• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW:n uusi urheilullinen seikkailupyörä S1000XR (???)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Polvikulma on monelle kynnyskysymys, mutta sporttisessa laitteessa ei vaan voi olla tapit kovin alhaalla ja edessä. Siitä kun tulee heti valitusta!

greatLeo sanoi:
Ajoasennosta messuilla istuneena pitää sanoa sen verran että polvikulma SMT:hen verrattuna tuntui melko tiukalta.
Mä olen sentään aika kookas kaveri (187cm) mutta polvikulma ei häiritse ollenkaan. Tosin olen ajanut bläkkärillä ja K1200S:llä joten olen tottunut tiukempiinkin.
Pyörähän on erittäin kapea! Eli sillä tavalla paketti pysyy hyvin kasassa vaikka yläkroppa onkin aivan pystyssä.

TM ajettua (lehti 10.6.2015):

"Pyörää ei myöskään ole tarkoitettu sorateille. Siitä pitää huolen ainakin heti eturenkaan takapuolelle, sorasuihkuun sijoitettu öljynjäähdytin"

Veikkaisin ettei se ihan noin mee.

Eilen silmäilin XR:ää kun kävin puodissa kääntymässä. Ensimmäisenä tuli mieleen etupyörä joka on 17". Miksi?

Jos olisi 19" etupyörä niin toimisi seikkailukäytössä vielä paremmin ja löytyisi enemmän rengas valikoimaa. Näyttää tossa videon pyörässä olevan 21" etupyörä.

Palataan taas siihen että miksi pitäisi olla 19/ 21 tuumainen etufillari??? Eikös silloin hankita GS jos halutaan oikeasti mennä soralle/ huonokuntoisille off-road väylille??
XR ei ole GS:n kilpailija! Eikä ole suoranaisesti tarkoitettu sorateille! Eikä ole myöskään ensimmäinen 17-tuumaisella eturenkaalla varustettu "adventurepyörä"!! Triumph 1050 Tiger, Kawasaki Versys, Yamaha Tracer...

Rengasvalikoima, eturenkaan parempi toimivuus pikitien ulkopuolella jne.

Kun ottaa huomioon keskieuroopan konttorissa istuvan suunnittelijan niin lähtökohtaisesti siellä ajetaan pääsääntöisesti pikiteitä ja sinne taas 17" etunen on ihan ok. Ja kuten sanoit, tästä pyörästä ei ole tarkoitus tehdä kilpailijaa gessulle.

Mä lähestyn tätä asiaa taas Suomalaisten ajomahdollisuuksien näkökulmasta, meillä on aivan eri mahdollisuudet poistua seikkailemaan pikiteiden ulkopuolelle kuin keskiseuroopassa. Ja täällä vallitsevan yleisen näkemyksen mukaan seikkailupyörillä ajetaan paljon muillakin tiepinnoilla kuin asfaltilla, ja silloin tuon tyyppisessä pyörässä 19" etunen puoltaisi paikkansa. 21" etunen ei taas noin katumaiseen pyörään oikein olisi järkevä vaihtoehto, siinä menetettäisiin isosti pikitien ominaisuuksia, ja sinne tämä pyörä on pääasiassa suunnattu, vaikka sillä tilapäiset sorapäristelyt onnistuukin mainiosti.

On pelkästään hyvä että löytyy eri tyyppisiä pyöriä, jokaiselle jotakin omien tarpeiden mukaan.

MP Maailma 6/2015 on koeajanut S100XR:n! Aloittavat samasta mistä TM:kin, eli vertaavat tätä Gessuun. Tärinätön tasaisesti vetävä moottori ja pysty ajoasento varmaan kiehtoo joitain GS-kuskeja juu... mutta lopulta MP Maailma siirtyy kehumaan moottorin suorituskykyä, alustan toimivuutta, tehokkaita jarruja ja loistavaa notkumatonta runkoa. Epäillään moottorissa olevan enemmän kuin 160hv (mikä pitää myös paikkansa) ja epäillään pyörän soveltuvuutta oikeille sorateille (Öljynjäähdyttimen sijainti!).
Ainoa mikä saa hieman kritiikkiä on vaihdelaatikon toiminta... Omassa pyörässä on tuo Shifteri ja sen kanssa toimii ainakin kuin ajatus!

1 päivää vajaa 3 viikkoa kesti meikäläisen riemu tuosta ihanasta pyörästä. Romaniassa kaaduin ja tod. näk. lunariin menee... :itkupilli:

Viimeksi muokattu:
Jollain parkkiksellako?
Stna noita ilkivallantekijöitä!
Toivottavasti vakuutus korvaa uudisarvon. Se ei tietenkään lohduta, jos joutuu odottelemaan monta kuukautta uutta pyörää.

Go-Za sanoi:
1 päivää vajaa 3 viikkoa kesti meikäläisen riemu tuosta ihanasta pyörästä. Romaniassa kaadettu ja tod. näk. lunariin menee... :itkupilli:

Huono on tuuri...
Miten pahasti meni...? Jos korjauksen hinta on reilusti alle puolet pyörän arvosta niin eikös se korjata?
Oman vanhan raadon korjausarvio oli enemmän kuin pyörän ostohinta ja se kyllä lunastettiin.

Oma arvio on että lunariin menee ja on mulla vakuutuksessa ns. lunastusturva eli saan uuden pyörän hinnan.

Koita ajella pyörä kotiin jos vain suinkin ajokunnossa. Pääset helpommalla. Itse pystyin tuon vajaa 2tkm kotimatkan ajamaan ja täällä vakuutusyhtiön kanssa asia oli nopeasti hoidettu.
Onkos mies ehjä? Mahdolliset lääkäritarkistukset kannattaa maksaa itse niin ei laske liikennevakuutuksen bonukset.

Back