• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bokseri-kritiikkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
- moottorin vääntökäyrä on kaponen, ylittää 100 Nm ainoastaan kierrosalueella noin 2500-7000 rpm
Nyt kun sen noin sanot, seison korjattuna.

Lievennän aiempaa valitustani kapea-alaisuudesta: vääntöä ei ole aivan alakierroksilla, mutta silti laajemmalla alueella kuin nelisylinterinen pää uskookaan. Mutta tasaisesti se boxer käy vain kapealla alueella, joten vain kolme kesää twinillä ajanut ei tunne oloaan kotoisaksi ellei hae vaihteilla koko ajan 3000 - 5000 RPM kierroksia jossa tutina on jo lakannut, mutta vapina ei ole vielä alkanut.

Eli kyllä se kuskin vika on eikä BMW:n kuten pidempään sellaisen omistaneet tietävätkin.

Kovasti niitä tärinöitä, tutinoita ja vatkausta kammoksuin minäkin, kunnes ostin tämän ensimmäisen bokserini. Ehkä vanhemmissa on noita em. lieveilmiöitä ollut enemmän, mutta tässä uusimmassa versiossa niitä on yllättävän vähän. Vielä muutama vuosi sitten lähinnä naureksin bokserin omistajaraukoille, mutta en enää. Minusta GS on mainio vekotin, itse asiassa tärinättömämpi kuin monet rivineloset. Se tärinä on erilaista ja häiritsee vähemmän. Voisikohan tuo johtua siitä, että vanhan ukon omat vapinat osuvat niin samalle taajuudelle, että ne kumoavat toisensa?
tounge.gif

Tehoa ja vääntöäkin tässä uudessa bokserissa on ihan mukavasti, riittävästi sanoisin. Ajamisen nautinto ja mukavuus eivät nimittäin minusta ole synonyymejä kovalle vauhdille.
  500-600kmN tankkausväli saa vielä sen aikaan, että matka etenee joutuisasti. Siinä kun superpyörien omistajat tankkaavat puolta useammin ja oikovat samalla puutuneita jäseniään ja jäykistynyttä niskaansa, minä jatkan matkaa tyytyväisenä väljän mukavaan ajoasentoon....
tounge.gif
tounge.gif

Mut miksi se vilkun palautus painike on pitänyt laittaa kaasukahvan puolelle ja vielä sinne yläpuolelle.
idea3.gif
Olen sitten tuplaouto, kun olen tykännyt ajella Saabeilla kohta 30 vuotta ja niiden ratkaisut ovat mielestäni monesti parempia kuin ne perinteiset
biggrin.gif

Mulla on se vilkun palautuspainike kyllä hyvin peukalo tuntumassa kaasukahvan ALApuolella.[/QUOTE]
Mulla taitaa olla 11 Saab menossa ja kun seuraavaa pyörää hankin niin Bmw on se toinen merkki jolta harkitsen,niin tyystin erilainen kun se onkin ST Ducatiin verrattuna.Eikä sekään ole pyörä jossa ei olisi sanomista tietyistä ominaisuuksista.Kaikissa pyörissä on aina jotain moitittavaa mutta itse kullakin ne on vähän eri juttuja.Rivikoneellista beemeriä en ihan heti huoli,paitsi harrastepeliksi joku K 100 voi onnistua.Nää uudet GS:ät kävis muuten mutta kun on itse niin lyhyt että perse laahaa jo pidemmässä nurmikossa niin enhän mä voi pysähtyä mihinkään kun ei jalat yllä maahan edes toiselta puolelta.Liikkeelle pitää lähtee samanlailla kun Gaston Rahier,sekin 160 pitkä sulka päässä.Mutta sekin on ominaisuus,ei vika.

Rivikoneellista beemeriä en ihan heti huoli,paitsi harrastepeliksi joku K 100 voi onnistua.
Mikä siinä rivikoneessa on vikana ,itse laitoin bemarin mm. juuri siitä syystä että rivikoneella sen saa ja tehoa on riittävästi.(K1200GT)
Tuo vilkkunamikoista inttäminen ihmetyttää,jos kuljettajan motoriikka ei riitä käyttämään noita kolmea nappia oikeassa järjestyksessä ,voi olla asiallista miettiä kannattaako lähteä pyörällä liikkeele ollenkaan?

Rivikoneellista beemeriä en ihan heti huoli,paitsi harrastepeliksi joku K 100 voi onnistua.
Mikä siinä rivikoneessa on vikana ,itse laitoin bemarin mm. juuri siitä syystä että  rivikoneella sen saa ja tehoa on riittävästi.(K1200GT)
Tuo vilkkunamikoista inttäminen ihmetyttää,jos kuljettajan motoriikka ei riitä käyttämään noita kolmea nappia oikeassa järjestyksessä ,voi olla asiallista miettiä kannattaako lähteä pyörällä liikkeele ollenkaan?
Liikaa liikkuvia osia..
biggrin.gif
Minun moottoripyörä ei tarvi auton moottoria.
062802moto_prv.gif
Se että twinit on helpompia huoltaa,ja niiden kestävyys tiedetään.

Aika vähän on tuota kritiikkiä. Toisaalta edellisestä pyörästäni ei löytynyt laisinkaan, silti olin tyytymätön. Piti saada parempi. Nyt on.

Ajamisen iloa.

Tulee taas väistämättä mieleen tuo Kaisakeisarin aikainen H-D vitsi (vai liekö totta) jossa kuski ei uskalla irrottaa liikennevaloissa stongasta, kun ei sitä saa uudestaan kiinni millään p...eleellä

Tossa ylempänä oli jollakin pikkuinen väärinkäsitys kierrosten säädöstä.
Jos kiekat meinaa pudota allen kriittisen 3000, niin nappaa hiukka lisää kaasua, jos meinaa lipsahtaa yli 5000 (tai 6000), niin hiukka himmaa.
tounge.gif

Kierrokset säädetään kaasulla, vauhti säädetään vaihteilla!
wink.gif

Kummassakaan säädössä ei pokserissa ole erityisiä ongelmia. 1200:nen säätää kierroksia kevyemmin kuin 1100:t

FIN_GSer
062802jumpie_prv.gif

OIKEIN HYVÄ ohje. Boxeria taitamaton ei tätä kyllä olisi älynnyt, kun on tottunut säätämään vauhtia kaasulla
tounge.gif

Ilmankos se tuntui niin nuhaiselta, mutta sitä pitääkin ajaa aina samoilla kierroksilla ...

Tässäpä on muuten erinomainen tilaisuus kysästä tuosta 1200cc bemusta.

Tuolta vallan toiselta saitilta sattui silmään juttu, jossa sen isommitta perusteluitta väitettiin erityisesti 1200 bemareissa ilmenneen jotain ongelmia....?

Itse olen ajanu kohta 80 000 1150 Gessulla, enkä kyllä varsinaisia murheita ole huomannu.

Jos niillä yleensäkään pystyy ajaan, niistä leviää heti perä.

Hondassa on Hondamanaia kuulemma niin hyvät vaihteet, että kannattaa laittaa kakkosta pesään, jos Hondassa käytettävän ensisijaisen vauhdinsäätimen vauhdinsäätövara alkaa yläpäästä ahistaan. Niin se homma etenee. Taas kannatti tulla oppiin tänne boxermaailimaan, eikö.

Noh noh, tässä näemmä alkaa kura hieman lentämään.
tounge.gif

Keskustelu kai alkoi siitä että onko 2-sylinterisessä boxerirakenteisessa koneessa vääntöä miten paljon verrattuna vastaavankokoiseen 4-sylinteriseen ratkaisuun. Edelleen olen sitä mieltä että vähemmän on. Mutta se etteikö sitä olisi riittävästi: varmaan on, niinkuin tässäkin keskustelussa moni on todennut. Peace.

Tuohon 1200 kommenttiin. Nettiä lukemalla näyttää siltä että tuossa olisi enemmän erilaisia laatumurheita (EWS, perä yms.). Mutta toisaalta noita on ilmeisesti myyty huomattavasti enemmän kuin vanhempia malleja. Lisäksi tämä nettikeskustelu usein johtaa harhaan: kaikki joilla on ongelmia ovat varmasti niistä avautumassa täällä ja sitten on suuri hiljainen enemmistö jolla kaikkí pelaa eivätkä vaivaudu sitä täällä sen kummemmin kommentoimaan. Tässä mielessä tää netti on yks p*rhana eli se tekee helpolla vainoharhaiseksi.

sport05.gif

Ei ala.

Peräongelmista olen lukenut, mutta en nyt juuri muista koskevatko ne Gessuja vaiko vain jonkun vuosimallin LT:tä. Mikä lie tuossakin sitten lopputotuus. Ihme olisi, jos Gunter ei itäisten ammattiveljiensä tavalla edes joskus sortuisi suunnitteluvirheeseen. Pääasia, että paikkaavat, jos tyrivät.

edit: vasta nyt huomasin poiketa Hondamanian kotisivulla. Hän näyttää tutkineen asiaa aika perinpohjaisesti. Sinne vaan Kessu lukusille sinäkin.

Tekstiä lukiessani toisaalta tuli tunne, että minulla on käynyt jokin satumainen onni, kun oma GS:ni ei ole vielä täysin räjähtänyt. On mahdollista, että valtaosa noista Hondamanian esiin nostamista pikku epämiellyttävyyksistä ovatkin uuden 1200 Gessun ominaispiirteitä. Parikymmentä kiloa painosta pois (tärinää ja tuuliherkkyyttä?), can-väylä, erilainen perä jne. jne. Paljon uutta konstruktiota lastentauteineen? Tuossa voi olla myös syy siihen, miksi en tunnista omaa 1150GSA:tani kaikista noista kuvauksista. Robustihan se on eikä siinä tietenkään ole samoja vääntöjä ja tehoja kuin modernissa 1300 v4:ssa tai rivikoneessa. Piisannut on kuintekin paremmin kuin mikään aikaisemmista (joiden joukossa täällä paljon moottorikehuja saanut 1200 gsf-s).

edit2: Iski niin kauhea epävarmuus, että piti käydä ulkona tarkistamassa. Ajelin muutaman kymmentä kilometriä. Ei mitään vikaa! Ei minkäänlaista! On se sentään etevä peli.

Mulla hajos edellisestä 1200GS:stä perä kaksi kertaa ja jarrut samoin. Laukut vaihdettiin kertaalleen.
bawling.gif

Foorumista löytyy varmaan haulla juttua..

Vaihdoin sen p@skan sitten uuteen 1200GS:ään, missä ei ole servoja.
Paras pyörä mitä mulla on ollut, saattaa olla ns. terminaalitapaus.
062802jumpie_prv.gif

FIN_GSer

edit: vasta nyt huomasin poiketa Hondamanian kotisivulla. Hän näyttää tutkineen asiaa aika perinpohjaisesti. Sinne vaan Kessu lukusille sinäkin.
Kessu lähtee oppiin
lookaround_orig.gif

Tuo vanhempi Gessu on kyllä varsin mallikkaasti toiminu, ainaki mulla.
Näitä mielestäni huonoja ominaisuuksia "luetteloinkin tuola aikaisemmin, notta ei siitä sen enempiä.

Siis korjattavaa on ollu kerran,valehtelematon tosi:
talktohand.gif
Jommankumman ajovalon poltin kärähti joskus pari vuotta sitte....
Joo, ja yhen kerran olen joutunu akun vaihtaa.
Polttimon olin saanu jonkinmoisena näyte kappaleena konsulenttisedältä, ei tullu kalliiks.

Mut akun jouduin jukupliut itee ostaa, ei menny takuuseen, älkää luulko etten olisi yrittäny
biggrin.gif

No huollot on kyllä käyty 50 000 merkkiliikkeessä, ja siitä eteenpäin itte koppuloinu.
Nyt tulee 80 000 ens kesänä, taidan viedä nyt hiuka isompaan huoltoon.

Polttimo meni Sinulta. Aina ei voi voittaa. Itse huomasin tänään, että kierroslukumittarin toinen mittarivalo ei enää palanut. Mitähän tiennee? Kallis remontti edessä.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back