• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Videon kommentointia tässä odottelen, vaan odottelenko ma vallan suotta?

Jukka
No kommentoidaan.

Kiitos videosta.
smile_org.gif

Lämmittelykiekat näyttivät komealta, kuten myös lähtö. Ensimmäisen "kisakierroksen" jälkeen näytti ero pääsuoralla pauttiarallaa lähtöasetelmia vastaavalta, tai peräti metrin pari auton hyväksi. Toisen kiekan jälkeen olikin motskari paljon lähtöä lähempänä autoa, kuten myös maaliin tullessa.

Ottaen huomioon koko ketjun avausviestin, niin video pitää paikkansa.

Näin sitä mentiin Yammun kusiaisella kovempaa asfaltilla, kuin Audin kilpa-autolla.
Juu hiano oli, vähän se laatu harmittaa, mutta minkäs teet. Hienosti kyllä näki koko radan. Yllättävän vähän jos ollenkaan auto hävisi missään kohtaa, jarruissa, mutkassa tai kiihdytyksessä. Tasaista menoa oli koko matka.
Lisää testejä vain kehiin!
062802jumpie_prv.gif

.. mikä ja minkä mittanen se oli se pätkä mitä ajatte Kemiöstä Kokkilan lossille, niikö? Olikos se niiko tämä tie, lossilta ekaan isompaan risteykseen 22,8km?.
Google, joka on monesti oikeassa, sanoo tossa hakusessa että "autolla 21min."? Eli matka-aika suosituksella ~65km/h?

/z
Jos toi pätkä ajetaan neljään minuuttiin niin pitää ajaa keskimäärin 5,7 km / minuutti joka taas tekee keskinopeudeksi 342 km tunnissa. Ton katiskan minäkin huolin.
Ei ole toi pätkä, vaan lossin jälkeinen. Tuo eka on kyllä lukeutunut mun suosikkeihin jo lähes 10v. ajan. Harmi vaan, että menee vuosi vuodelta huompikuntoiseksi. Paikoitellen melko rupinen ja reikiä sekä patteja saa väistellä solkenaan. Tonnisella supermotolla erittäin namu stintti.
smile_org.gif

Sä poukkoilet nyt auton ja mp:n välillä noissa ajolinjoissa.

Kun puhutaan samasta laitteesta niin silloin tuo tehopaino-suhde ei ole se perusta minkä pohjalta ajolinja valitaan, muut asiat sen ratkaisee.

Autolla pystyy ajamaan samaa linjaa kuin mopolla, ja toisin päin, mutta se ei ole parhaan kierrosajan kannalta viisain veto.

Jos kuuntelit viikko sitten perjantaina ohjaajakokouksessa niin saatoit tuonkin siellä oppia.

Vaimennukset voi pitää yllättävän pitkälle niissä asennoissa mitä tehdas niille perusarvoiksi antaa.

Mä en ole sulle kertaakaan "herneillyt" livenä mistään.

Eli sillä tehopaino-suhteella voi pyyhkiä vaikka vessan seiniä.
Ymmärrätköhän sä mun pointtia ollenkaan?

sanoi:
Jos teho/paino-suhde on onneton, kuten autoilla yleensä on, niin optimaalisin linja mutkassa on se millä saa mutkanopeuden ja ulostulonopeuden pidettyä mahdollisimman suurena, eli klassinen pyöreä linja (eli jarru suoralla linjalla ennen mutkan alkua).

Hihi! Klassinen pyöreä linja.
smile_org.gif
Tuollainen mainitsemasi auton linja ei ole lähelläkään sitä mitä minä ja moni muu ymmärtää pyöreällä linjalla. Tuollainen linja on pyöreä vasta mutkan lopusta ja silloinkin ollaan jo suoralla.

Taitaa olla turhaa touhua... meikäläisen osalta.
Aivan, ajonevosta olen sen takia pääasiassa puhunutkin.

Ok, uskokoon ken tahtoo.

On se viisain veto jos teho/paino-suhde on molemmissa sama.

Taas sinä luulet.

Niin voi, mutta luullakseni niitä on pakko ruveta siinä vaiheessa ruuvaamaan kun rengas repii avauskohdasta? Korjaa toki jos olen väärässä.

Zaa, kemorassa sain toisen käsityksen.

Senkus pyyhit, saat ihan vapaasti selitellä itsellesi tehopaino-suhteen merkitsemättömyyttä.

Minä kirjoitan "ennen mutkan alkua" ja sina halua ummarta se "vasta mutkan lopusta"...
Pitäiskö tohon kommentoida jotain...? Oikeesti...?

No niin on, miksi tuhlaat aikaasi?

The Legend! Jos et viitsi tulla ajamaan, niin tule paikalle kommentaattoriksi ja ohjeistajaksi?
Legend voi kommentoida autonlinjaa ja Scuupa sitten Jukan ajolinjoja  
biggrin.gif
Iha hyvältä näyttää muuten toi Jukka-sedän ajo, mut eihän se raukka uskalla edes yrittää tosissaan vetää limitille ku pelkää niin paljon kaatuvansa, vaikka kovasti haluaisi kaatua, mutta ei kaadu. Eli jarru myöhäsemmäks ja avaus aikasemmaks! Katotaa niitä ajolinjoja sit sen jälkeen tarkemmin.
thumbs-up.gif

Niin voi, mutta luullakseni niitä on pakko ruveta siinä vaiheessa ruuvaamaan kun rengas repii avauskohdasta? Korjaa toki jos olen väärässä.
Oi suuri rataguru. Kannattaisiko kuitenkin ensin kokeilla rengaspaineiden muutosta. Vauhtisi, jota Alastarossa ajoit, ei kaivanne paljonkaan vielä perussäätöjen muutosta eikä se liene pääsyy renkaan repeilyyn.

Kas näin löytyi joukostamme kaksi ratagurua, tulevaisuutemme moottoriurheilussa on taattu.
062802jumpie_prv.gif

Mitähän tuossa KMX:ssä tehopaino olis meikä päällä... kuristukset pois... 0,1375hp/kg... 1500kg kotilo -> 200hp. Nyt voi lähteä siis seuraamaan niiden mutka-ajoa.
thumbs-up.gif

Että rispektikö tulee siitä että autolla limitin ylittyessä tappaa muita?
En ymmärrä, en sitten ollenkaan.
Ei, kun ymmärrä, että miltei jokainen ajoneuvo yltää nykyään sellaiseen vauhtiin, että kisailu maantiellä on veren kaivamista nenästään oli vastassa, vaikka sitten mp vs auto.
Juurikin tästä syystä kisailut hoidetaan radalla ja maantiellä vaan siirrytään paikasta A paikkaa B, varoen muita tienpäällä olijoita.

.. mikä ja minkä mittanen se oli se pätkä mitä ajatte Kemiöstä Kokkilan lossille, niikö? Olikos se niiko tämä tie, lossilta ekaan isompaan risteykseen 22,8km?.
Google, joka on monesti oikeassa, sanoo tossa hakusessa että "autolla 21min."? Eli matka-aika suosituksella ~65km/h?

/z
Ei vaan ilmeisesti sieltä 110-tieltä lossirantaan, eli vastarannalla siitä mitä tuossa olit katsellut...

Muoks: Matka googlen mukaan 8.8 km

Jep näin on.. keskinopeus 132km/h.

Ei paha, mun mittapuulla ihan vetomies? Jos moista kusipäistä touhua harjoittaisin niin minä (vässykkäKukkahattu) en teorettisesti turvallisilla toreransseillani; pyörän pysähdyttävä näkyvällä osalla ajorataa, jos on tarvis max. tuplat tikkarinopeudesta (vitsiVitsi) pääse tota pätkää alle neljän minuutin varsinkin, kun on sanottu, että sokeita mutkia ja liittymiä on ihan helevetisti. Tällänen perusPena pystyis ehkä johonkin 100-110km/h keskinopeuteen ihan teoriassa päästä (siis. ihan putkinäöllä vedettynä, vähänkä järkee niin 70-90km/h vois olla lähempänä)? Vetomiesluokan kuski ehkä pääsis tohon 130km/h? Oikea reikäpää menis ehkä alle ja noi rata jätkät jättää haasteen puutteessa väliin.. kun ne viitti muutenkaan montaa kilsaa kesässä tietä-katua ajaa?

/z
Jos toi pätkä ajetaan neljään minuuttiin niin pitää ajaa keskimäärin 5,7 km / minuutti joka taas tekee keskinopeudeksi 342 km tunnissa. Ton katiskan minäkin huolin.
Ei ole toi pätkä, vaan lossin jälkeinen. Tuo eka on kyllä lukeutunut mun suosikkeihin jo lähes 10v. ajan. Harmi vaan, että menee vuosi vuodelta huompikuntoiseksi. Paikoitellen melko rupinen ja reikiä sekä patteja saa väistellä solkenaan. Tonnisella supermotolla erittäin namu stintti.
smile_org.gif

OK. tänks, turha mennä sitten lossilla yli .. /z

The Legend! Jos et viitsi tulla ajamaan, niin tule paikalle kommentaattoriksi ja ohjeistajaksi?
biggrin.gif
Iha hyvältä näyttää muuten toi Jukka-sedän ajo, mut eihän se raukka uskalla edes yrittää tosissaan vetää limitille ku pelkää niin paljon kaatuvansa, vaikka kovasti haluaisi kaatua, mutta ei kaadu. Eli jarru myöhäsemmäks ja avaus aikasemmaks! Katotaa niitä ajolinjoja sit sen jälkeen tarkemmin.
thumbs-up.gif
Voisitko Scuupa tulla sitten ens keväänä muakin neuvomaan että miten pääsee kovempaa? Kun mä vaan kaadun aina.

biggrin.gif
thumbs-up.gif
Nyt samaa mieltä. Se se vasta on mies, kun hitaassa ryhmässä vetää turvalleen tämän tästä.

Tuli vaan mieleeni, että Scuuba hyvä, rata-ajoa ei ole mahdollista oppia teoriaa tutkimalla. Se saattaa auttaa askeleen eteenpäin jossain tilanteessa, kun käytännön harjoitus lakkaa tuottamasta tulosta, mutta pääharjoitteena se on aika tulokseton.

Nuo väittelysi todetulla ajotaidollasi oikeesti osaajien kanssa antaa aika arrogantin (ja tyhmän) kuvan sinusta.

Annahan kävi myös tuon auton kyydissä istumassa.... Voi varmaan todeta saman kuin minä...
Jep. Joka kerta ku mutka lähestyi, teki mieli pistää silmät kiinni ja henkisesti varautua rytinään, ku jarrumerkki oli ohitettu aikapäivää sitten  
biggrin.gif

Myös ajolinja mutkassa tuntui häijyltä, kun autolla ei ollut ihan niin tarkkaa, pysyykö asfaltilla ja siksi radan leveys käytettiin todella hyväksi. Mulla on hämärä mielikuva, että se jamppa olis sanonu, että sen enkka on 14 jotain, mutta voi olla että muistan ihan väärin...
nixweiss.gif

Liittyen alkuperäiseen aiheeseen. Miksi Alastaroon on rakennettu eri versiot pyörälle ja autolle (eikös se ole vain se viimeinen mutka)?  
withstupid.gif
Voisin itsekin keksiä pari teoriaa, mutta josko jollakulla olisi antaa ihan "oikea" vastaus.

Oi suuri rataguru. Kannattaisiko kuitenkin ensin kokeilla rengaspaineiden muutosta. Vauhtisi, jota Alastarossa ajoit, ei kaivanne paljonkaan vielä perussäätöjen muutosta eikä se liene pääsyy renkaan repeilyyn.
-Rengaspaineita on hieman kokeiltu, voisihan niitä enemmänkin kokeilla.
-Toisesta triidistä: Kaks samanlaista mopoo, samoilla renkailla, samoilla kierrosajoilla: Toisen alusta tehtaan säädöissä-> repii, toisen alusta säädetty-> ei revi. (renkaat samat ku mulla)
-Mun mopon vaimennuksien tehdassäädöt on 68kg kuskille. Mä oon +34kg siihen, ts +50%.

Ett noista syistä esim...?

Voisitko Scuupa tulla sitten ens keväänä muakin neuvomaan että miten pääsee kovempaa? Kun mä vaan kaadun aina.
Sun ympärillä käy muutenkin niin kova kuhina siel varikolla, ett turhaa mä sinne enää tulisin sua palvelemaan.  
cool.gif

Nyt samaa mieltä. Se se vasta on mies, kun hitaassa ryhmässä vetää turvalleen tämän tästä.

Tuli vaan mieleeni, että Scuuba hyvä, rata-ajoa ei ole mahdollista oppia teoriaa tutkimalla. Se saattaa auttaa askeleen eteenpäin jossain tilanteessa, kun käytännön harjoitus lakkaa tuottamasta tulosta, mutta pääharjoitteena se on aika tulokseton.

Nuo väittelysi todetulla ajotaidollasi oikeesti osaajien kanssa antaa aika arrogantin (ja tyhmän) kuvan sinusta.
Ikävä vaan että tänä kesänä en kaatunut kertaakaan hitaassa ryhmässä.  

Teoria "endurance bemarissa on paska teho/paino-suhde joten ajan klassista pyöreetä linjaa" käytäntöön ja hävisin aika-ajossa Partaselle vähän yli sekunnin(muistaakseni?). Mitä tein väärin?

Mikäs on ajotaidon mittari? Paljoko pitää alastaro kiertää? Onko kauhea pettymys jos ajan joku kaunis päivä alle 1:30!!! ja olen edelleen sama arrogantti (ja tyhmä) kuva?

-Toisesta triidistä: Kaks samanlaista mopoo, samoilla renkailla, samoilla kierrosajoilla: Toisen alusta tehtaan säädöissä-> repii, toisen alusta säädetty-> ei revi. (renkaat samat ku mulla)
-Mun mopon vaimennuksien tehdassäädöt on 68kg kuskille. Mä oon +34kg siihen, ts +50%.

Toisessa ketjussa on oletettavasti käsitelty tota repeämisasiaa sillä ajatuksella, että rengas joutuu koetukselle. Sun ajoilla ei renkaassa kait kuitenkaan tapahdu vielä mitään niin jousituksen ku paineiden johdostakaan. Voin olla tietysti väärässäkin, mutta käsittääkseni vauhtia täytyy olla ainakin jonkinlaisesti, ennen kuin rengas alkaa reagoimaan (ellei sitten ole umpiluuta perse tai paineet o,4 baria tjsp.)

Sä poukkoilet nyt auton ja mp:n välillä noissa ajolinjoissa.

Kun puhutaan samasta laitteesta niin silloin tuo tehopaino-suhde ei ole se perusta minkä pohjalta ajolinja valitaan, muut asiat sen ratkaisee.

Autolla pystyy ajamaan samaa linjaa kuin mopolla, ja toisin päin, mutta se ei ole parhaan kierrosajan kannalta viisain veto.

Jos kuuntelit viikko sitten perjantaina ohjaajakokouksessa niin saatoit tuonkin siellä oppia.

Vaimennukset voi pitää yllättävän pitkälle niissä asennoissa mitä tehdas niille perusarvoiksi antaa.

Mä en ole sulle kertaakaan "herneillyt" livenä mistään.

Eli sillä tehopaino-suhteella voi pyyhkiä vaikka vessan seiniä.

sanoi:
Jos teho/paino-suhde on onneton, kuten autoilla yleensä on, niin optimaalisin linja mutkassa on se millä saa mutkanopeuden ja ulostulonopeuden pidettyä mahdollisimman suurena, eli klassinen pyöreä linja (eli jarru suoralla linjalla ennen mutkan alkua).

smile_org.gif
Tuollainen mainitsemasi auton linja ei ole lähelläkään sitä mitä minä ja moni muu ymmärtää pyöreällä linjalla. Tuollainen linja on pyöreä vasta mutkan lopusta ja silloinkin ollaan jo suoralla.

Aivan, ajonevosta olen sen takia pääasiassa puhunutkin.
Niin. Kannattaisikohan tarkentaa, ihan vaan varmuudeksi, että mistä milloinkin puhut jottei tulisi väärin ymmärryksiä?

sanoi:
On se viisain veto jos teho/paino-suhde on molemmissa sama.

Tässä olen samaa mieltä, silloin ratkaisee kuski, renkaat, alusta ja sen säädöt eniten. Ja painotan että kyseessä samanlaiset mopot tai autot, ei siis eri ajoneuvo-luokkia sotketa keskenään.

sanoi:
Taas sinä luulet.

Mitä minä tällä kertaa luulen? Et ole ensimmäistäkään vielä kertonu, että mitä minä oikein luulen?

sanoi:

Tämä ei ole tarkoitettu v-tuiluna, vaan neuvona. Sun ajotyylissä on varmasti enemmän parannettavaa, varsinkin siinä missä kohtaa mutkaa tulet kaasulle ja miten. Sen osaava kuski näkee sun takarenkaastakin. Veikkaisin että sulla on siinä parannettavaa... meinaan että mullakin on ja paljon.

No sanotaan vielä näin että jos sulla on jouset kohdillaan, samoin painumat, niin noissa sun vauhdeissa ei tule renkaan repeilyongelmia vielä. ELLET ole sitten vetänyt kaikkia vaimennuksia kiinni asti?

sanoi:
Zaa, kemorassa sain toisen käsityksen.

smile_org.gif
Kemora -kortti.
smile_org.gif
Mietipäs kaks kertaa aiheutitko omalla käytökselläs moisen reaktion mussa? Ja paljoa ei olla edelleenkään puhuttu.

sanoi:
Senkus pyyhit, saat ihan vapaasti selitellä itsellesi tehopaino-suhteen merkitsemättömyyttä.

Sillä on merkitystä, älä vääntele mun kirjoituksia. Toin vain esille millä asioilla on enemmän merkitystä.

sanoi:
Minä kirjoitan "ennen mutkan alkua" ja sina halua ummarta se "vasta mutkan lopusta"...
Pitäiskö tohon kommentoida jotain...? Oikeesti...?

Ja vittuilu parantaa kaiken?
smile_org.gif
Sinäpä se et tainnut ymmärtää mitä minä tarkoitin tai sitten et vaan itsekään oikeasti ymmärrä mitä "pyöreä linja" tarkoittaa.

sanoi:
No niin on, miksi tuhlaat aikaasi?

Ehkäpä siksi että osa antamistasi "neuvoista" ja "teorioista" on vaarallisia aloittelijalle ja kun tuolla radalla kaiken a ja o on turvallisuus niin siinäpä ehkä suurin syy...

Mutta nyt taitaa oikeasti olla kovempi pää vastassa ja meikäläisen on ihan turha yrittää enempää. Omaat enemmän kokemusta ja taitoa sekä tietoa kuin minä niin on syytä että vaikenen edessäsi.

biggrin.gif
thumbs-up.gif
Hyvä trollaus.
biggrin.gif

Ei sulla ole oikeasti ajamisesta hajuja, mutta hyvin sä vedät.
smile_org.gif

Pakko kysyä että mitä olette säätäneet ja miten siitä pyörän alustasta jossa ei revi takasta?

Kumman mopon takasta repii? Sun vai sen toisen, jossa on vaimennuksia säädetty? Ihan vaan tarkennukseksi kysyn.

Et siis vieläkään tajunnut mikä se pointti oli...?
Kysymys: Mikä on ratkaisevin tekijä ajolinjan valitsemiseen.
Vastaus: Teho/paino-suhde.
Joko tajuat?

Nuo on jo tehty.
Tosin tuo "perusasetukset" on minusta täysin eri asia kuin:"perehdy sen oman moposi alustan toimintaan, säädä se kohdalleen ja oikein toimivaksi".

Olis ihkuu jos sä joskus oikeesti tajuaisit mitä mä sanon (livenä tai netissä) tai teen (livenä), niinku aikuisten oikeesti, sit sun ei tarvis aina olla herneilemässä (livenä) tai mäkättämässä (netissä). Nyt sä vaan koko ajan luulet kaikennäköstä.
inlove.gif
Kyllä mä sun kyssärin ymmärsin, mutta yrität itse olla niin pikkunokkela että kompuroit matkallasi, jonnekin..

Sä poukkoilet nyt auton ja mp:n välillä noissa ajolinjoissa. Kun puhutaan samasta laitteesta niin silloin tuo tehopaino-suhde ei ole se perusta minkä pohjalta ajolinja valitaan, muut asiat sen ratkaisee.

Jos taas verrataan vaikka kuorma-autoa, henkilöautoa ja mopoa keskenään niin silloin voidaan puhua massoista ja tehoista vaikuttavina tekijöinä. Autolla pystyy ajamaan samaa linjaa kuin mopolla, ja toisin päin, mutta se ei ole parhaan kierrosajan kannalta viisain veto. Jos kuuntelit viikko sitten perjantaina ohjaajakokouksessa niin saatoit tuonkin siellä oppia.

Jos perusasetukset on tehty niin sillon olet jo joutunut perehtymään alustan toimintaan ja siihen että mistä nupista mitäkin tapahtuu. Perusasioista kaikki kuitenkin lähtee, kuten noista painumista ja jousien säädöistä. Vaimennukset voi pitää yllättävän pitkälle niissä asennoissa mitä tehdas niille perusarvoiksi antaa.

Olis oikeasti kiva jos säkin osaisit käyttäytyä niin kuin ihmiset ja puhuisit totta. Livenä et ole puhunut mulle kovinkaan paljoa, enkä minä sulle. Mä en ole sulle kertaakaan "herneillyt" livenä mistään. Ja jos mun kommentoinnin täällä otat mäkättämisenä niin olen varmaan sitten osunut johonkin herkkään kohtaasi, sillä tarkoitukseni ei ole ollut sulle mistään mäkättää.

Ja sä sitten tiedät mitä mä luulen?  
pftroest.gif

sanoi:
Jos kahden eri ajoneuvon, oli ne sit kaks tai nelipyöräisiä, tehopaino-suhde on sama, niin silloin myös optimaalinen ajolinja, ja jarrupaikat, on suurin piirtein samat.
Toki asiassa on miljoona muutakin seikkaa, mutta tuo on se ratkaisevin.

Optimaalista linjaa tuskin löydät, koska muuttujia on niin pirusti. Mutta tässäkin on se että jos se kaluston alusta on ihan persiillään niin se on pakko ajaa jotain tiettyä linjaa, kun paremmalla alustalla pystyt ajamaan ihan toisin ja voit vaihtaa linjaa vielä vaikka keskellä mutkaa jne.

Voidaan vielä sanoa että jos mopossa on alusta sit ihan oikeasti päin seiniä niin se pakottaa jo linjoja aivan erilaiseksi kuin mitä sillä pystyisi ajamaan kun alusta olisi kunnossa. Ja kierrosajassa tuollainen näkyy. Ja pätee niin autoihin kuin mopoihinkin. Eli sillä tehopaino-suhteella voi pyyhkiä vaikka vessan seiniä.

sanoi:

smile_org.gif

sanoi:
Mutta mitä parempi teho/paino-suhde on, kuten esim R6R tai R1, niin sitä terävämmäksi ajolinja muuttuu, eli jarrulla sisään mutkaan, "kääntö", kaasulla ulos mutkasta.

No kun ei pidä tuokaan ihan joka paikassa paikkaansa.

Kuule Jani, kuten tuossa ylempänä mainitset, "Taitaa olla turhaa touhua... ". Sulla on nyt vastassasi niin kova luu että ei taida kannattaa enää kinata.
tounge.gif

Ei vaiskaan. Tässähän amatööri saattaa jopa oppia jotain kun lueskelee näitä juttuja (tässä ko. väännössä lähinnä sun teksteistäsi).

Että rispektikö tulee siitä että autolla limitin ylittyessä tappaa muita?
En ymmärrä, en sitten ollenkaan.
Ei, kun ymmärrä, että miltei jokainen ajoneuvo yltää nykyään sellaiseen vauhtiin, että kisailu maantiellä on veren kaivamista nenästään oli vastassa, vaikka sitten mp vs auto.

No miksi sitten meillä on esimerkinä tämä sinun tie numero 18xx???

Sillä tiellä ei mitata laitteistojen vauhtia, vaan sitä kummalla voidaan oma turvallisuus huomioon ottaen ottaa suurempi riski (+muiden tielläliikkujien riski)

Eli palataan alkuperäiseen kysymykseen, kumpi on nopeampi auto vai pyörä. Ja vastaushan on, että pyörä, ellei käytettäväksi esimerkiksi oteta jotain sun kusipäistä vajaaälyistä kaveria autolla, joka on jonkun lossipätkän vetänyt omasta ja muiden turvallisuudesta välittämättä.

Jos tie hypoteeettisesti suljettaisiin tunniksi, olisi pyörä sillä(kin) pätkällä nopeampi.
Heitin sen kommentin siksi, kun näiden testien ja maantienopeuden välille vedetään helposti yhtäsuuruusmerkki, tai ainakin ajatellaan, että sitten sirran syttyessä painetaan aamunkoittoon ihan tosta vaan. Ei varmasti ole mikään helppo homma, kuten moni kaveri on karvaasti kokenut.

Oletko muuten laittanut merkille, että miten monta kertaa näissä jutuissa korostetaan sanaa 'katuauto'? Meinaan, että mitä vitun väliä sillä on, onko kyseessä katuauto, vai puhdas kilpa-auto, jos kisat ajetaan radalla? Katuauto sensijaan viittaa kilpailemiseen kadulla ja maantiellä, mutta kuten tuossa jo mainitsin tuo neljä minsan aika on ladottu tauluun 150hp tdi vehkeellä ja ihan muuten vaan, kiirus lossille. Mitä meinaatte, että vauhti on sellaisessa tapauksessa, että kehiin otetaan kunnon 500-600hp kilpa-auto ja välitetään se tolle pätkälle niin, että laukka ei lopu kesken? Kuinka moni on valmis kisaamaan sellaista vastaan, vaikka tie olisi suljettu? Autokuskeja löytyisi, vaikka kuinka, mutta prätkäpuolen edustajista saattaisi tulla pulaa. Käsi pystyyn, jos haluutte, niin yritetään saada lupa tiepiiriltä kisan laittamiseksi pystyyn. Tienhän ei tarvii olla suljettu kuin alle tunnin ajan.

Heitin sen kommentin siksi, kun näiden testien ja maantienopeuden välille vedetään helposti yhtäsuuruusmerkki, tai ainakin ajatellaan, että sitten sirran syttyessä painetaan aamunkoittoon ihan tosta vaan. Ei varmasti ole mikään helppo homma, kuten moni kaveri on karvaasti kokenut.

Oletko muuten laittanut merkille, että miten monta kertaa näissä jutuissa korostetaan sanaa 'katuauto'? Meinaan, että mitä vitun väliä sillä on, onko kyseessä katuauto, vai puhdas kilpa-auto, jos kisat ajetaan radalla? Katuauto sensijaan viittaa kilpailemiseen kadulla ja maantiellä, mutta kuten tuossa jo mainitsin tuo neljä minsan aika on ladottu tauluun 150hp tdi vehkeellä ja ihan muuten vaan, kiirus lossille. Mitä meinaatte, että vauhti on sellaisessa tapauksessa, että kehiin otetaan kunnon 500-600hp kilpa-auto ja välitetään se tolle pätkälle niin, että laukka ei lopu kesken? Kuinka moni on valmis kisaamaan sellaista vastaan, vaikka tie olisi suljettu? Autokuskeja löytyisi, vaikka kuinka, mutta prätkäpuolen edustajista saattaisi tulla pulaa. Käsi pystyyn, jos haluutte, niin yritetään saada lupa tiepiiriltä kisan laittamiseksi pystyyn. Tienhän ei tarvii olla suljettu kuin alle tunnin ajan.
*käsi pystyssä* Mutta mun pitää saada MotoGP moottoripyörä alle täysillä kaskoilla ja kolme viikkoa vapaata (muulta liikenteeltä ton pitää olla suljettuna) harjoittelua sanotaan nyt vaikka 9-23 välisenä aikana joka päivä, ja koska olen sen verran kevyt kaveri niin tohon autoon täytyy laittaa vähintää 500 kiloa lisäpainoja rattiin. Ja jos tää sitten vaikka ajettas kesällä 2015 Käviskö?

Jep. Käsi pystyssä myös. Ihan tuolla mun fzs-600 pyörällä lähden, ilman ehtoja. Kerro vain päivä, koska kisaillaan ehdottamasi pätkän ollessa suljettuna muulta liikenteeltä, niin lähden kyllä koittamaan.
smile_org.gif

Back