• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autokoulun outo vastaanotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venom E
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei tartte ajaa mitään, eikä istua tuntejakaan. Käynti poliisilaitoksella ilmeisesti lääkärintodistuksen kanssa riittää. Ihan hyvä uudistus, kun miettii varsinkin vanhempaa väestöä, mitä tällä hetkellä tiellä liikkuu.

Aika ikävää asennetta tosiaan. Ittellä ei ole tuota pituutta tai massaa juuri kerääntynyt, vaan olen tällänen ~174cm ja ~65kg miehenpuolikas, mutta kun ison kortin juuri suoritin niin kyllä sitä ihan suoraan ER6:n kanssa lähdettiin eikä ollut mitään ongelmia sen kanssa kyllä.

Ankka sanoi:
Ei tartte ajaa mitään, eikä istua tuntejakaan. Käynti poliisilaitoksella ilmeisesti lääkärintodistuksen kanssa riittää. Ihan hyvä uudistus, kun miettii varsinkin vanhempaa väestöä, mitä tällä hetkellä tiellä liikkuu.

Jos oikein muistan niin edes lääkärintodistusta ei tarvita ennen kuin on tietyn verran ikää mittarissa. Pelkkä kuvan uusiminen ja "kohtuullisen" viranomaismaksun maksaminen riittää.

hiipi sanoi:
Itse ajoin mopokortin kolme vuotta sitten ja silloin kysyin, että olisiko mahdollista ensin kokeilla kevarilla, johon opettaja sanoi, että kortin ajamiseen vaadittava määrä tunteja on ajettava sillä isolla pyörällä, jos meinaa ison A:n suorittaa. Jos olisin välttämättä halunnut aloittaa kevarilla, niin sitten olisi pitänyt ottaa lisätunteja.

No joo, toi on taas sitä opettajan omaa tulkintaa. Ton takia suomalaiset eivät ikinä pärjää eurooppalaisten kanssa, koska tykkäävät lyödä kirveellä jalkaan, vaikka tietää ettei muun maalaiset tee niin:p

Inssiä ei kiinnosta muu kuin että on kirjalliset suoritettu ja autokoulun lappu jossa ilmoitetaan ajetut tunnit ja läsnäollot tunneilla todeksi. Inssi mittaa käsittelykokeella ja ajokokeella liikenteessä että sinulla on riittävät taidot lähteä harjoittelemaan ajamista liikenteeseen.

Autokoulun käyminen ja inssin suorittaminen ei tee kenestäkään turvallista ja hyvää motoristia, vaan harjoittelu jatkuu liikenteessä ja siellä sinusta kehittyy mahdollisesti hyvä ja turvallinen kuljetta:)

Ja kuten tiedämme kortin hankkinasta voi mennä vaikka 20 vuotta ennenkuin ajat seuraavan kerran mopolla. Siinä vaiheessa ei sillä käsittelykokeella ja liikenteessä ajolla ole enään mitään merkitystä, mutta ehkä muistat kuitenkin kuinka teoriassa moottoripyörää käsitellään esim. parkkipaikalla hitaassa ajossa:) Harjoittelu lähtee silloin käytännössä taas nollista. Suomalaiset eivät vaan osaa suhteuttaa kirjoitettua tekstiä tosiasioihin ja toimia sen mukaan.:doh:

Viimeksi muokattu:
Erilainen kokemus täällä:

Kokemusta yhden kesän verran crossipyörällä ajamisesta omaavana lähdin suorittamaan A -korttia paikalliseen autokouluun. Opettajana toimi vanhempi herrasmies. Kerroin, että kokemusta moottoripyöristä ei juurikaan ole, tätä montuilla kaatuilua lukuunottamatta. Pituutta 165 cm.

Harjoittelupyörä oli er6 ja heti ekalla ajotunnilla opettaja vaan totesi, että no niin, hyppäähän päälle ja lähde ajelemaan tässä kentällä ympyrää. Minä sitten ihmettelemään, että eikö me nyt katsota näitä "hallintalaitteita" ensin tai jotain? EI sitten katsottu:)

Kuuma helteinen kesä oli ,kun hikipäässä pyörittelin erkkiä asvalttikentällä ja treenasin käsittelyä varten. 3 tuntia oltiin liikenteessä ja 3 tuntia kentällä ja yhden säälitunnin sain ilmaiseksi, kun osasin kilahtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Autokoulun opettaja kun ei suostunut itse näyttämään, miten se pujottelu ja kääntyminen 5 metrin sisään käytännössä tapahtuu..

Sitten inssiin ja läpi.

Juttelimme siinä sitten millaista pyörää olen lähdössä hankkimaan ja itse tuumailin, että varmaan ois paras aloittaa jollain max.kuusisatasella- niin autokoulun opettaja sanoi, että ota ihan mikä tahansa, vaikka sitten heti se 1000 ,ei tarvii heti lähteä vaihtamaan ja kaasukäsihän se määrää vauhdin ja minä vien pyörää, pyörä ei minua.

Loppujen lopuksi jäi autokoulusta erittäin hyvät kokemukset ja oikeassahan tuo opettaja oli tuossa viimeisessä kommentissaan.

( vaikkakin musta tuntuu usein, että pyörä vie tosiaan minua, enkä minä sitä pyörää...kuski niin koomassa talven jälkeen):grin:

Pitää nyt vielä kertoa, kuinka projektin kanssa kävi. Kuukauden aikana on tullut harjoiteltua omalla pyörällä ja kaikki ajokerratkin on käytetty. Ensimmäisellä kerralla opettaja otti mukaan kevarin, jos en vaikka pystykään ER-6:lla ajamaan. Eipä sitä tosin tarvittu, kun avokin kanssa oltiin käyty harjoittelemassa muutaman kerran. Totesi vaan lopuksi, että oot tainnu harjoitella. :) Toisen ajotunnin jälkeen totesi, että ellen olisi harjoitellut itsekseni, ei olisi isoa pyörää antanut edes kokeilla. Samalla kurssilla ollut saman ikäinen nainen ajoi kuulemma kevarikortin eikä edes saanut koittaa isompaa..

Lopulta kortti tuli ensimmäisellä yrittämällä ja ilman lisätunteja. Toimiston täti myönsi inssin jälkeen, että olivat mun puolesta kovasti pelänneet. :D

Kiitos vielä kaikille kannustuksesta!

Venom E sanoi:
Lopulta kortti tuli ensimmäisellä yrittämällä ja ilman lisätunteja. Toimiston täti myönsi inssin jälkeen, että olivat mun puolesta kovasti pelänneet. :D

Kiitos vielä kaikille kannustuksesta!
On se aika masentavaa miten tässä tapauksessa autokoulu yritti kaikin keinoin estää kortin saamisen.
Toimiston tädit pelkäävät ja vaikka mitä.
Kyllä sitä oppii ajamaan kuka vaan, kun saa tarpeeksi harjoitella ja saa vähän kannustusta ja tunnustusta tekemisistään.

Itse olen ollut mopokursilla kouluttajana. Mainiota hommaa 15-vuotiaiden kanssa. Kyllä hekin oppivat vaikka mitä ja nopeasti, kunhan hieman kehuu ja antaa hyviä ohjeita.
Oikeasti toi muutos, että mopokorttiinkin tarvitaan nykyisin joku kurssi, on todella hyvä.
Eivät ne nuoret muuten ymmärrä liikenteen vaaroista mitään.

Pekka
:blink::blink::blink:

Venom E sanoi:
Toisen ajotunnin jälkeen totesi, että ellen olisi harjoitellut itsekseni, ei olisi isoa pyörää antanut edes kokeilla. Samalla kurssilla ollut saman ikäinen nainen ajoi kuulemma kevarikortin eikä edes saanut koittaa isompaa..

Erikoinen autokoulu kun päättää asiakkaan puolesta mitä heillä saa opiskella ja mitä ei...

Jep jep- vaihda koulua onhan noita muitakin missä ei ole asenne vammaa opettajalla.
Tsemppiä kortin ajoon! hyvin se menee varmasti.:thumbup:

sliksit sanoi:
Jep jep- vaihda koulua onhan noita muitakin missä ei ole asenne vammaa opettajalla.
Tsemppiä kortin ajoon! hyvin se menee varmasti.:thumbup:
Ehkä kannattaisi lukea joskus aikaisemmatkin vietit.

Pekka
:blink::blink::blink:

Itse olen ollut mopokursilla kouluttajana. Mainiota hommaa 15-vuotiaiden kanssa. Kyllä hekin oppivat vaikka mitä ja nopeasti, kunhan hieman kehuu ja antaa hyviä ohjeita.

Muistithan sanoa kurssillasi että kuljettaja ja matkustaja eivät saa käyttää samaa kaulahuivia samaan aikaan :right:

Katsoin kauhuissani erästä tyttökaksikkoa joka nousi kypärät päässä skootterimopon selkään ja kiepautti yhteisen kaulahuivin...

Ladadude sanoi:
Muistithan sanoa kurssillasi että kuljettaja ja matkustaja eivät saa käyttää samaa kaulahuivia samaan aikaan :right:

Katsoin kauhuissani erästä tyttökaksikkoa joka nousi kypärät päässä skootterimopon selkään ja kiepautti yhteisen kaulahuivin...
Tuostapa tuli mieleeni tanssija Isadora Duncanin kuolema. Hän kuoli, kun pitkä kaulahuivi takertui avoauton pyörään ja kuristi hänet.
Isadora Duncan

Pekka

Viimeksi muokattu:
Kun itse muutama vuosi sitten olin mp-korttia suorittamassa, jäi eräältä teoriatunnilta ns. opettajan katkeranoloinen lausahdus: "Olette valinneet erittäin kalliin harrastuksen, kaikki maksaa, bensat, varusteet, etc." Pikkasen jäin ihmettelemään ko. lausahdusta.
Itse ajo-opetus ja siihen liittyvät järjestelyt onkin eri asia kokonaan, enkä lähde niitä tässä avaamaan sen enempää. Mutta monen monta kertaa ihmettelin, että mistä minä oikein maksan autokoululle. Jäi täysi rahastuksen maku koko touhusta. En kyllä yhdellekkään tutulle ole suositellut ko. autokoulua.

Viimeksi muokattu:
wellu_76 sanoi:
Kun itse muutama vuosi sitten olin mp-korttia suorittamassa, jäi eräältä teoriatunnilta ns. opettajan katkeranoloinen lausahdus: "Olette valinneet erittäin kalliin harrastuksen, kaikki maksaa, bensat, varusteet, etc." Pikkasen jäin ihmettelemään ko. lausahdusta.
.

Onneksi se autokoulu oli lähes ilmainen. :D

Eiköhän pyöräkorttia ole suorittamassa sellaiset henkilöt jotka tosissaan haluaa sen ja ovat tietoisia että kustannuksia tulee.
Ihme touhua, ei voi kuin ihmetellä. :kääk:

Ketjun aloittajalle tsemppiä, aika uskomatonta paskaa olet joutunut kokemaan. Aina sitä pieni ihminen vaan yllättyy, kun kuulee että millaisia mulkvisteja maailma päällään kantaa.

Ihme touhua kyllä autokoulun osalta.

Aikanaan mp-teoriatunnilla alettiin järjestämään ekoja ajotunteja porukalle. Muistan, kun ehdotettiin aikaista aamuaikaa ja kysyttiin, että kuka haluaa ajaa 500 kuutioisella. Kukaan luokasta ei ilmoittanut haluukkuutta, joten ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Ope ei sitten tähän suostunut, kun en ollut isolla pyörällä ennen ajanut(mopoillut kyllä). Nauroi vain. Varmaan olisi miespuolinen päässyt 5-satkulla ajamaan... No, eka ajotunti Hondan piikkisellä oli ikävää, kun pyörä oli aivan liian pieni. Polvet leuassa yritin tehdä erinäisiä harjoituksia :grin:.
Onneksi sain nopeasti isomman pyörän kokeiltavaksi ja ajo muuttui rennoksi ja mukavaksi. Jopa kahdeksikot keilojen kanssa meni todella hyvin ekalla yrittämällä ja sain jatkaa samalla pyörällä todistettuani, että en silloin yliarvioinut ajotaitoja. :)

Toivottavasti vaimolleni, joka juuri aloitti autokoulussa mp-kortin suorittamisen, osuu kohdalle asiantunteva ja kannustava opettaja. Pari ensimmäistä ajokertaa tulee satapiikillä, sitten pitäisi ajot alkaa Kawan E-R6:lla.

Aiempaa ajokokemusta moottoroidulla kaksipyöräisellä on 70-luvulla mopolla.
Vähän kuulemma jännittää kuinka onnistuu. Olen sanonut, että kyllä se hyvin menee.
Itseäni taitaa jännittää vielä enemmän vaimon puolesta.

Minua on aina ihmetyttänyt ylipäätään se, että miksi pyörän tehoista tehdään aina niin helvetinmoinen mörkö!??
Enempi tulisi kiinnittää huomiota ensipyöriin sen suhteen, että onko se helppo käsitellä, tehoista viis, ei se yksin karkaa käsistä mihinkään ilman kaasukahvan vääntöä...Tehokaskin pyörä voi olla helkkarin sopiva aloittelijalle käsiteltävyyden suhteen.

Back