Aloittajan puolesta tuli kurja fiilis, joten laitetaan rohkaisusksi tämä.
Mä marssin viime kesänä autokouluun tarkoituksena ajaa isoA. Meille oli juuri ostettu honda cbr 600f ja se olisi sitten kortin saatua ajokkina.
Minulla on b-kortti ollut vuodesta 1993 lähtien, mopolla päristelin kesäisin mökillä teininä eikä muuta kokemusta prätkistä, itse olen vuosimallia -72, nainen ja pituutta 164cm. Siinä lähtötiedot. Huh huh?
Menin paikalliseen autokouluun, istuin teoriat. Ekan ajotunnin aluksi opettaja mietti hetken otetaanko kevari vaiko Honda cbf600 , päätyi jälkimmäiseen. Takalaukkuun pakkasi muovikartiot, ja ajettiin isolle parkkipaikalle mä tarakalla kyydissä.
Siitä sitten vain käsittelyn harjoittelua, ei se niin kummalta tuntunut, pystyssä pysyttiin ja meni ne tehtävätkin siinä harjoittelun myötä kaikki läpi. Opettaja kehui itseään että oli oikea valinta ottaa heti iso pyörä alle. En kokenut cbf liian isoksi, painavaksi tai mitään, tosin sitä oli toista korttilaista varten hieman laskettu. Opettajakin oli tosi kannustava, mukava ja otti huomioon sitten aikanaan ettei inssiä varten cbf ollut täyteen tankattu vaan vajaalla tankilla kevyempi.
Ajotunnit meni kaikki ok, vaikeinta oli käsittelykokeessa ne pienet ympyrät ja niiden välissä pujottelu. Yhden kerran sain autokoulun pyörän nurin, juuri ennen inssiä, jarrutuksessa unohdin kelata vaihteen ykköselle ja aloin vaihteenvaihtoon nopeuden ollessa oikeastaan nolla. Ei pysynyt pyörä pystyssä kun molemmat jalat oli tapeilla... mutta tuo nyt oli ihan hölmö ajatuskatkos minulta eikä opettajakaan voinut muuta kuin nauraa. Heti perään inssi kerrasta läpi.
Lisätunteja otin muistaakseni yhden nimenomaan käsittelyssä, omasta halustani.
Oma cbr tuntui korkeammalta ja jotenkin painavammalta, ajoasento on kyykympi. Mutta ajeltu sillä on, pystyssä on pysytty, fiilis on hyvä ja ajokursseilla käyty varmuutta hakemassa just tuohon ympyrän vääntämiseen jne. Tottakai kannattaa ottaa huomioon millaiseen paikkaan pysähtyy ja keskittyä siihen ajamiseen, kun ei ne omat jalat molemmin puolin tukevasti ylety maahan.
Älä anna tuollaisen mölön opettajan latistaa sun mieltä. Kysy siltä, onko sille jokin ongelma sun ajaminen. Tarvittaessa vaihda koulua! Opettajan tulee olla kannustava ja asiallinen jotta hommassa on mitään mieltä.
Ei muuta kuin