Et siis vieläkään tajunnut mikä se pointti oli...?
Kysymys: Mikä on ratkaisevin tekijä ajolinjan valitsemiseen.
Vastaus: Teho/paino-suhde.
Joko tajuat?
Nuo on jo tehty.
Tosin tuo "perusasetukset" on minusta täysin eri asia kuin:"perehdy sen oman moposi alustan toimintaan, säädä se kohdalleen ja oikein toimivaksi".
Olis ihkuu jos sä joskus oikeesti tajuaisit mitä mä sanon (livenä tai netissä) tai teen (livenä), niinku aikuisten oikeesti, sit sun ei tarvis aina olla herneilemässä (livenä) tai mäkättämässä (netissä). Nyt sä vaan koko ajan luulet kaikennäköstä.
Kyllä mä sun kyssärin ymmärsin, mutta yrität itse olla niin pikkunokkela että kompuroit matkallasi, jonnekin..
Sä poukkoilet nyt auton ja mp:n välillä noissa ajolinjoissa. Kun puhutaan samasta laitteesta niin silloin tuo tehopaino-suhde ei ole se perusta minkä pohjalta ajolinja valitaan, muut asiat sen ratkaisee.
Jos taas verrataan vaikka kuorma-autoa, henkilöautoa ja mopoa keskenään niin silloin voidaan puhua massoista ja tehoista vaikuttavina tekijöinä. Autolla pystyy ajamaan samaa linjaa kuin mopolla, ja toisin päin, mutta se ei ole parhaan kierrosajan kannalta viisain veto. Jos kuuntelit viikko sitten perjantaina ohjaajakokouksessa niin saatoit tuonkin siellä oppia.
Jos perusasetukset on tehty niin sillon olet jo joutunut perehtymään alustan toimintaan ja siihen että mistä nupista mitäkin tapahtuu. Perusasioista kaikki kuitenkin lähtee, kuten noista painumista ja jousien säädöistä. Vaimennukset voi pitää yllättävän pitkälle niissä asennoissa mitä tehdas niille perusarvoiksi antaa.
Olis oikeasti kiva jos säkin osaisit käyttäytyä niin kuin ihmiset ja puhuisit totta. Livenä et ole puhunut mulle kovinkaan paljoa, enkä minä sulle. Mä en ole sulle kertaakaan "herneillyt" livenä mistään. Ja jos mun kommentoinnin täällä otat mäkättämisenä niin olen varmaan sitten osunut johonkin herkkään kohtaasi, sillä tarkoitukseni ei ole ollut sulle mistään mäkättää.
Ja sä sitten tiedät mitä mä luulen?
sanoi:
Jos kahden eri ajoneuvon, oli ne sit kaks tai nelipyöräisiä, tehopaino-suhde on sama, niin silloin myös optimaalinen ajolinja, ja jarrupaikat, on suurin piirtein samat.
Toki asiassa on miljoona muutakin seikkaa, mutta tuo on se ratkaisevin.
Optimaalista linjaa tuskin löydät, koska muuttujia on niin pirusti. Mutta tässäkin on se että jos se kaluston alusta on ihan persiillään niin se on pakko ajaa jotain tiettyä linjaa, kun paremmalla alustalla pystyt ajamaan ihan toisin ja voit vaihtaa linjaa vielä vaikka keskellä mutkaa jne.
Voidaan vielä sanoa että jos mopossa on alusta sit ihan oikeasti päin seiniä niin se pakottaa jo linjoja aivan erilaiseksi kuin mitä sillä pystyisi ajamaan kun alusta olisi kunnossa. Ja kierrosajassa tuollainen näkyy. Ja pätee niin autoihin kuin mopoihinkin. Eli sillä tehopaino-suhteella voi pyyhkiä vaikka vessan seiniä.
Ymmärrätköhän sä mun pointtia ollenkaan?
sanoi:
Jos teho/paino-suhde on onneton, kuten autoilla yleensä on, niin optimaalisin linja mutkassa on se millä saa mutkanopeuden ja ulostulonopeuden pidettyä mahdollisimman suurena, eli klassinen pyöreä linja (eli jarru suoralla linjalla ennen mutkan alkua).
Hihi! Klassinen pyöreä linja.
Tuollainen mainitsemasi auton linja ei ole lähelläkään sitä mitä minä ja moni muu ymmärtää pyöreällä linjalla. Tuollainen linja on pyöreä vasta mutkan lopusta ja silloinkin ollaan jo suoralla.
sanoi:
Mutta mitä parempi teho/paino-suhde on, kuten esim R6R tai R1, niin sitä terävämmäksi ajolinja muuttuu, eli jarrulla sisään mutkaan, "kääntö", kaasulla ulos mutkasta.
No kun ei pidä tuokaan ihan joka paikassa paikkaansa.
Taitaa olla turhaa touhua... meikäläisen osalta.