• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bokseri-kritiikkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Sen olen kuitenkin huomannut, että kritiikki omaaa merkkiä kohtaan on aika huonosti siedetty asia Bmw-kuskien joukossa.
Täyttä asiaa joka sana. Kuten moni on varmaan huomannut, harva bemarikuski on uskaltanut myöntää että boxeri vaan on 2-sylinterisenä aika mitäänsanomaton moottori, kyllähän se kuljettaa mutta eipä juuri muuta.
Jaa niin että huonosti siedetään kritiikkiä
confused_orig.gif
?
No ei nyt taas kyllä pidä paikkaansa:

Etkös ny huomannu, että iha itee alettiin oikee tikun kans kaivamaan, jos jotain vikaa löytys
veryangry.gif

No sitte tää hifistely, näitten nyyttoneitten ja käppyröiden kans..?
Ei se nyt voi moottoripyörän hienous, mikä pitkälti pohjautuu tunneperäisiin seikkoihin, olla kiinni mistään käyristä ja käppyröistä.

Eihä niitä nyt todellakaan kukaan motoristi jaksa laskea, ja päähäsä päntätätätätät...oho.
No ehkä nuo rata hirmut on erikseen
buttrock.gif

Mitäänsanomattomuuden voi jokainen nyt tästäkin ketjusta päätellä...Aika paljo on sanottu mitäänsanomattomuudesta.

wink.gif

JOVVAINKO....
sport05.gif

........Naaaaaaaa, jos nääki motorit ois tehny joku honturai nii kyl me ois hävitty tuo viime sotaki....naaa.

Ei net ois kestäny salamasoan tahtii laikhan !

sport05.gif

Täyttä asiaa joka sana. Kuten moni on varmaan huomannut, harva bemarikuski on uskaltanut myöntää että boxeri vaan on 2-sylinterisenä aika mitäänsanomaton moottori, kyllähän se kuljettaa mutta eipä juuri muuta.
Näinhän seon, että bokseri on Guzzin pataan verrattuna "mitäänsanomaton" mutta niin ne on kuule muutkin...

Lie kuitenkin niin että niin mitäänsanomattomaksi konstruktioksi bokseria myydään yllättävän hyvin.

Hyvin muistetaan mitä seurasi kun BMW alkoi ajaa bokserimoottoriaaan alas 80-luvun alkupuolella siirtyäkseen rivikoneisiin... Kuinkas kävikään...

Näinhän seon, että bokseri on Guzzin pataan verrattuna "mitäänsanomaton" mutta niin ne on kuule muutkin...

Lie kuitenkin niin että niin mitäänsanomattomaksi konstruktioksi bokseria myydään yllättävän hyvin.

Hyvin muistetaan mitä seurasi kun BMW alkoi ajaa bokserimoottoriaaan alas 80-luvun alkupuolella siirtyäkseen rivikoneisiin... Kuinkas kävikään...
Mulla on niitä "luonteikkaita" Motoguzzeja tällä hetkellä 3 kappaletta ja en kyllä kaipaa rinnalle lisäksi mitään "mitäänsanomatonta" boxeri-bemua:)

Erona lähinnä koen sen, että ei kovin moni Guzzi-kuski ota nokkiinsa jos hänen kulkupeliään kritisoi, koska kaipa jokainen sellaisella ajava tietää, että kyseessä ei suinkaan ole mikään ylitsepääsemättömän hyvä ja virheetön konstruktio vaan loppupelissä kuitenkin aika särmikäs laite josta löytyy myös puutteita.

Boxeri-kuskeissa tuntuu monesti vallalla olevan käsitys jostain elämää suuremmasta laitteesta.

Bmw:lle on kyllä varmaankin ollut erittäin hyvä strategia keskittyä boxereihin, koska kilpaileminen japsien kanssa samanlaisilla konstruktioilla voisi osoittautua hyvinkin haastavaksi.

Nyt tuotteet on sen verran erilaisia, että sillä erottuu massasta ja osittain välttyy suoralta vertailulta muihin merkkeihin.

Mulla oli aikoinaan yhden kesän K100 rs ja nyt on yhtenä pyöränä K1200S.

Tota vanhempaa "riviuralia" en kyllä oikein osannut arvostaa koneen tai ajo-ominaisuuksien suhteen vertailtaessa vastaavan kokoisiin ja ikäisiin japseihin.

Tämä uudempi on ajo-ominaisuuksien suhteen kyllä aika loistava paketti, mutta on käynyt mielessä, että jos siinä olisi vaikka Hondan tekemä kone ja vaihteisto, niin se olisi nykyistä parempi.

Olen muutamien Bmw-kuljettajien kanssa keskusteltuani kuitenkin tullut siihen tulokseen, että omaa merkkiä ei vaan saa kritisoida vaan pitää olla ehdottoman tyytväinen siihen mitä on sattunut saamaan.

Samaa kyllä esiintyy autopuolellakin, että ei sen puoleen.

Minun mopoa (r1100s) saa haukkua..ei mene hernukka nenuun.

Tottakai boxeri tärisee..koittakaapa itse heiluttaa käsiä sivulle ja pysyä heilumatta. Singereitä saa kaupasta.

Vilkut..hmm..omistan kaksi kättä ja kaksi peukalo...ja ne ei ole keskellä kämmentä, joten saan hoideltua vilkkuja.

Vaihteisto kolahtelee...toimii. Ei ole välivapaita. Öljyilläkin suuri merkitys.

Öljynkulutus...kaikki ne öljyä syö. Boxeri varsinkin, jos oikein juottaa.

Itse tykkään ajella, enkä vaihtaa joka vuosi uuteen.. 100tkm ei tunnu missään..

Ei boxeri mikään ihme super yyber vehje ole..ihan ihmisen tekemä.
Ajelen kuitenkin sillä millä itse haluan...
Jos alkaa v#tuttamaan vaihdan seuraavaan.

Toi vilkkuhomma on kyllä tosi kätsy. Ei tarvitse ihmetellä, onko vilkku pois päältä tai missä asennossa kytkimet on. Jos arveluttaa, niin senkun painelee nappia vaikka kymmenen kertaa, niin pahin neuroosi helpottaa. Nappeihin kun tottuu, niin eipä tarvitse mitään katsella tai etsiä.
Täysin samaa mieltä. Paras systeemi, mitä pyöriin on ylipäätään rakennettu. Toki myönnän, että pikku totuttelua se alkuun vaati, mutta vanhaan en vaihtaisi.
Kun tuolla vaimon mopolla joskus ajelen, niin sen vanhanaikainen vilkkukatkaisija tuntuu todella kömpelöltä.

Toi vilkkuhomma on kyllä tosi kätsy. Ei tarvitse ihmetellä, onko vilkku pois päältä tai missä asennossa kytkimet on. Jos arveluttaa, niin senkun painelee nappia vaikka kymmenen kertaa, niin pahin neuroosi helpottaa. Nappeihin kun tottuu, niin eipä tarvitse mitään katsella tai etsiä.
Täysin samaa mieltä. Paras systeemi, mitä pyöriin on ylipäätään rakennettu. Toki myönnän, että pikku totuttelua se alkuun vaati, mutta vanhaan en vaihtaisi.
Kun tuolla vaimon mopolla joskus ajelen, niin sen vanhanaikainen vilkkukatkaisija tuntuu todella kömpelöltä.
Samaa mieltä. Eikä niitä tarvitse painaa hipaisu riittää.
Nää on taas niitä juttuja jossa tulee aika paljon "varmoja2 mielipiteitä porukoilta jotka ei itse ole kokeillut joko ollenkaan tai sitten jonkun pienen koeajolenkin. Kokeilin eilen uutta Volvoa
enkä löytänyt pyyhkijävipua kun ei ollut samassa paikassa kuin minun autossa
blush.gif

Se vilkkusysteemi on hyvä mutta vaatii pitkän totuttelemisen. Se tavallinen vilkkunappi olisi kyllä jäänyt lyömättä läpi jos bmw tyylinen vilkku olisi ollut ensin. Ainoa "puute" on mielestäni kaupunkiajossa hidas vilkun automaattinen poiskytkentä, isommilla teillä taas toimii OK. Eikä unohdu päälle. Muutenkin BMW:n vipstaakit ovat reilun kokoiset ja helppoja käyttää hanskat kädessä.

PS en löytänyt FIATista parkkeja ilman ohjekirjaa, ei ole standardisointi autoissakaan aina mukana
idea3.gif

Erona lähinnä koen sen, että ei kovin moni Guzzi-kuski ota nokkiinsa jos hänen kulkupeliään kritisoi, koska kaipa jokainen sellaisella ajava tietää, että kyseessä ei suinkaan ole mikään ylitsepääsemättömän hyvä ja virheetön konstruktio vaan loppupelissä kuitenkin aika särmikäs laite josta löytyy myös puutteita.

Boxeri-kuskeissa tuntuu monesti vallalla olevan käsitys jostain elämää suuremmasta laitteesta.
Kuten aina pitkittyneissä nettikeskusteluissa, tähtäin alkaa siirtyä tekniikasta henkilöihin, mihin en itsekään ole täysin syytön.

Norgea kävin pätkän matkaa koeajamassa silloin kun oma oli R1150RT. Minä en olisi antanut edes käytettyä Bemua Guzziin vaihdossa, koska koin Bemun katteet paljon ja moottorin jonkin verran mieluisammaksi. Ja sitten sen vaikeasti määriteltävän tunteen BMW:ssa, joka on vähän kuin Mercedeksen oven jysähdys suljettaessa. Ei höyhenenkevyt, mutta täsmällinen. Vakuuttava. Ordnung muss sein. Ymmärrän kyllä miksi sekä Guzzeja että Bemuja tehdään ja ostetaan, ovathan ne erilaisia.

Mutta tämän talven keskustelu .orgissa ei ole ensimmäinen kerta, kun minulle aiemmin Suzuki tai BMW kuskina tai nykyisin Honda kuskina Bemussa havaitsemistani puutteista mainitessani kerrotaan minun olevan BMW väärinkäyttäjä. Vika on minussa, ajan väärin tai mittaan väärin.

Jos joku aloittaa Honda Talkissa threadin Pannarin puutteista, niin lupaan luetella useita saman tien edes miettimättä.

Autostani sitä ei tarvitse enää aloittaa, koska erään toisen, myöskin erittäin merkkiuskollisen yhteisön kesken tuo on jatkuva keskustelunaihe:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=24292.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=20189.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=20699.0

t. Hannu, a.k.a 740GLE

Mutta tämän talven keskustelu .orgissa ei ole ensimmäinen kerta, kun minulle aiemmin Suzuki tai BMW kuskina tai nykyisin Honda kuskina Bemussa havaitsemistani puutteista mainitessani kerrotaan minun olevan BMW väärinkäyttäjä. Vika on minussa, ajan väärin tai mittaan väärin.
Missäs tämmöistä on sanottu? En ainakaan heti löytänyt mitään. Jos ne sun totuudet on sun mielestä absoluuttisia, niin ei ne välttämättä muiden mielestä ole.

Absoluuttinen totuus on, että bokserit ovat aivan paskoja rimpuloita, mutta taitaa seuraava mopo olla sellainen. Jos se nyt sitten ei olisi aivan niin toivottoman paska kuin kaikki muut mopot.

Jos tässä itsekritiikkiä haluaisi harrastaa, niin ehkä isohko rahasumma pyörästä motivoi pitämään sen puolta. Hölmöksihän sitä itsensä tunnustaa kun on pistänyt uuden perheauton hinnan mopoon, jota sitten vielä pitäisi pystyä kritisoimaan
wink.gif
withstupid.gif
Vanha totuus on, että Euro on paras konsultti ja motivoija. Haastavampikin ominaisuus muuttuu suorastaan hyväksi kunhan siitä maksaa tarpeeksi - ja vielä omasta kukkarosta.

Minusta on silti aika liikuttavaa, että me BMW-kuskit emme pelkästään ymmärrä vilkkujen hallintaa kolmella napilla - se on jopa paras mahdollinen ratkaisu! No ehkä ne vuoden 2009 malliin lisäävät jo sen vielä puuttuvan neljännen napin
tounge.gif
ja vielä vilkkuihin sähköisen tehostimen ja vakautusjärjestelmän.
bowdown.gif

Mitenkäs tästä teemme yhteenvedon? Esillä on ollut seuraavat selvät krittikin kohteet eli virheet:

- vilkunkatkaisijat jakavat mielipiteet
- moottorin vääntökäyrä on kaponen, ylittää 100 Nm ainoastaan kierrosalueella noin 2500-7000 rpm
- vaihdelaatikosta saattaa vuosimallista riippuen kuulua jokin ääni tai sitten ei
- omistajilla on pakonomainen tarve olla tyytyväisiä pyöräänsä, vaikka kuinka toiset muuta inttäis

Moitetta ei ole tullut:
- runko
- alusta (poislukien Showan paska takaiskari Gessussa)
- jarrut
- ajettavuus
- yleinen laatu
- luotettavuus
- ominaisuudet vaativissa olosuhteissa
- jne...

Niin kuin tuli tuossa aiemmin todettua, aika pitkään on Bemarin vilkkunappuloita paineltu. Siitä huolimatta minusta esimerkiksi Wingin vilkku tuntui melkoisen kätevältä jo parin päivän käytön jälkeen. Eipä tuotakaan tarvinnut pois päältä kytkeä. Ymmärsi jopa noita kääntymisiä jollain ihmeen tavalla. Jos minä saisin valita, niin hyvin kelpaisi yksi toimiva vilkkukytkin kolmen sijaan. Ei mene ymmärrykseen, miten kolmen nappulan käyttö voisi olla kätevämpää kuin yhden...

Bemari on prätkien Saabbi. JOs joku on jo keksinyt, kuinka hyvä moottoripyörä tehdään, niin nämä veikot ne yrittää keksiä sen uudestaan.

Hyvillä jutuilla on vastapuolensa.

Mut miksi se vilkun palautus painike on pitänyt laittaa kaasukahvan puolelle ja vielä sinne yläpuolelle. Mulla on peukalo lähempänä sitä kämmenpohjaa, mutta että sakuilla kämmenselässä. Millä schaissella mä sitä vilkkua otan pois päältä kun kaasuakin pitää kiertää kyynärpää mitalla jotta rakkine suostuu kiihtymään ja peukku on kiertynyt sinne tupin alapuolelle.

Automaatti hoitaa juu. Olis edes kytkinkäden puolella tuo vapautus.

Öljyä kuluu ? Mistä mä sen tietäisin, kun pitää olla kaveri pyörää pystyssä pitämään, että näkee kattella sinne ikkunaan. Jumankauta. Miksi se on siellä seisontatuen puolella ja pytyn alla. Pyörää pitelet vasurilla tangosta pystyssä ja samaan aikaan pyllistelet kaksin kerroin jotta näkisit sinne pytyn alle. OHO horjahdus ja sitten sitä hetken aikaa voimaillaan kun koitetaan saada se jopo takasin tukijalan puolelle.

Pieniä on kritiikin poikaset, lisätään vielä, että tämä meikäläisen R1200S on suhtkoht korkealla maavaralla. Bokseri on pitänyt nostaa ylös jotta on saatu lisää kallistusvaraa. Sivutuuli ottaa pahemmin kiinni, kuin noissa oikeissa urheilupyörissä. Viime syksynä se kävi jo muutaman kerran hermolle, kun ajotarkkuus kärsi horjumisista.

Ajamisen iloa.

Niin kuin tuli tuossa aiemmin todettua, aika pitkään on Bemarin vilkkunappuloita paineltu. Siitä huolimatta minusta esimerkiksi Wingin vilkku tuntui melkoisen kätevältä jo parin päivän käytön jälkeen. Eipä tuotakaan tarvinnut pois päältä kytkeä. Ymmärsi jopa noita kääntymisiä jollain ihmeen tavalla. Jos minä saisin valita, niin hyvin kelpaisi yksi toimiva vilkkukytkin kolmen sijaan. Ei mene ymmärrykseen, miten kolmen nappulan käyttö voisi olla kätevämpää kuin yhden...
Winginvilkku ja winginvilkku.....Pysytään nyt sentään moottoripyörissä.
biggrin.gif

Eiköös siinä ole kaukosäätölaitetta, tai muuta elämää helpottavaa elementtiä vilkkukatkasian paikalla, siinä winkissä?

Bemari on prätkien Saabbi. JOs joku on jo keksinyt, kuinka hyvä moottoripyörä tehdään, niin nämä veikot ne yrittää keksiä sen uudestaan.

Hyvillä jutuilla on vastapuolensa.

Mut miksi se vilkun palautus painike on pitänyt laittaa kaasukahvan puolelle ja vielä sinne yläpuolelle.
idea3.gif
Olen sitten tuplaouto, kun olen tykännyt ajella Saabeilla kohta 30 vuotta ja niiden ratkaisut ovat mielestäni monesti parempia kuin ne perinteiset
biggrin.gif

Mulla on se vilkun palautuspainike kyllä hyvin peukalo tuntumassa kaasukahvan ALApuolella.

biggrin.gif

Eiköös siinä ole kaukosäätölaitetta, tai muuta elämää helpottavaa elementtiä vilkkukatkasian paikalla, siinä winkissä?
YMMÄRRYS HOI! Vai tästäkö se osittain johtuu, ettei Bemareita saa arvostella, kyvyttömyydestä ymmärtää toisen viestiä? Vai sumeneeko jossain, kun kuuluu arvostelevia sanoja?
  Minä puhuin vilkkukytkimestä, en koko moottoripyörästä. Se vilkku on mielestäni toteutettu Wingissä paremmin kuin Bemareissa.

biggrin.gif

YMMÄRRYS HOI! Vai tästäkö se osittain johtuu, ettei Bemareita saa arvostella, kyvyttömyydestä ymmärtää toisen viestiä? Vai sumeneeko jossain, kun kuuluu arvostelevia sanoja?
  Minä puhuin vilkkukytkimestä, en koko moottoripyörästä. Se vilkku on mielestäni toteutettu Wingissä paremmin kuin Bemareissa.
Nooohh rauhotu hyvä mies.
Tämä nyt oli tällasta normaalia lätinää, ei tässä nyt varmaankaan kenenkään ymmärrystä tai ymmärtämättä jättämistä pidä ruveta kritisoimaan....

Joskin täytyy heti perään sanoa, ettei tuo ärsytyskynnys nyt niin kovin korkealla ole sielä hondankaan satulassa
biggrin.gif

Öljyjäähy-Suskan tärinästä olen keskustellut aika monenkin kanssa ja muistin juuri sen ainoan kerran, kun Suizamies ei ole väittänyt vastaan koneen tärinälle.

Kaverini ajoi minun Banditillani muutaman kilometrin pätkän ja minä tietysti hänen vastaavalla rakkineellaan. Kaverin mielestä minun moponi tärinästä ei tarvi edes puhua, koska hänen omansa tärisee paljon pahemmin
biggrin.gif

It's not an error, it's a feature!

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back