• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ducatin arvostus merkkinä

Ducatin arvostus merkkinä - Leikkimielinen vakava äänestys =)

• Arvostan Ducatia erittäin paljon;

Ääniä: 0 0,0%
  • Arvostan Ducatia;

• Suhtaudun neutraalisti;

• En arvosta suuremmin;

• Aivan turha vehje;

• Ääniä yhteensä
    0
rivi nelkku käy tasaisesti V-2 ei niinkään
Kyllä mulla on rivinelkussa kaksi tasapainoitusakselia nostamassa hintaa, joten ei kai sekään ihan tärinätön luonnostaan ole.
Mull'ei oo kun yks. Rivinelkku, 1300cc. Pitäis varmaan tehrä jottain...  

sanoi:
Tunteilla on tässä koko hommassa merkittävä rooli, joten miksi ostaa joku mopo, joka ei tunnu omalta.
Jotenkin vaikuttaa, että moni on tehnyt näin ja purkaa Ducatopiceissa turhaumiaan...

sanoi:
Miksi joku hullu ostaa kalliita merkkivaatteita, kun perunasäkki lämmittää yhtä hyvin.
Tuota minä olen vaimolle yrittänyt selittää...

sanoi:
Kilpailut on tietenkin erikseen, mutta jos muuten ajelee, niin ei sillä huipputeholla nyt niin suurta väliä ole fiiliksiin. Pääasia on, että sitä on riittävästi omiin tarpeisiin.
Niin, mutta jos kilokyykkyilijän mielestä sulla ei ole tarpeeksi tehoa, niin näinhän se silloin on. V*tut siitä, mitä itse sanot...

sanoi:
Kyllähän nuo Ducatit edukseen massasta erottuvat, joten pisteet siitä.
Kerettiläinen lause, josta kaikki muut kuin Ducatistit poltetaan roviolla. Polttoaineena käytetään käsityönä tehtyä koivuhalkoa ja sytykkeinä dynolappuja ja Ducatien korjaamolaskuja.
biggrin.gif
tounge.gif
wink.gif

Ihme kädenvääntöä ja jonkinmoista henkseleiden paukuttelua kyllä rivienvälistä loistaa, tyyliin "Mun pyörä onkin kovempi kuin sun pyörä" - mutta sitähän nää on aina ollu ja esiintyy joissain määrin toki muidenkin merkkien kohdalla.

Herää kysymys että onko ducati omistajalleen jonkunlainen fallossymboli kuten bemari/mersu/jaguar/ferrari tmv autona on joillekin? Symboli jota hypetetään vaan sen takia että se on Ducati? En tiedä olenko jotenkin väärässä mutta tällainen kuva joidenkin ducatistien puheista on itselleni jäänyt vuosien varrella.

Toki pitää myöntää että moni pyörämerkki (ja jopa malli) kerää ympärilleen faneja ja fanaatikkoja, itse tosin olen edelleen sitä mieltä että "saabismi on sairaus". Tuolla tarkoitan sitä että jonkun merkin tai mallin palvominen on aika sairasta jos samalla suljetaan silmät mahdollisilta vaihtoehdoilta vaan sen takia että ne on "vääränmerkkisiä" tmv.

Yhtä ducatia olen ajanut ja siitä en pitänyt, mutta en lähde yhden yksilön perusteella koko merkkiä dumaamaan alimpaan helvettiin - se ei vaan ollut mulle se oikea peli, jollekin toiselle varmaan on. Tässäkin on se onni että meille kaikille on erilaisia vaihtoehtoja tarjolla ja voihan se olla että mullakin joskus on ducati alla - mistä näitä tietää
smile_org.gif

Ja joo, vaikka onkin kärkäs mielipide ehkä niin ei ole provoksi tarkoitettu.

Kun kesällä kävin tehtaalla, niin tehtaalla oli väkeä noin 1100 henkilöä. Tästä porukasta 120 toimi Ducati Corse Race Shopissa, eli siellä valmistettiin Moto GP ja 999F0X pyörät. Tuotannossa oli noin 900 henkilöä ja loput ovat suunnittelu/hallinnollisissa tehtävissä.

Itse tehdas koostuu karkeasti viidestä osasta: koneistamo, moottorien kokoonpano, pyörien kokoonpano, testaus ja pakkaamo. Näistä suurin oli koneistamo, joka oli 30% koko tehtaan alasta. Siellä sitten oli pitkä rivi CNC-vermeitä, joilla komponentteja koneistettiin.

Moottorikokoonpano oli kahdessa linjassa - 2/4-venttiilisille omat linjat. Linjalla oli pituutta noin 50 metriä ja siellä työskenteleen 6-12 henkilöä. Moottori tilauksen saatuaan kasaaja hoitaa itse osien hankinnan osa "kaupasta". Itse moottori kasataan "ostoskärryn"/jigin päällä ja linjan lopussa on tarvittavat työkalut, jolla koko systeemi vedetään momenttiin. Tämän jälkeen kasaaja pistää öljyt koneeseen ja testaa erityisessä testerissä itse koko koneen ja vaihdelaatikon toiminnan. Jos on ongelmia, hän purkaa/korjaa viat itse. Yleensä ongelmat ovat öljyvuodoissa. Ajatuksena on että moottorin kasaaja vastaa motin toiminnasta ja ettei häneltä tule yhtään viallista moottoria.

Moottorin kasaus kestää noin 30-45 minuuttia, riippeun mallista ja kasaajasta. Tämän jälkeen hän kuittaa motin ja työntelee sen seuraavaan vaiheeseen - pyörän kasaukseen. kun pyörän kasaaja saa motin, hän kiituttaa sen linjalle omaan shoppiin, kiinnittää sen jigiin ja alkaa niputtaa pyörään sen ympärille. Hän hommaa itse "osa" kaupasta tarvittavat osat ja niputtaa pyörän kasaan. Tähän menee jo vähän enemmän aikaa.

Kun pyörä on viimein kasassa ja viimeistelty, kasaaja kuittaa sen valmiiksi ja työntää sen jonoon testattavaksi. Ensin dynossa testataan jarrut, vaihdelaatikko ja moottorin nestetiiveys. Testauksen jälkeen testaaja vie pyörän omaan shoppiinsa ja ajaa softat ruiskuun ja säätää sen siten että menee kohdemaan pakopääsytesteistä läpi.

Kun pyörä on valmis, se viedään pakkaamoon jälleenmyyjälle lähettämistä varten. Täällä on muutamaan otteeseen mietitty mitenkäs ne katteet asennetaan? Katteet asentaa jälleenmyyjä - ei tehdas. Ja katteet maalataan tehtaalla Dark-malleja lukuunottamatta - nehän on pohjamaalissa ;)

Ihme kädenvääntöä ja jonkinmoista henkseleiden paukuttelua kyllä rivienvälistä loistaa, tyyliin "Mun pyörä onkin kovempi kuin sun pyörä" - mutta sitähän nää on aina ollu ja esiintyy joissain määrin toki muidenkin merkkien kohdalla.

Herää kysymys että onko ducati omistajalleen jonkunlainen fallossymboli kuten bemari/mersu/jaguar/ferrari tmv autona on joillekin? Symboli jota hypetetään vaan sen takia että se on Ducati? En tiedä olenko jotenkin väärässä mutta tällainen kuva joidenkin ducatistien puheista on itselleni jäänyt vuosien varrella.

Toki pitää myöntää että moni pyörämerkki (ja jopa malli) kerää ympärilleen faneja ja fanaatikkoja, itse tosin olen edelleen sitä mieltä että "saabismi on sairaus". Tuolla tarkoitan sitä että jonkun merkin tai mallin palvominen on aika sairasta jos samalla suljetaan silmät mahdollisilta vaihtoehdoilta vaan sen takia että ne on "vääränmerkkisiä" tmv.

Yhtä ducatia olen ajanut ja siitä en pitänyt, mutta en lähde yhden yksilön perusteella koko merkkiä dumaamaan alimpaan helvettiin - se ei vaan ollut mulle se oikea peli, jollekin toiselle varmaan on. Tässäkin on se onni että meille kaikille on erilaisia vaihtoehtoja tarjolla ja voihan se olla että mullakin joskus on ducati alla - mistä näitä tietää
smile_org.gif

Ja joo, vaikka onkin kärkäs mielipide ehkä niin ei ole provoksi tarkoitettu.
Sairasta tai ei, mutta minulle Ducati on Ducati (vaikka onkin karvalakkimallin työkkäriversio), eikä ihanmikävaan.
"Ducati uskovaiset" kyllä tuntuu sallivan kaikkien ajaa millä tykkäävät. Niiden mielestä, joille pyörän merkillä tai valmistusmaalla ei ole mitään merkitystä, Ducati on ehdottomasti väärä valinta kenelle tahansa.

compact_d:n kertomus oli hyvä. Vielä jos osaat sanoa kuinka suurista palasista se moottorin niputtaja sen motin taikoo. Eli asentaako hän siinä ajassa männänrenkaat ja -tapit vai tuleeko ne kiertokankien ja ehkä kammen kans valmiissa nipussa. Tuleeko kannet esim täysin valmiina vai tekeekö kokoaja myös venttiilien ja nokkien asennukset. Ja miten tulee vaihteiston osat?

Ei tää nyt liity mitenkään aiheeseen, mutta mua kiinnostaa tämmöset jutut jo ton opiskelupohjan takiakin ihan oikeesti.
Jos moottorit kasataan ihan palasista niin tuo 30 min per moottori on äkkiseltään aateltuna jo aika kova aika. Liukupintojen asennusrasvaukset yms. pikkujutut alkavat viemään yhteenlaskettuna yllättävän paljon aikaa.

Se että joku valitsee pyöränsä tunteen eikä järjen perusteella tuntuu menevän joillekin täysin yli ymmärryksen... (ja se pitää tehdä tiettäväksi)

Tunnustan: olen aivopesty onnellinen(alitehoisen, huonon, kalliin, vikaherkän, väärin kasatun) Ducatin omistaja.

"häpeän puna poskillaan katoaa pimenevään iltaan"

compact_d:n kertomus oli hyvä. Vielä jos osaat sanoa kuinka suurista palasista se moottorin niputtaja sen motin taikoo. Eli asentaako hän siinä ajassa männänrenkaat ja -tapit vai tuleeko ne kiertokankien ja ehkä kammen kans valmiissa nipussa. Tuleeko kannet esim täysin valmiina vai tekeekö kokoaja myös venttiilien ja nokkien asennukset. Ja miten tulee vaihteiston osat?

Ei tää nyt liity mitenkään aiheeseen, mutta mua kiinnostaa tämmöset jutut jo ton opiskelupohjan takiakin ihan oikeesti.
Jos moottorit kasataan ihan palasista niin tuo 30 min per moottori on äkkiseltään aateltuna jo aika kova aika. Liukupintojen asennusrasvaukset yms. pikkujutut alkavat viemään yhteenlaskettuna yllättävän paljon aikaa.
Kieltämättä joo kiinnostaa saada tietää millainen esityövaihe on tehtynä noihin vehkeisiin. Jos ajatellaan että huollossa menee aikaa vaikka kuinka paljon pelkkien nokkahihnojen vaihdossa. Epäilen että kannet on valmiiksi kasattuna männät on kokonaisuuksina veivien kanssa ja laatikko asennus valmiina. Tai sitten ne jannut on todella nopeita kasaamaan koneen ja siinä tulee virheitä ja paljon ja helposti. Kaikkihan meistä tietävät että Porshe pitäisi olla laadukas ja hyvin kasattu laite. Kuitenkin Boxterin koneista joka 10 saa kipua itseensä jo testipenkissä... Niin ja ne koneet kasataan Saksassa Porshen toimesta...

Herää kysymys että onko ducati omistajalleen jonkunlainen fallossymboli kuten bemari/mersu/jaguar/ferrari tmv autona on joillekin?
Et ole tullut ajatelleeksi sitä, että autoissa voi olla konkreettisia, ajajalle ja matkustajalle havaittavia eroja? Esim. rivikuutosella varustetut Bemarit ovat vain jostain syystä selkeästi hiljaisempia kuin kilpailijansa. Johtuisiko tuo kenties siitä, että suunnittelijat ovat onnistuneet hyvin tehtävässään? Sillä on merkitystä paitsi kuskille, myös matkustajalle, jonka ei tarvitse huutaa sieltä takapenkiltä kilpaa moottori- ja rengasmelun sekä tuulen kohinan kanssa, jotta etupenkillä oleva kuulisi.
cool.gif
Minun mielestäni ulkomitoiltaan suuressa autossa on myös oltava edes kohtuullisen kokoinen tavaratila (vrt. Jaguar S-Type).

Esim. rivikuutosella varustetut Bemarit ovat vain jostain syystä selkeästi hiljaisempia kuin kilpailijansa.
Eikös noin kutos pemut oo just niitä millä amis-jullit(kin) räppää? Ei kyllä hiljasiksi voi sanoa, putken päässä kunnon efektorit ja supparissa enemmän tuumia ku mun talvirenkaissa.

Nykyajan oikeissa pemareissahan on vähintään kasi myllyt ellei peräti isommat. Hinnat alkaen mallit on sitte erikseen.

Herää kysymys että onko ducati omistajalleen jonkunlainen fallossymboli kuten bemari/mersu/jaguar/ferrari tmv autona on joillekin?
Et ole tullut ajatelleeksi sitä, että autoissa voi olla konkreettisia, ajajalle ja matkustajalle havaittavia eroja? Esim. rivikuutosella varustetut Bemarit ovat vain jostain syystä selkeästi hiljaisempia kuin kilpailijansa.
Kuskit ovatkin sitten yleensä sen verta äänekkäämpiä...
033102bebe_1_prv.gif

Et ole tullut ajatelleeksi sitä, että autoissa voi olla konkreettisia, ajajalle ja matkustajalle havaittavia eroja? Esim. rivikuutosella varustetut Bemarit ovat vain jostain syystä selkeästi hiljaisempia kuin kilpailijansa.
Kuskit ovatkin sitten yleensä sen verta äänekkäämpiä...    
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif

Esim. rivikuutosella varustetut Bemarit ovat vain jostain syystä selkeästi hiljaisempia kuin kilpailijansa.
Eikös noin kutos pemut oo just niitä millä amis-jullit(kin) räppää? Ei kyllä hiljasiksi voi sanoa, putken päässä kunnon efektorit ja supparissa enemmän tuumia ku mun talvirenkaissa.

Nykyajan oikeissa pemareissahan on vähintään kasi myllyt ellei peräti isommat. Hinnat alkaen mallit on sitte erikseen.
Koitan tällä kertaa kirjoittaa hiljaa, että ei ole liian äänekästä tekstiä. Jäi mainitsematta, että uudemmat Bemarit ovat hiljaisia, mikä tarkoittaa tuolta 500-sarjan E34-korimallista (1988) lähtien ja 300-sarjan osalta E36-korimallista (1991) lähtien. Rivikuutonen on TM:ssä olleen artikkelin mukaan todettu tasaisimmin ja värinättömimmin käyväksi moottoriksi eri moottorikonstruktioista, koska rivikuutosessa toisen kertaluokan massat kumoavat toisensa. Jep, täytyy ajella vain rivikuutos-karvalakkimallilla kun ei ole varaa laadukkaaseen baijerilaiseen V-8:aan, V-10:een tai V-12:een.
smile_org.gif

Heh... tän merkin alla kyllä keskustelut rönsyilee kotiloista kameleihin ja taas välillä mopoihin. ASIAA!!!
bowdown.gif

Koitan tällä kertaa kirjoittaa hiljaa, että ei ole liian äänekästä tekstiä. Jäi mainitsematta, että uudemmat Bemarit ovat hiljaisia, mikä tarkoittaa tuolta 500-sarjan E34-korimallista (1988) lähtien ja 300-sarjan osalta E36-korimallista (1991) lähtien. Rivikuutonen on TM:ssä olleen artikkelin mukaan todettu tasaisimmin ja värinättömimmin käyväksi moottoriksi eri moottorikonstruktioista, koska rivikuutosessa toisen kertaluokan massat kumoavat toisensa.  Jep, täytyy ajella vain rivikuutos-karvalakkimallilla kun ei ole varaa laadukkaaseen baijerilaiseen V-8:aan, V-10:een tai V-12:een.
smile_org.gif
vitut värinättömyydestä (OT:ta), V8 on ainoo oikee auton moottori, ja mieluummin kovilla tai kiinteillä moottorikiinnikkeillä niin tietää et pelit soi ja laulaa....

melkosia kermaperseitä kun kaikki "pitää olla aina värinätöntä ja tasaista"... teillä on vissii kaikki huonekalutkin valkoisia
tounge.gif

Jäi mainitsematta, että uudemmat Bemarit ovat hiljaisia, mikä tarkoittaa tuolta 500-sarjan E34-korimallista (1988) lähtien ja 300-sarjan osalta E36-korimallista (1991) lähtien.
Uusimman T&T mukaan Bemarilla on kaikista pisimmälle viety psykoakustinen suunnittelu. Eli tavoitteena ei ole olla hiljaisin vaan miellyttävin. Ihan mielenkiintoinen artikkeli muutenkin.

...äänenkö takia siis Ducatejakin ostetaan?

Jäi mainitsematta, että uudemmat Bemarit ovat hiljaisia, mikä tarkoittaa tuolta 500-sarjan E34-korimallista (1988) lähtien ja 300-sarjan osalta E36-korimallista (1991) lähtien.
Uusimman T&T mukaan Bemarilla on kaikista pisimmälle viety psykoakustinen suunnittelu. Eli tavoitteena ei ole olla hiljaisin vaan miellyttävin. Ihan mielenkiintoinen artikkeli muutenkin.

...äänenkö takia siis Ducatejakin ostetaan?
You got it!!!

Yksi merkittävistä valintaperusteista Ducatiin päätymisessä oli juuri ääni.
smile_org.gif

Kiva ajaa, maukas ulkoasu, hyvä meininki.. siinä lisää.

Hintalapun kohdalla syntyi köhinää, mutta päätös piti ja ojasta on matkattu jo pidemmälle allikkoon.
062802moto_prv.gif

Ääni on aika iso tekijä. Ei suinkaan ainut tietysti. Mun mielestä tavallaan hienointa on millaisen kontrastin ääni muodostaa pyörän muuhun olemukseen, joka on aika siro ja pieni.

Ylipäätään ainakin Monstro on täynnä tuon kaltaisia kontrasteja ja ristiriitaisuuksia, jotka saavat siihen "eloa". Ristiriidat ja kontrastit sopivat hienosti moniin muihinkin asioihin, esim. ruokiin, musiikkiin, muihin taiteisiin tai naisiin. Tulee väriä ja makua elämään. Italialaiset sen ymmärtävät. Elämän hienostuneimmat nautinnot vaativat paneutumista ja syventymistä. Kaikkea ei tuoda suoraan tarjottimella eteen.

Hevosvoima-nivuskiihdyttimiä vois verrata muutamaan muuhun "alimman yhteisen nimittäjän" filosofiaan: Tehokkain pyörä on paras, mäkkärin ruoka on herkullisinta, Hollywoodissa tehdään parhaat leffat ja eniten radiossa soitettu poppitauhka on myös parasta musiikkia? Not. Parhaat tissit eivät ole ne kaikkein isoimmat silikonit.

Itse muuten olen sellainen ihminen, jolle äänet ja niiden luoma tunnelma merkitsevät paljon elämässä muutenkin. Kuuntelen paljon musiikkia ja stereoista olen kans aika tarkka. Hyllyyn ei laiteta mitään kiinalaispönttöjä, eikä oikeastaan mitään merkkejä joita saa mustasta pörssistä. Ja todellakin kyse on stereoista, eikä mistään dolbydigital lucasarts 5.1 monikanavapaskasta. Desmodromiseen sairauteen liittyy usein muutakin kuin mopoihin liittyvää "vanhanaikaisuutta", otaksun.

Back