• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Toisessa ketjussa on oletettavasti käsitelty tota repeämisasiaa sillä ajatuksella, että rengas joutuu koetukselle. Sun ajoilla ei renkaassa kait kuitenkaan tapahdu vielä mitään niin jousituksen ku paineiden johdostakaan. Voin olla tietysti väärässäkin, mutta käsittääkseni vauhtia täytyy olla ainakin jonkinlaisesti, ennen kuin rengas alkaa reagoimaan (ellei sitten ole umpiluuta perse tai paineet o,4 baria tjsp.)
(tältä kesältä se triidi on mutta en nyt löytänyt tolla paskalla haulla sitä triidiä, renkaiden ostamista siin käsiteltiin)

Toisessa triidissä; keskiryhmän keskivauhti. Ja monella muullakin ~keskiryhmän kuskilla tuo corsa3 tekee samaa.

-Rengaspaineita on hieman kokeiltu, voisihan niitä enemmänkin kokeilla.
-Toisesta triidistä: Kaks samanlaista mopoo, samoilla renkailla, samoilla kierrosajoilla: Toisen alusta tehtaan säädöissä-> repii, toisen alusta säädetty-> ei revi. (renkaat samat ku mulla)
-Mun mopon vaimennuksien tehdassäädöt on 68kg kuskille. Mä oon +34kg siihen, ts +50%.

Ett noista syistä esim...?
Pakko kysyä että mitä olette säätäneet ja miten siitä pyörän alustasta jossa ei revi takasta?

Kumman mopon takasta repii? Sun vai sen toisen, jossa on vaimennuksia säädetty? Ihan vaan tarkennukseksi kysyn.
Kumpikaan ei ollut mun ninja, vaan kaks identtistä pikkugigseriä.

Se joka oli tehtaan säädöissä repi. Se jota kuski oli säätänyt ei repinyt.

[-Mun mopon vaimennuksien tehdassäädöt on 68kg kuskille. Mä oon +34kg siihen, ts +50%.
CODE]

Noilla speceillä ei ajo-ominaisuudet varmaan ole parhaat mahdolliset, joten kannattanee vähän kiristää. Jousen kantavuus tietysti huomioiden. Ei kuitenkaan liene nahdyillä avauksilla repimisen syy.

[Teoria "endurance bemarissa on paska teho/paino-suhde joten ajan klassista pyöreetä linjaa" käytäntöön ja hävisin aika-ajossa Partaselle vähän yli sekunnin(muistaakseni?). Mitä tein väärin?
CODE]

Mistä voisin sen tietää. Jotain kai kuitenkin, kun sen runsaan sekunnin hävisit.

[Mikäs on ajotaidon mittari? Paljoko pitää alastaro kiertää? Onko kauhea pettymys jos ajan joku kaunis päivä alle 1:30!!! ja olen edelleen sama arrogantti (ja tyhmä) kuva?/CODE]

Ei pidä mitään. Nostan hattua, kun ajat 1.30 alle. Tuossa kuvitellussa tilanteessa ensikertalaisten opettamisesi ja keskustelusi nopeiden kanssa saakin selkeästi lisää pohjaa. Ja luulen, että siinä vaiheessa ratauraasi olet jo huomannut senkin, että rata-ajoon liittyvät kysymykset eivät olekaan noin mustavalkoisia ja yksioikoisia, joina ne nyt näet. Ja saattaapa jokin seikka jopa vaikuttaa tyystin toisenlaiselta.

Ja painotan että kyseessä samanlaiset mopot tai autot, ei siis eri ajoneuvo-luokkia sotketa keskenään.

Sun ajotyylissä on varmasti enemmän parannettavaa, varsinkin siinä missä kohtaa mutkaa tulet kaasulle ja miten. Sen osaava kuski näkee sun takarenkaastakin.

No sanotaan vielä näin että jos sulla on jouset kohdillaan, samoin painumat, niin noissa sun vauhdeissa ei tule renkaan repeilyongelmia vielä. ELLET ole sitten vetänyt kaikkia vaimennuksia kiinni asti?

osa antamistasi "neuvoista" ja "teorioista" on vaarallisia aloittelijalle
Minä nimenomaan sotken eri ajoneuvoluokat keskenään. Ihan sama ajaako kahdella vai neljällä renkaalla jos teho/paino-suhde on sama.

Aivan varmasti on parannettavaa joka osa-alueella, ja paljon.
Mitä siitä takarenkaasta näkee?

Vaimennukset on tehdassäädöissä.

Kerro mitkä?

Oletko muuten laittanut merkille, että miten monta kertaa näissä jutuissa korostetaan sanaa 'katuauto'? Meinaan, että mitä vitun väliä sillä on, onko kyseessä katuauto, vai puhdas kilpa-auto, jos kisat ajetaan radalla?
Johtusko se siitä, että alunperin keskustelu/väittely lähti kysymyksestä, kumpi on nopeampi, moottoripyörä vai nopea perheauto. Vähitellen perheauto muuttui katuautoksi.

Formuloita on useaan otteeseen koitettu tuoda mukaan, mutta ne on torpattu heti kättelyssä. Yleisimpänä perusteena on ollut, että niillä ei saa ajaa kadulla. Myös siipiautot on säännönmukaisesti jätetty väittelyn ulkopuolelle, koska ne eivät pääsääntöisesti ole katulaillisia, ja siipi antaa kohtuuttoman edun. Nyt toteutussa kisassa autona oli alkuperäisestä väittelystä poiketen puhdas rata-auto ja näytti Audissa olleen pieni siipikin, vaan eipä auttanut.

Kyse oli alunperin siis siitä, kumpi on nopeampi, taviksen nopea katulaillinen käyttöauto vai taviksen katupyöräksi tarkoitettu moottoripyörä.

Got it?

Ja luulen, että siinä vaiheessa ratauraasi olet jo huomannut senkin, että rata-ajoon liittyvät kysymykset eivät olekaan noin mustavalkoisia ja yksioikoisia, joina ne nyt näet. Ja saattaapa jokin seikka jopa vaikuttaa tyystin toisenlaiselta.
Moni on luullut, ja moni tulee luulemaan. Sinä olet yksi heistä.
Jos tajuaisit minun pontin, niin huomaisit että en tälläkään hetkellä ajattele mustavalkoisesti ja yksioikoisesti.

Ei pidä mitään. Nostan hattua, kun ajat 1.30 alle. Tuossa kuvitellussa tilanteessa ensikertalaisten opettamisesi ja keskustelusi nopeiden kanssa saakin selkeästi lisää pohjaa. Ja luulen, että siinä vaiheessa ratauraasi olet jo huomannut senkin, että rata-ajoon liittyvät kysymykset eivät olekaan noin mustavalkoisia ja yksioikoisia, joina ne nyt näet. Ja saattaapa jokin seikka jopa vaikuttaa tyystin toisenlaiselta.
Erittäin hyvin sanottu. Tämä on juuri se mikä hieman ihmetyttää tuossa scuuban ehdottomuudessa tai paremmin sanottuna halusta pitää kiinni omasta kannastaan hinnalla millä hyvänsä.

Kyseessä on ihan sama ilmiö kuin melkeinpä missä tahansa asiassa kun opetellaan uusia juttuja, tieto lisää "tuskaa". Luulisi että konsepti on jokaiselle vähänkin varttuneemmalle tuttu ja sen myötä asennekin jonkin verran joustava.

-Teemu

edit: kerkesinköhän ensin... en siis ole varmaankaan vaan ymmärtänyt kaverin pointtia.

Kyseessä on ihan sama ilmiö kuin melkeinpä missä tahansa asiassa kun opetellaan uusia juttuja, tieto lisää "tuskaa". Luulisi että konsepti on jokaiselle vähänkin varttuneemmalle tuttu ja sen myötä asennekin jonkin verran joustava.

-Teemu

edit: kerkesinköhän ensin... en siis ole varmaankaan vaan ymmärtänyt kaverin pointtia.
Niinhän se menee.
Kun ei edes tiedä, että ei tiedä, se antaa joillekin ihmisille kummasti itseluottamusta. Seuraavaksi sitten jo tietääkin, että ei tiedä, ja sordiino alkaa vaimentaa ääntä.
Ne ketkä oikeesti tietää tietävänsä, lienevät kaikkein hiljaisimpia.

Pointit hukassa.

Moni on luullut, ja moni tulee luulemaan. Sinä olet yksi heistä. ... huomaisit että en tälläkään hetkellä ajattele mustavalkoisesti ja yksioikoisesti.
Komppailen noita edellisiä::
- ajattele ja yritä vähemmän
- kunnioita vanhempia(s) alanmiehiä
- älä yritäkään ravistella sitä "akkaa" kyydistä

/z

edit1: susta sentään tulee vielä kuski kun vaan jaksat vääntää toisin kuin kaiken maaliman lekentoista... puhumattakaan nyt itestäni..

Joku rata-guru vois muuten sanoa onko tässä hommassa sellaista kynnystä tai "heittäytymistä" reunalta, jonka jälkeen kuoleman pelon voitettuaan hommat alkaakin tuntua helpoilta vaikka vauhtia onkin aiempaan nähden dekadia enemmän vai onko joka helevatan sekuntti vaan nitistettävä yks kymmenys kerrallaan? vert vapaalasku tai base-jump (alituinen kuoleman vaara) tms. joissa suoritukseen lähtemisen jälkeen euforia voittaa ja on mahdollista päästä "flow-zone"-tilaan. (basesta ei ole kokemusta se on vaan hämäystä)

Kiitti Partanen!

"Ei sulla ole oikeasti ajamisesta hajuja, mutta hyvin sä vedät."

Mulla olisi tässä pari vaihtoehtoa edetä: 1. Kiistää aihe ja alkaa ttuilemaan HITAUDESTASI. Sen jälkeen kehua OMAA NOPEA:utta! 2. Myöntää lause ja ottaa jälkimmäinen osio ilolla vastaan.

Päädyn nyt tuohon jälkimmäiseen vaikka ensimmäinen olisi toiminut (jo todistetusti) keijun kaltaisesti; Hups! Poks! Mulla olisi ollut Rykkönen tai Rutonen käytettävissä ja olisin päässyt kiertämään rataa. Noh, mulla olis ollu omaa kivaa kun olisin "vetäny" mna kovana. Kaikki olis tietysti itkeny...

Noh, tää ketju on ollu ihan sairaan hyvä! En tiedä, moniko on ollut tosissaan mukana vai osittain tai TÄYSIN kieli poskessa??? (Mulla osuu tuohon jälkimmäiseen osioon vahvasti.) Kuitenkin ketjun tähden täytyy tulla paikalle ihmettelemään, mistä ne alan miehet oikein puhuu ja mitä ne tekee. Ties vaikka siitä saisi virikkeitä mennä MP-kauppaan, jonka jälkeen lähtisin tietysti kiertämään 1835-tietä.

Hyvät nettisivut Sulla.

Sun ympärillä käy muutenkin niin kova kuhina siel varikolla, ett turhaa mä sinne enää tulisin sua palvelemaan.  
cool.gif
Oletko koskaan kuullut puhuttavan retorisesta kysymyksestä? Mä en ole kyllä mitään kuhinaa huomannut.

Sun ympärillä käy muutenkin niin kova kuhina siel varikolla, ett turhaa mä sinne enää tulisin sua palvelemaan.  
cool.gif
Oletko koskaan kuullut puhuttavan retorisesta kysymyksestä? Mä en ole kyllä mitään kuhinaa huomannut.
scuuballa taitaa käydä flaksi, tää on sen verran äijä foorumi että toi ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin että tilaan oikeille tyypeille on.. /z

edit!: Olikos äsminin "ajoasennosta" jossain kuvia (ihan vaan koettasin otta oppia siitä miten tytöt ajaa)?  
cool.gif
Joko olet paranemaan päin ja päässyt pois osastolta aikoja sitten?
löyty: äsmin Kemorassa kahvilanmutkassa, toinen .. kolmas ollakseen transhomohtava laji niin täytyy sanoa että äsmin näyttää paremmalle kuin Jukka.. (ja puhutaan sentään vaan ajoasennosta)

No näin. Huollot on tehty, kaikki pelaa ja tällä aikataululla en autoani paremmaksi radalle saa. Eli sillä tullaan mitä löytyy. Ajamalla radalle, ilman kuppipenkkejä, turvakaaria ja mokkarattia, posket punaisena häpeästä ajamalla pois. Tämä on mun suunnitelma.

Jossain keskusteluissa on väläytelty et tulen häviämään noin 30s kolmen kierroksen aikana. Rankkaa näistä kommenteista tekee se, että laskennassa on mukana samanlaisella autolla ajetut kierrosajat Motoparkissa. Karua.

Nyt jo tässä vaiheessa haluan kuitenkin kiittää positiivisesta palautteesta jota olen saanut. Erityiskiitos menee motoristille joka bongasi mut Kehä I:ltä ja näytti peukkua.

Leipää ja sirkushuveja.

*käsi pystyssä* Mutta mun pitää saada MotoGP moottoripyörä alle täysillä kaskoilla ja kolme viikkoa vapaata (muulta liikenteeltä ton pitää olla suljettuna) harjoittelua sanotaan nyt vaikka 9-23 välisenä aikana joka päivä, ja koska olen sen verran kevyt kaveri niin tohon autoon täytyy laittaa vähintää 500 kiloa lisäpainoja rattiin. Ja jos tää sitten vaikka ajettas kesällä 2015 Käviskö?
Saahan sinne tutustua, senkun aloitat ihan siitä vaan heti. MotoGP pyöränkin ehdit jo työelämään päästyäsi tienaamaan. Lisäpainoihin emme tässä asetelmassa voi suostua, sori.

*käsi pystyssä* Mutta mun pitää saada MotoGP moottoripyörä alle täysillä kaskoilla ja kolme viikkoa vapaata (muulta liikenteeltä ton pitää olla suljettuna) harjoittelua sanotaan nyt vaikka 9-23 välisenä aikana joka päivä, ja koska olen sen verran kevyt kaveri niin tohon autoon täytyy laittaa vähintää 500 kiloa lisäpainoja rattiin. Ja jos tää sitten vaikka ajettas kesällä 2015 Käviskö?
Saahan sinne tutustua, senkun aloitat ihan siitä vaan heti. MotoGP pyöränkin ehdit jo työelämään päästyäsi tienaamaan. Lisäpainoihin emme tässä asetelmassa voi suostua, sori.
Luetun ymmärtämisessä vikaa?
wink.gif
Tosta mun vaatimus listasta muuten puuttu se, että sun pitää olla siellä myymässä hamekangasta.
tounge.gif

posket punaisena häpeästä ajamalla pois. Tämä on mun suunnitelma.

Jossain keskusteluissa on väläytelty et tulen häviämään noin 30s kolmen kierroksen aikana.

Nyt jo tässä vaiheessa haluan kuitenkin kiittää positiivisesta palautteesta jota olen saanut. Erityiskiitos menee motoristille joka bongasi mut Kehä I:ltä ja näytti peukkua.

Leipää ja sirkushuveja.
Hienoa, että pääset paikalle. Ihan voit poistua normaali verenkierto kasvoillasi, sillä ei tässä kisassa tuloksella ole mitään merkitystä. Sirkushuveja indeed. Itse olen muutaman kerran käynyt varttimailia ajamassa ja vaikka se kaveri rinnalta välillä vetääkin kovempaa, niin lystiä on. Jollekuille se voi ottaa kunnian päälle olla hitaampi, mutta minusta on hieno verrata eritehoisia ja erityyppisiä laitteita - kävi miten kävi ja oli itse ratissa tai katsomossa.

Olisi hauska nähdä, miten koskaan radalla käymätön normaalin itsesuojeluvaiston ja ohuen kukkaron omaava perusmotoristi pysyisi sinun perässäsi
idea3.gif

Jossain keskusteluissa on väläytelty et tulen häviämään noin 30s kolmen kierroksen aikana. Rankkaa näistä kommenteista tekee se, että laskennassa on mukana samanlaisella autolla ajetut kierrosajat Motoparkissa. Karua.
Se nyt ei liene mahdollista, ellet sitten pysäytä autoasi vähintään 25 sek ajaksi pääsuoralle viimeisellä kierroksella. Aikamuksenani ei ole ohittaa vaan katsella ajolinjoja jos perässä pysyn. Jos sitten turvalliselta näyttää, niin viimeisellä kierroksella voi yrittää ohitusta suoralla jos lupaat olla ruutulipun jälkeen kiipeämättä selkään.

Terveisiä Motomajoilta, täällä jo täpinöissään odotellaan.

Jukka

No näin. Huollot on tehty, kaikki pelaa ja tällä aikataululla en autoani paremmaksi radalle saa. Eli sillä tullaan mitä löytyy. Ajamalla radalle, ilman kuppipenkkejä, turvakaaria ja mokkarattia, posket punaisena häpeästä ajamalla pois. Tämä on mun suunnitelma.
R-E-S-T-E-C-P.

------------

äsmin takaa(päin)...
tsg_smiley_drool.gif

Legendalle tiedoksi: mä tulen mielelläni myös kunhan saatte tien suljettua.

cool.gif
scuuballa taitaa käydä flaksi, tää on sen verran äijä foorumi että toi ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin että tilaan oikeille tyypeille on.. /z

edit!: Olikos äsminin "ajoasennosta" jossain kuvia (ihan vaan koettasin otta oppia siitä miten tytöt ajaa)?  
cool.gif
Joko olet paranemaan päin ja päässyt pois osastolta aikoja sitten?
löyty: äsmin Kemorassa kahvilanmutkassa, toinen .. kolmas ollakseen transhomohtava laji niin täytyy sanoa että äsmin näyttää paremmalle kuin Jukka.. (ja puhutaan sentään vaan ajoasennosta)
Ei täältä vielä pois ole päästy, vielä pari kk jäljellä. Sori offtopic.

Back