• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autokoulun outo vastaanotto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venom E
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite kyllä vaihtasin autokoulua tossa tilanteessa. Pyydät paperit siitä mitä on suoritettu ja jatkat jossain missä on meno kohdallaan. Jos 152cm tyttö selviää täystehosella 600cc pyörällä ekana pyöränä niin onko ne rajat oikeesti missää muualla ku pään sisällä?

Ma sain autokortin kanssa lahjana MP-kortin 1988, enka sita kayttanyt lainkaan.

Joku 12v sitten lomalla vuokrasin skootterin ja niita ajelin kuutisen vuotta, ja sitten paatin ostaa pratkan pitempia matkoja varten. Ostin suoraan 695cc 130kg-painavan Monsterin tutun ja turvallisen 125cc-kuutioisen 100-kiloisen Vespan kaveriksi, ja silla olen ajanut nyt 6 vuotta.

Olen ruhtinaalliset 160cm pitka, ja saan joko kummatkin pakiat tai sitten toisen jalan kokonaan maahan.

Eli, pyyda uutta opettajaa, jos kerran omallasi on tuollainen asenne.

Alkukeväästä vuonna 2008 suoritin omalla pyörällä (Kawasaki z750 2007) pyöräkoulun (420€). Koskaan ei opettaja epäillyt tai herjannut mitään ettenkö pystyisi omalla pyörällä suorittamaan. Kyseli kyllä kovasti pyörästä jne ja aikoi hankkia autokoululle pari samanlaista. Mutta sinun tapauksessa jo vaihtaisin autokoulua, touhu kun ei ole ilmaista ja noista kommenteista et maksa penniäkään. Alla olevat ajotunnit hyväksiluetaan sitten seuraavassa koulussa mikäli kursseilla on tilaa. Sinä olet se maksava asiakas, älä nöyräile liikaa. Toki antaa toisen vaan pitää asiat omanatietona, ainakin pystyt todistaa vastaa että helposti pystyt hoitamaan omalla pyörällä homman. Eiks je? :thumbup:

Rouva suoritteli aikoinaan autokoulun ja ison A:n kerralla. Pituudesta ei jäänyt kiinni, koska rouva on 178 cm pitkä:p Mutta se 250 kg painava 90 luvun kuussatku rosvo oli liikaa. Suoraa sanottuna se on mun mielestä liikaa kaikille niille joilla ei ole aikaisempaa ajokokemusta. Sen painojakauma ei ole todellakaan optimaallinen ja sen käsittely käsittelyradalla aiheuttaa tämmöselle isollekin miehelle tuskanhikeä! Ajoin nimittäin itse myös samalla pyörällä A-korttini. Rouva kokeili rosvoa ja luovutti kun se oli kaatua. Opettaja sai pelastettua tilanteen. Joten rouva siirtyi ajelemaan kevarilla:p

No mä vähän keskustelin autokoulun opettajan kanssa ja kävin ostamassa rouvalle Kawan er5:n jonka rekisteröin opetuskäyttöön. (ei auheuttane ongelmia, ellei halua kaskoa, se voi nimittäin tulla kalliiksi! :p ) Sitä sitten harjoiteltiin rouvan kanssa keilojen kiertämistä suljetulla parkkipaikalla myös kouluajojen ulkopuolella ja kyllähän se Iso A sitten tuli, kun erkki on niin naurettavan helppo käsitellä :D Muutama ylimääräinen ajotunti jouduttiin ottaa tämän sekoilun puolesta. No tämän autokoulun omistaja tajusi yskän ja pisti sitten hankintaan sellasen pyörän jolla naisetkin saa ajettua ison A:n. Minulle se toki tuli kalliiksi, mutta tais se kolauttaa omistajan ylpeyttä kun joku v*tun insinööri hoitaa ongelmat pois edestä että rouva saa ison A:n, vaikka se on tosiasiassa heidän tehtävänsä tarjota asianmukaiset puitteet myös naisille... :D

Viimeksi muokattu:
Kerrohan vaan mikä koulu kyseessä!

Liikennekoulu Granissa opettaja kertoi ajattavansa kaikkia ensin piikillä, josta siirrytään isompaan sitten kun siltä tuntuu. :thumbup:

Itse ajoin mopokortin kolme vuotta sitten ja silloin kysyin, että olisiko mahdollista ensin kokeilla kevarilla, johon opettaja sanoi, että kortin ajamiseen vaadittava määrä tunteja on ajettava sillä isolla pyörällä, jos meinaa ison A:n suorittaa. Jos olisin välttämättä halunnut aloittaa kevarilla, niin sitten olisi pitänyt ottaa lisätunteja. Puhuttiin myös, että jos isolla pyörällä ajaminen ei lähde sujumaan, niin ajetaan sitten välimallin kortti, mutta suoraan isoon tähdätään. No, sain sitten suoraan ison A:n ilman lisätunteja.
Tosi ikävän kuuloinen ihminen kyllä aloittajan opettaja kuulostaa olevan. On tainnut päästä unohtumaan, että autokoulunopettajakin on asiakaspalvelija. Itselläni oli aivan mahtava opettaja. Siellä koululla oli toinenkin ajo-opettaja, mutta hän hoiti vain autokorttia ajavia ja hänellä kyllä oli vähän asennevammaa minua kohtaan, kun isoa mopokorttia ajoin. En antanut sen kumminkaan häiritä.

Aloittajan puolesta tuli kurja fiilis, joten laitetaan rohkaisusksi tämä.

Mä marssin viime kesänä autokouluun tarkoituksena ajaa isoA. Meille oli juuri ostettu honda cbr 600f ja se olisi sitten kortin saatua ajokkina.
Minulla on b-kortti ollut vuodesta 1993 lähtien, mopolla päristelin kesäisin mökillä teininä eikä muuta kokemusta prätkistä, itse olen vuosimallia -72, nainen ja pituutta 164cm. Siinä lähtötiedot. Huh huh?

Menin paikalliseen autokouluun, istuin teoriat. Ekan ajotunnin aluksi opettaja mietti hetken otetaanko kevari vaiko Honda cbf600 , päätyi jälkimmäiseen. Takalaukkuun pakkasi muovikartiot, ja ajettiin isolle parkkipaikalle mä tarakalla kyydissä.

Siitä sitten vain käsittelyn harjoittelua, ei se niin kummalta tuntunut, pystyssä pysyttiin ja meni ne tehtävätkin siinä harjoittelun myötä kaikki läpi. Opettaja kehui itseään että oli oikea valinta ottaa heti iso pyörä alle. En kokenut cbf liian isoksi, painavaksi tai mitään, tosin sitä oli toista korttilaista varten hieman laskettu. Opettajakin oli tosi kannustava, mukava ja otti huomioon sitten aikanaan ettei inssiä varten cbf ollut täyteen tankattu vaan vajaalla tankilla kevyempi.

Ajotunnit meni kaikki ok, vaikeinta oli käsittelykokeessa ne pienet ympyrät ja niiden välissä pujottelu. Yhden kerran sain autokoulun pyörän nurin, juuri ennen inssiä, jarrutuksessa unohdin kelata vaihteen ykköselle ja aloin vaihteenvaihtoon nopeuden ollessa oikeastaan nolla. Ei pysynyt pyörä pystyssä kun molemmat jalat oli tapeilla... mutta tuo nyt oli ihan hölmö ajatuskatkos minulta eikä opettajakaan voinut muuta kuin nauraa. Heti perään inssi kerrasta läpi.

Lisätunteja otin muistaakseni yhden nimenomaan käsittelyssä, omasta halustani.

Oma cbr tuntui korkeammalta ja jotenkin painavammalta, ajoasento on kyykympi. Mutta ajeltu sillä on, pystyssä on pysytty, fiilis on hyvä ja ajokursseilla käyty varmuutta hakemassa just tuohon ympyrän vääntämiseen jne. Tottakai kannattaa ottaa huomioon millaiseen paikkaan pysähtyy ja keskittyä siihen ajamiseen, kun ei ne omat jalat molemmin puolin tukevasti ylety maahan.

Älä anna tuollaisen mölön opettajan latistaa sun mieltä. Kysy siltä, onko sille jokin ongelma sun ajaminen. Tarvittaessa vaihda koulua! Opettajan tulee olla kannustava ja asiallinen jotta hommassa on mitään mieltä.
Ei muuta kuin :thumbup:

tää on fftopikkia nyt kyllä mutta pakko sanoa
nyt vasta luin kunnolla tuota uutta ensivuonna voimaa tulevaa lakia niin ompas tyhmä.

A1 kortti, 16v, 12teoriaa + 9ajoa.

A1 nosto A2 opetusta 2+5 ja tosiaan 2 vuotta A1 ajo-oikeus alla.

A2 kortti suoraan, 18v 12+9

eli jos ajat 16v kortin ja ajelet 2 vuotta kevarilla niin 18 vuotiaana saat maksaa vähän extraa autokouluun jotta saat A2 kortin

mutta jos 18 vuotiaana ajat kortin ni ei tarvi näitä extroja maksaa.
toki joo A1 saat B korttiin varmaan hyvitystä mutta niin saa jos samalla ajaa sen A2 kortinkin samoja teoriatuntejahan ne on.
eli miksi ihmeessä 18v A1 kortin omaavaa rangaistaan jokusella ajotunnilla siitä että on jo ajanut pari vuotta kevaria.
kun ne tunnit on aivan varmasti just samat A1 kortin ajossa kuin A2 kortin ajossa. eikö luulis tiedot ja taidot olevan lapasessa jo kahden vuoden ajon jälkeen.

Itse olen myös 168cm, niinkuin aloittajakin on. B-kortti tuli vuonna 2006 ja viime kesänä piti siis saada se A. Täällä pk-seudulla onneksi valinnanvaraa on, mutta menin lähimpään autokouluun, kun sattui olemaan vielä lähialueen edullisinkin. Hetkeäkään en valintaani ole katunut, opetus oli todella hyvää. Minulla oli vain skootteriajokokemusta takana. Opettaja piti sitä melkein haittaavana tekijänä vrt. ei ajokokemusta lain. Mutta minusta skootterissa on se hyvä puoli, että oppii hahmottamaan liikennetilanteita kaksipyöräisen silmin ja varomaan niitä kaistapäisiä autoilijoita.

Sain piikin alle ensimmäiselle ajotunnille ja sen jälkeen ajoin loput ajotunnit autokoulun Yamaha XJ-6:lla. Luulin olevani toivoton tapaus, mutta en tarvinnut yhtään lisäopetustunteja ja käsittely- sekä ajokoe ekalla läpi (kuten myös teoriat)!

168cm ei ole missään nimessä liian lyhyt. Kanna itsesi ja pituutesi ylpeydellä ja näytä sille luokattomalle opettajalle! Suosittelen vahvasti, että käyt autokoululla hakemassa todistuksen teoriaopetuksista ja käyt toisella paikkakunnalla toisessa autokoulussa hoitamassa opetuksen loppuun. Ja käy tilanne etukäteen läpi mielessäsi kun haet sen paperin ja valmistele etukäteen, mitä aiot opettajalle sanoa. Suosittelen sanomaan asiallisesti ja rakentavasti, että onkohan opettaja ihan oikealla uralla...

Täällä pk-seudulla eläessä on se hyvä puoli, että voi äänestää jaloillaan helposti. Rahat ovat sinut ja vain sinulla on oikeus päättää miten ne käytät, älä käytä niitä noin paskaan opetukseen.

Nyt viikonlopun mietittyäni ja teidän kaikkien viestejä luettuani olen päättänyt, että ajelen varatun tunnin kyseisessä koulussa. 4 ajokertaa tosiaan varattuna ja kaikki suoraan ER-6:lla. Saa nähdä, miten menee... Ajattelin ottaa asian puheeksi opettajan kanssa ja mikäli asenne ei muutu, vaihdan naapurikunnan kouluun.

En viitsi tässä alkaa koulun nimeä paljastamaan.. Opettaja on tosiaan myös ainoa omistaja, joten omistajalle reklamointi ei tuota haluttua lopputulosta. Opettajahan on minulle jo entuudestaan tuttu, koska samaisessa autokoulussa ajelin B-kortin. Tiesin siis opettajan tyylin, joka ei ole kannustavin mahdollinen, mutta B-kortin suhteen ei ollut ongelmaa. Ei suositellut mopoautoa auton sijaan, joten asenneongelma on ihan uusi juttu.

Viikonloppuna ajelin vähän mopolla maalla ollessani ja avokin kanssa päätettiin, että seuraavat pari viikkoa treenataan omalla pyörällä jossain parkkiksella. Eipä tarvi kokonaan ilman kokemusta mennä sen ER-6:n kanssa pelleilemään.. Katsotaan mihin se riittää. Taitaa tänään tosin jäädä treenit väliin, kun tuulee vaivaiset 11 m/s. :kääk:

Itse ajoin ison An ajokorttiini ihan ummikkona, kerran skootterilla ajanut aiemmin.

Eka ajotunti oli piikillä - olisin saanut ajaa isommallakin, mutta oli mielestäni ihan hyvä kokeilla eka pienellä perusjutut, kun opettaja kysyi millä haluan ajaa. Hurjana yksityiskohtana, olisin saanut ajaa koululta harjoituskentälle piikin liikenteessä heti, ihan ummikkona, mutta en halunnut.. Opettaja ajoi pyörän asfalttikentälle, siellä opettelin ajelemaan ja ajoin lopuksi takaisin koululle. Seuraavat ajotunnit bemarin 650 katuendurolla. Ajoin vain pakolliset tunnit ja sitten inssiin, meni kerrasta läpi. Taisi olla neljä ajokertaa, kun oli yhdistettynä tunteja. Tosiaan, vain tuolla harjoittelulla se meni ihan hyvin.

Oli vielä kiva inssikeli, syksyä ja satoi kaatamalla. Ensin vika ajokerta juuri ennen inssiä, ja sitten ajokerran jälkeen Hyvinkäälle katsastuskonttorille. Ensin käsittelykoe kaatosateessa (vähän vesisateessa jänskätti), sitten ajoa reilu aika 25 tiellä ja Hyvinkään keskustassa. Toisaalta ihan hyvä, että tuli ajettua vesisateessa jo ajokouluvaiheessa, niin ei sitten ole kynnystä ollut jatkossakaan.

veksu sanoi:
tää on fftopikkia nyt kyllä mutta pakko sanoa
nyt vasta luin kunnolla tuota uutta ensivuonna voimaa tulevaa lakia niin ompas tyhmä.

A1 kortti, 16v, 12teoriaa + 9ajoa.

A1 nosto A2 opetusta 2+5 ja tosiaan 2 vuotta A1 ajo-oikeus alla.

A2 kortti suoraan, 18v 12+9

eli jos ajat 16v kortin ja ajelet 2 vuotta kevarilla niin 18 vuotiaana saat maksaa vähän extraa autokouluun jotta saat A2 kortin

mutta jos 18 vuotiaana ajat kortin ni ei tarvi näitä extroja maksaa.
toki joo A1 saat B korttiin varmaan hyvitystä mutta niin saa jos samalla ajaa sen A2 kortinkin samoja teoriatuntejahan ne on.
eli miksi ihmeessä 18v A1 kortin omaavaa rangaistaan jokusella ajotunnilla siitä että on jo ajanut pari vuotta kevaria.
kun ne tunnit on aivan varmasti just samat A1 kortin ajossa kuin A2 kortin ajossa. eikö luulis tiedot ja taidot olevan lapasessa jo kahden vuoden ajon jälkeen.

Myös korotus A2 -> A vaatii sitten ensi vuonna teoria- ja ajotunteja.
Lisäksi:
"Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnettävät uudet ajokortit tulevat olemaan määräaikaisia. Kortit ovat luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen voimassa 2-15 vuotta"

Eli jos on yli 24v, ja on joskus aikomus saada korttiin "iso A", niin pikimmiten autokouluun mars. Ja siis suoraan iso, eikä mitään välimalleja.
Vaimon kanssa tästä puhuttiin hiljattain, ja sain patisteltua autokouluun.

Sama juttu korotusten kanssa, ennen ensi vuoden tammikuuta myönnetyt kortit ovat voimassa pitempään.

Ethän sä voi joutua ottamaan lisätunteja opettajan asennevamman johdosta, vaihda autokoulua ja paljasta tää nykyinen. Eiköhän se maikka sieltä pääse hänelle kuuluviin töihin sitten.

Koskeekohan tuo määräaikaisuus sitten myös sitä, jos ajokortin taakse päivittää ison A:n? Eli nyt mulla on oikeus ajaa kaikkia pyöriä, mutta tuolla kortin takana on vaan pikku a. Eli jos ensi vuonna haluaa sen ison A:n merkin sinne, on se kortti määräaikainen?

yyri sanoi:
Koskeekohan tuo määräaikaisuus sitten myös sitä, jos ajokortin taakse päivittää ison A:n? Eli nyt mulla on oikeus ajaa kaikkia pyöriä, mutta tuolla kortin takana on vaan pikku a. Eli jos ensi vuonna haluaa sen ison A:n merkin sinne, on se kortti määräaikainen?

Jos sulla on oikeus ajaa kaikkia pyöriä, niin silloinhan sulla on iso A, eikö?

yyri sanoi:

Se sinun nykyinenkin kortti muuttuu määräaikaiseksi (riippumatta kortissa olevasta voimassaoloajasta). Ensi vuonna ajetut (A,B) kortit vanheneepääsääntöisesti 15v kuluttua (eli vuonna 2028). Jos ajat vanhalla kortilla, niin se vanhenee vuonna 2033, eli vanhalla kortilla saat vain 5 vuotta lisäaikaa. Ei siinä sen kummempaa.

3JJ sanoi:
Se sinun nykyinenkin kortti muuttuu määräaikaiseksi (riippumatta kortissa olevasta voimassaoloajasta). Ensi vuonna ajetut (A,B) kortit vanheneepääsääntöisesti 15v kuluttua (eli vuonna 2028). Jos ajat vanhalla kortilla, niin se vanhenee vuonna 2033, eli vanhalla kortilla saat vain 5 vuotta lisäaikaa. Ei siinä sen kummempaa.

Milläs se tyyliin 2050 asti voimassa oleva kortti yhtäkkiä muuttuukin olemaan voimassa 2033? Kotiin tulee kirje, että "korttisi ei olekkaan enää voimassa tuonne asti vaan joudut hakemaan nyt uuden kortin laitokselta" vai wtf? Kuulostaa vähän omituiselta.

JeTi sanoi:
Milläs se tyyliin 2050 asti voimassa oleva kortti yhtäkkiä muuttuukin olemaan voimassa 2033? Kotiin tulee kirje, että "korttisi ei olekkaan enää voimassa tuonne asti vaan joudut hakemaan nyt uuden kortin laitokselta" vai wtf? Kuulostaa vähän omituiselta.

No näin se nyt vaan menee:

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/877689

"Direktiivin mukainen ajokorttilainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013. "

"Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit on vaihdettava uusiin vuoteen 2033 mennessä."

Ajoin iso-A kortin viime syksynä ja kaksipyöräkokemukseni olivat ainoastaan polkupyörästä ja skootterista. Olen 173 cm pitkä nainen. Ajo-opettajani oli hieman epäileväinen ja ensimmäisen ajokerran ajoinkin kevarilla, siitä seuraavat tunnit (koulun sivuilta luntattuna) Yamaha XJ 6. Käsittelykokeen kahdeksikkokuvio oli melko vaikea ja harjoittelin sitä urakalla vielä juuri ennen inssiä. :D

Opettajan kanssa kahvilla istuskellessamme hän myönsi olevansa yllättynyt kuinka hyvin olen kehittynyt. Inssi menikin ihan nappiin eikä mistään tullut mitään sanomista vaikka ajon alussa kypärän sisään lensi perhonen ja inssisetä unohti sanoa radioon, että halusi minun kääntyvän risteyksestä oikealle.

Omaa pärrää ei vielä ole. Toivottavasti kuitenkin pääsen ajelemaan kesän aikana. :;):

3JJ sanoi:
No näin se nyt vaan menee:

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/877689

"Direktiivin mukainen ajokorttilainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013. "

"Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit on vaihdettava uusiin vuoteen 2033 mennessä."

Aika erikoista.. noo.. katotaa sit 2033.. :p
Jaha.. kortin vaihtaminen maksaa 'vaatimattomat' 50e. Lukasin muuten ton jutun muutenki läpi, siellä on päässy tosissaan joku byrokratiapina riehumaan.

Back