansuuntaisesti ja joutuu tekemään yllättävän jarrutuksen juuri kiskojen päällä. Mukulakivetykset, parkkihallien lattiat jne. ovat liukkaudeltaan yllättävän vaihtelevia samoin kuin normi asvaltti eri keleillä, eli ne ABS :t on minut pelastanu varmaan useammin kuin vain muutaman kerran. Ja vastaavasti hidastavuus takajarrulla olematon pehmeällä alustalla, tämän hyväksyn kun vertaillen + / -. Eikä ABS maailmaa paranna jos se tilannenopeus on karannut käsistä.

TA-Petu sanoi:
2014 ostin käytetyn Transalp XL700VA :n eli ABS jarruilla varustetun. Edellisestä (kevari) olikin jo vierähtanyt 25 v, eli käytännössä olen aivan aloittelija vaikka jokunen vuokrapyörä ollutkin (Suomessa ja ulkomailla).

ABS on mitä ilmeisemmin pelastanut muutaman kerran mm. risteyksissä joissa hiekkaa asvaltilla sekä juurikin noilla ratikkakiskoilla kun ajaa samansuuntaisesti ja joutuu tekemään yllättävän jarrutuksen juuri kiskojen päällä. Mukulakivetykset, parkkihallien lattiat jne. ovat liukkaudeltaan yllättävän vaihtelevia samoin kuin normi asvaltti eri keleillä, eli ne ABS :t on minut pelastanu varmaan useammin kuin vain muutaman kerran. Ja vastaavasti hidastavuus takajarrulla olematon pehmeällä alustalla, tämän hyväksyn kun vertaillen + / -. Eikä ABS maailmaa paranna jos se tilannenopeus on karannut käsistä.

Kävin orgissa lukemassa ketjuja aiheesta ja sinne olikin linkattu myös tapauksia, joissa ABS oli saattanut pelastaa onnettomuudelta. Ilmeisesti pääosin moottoripyörissä on erilliset ABS-järjestelmät edessä ja takana? Paniikkijarrutuksessa isketään varmasti molemmat pohjaan, muuten normaalisti asfaltilla etujarrulla ja soralla takajarrulla? Vai muuttaako ABS tuota perusoletusta jotenkin?

Muista pyöristä en kamalasti tiedä, mutta tuossa bemun K1200S:ssä etujarru vaikutti myös taakse. Eli maksimihidastuminen yksinkertaisesti etujarru pohjaan.

Kävin orgissa lukemassa ketjuja aiheesta ja sinne olikin linkattu myös tapauksia, joissa ABS oli saattanut pelastaa onnettomuudelta. Ilmeisesti pääosin moottoripyörissä on erilliset ABS-järjestelmät edessä ja takana? Paniikkijarrutuksessa isketään varmasti molemmat pohjaan, muuten normaalisti asfaltilla etujarrulla ja soralla takajarrulla? Vai muuttaako ABS tuota perusoletusta jotenkin?

Normaalisti tehokkaassa jarrutuksessa molemmilla jarruilla samaan aikaan. ABSeillakaan ei runtata täysillä pohjaan vaan annostellaan jarrua siten, ettei ABS:n tarvitse puuttua peliin.
Soralla jarrutetaan aivan samalla tavalla kuin asfaltillakin. Ainoastaan heikomman pidon vuoksi jarruvoimaa pitää annostella eri tavalla.

vaikuttaa siltä että sulla alkaa olla aika selkeä kuva millasen pyörän haluisit. siitä sit eteenpäin suunnitelman seuraavaan osaan. muiden näkemyksiä on fiksua kuunnella mutta se jää ikävästi kaivelee pääkoppaan jos neuvojen perusteella ottaakin toisen pyörän kun mitä oikeesti halus (ja johonka olis ollu varaakin)

Koska kun olet ostamassa uutta / uudehkoa, niin mitään sysipaskaa et pysty ostamaanm ei semmoisia ole myynnissä, Wartburgiakaan ei enää valmisteta.

Sehän on sit hyvin tyypillistä että ennemmin tai myöhemmin huomaa että omat ajatukset siitä mimmonen pyörä olis ittelle hyvä eivät aivan osuneetkaan maaliin. Kyseessä on vaan asia mitä ei teoretisoimalla tai lyhyehköillä koeajoilla saa selvitettyä.

TIJ sanoi:
vaikuttaa siltä että sulla alkaa olla aika selkeä kuva millasen pyörän haluisit. siitä sit eteenpäin suunnitelman seuraavaan osaan. muiden näkemyksiä on fiksua kuunnella mutta se jää ikävästi kaivelee pääkoppaan jos neuvojen perusteella ottaakin toisen pyörän kun mitä oikeesti halus (ja johonka olis ollu varaakin)

Koska kun olet ostamassa uutta / uudehkoa, niin mitään sysipaskaa et pysty ostamaanm ei semmoisia ole myynnissä, Wartburgiakaan ei enää valmisteta.

Sehän on sit hyvin tyypillistä että ennemmin tai myöhemmin huomaa että omat ajatukset siitä mimmonen pyörä olis ittelle hyvä eivät aivan osuneetkaan maaliin. Kyseessä on vaan asia mitä ei teoretisoimalla tai lyhyehköillä koeajoilla saa selvitettyä.

Kyllä mulla alkaa olla, aika lailla samat merkit ja mallit edelleen mielessä.

Ducati Monster 821
Yamaha MT-07/MT-09
Triumph Street Triple S
KTM Duke 690
Aprilia Shiver 900

Dukea lukuunottamatta kaikki ovat aika paljon tehokkaampia kuin tuo MT-07 ja ensipyöräksi en välttämättä kyllä tarvitse sen tehokkaampaa pyörää. Ulkoisesti varmasti Ducati ja Triumph ovat enemmän mieleen kuin MT-sarja, mutta kyllä siitäkin saa ihan riittävän hyvän fiiliksen. Ja joka tapauksessa ajattelin ostaa pyörän uutena, niin siinäkin mielessä MT-07 on hintalaadultaan kova peli. Ajelee sillä pari kesää ja katsoo sitten fiiliksen mukaan, että jatketaanko samalla vai vaihdetaanko toisenlaiseen kun se oma maku ja ajokokemus alkaa muotoutumaan paremmin.

Re: Ehkä tyhmiäkin kyssäreitä mahdolliselta uudelta motoristilta

Dukeista samaan kastiin kuuluu paremmin 790.

Täältä ääni MT-07:lle :;):, koska itsellä on moinen. Kevyt ja ketterä, liikahtaakin tarvittaessa ripeästi.

Tuolla aikaisemmin oli kommenttia, että hiukan rimpula/löysä. Allekirjoitan tämän jos sulla on joku kyydissä (ihan paska ajaa, tuntuu, että perä muljuu joka suuntaan, mutta kyllä sillä kuitenkin kyydittää lyhkäisiä matkoja). Yksin ajellessa tätä ongelmaa en ole havainnut (olen samassa painoluokassa kuin kysyjä).

Itselle tuo on ensimmäinen moottoripyörä ja kortin suoritin vasta 40+ iässä :WAZAAP:

MT-07 taitaapi olla tuon luokan halvin mopo, Kawat ja kotarit vähän kalliimpiä, Triumphit enemmän kalliita. Mielestäni hyvä ensi pyörä.

Sitten noista Dukeista, että kaippa se menee vertaillen, että 690 vs MT-07 ja 790 vs MT-09.

Kansipahvi sanoi:
Täältä ääni MT-07:lle :;):, koska itsellä on moinen. Kevyt ja ketterä, liikahtaakin tarvittaessa ripeästi.

Tuolla aikaisemmin oli kommenttia, että hiukan rimpula/löysä. Allekirjoitan tämän jos sulla on joku kyydissä (ihan paska ajaa, tuntuu, että perä muljuu joka suuntaan, mutta kyllä sillä kuitenkin kyydittää lyhkäisiä matkoja). Yksin ajellessa tätä ongelmaa en ole havainnut (olen samassa painoluokassa kuin kysyjä).

Itselle tuo on ensimmäinen moottoripyörä ja kortin suoritin vasta 40+ iässä :WAZAAP:

MT-07 taitaapi olla tuon luokan halvin mopo, Kawat ja kotarit vähän kalliimpiä, Triumphit enemmän kalliita. Mielestäni hyvä ensi pyörä.

Sitten noista Dukeista, että kaippa se menee vertaillen, että 690 vs MT-07 ja 790 vs MT-09.

Joo MT-07 on varmaan hintalaatu-suhteeltaan ehdottomasti paras. Kotari on muutaman tonnin enemmän ja sitten nuo muuthan ovat selkeästi tehokkaampia ja kalliimpia pyöriä. Pyörä tulee tosiaan ihan itselle ajoon, eikä kyydittäviä ole tarkoitus ottaa. Tosin sen verran olen lukenut, että 2018 malli kun uudistui niin nyt jousituksen pitäisi olla aiempaa parempi. Ja nyt jos tuon uutena ostaa ja sijoittaa siihen X tonnia, niin jos parin vuoden päästä haluaa vaihtaa isompaan, niin suunnilleen saman X tonnia saa laittaa sitten vaihdossa seuraavan kokoluokan malliin. :)

Jos kokemusta eri tyyppisistä pyöristä ei ole, niin sen ekan pyörän kanssa saattaa mieli muuttua todella nopeasti. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaat esmes että ergonomia ei olekaan just sulle hyvä yms.

Itse ostaisin yksityiseltä muutaman vuoden vanhan, jolloin sitten KUN vaihdat sen parin kuukauden jälkeen niin tappiota ei ole juurikaan tullut.

TheNyksy sanoi:
Jos kokemusta eri tyyppisistä pyöristä ei ole, niin sen ekan pyörän kanssa saattaa mieli muuttua todella nopeasti. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaat esmes että ergonomia ei olekaan just sulle hyvä yms.

Itse ostaisin yksityiseltä muutaman vuoden vanhan, jolloin sitten KUN vaihdat sen parin kuukauden jälkeen niin tappiota ei ole juurikaan tullut.

Sitten pyörä vaihtoon. Liike ottaa sen kirkuen vastaan.

Jos pelkkä ergonomia vituttaa, niin se saa tarvikeosilla kuosiin.

TheNyksy sanoi:

Toisaalta hintoja kun katsoo niin muutaman vuoden vanha pyörä on ehkä 15-20% uutta halvempi. Kaupasta voit saada 10% alennuksen tai varusteita enemmän. Kauppa vastaa myymistään tuotteesta ja uudessa on myös takuu. Yksityinen ei vastaa mitään. Kaupan tuote uusi, yksityiseltä et tiedä miten pyörää on oikeasti pidetty. Ja sitten koska haluan ne ABSit niin ko pyöriä ei ole hirveästi käytettynä myynnissä.

Eli jos valinta menisi ihan pieleen, eikä sitä voisi säädöillä ja osilla korjata niin joo takkiin tulisi hieman, mutta ne ovat sitten oppirahoja. Tappiosumma ei kuitenkaan välttämättä olisi ihan järkyttävä.

pejuko sanoi:
Toisaalta hintoja kun katsoo niin muutaman vuoden vanha pyörä on ehkä 15-20% uutta halvempi. Kaupasta voit saada 10% alennuksen tai varusteita enemmän. Kauppa vastaa myymistään tuotteesta ja uudessa on myös takuu. Yksityinen ei vastaa mitään. Kaupan tuote uusi, yksityiseltä et tiedä miten pyörää on oikeasti pidetty. Ja sitten koska haluan ne ABSit niin ko pyöriä ei ole hirveästi käytettynä myynnissä.

Eli jos valinta menisi ihan pieleen, eikä sitä voisi säädöillä ja osilla korjata niin joo takkiin tulisi hieman, mutta ne ovat sitten oppirahoja. Tappiosumma ei kuitenkaan välttämättä olisi ihan järkyttävä.

Joo ei se järkyttävä ole.

Itse olin sun tilanteessa reilu vuosi sitten. Katselin juuri saman tyylisiä pyöriä kuin sinä. Uusiakin. Päätin kuitenkin ostaa käytetyn ja kyllä siinäkin ihan ABSit oli (vm 2014).

Mutta tosiaan sitten kävi selväksi, että etukeno oli liikaa ja tiukka polvikulma vitutti. Aiemmin olin vain tuhahdellut seikkailupyörien yleiseen suuntaan, mutta omalle kropalle ne olikin juuri se oikea valinta. Tai ainakin toistaiseksi tuntuu siltä. Saattaa hyvin vielä vaihtua :grin:

Tässä tapauksessa tappiota ei tullut kuin muutama satku joten olen varsin tyytyväinen valintoihin.

pejuko sanoi:

Yksityisten myyjäyrittelijöiden pyynnit ovat mitä ovat. Ylihinnan pyörästään maksanut luulee saavansa myös ylihinnan jälleenmyynnellessä

Keskustelu on kallistunut vahvasti Jammun suuntaan, eikä syyttä. Yamaha on kyllä onnistunut tekemään mainion pyörän kyseiseen segmenttiin. Hintalaatu-suhteeltaan MT-07 on varmasti tämän hetken kärkipäätä.

Itse olin samassa tilanteessa aloittajan kanssa keväällä. Pyörittelin vaihtoehtoja eri merkkien välillä ja kävin vähän, jopa katselemassa. Lopulta totesin, että turha sitä on pyöriä ympyrää, kun halusin tuon MT:n. Kävelin kauppaan ja ostin sen sitten.

Olen nyt omistanut vm 2018 MT-07:n noin 1,5 kuukautta ja kilometrejä on kertynyt vajaa 4000. Hauska laite, enkä ole kertaakaan katunut ostosta. Vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa.
Toki siinä ei ole mitään ylimääräisiä herkkuja, mutta pitää muistaa, että nyt puhutaan kustannustehokkaasta pyörästä, jossa kaikki oleellinen toimii.

Hinnasta sen verran, että tuossa pyörässä ei ole 10% tinkivaroja, eli hinta uutena kaupasta on aikalailla se mitä suositushinta sanoo. Toki pientä hyvänmielen alea aina saa, jotta tilanne tuntuisi kaupanteolta :D, mutta ei mitään huimaa.
Ylivuotisia kannattaa katsella syksyllä/talvella, kun uusi versio on tänä vuonna tullut myyntiin, mutta niiden saatavuus voi olla heikohkoa. Kysyntä on tänä vuonna ollut ilmeisesti melko vahvaa. Vanhaa mallia en enää ostaisi, kun tuohon uuteen on tehty kuitenkin parannuksia mm. jousituksen suhteen.

Ps. Tuo minun pyörä tulee myyntiin syksyllä, jos käytetty kiinnostaa. Tarvitsen ensi vuodelle pidemmälle matkalle (2-päällä) sopivan pyörän, muuten ei olisi mitään syytä vaihtaa.

MLTM sanoi:
Olen nyt omistanut vm 2018 MT-07:n noin 1,5 kuukautta ja kilometrejä on kertynyt vajaa 4000. Hauska laite, enkä ole kertaakaan katunut ostosta. Vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa.
Toki siinä ei ole mitään ylimääräisiä herkkuja, mutta pitää muistaa, että nyt puhutaan kustannustehokkaasta pyörästä, jossa kaikki oleellinen toimii.

Hinnasta sen verran, että tuossa pyörässä ei ole 10% tinkivaroja, eli hinta uutena kaupasta on aikalailla se mitä suositushinta sanoo. Toki pientä hyvänmielen alea aina saa, jotta tilanne tuntuisi kaupanteolta :D, mutta ei mitään huimaa.
Ylivuotisia kannattaa katsella syksyllä/talvella, kun uusi versio on tänä vuonna tullut myyntiin, mutta niiden saatavuus voi olla heikohkoa. Kysyntä on tänä vuonna ollut ilmeisesti melko vahvaa. Vanhaa mallia en enää ostaisi, kun tuohon uuteen on tehty kuitenkin parannuksia mm. jousituksen suhteen.

Ps. Tuo minun pyörä tulee myyntiin syksyllä, jos käytetty kiinnostaa. Tarvitsen ensi vuodelle pidemmälle matkalle (2-päällä) sopivan pyörän, muuten ei olisi mitään syytä vaihtaa.

En varmaan itse osaisi edes kaivata mitään ylimääräisiä herkkuja, sen verran vähän nykyaikaisista pyöristä tiedän. Tuo ABS on ainut ehdoton kriteeri tällä hetkellä kiinnostavan ulkonäön lisäksi. Tinkivaraa ei varmaan tosiaan hinnasta ole pois 10%, mutta jos vastaavasti saa tingittyä mukaan tuulenohjainta, kaatumatapit / raudat, tai jotain muuta varustetta - jotka muutenkin olin ajatellut siihen tilata, niin samapa tuo miten sen hintasäästön saa itselleen myytyä. :)

Ja nimenomaan tuo uusi malli kiinnostaa, arvosteluita lukeneena nyt paljonkin niin vanhassa lähinnä tuota jousitusta moitittiin. Ja käytetty ei kiinnosta, koska siitä tuskin saa niin paljoa alennusta kokonaisuudessa uuteen ostettuna ettenkö pitäisi myyjän vastuuta ja täyttä takuuaikaa etuna verrattuna ostoon yksityiseltä. :) Tai jos käytettyä hankkisin, niin todennäköisesti tarjoukseni saisi myyjän loukkaantumaan verisesti. :)

Shadow olisi ehkä myös varteen otettava pyörä toi Black Spirit ei kuluta bensaa juuri mitään eli alle4L tasaisella ajolla ,sitä on helppo modata mieleinen ajo asento mikään rakettihan se ei ole mutta kyllä sillä ohitukset sujuu ihan mallikkaasti ja hyvin voi reissata 2 päälläitellä on nyt kokemusta tuosta yli3000km ja talven aikana tulee laitettua siirtotapit niin ja ehkä lisävalot tuolla Lapissa kun syksyisin ne porot aiheuttaa sydämmen tykytystä mutta suosittelisin Shadowsia on pyörä ainakin minun makuun:jpstyle:

Back