• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
1) Fakta; Vaikka kuinka lupaan itselleni etten hurjastele, niin kypärän päähän saatuani olen kuin ori kevätlaitumilla. Eikä tämä edes johdu minusta, se johtuu pyörästä!

2) Ajan "kovaa" vain tutuilla teillä joissa tiedän ettei risteävää liikennettä ole ja mutkien paikat on tarkasti tiedossa.

3) Ajan "kovaa" vain tutuilla motaripätkillä, joissa mutkat on ennustettavissa +200 vauhdeissa.

4) En koskaan kikkaile, enkä ajele huomattavaa ylinopeutta taajamissa taikka ei-tutuilla teillä.
1. Vaihda sitten pyörää.

2. Onko muunkin liikenteen sijainti tiedossa?

3. Kts. kohta 2.

4. "Huomattavaa ylinopeutta"? Mikä on "ei huomattava ylinopeus"?

Liikennekasvatus taitaa olla vähän hakusessa...

confused_orig.gif
Nilliti nälläti.

Kyykky ostetaan sitä varten, että sillä pidetään hauskaa.

Hauskan pito tarkoittaa kyykkypyörän ollessa kyseessä sitä IMO, että sillä ajetaan kovaa. Välillä motarin pätkällä tai muulla hiljaisella tiellä otetaan se mitä siitä lähtee irti. Omassa pyörässä se tarkoittaa ainakin 270 km/h:ssa mittarin mukaan. Kovempaa en ole vielä uskaltanut antaa mennä. Pyörä kyllä kulkisi.
Käydään ajamassa mutkapätkiä. Kovaa. Syöksytään niihin pimeisiin mutkiin ja kantataan sen mitä oma perse antaa myöten. Pyörä kääntyisi vielä enemmän.

Nämä on siitä loistavia vehkeitä, että kuskissa tulee rajat enemmin vastaan kuin pyörässä. Joka kaudella opit enemmän ja enemmän siitä vehkeestä. Se on mahtavaa. Samaan et pääse Hondan hölöpölö vehkeillä tai jollain HD-rutkulla. Kasawian Er-femma on vitsi verrattuna näihin.

Ceecee ottaa tietoisia riskejä vaarantamatta muita. Ainakin puheiden mukaan. So what? Mutta kiitettävää kansalaisaktiivisuutta sinulta. Tulisitko pitämään meille autokoulun lunttaamalla läpipäässeille yksityistunteja tuosta liikennekasvatuksesta, kun sinulta se näyttää sujuvan?
Yhdyn tähän täysin. Näin minäkin sen ajattelin. Täällä foorumilla riittää opettajia, onneksi on muitakin etten joudu yksin koulun penkille.  
smile_org.gif
mimmosia on tietoiset riskit ilman, että niillä vaarannetaan muita?

ottikos Edward J. Smith sitten sellaisen tiedostamattoman riskin?

Mistäs tämän tietää etukäteen.+? Samalla vois kattella tulevan lauantain lottonumerotkin...

Ei täällä mitään opettajia ole.

On vain joukko tumpeloita, jotka ovat onnistuneet pysymään jo jonkin aikaa harrastuksensa kanssa hengissä ja yrittävät siirtää tätä tietotaitoa muilekkin, jottei heistä tulisi iltalehden uutista.

vaikeaahan se vain on kun on suuret sieraimet ja mieletön imuteho

plop-plop...
Nyt olen sen huomannut että kyllä tottakai näitä otsikoita tulee kun ihmiset ei ole koskaan koskenutkaa pyörää ja heti vaa kilokiksereitä alle. Totta helvetissä siinä tulee ruumiita. Itse sen olen ainakin hyväksynyt, että jos joku menee pieleen ja henki lähtee, minkä sille silloin voi, se on ikävää. Mutta siihen asti  
sport05.gif
entäpä jos se henki meneekin joltakin muulta kuin itseltä?

tuleeko syyllisyydentuntoja jos todetaan tapahtuman aiheuttajaksi?

pystyykö elämään sen kanssa?

vihanneksena sängyssä...niinkin voi käydä.
Totta helvetissä tulee. Typerä kysymys. En itse henk.koht. tiedä mitä siinä kohtaa tekisi, jos omalla hölmöilyllä aiheuttaa toisen ihmisen kuoleman tai loukkaantumisen/ vammautumisen.

Sen takia itse pyrin hölmöilemään yksikseni, koska joukossa tuppaa tyhmyys tiivistymään ja tulee ylilyöntejä.

"On vain joukko tumpeloita, jotka ovat onnistuneet pysymään jo jonkin aikaa harrastuksensa kanssa hengissä ja yrittävät siirtää tätä tietotaitoa muilekkin, jottei heistä tulisi iltalehden uutista."

---viisas mies
bowdown.gif

3. Hätäjarrutus. Hirveitä ongelmia. Menee pitkäksi, takarengas lukossa, joskus etunenkin, ei vaan pysähdy siinä 9 metrin sisällä, liikaa vauhtia... En jotenkin vaan uskalla puristaa tarpeeksi etujarrua ja takasta taas käytän liikaa... Pelottaa...

4. Pysäytys ja väistö. Samoja onkelmia kuin 3. kohdassa. Sen lisäksi kun vauhdista pitää samalla jarruttaa ja vaihtaa kolmoselta ykköselle niin vasemman jalan vispatessa alkaa myös oikea käsi vispaamaan joten jarrutus on sellainen DIY-ABS-mallinen...

-Kahden tunnin jatkuva tahkoaminen suljetulla kentällä on puuduttavaa. Vaikka koulutus lähti hyvin liikkeelle niin tyhmien virheiden määrä lisääntyi mitä kauemmin olin ajanut ja loppujen lopuksi pysäköin pyörän, laitoin sivujalan alas, nousin pois päältä ja päästin kytkimen ylös vielä vaihteen ollessa kytkettynä ja moottorin käydessä. Enkä edes tajunnut heti mikä oli mennyt pieleen... Onneksi sain pyörästä kiinni joten vahinkoa ei sattunut.

Summa summarum:

ajokerroista käytynä 8/12. Maanantaina viimeiset 4 ja heti perään inssi. Jos kortin saan niin... Noh, onnellinen ei ehkä riitä kuvaamaan sitä fiilistä. Jos EN SAA korttia niin oon yrittänyt selittää itselleni että se johtuu vain ja ainoastaan siitä että en ole valmis liikenteeseen ja on parempi vielä harjoitella kuin mennä vaarantamaan oma ja muiden turvallisuus... Tuskin mä tohon uskon siinä vaiheessa jos hylky tulee mutta näinhän se on. Sitten on vaan keksittävä jostain fyrkat lisäajotunneille...

Nyt nukkumaan
062802jumpie_prv.gif
3. Tässä on tärkeintä pitää se vauhti oikeana, jottei hommasta tee turhan haastavaa. Rohkeasti vain sitä etujarrua niin varmasti pysähtyy.

4. Tässä käytin itse 2. vaihdetta niin säästyi tuolta vispaamiselta ja vaihde oli varmasti ykkösellä pysäyttäessä. En tosin tiedä onko tähän tullut jokin lisäys, että pykälä täytyy olla kolmosella. Pari vuotta siitä, kun kortin ajoin.

Näitä paikallaan sattuvia pieniä virheitä tulet varmasti kokemaan vielä kesänlopullakin, varsinkin väsyneenä näitä sattuu. Esim. tankkauksen jälkeen seisontatuki unohtuu nostaa ylös, jolloin pyörä sammuu aina liikkeelle yrittäessä. Siinä sitten kiroillessa huomaat mistä mättää ja ei muuta, kun äkkiä liikkeelle ennen kuin joku huomaa
smile_org.gif
.

Itse pohdiskelu on parasta harjoittelua korttia suorittaessa. Seuraavalla tunnilla saat varmasti pyörän pysähtymään vaaditulla matkalla nyt kun tiedät missä vika on.

Kyllä se kortti sieltä tullee ja kiksulle kunnolla kiekkaa parin totuttelu viikon jälkeen!! (9r kawa oli eka pyörä ja hengissä ollaan
033102beer_1_prv.gif
)

Tälle aiheelle pitäisi varmaan perustaa oma osio ...
smile_org.gif
Kyllä täytyy tunnustaa, että yksi ylinopeussakko on tullut, tosin autolla (rajoitus 50, nopeus 80). Kortti on kyllä ollut 25 vuotta... Tämä niuhotus johtuu vain siitä, että niitä läheltä piti -tilanteita on ollut minullakin ihan liikaa. Katson peiliin, ei ketään takana, vaihdan kaistaa ja joku painaa hiekka pöllyten penkan kautta ohi sitä kahtasataa. Mutta nyt täytyy mennä nukkumaan, huomenna duuniin.
wink.gif

Tälle aiheelle pitäisi varmaan perustaa oma osio ...
smile_org.gif
Kyllä täytyy tunnustaa, että yksi ylinopeussakko on tullut, tosin autolla (rajoitus 50, nopeus 80). Kortti on kyllä ollut 25 vuotta... Tämä niuhotus johtuu vain siitä, että niitä läheltä piti -tilanteita on ollut minullakin ihan liikaa. Katson peiliin, ei ketään takana, vaihdan kaistaa ja joku painaa hiekka pöllyten penkan kautta ohi sitä kahtasataa. Mutta nyt täytyy mennä nukkumaan, huomenna duuniin.
wink.gif
Kyllä sen ymmärrän että tottakai pitäisi ajaa niikuin kyltissä lukee, mutta se on vaikeaa. Itse en henkilökohtaisesti vaan malta ajaa nyt normi maantieajossa 80, vielä kun tiet sellasia että matkavauhdin voi ihan hyvin pitää esim. 120 eikä ole varmasti kenellekkään vaaraksi. Motari on taas sitten eri paikka ja en ymmärrä miksi niissä on niin pienet rajoitukset, vaikka niillä voisi vetää turvallisesti paljon kovempaakin.

Ps. koko viikko lomaa
inlove.gif

Joutui oikein rekisteröitymään kun alkoi lukea näitä juttuja. (1. viesti)

itse aloitin pyöräilyn -06 kortti -98 ja ensipyörä gsx-r 600 -01
ja itselle ihan riittävä menopeli (liika tehokas).

mutta tulipa heti viime vuosi pidettyä taukoa (raha politiikka) ja kuukausi sitten hankin gsx-r 1000 -04 vaikka piti olla max 750cc.

ja asiaan eli viime sunnuntaina ekat ajot mistä huomasi että aika ohjus verrattuna edelliseen (eri planeetalta!!).

Ja kun kortin saat ja lähdet liikenteeseen niin muista että autoilijat ei ole taas tottuneet pyöriin.

ite meinasin torpata pyörän heti eka reissulla kun kaveri meni eellä ja sivutieltä tuli auto jonka kuljettaja jäi kattomaa kaverin pyörää ja anto auton liukua. onneks olin kauempana et ehin jarruttaa ja vetää vastaantulevien kaistalle (ei vastaantulevia) kun muuten ois tullu itku silmää.
bowdown.gif

Joutui oikein rekisteröitymään kun alkoi lukea näitä juttuja. (1. viesti)

itse aloitin pyöräilyn -06 kortti -98 ja ensipyörä gsx-r 600 -01
ja itselle ihan riittävä menopeli (liika tehokas).

mutta tulipa heti viime vuosi pidettyä taukoa (raha politiikka) ja kuukausi sitten hankin gsx-r 1000 -04 vaikka piti olla max 750cc.

ja asiaan eli viime sunnuntaina ekat ajot mistä huomasi että aika ohjus verrattuna edelliseen (eri planeetalta!!).

Ja kun kortin saat ja lähdet liikenteeseen niin muista että autoilijat ei ole taas tottuneet pyöriin.

ite meinasin torpata pyörän heti eka reissulla kun kaveri meni eellä ja sivutieltä tuli auto jonka kuljettaja jäi kattomaa kaverin pyörää ja anto auton liukua. onneks olin kauempana et ehin jarruttaa ja vetää vastaantulevien kaistalle (ei vastaantulevia) kun muuten ois tullu itku silmää.
bowdown.gif
Museotiellä varmaan...  
wink.gif

Pistän lusikkani tähänkin soppaan, koska tämä viltsu81:n tarina osuu niin lähelle itseäni:

Eli itse aloitin puolitoista vuotta sitten tällä nykyisellä pyörällä.
Ajokokemus n. 600km laina Bonnevillellä parivuotta sitten, mutta kun a oli jo 80-luvulla korttiin laitettu, niin siitä harjoittelemaan.
Nyt 17 000km myöhemmin jotain on jo oppinut.
Paras neuvoni on: se kaasukahva on säädettävää mallia, eli en autoakaan aja kaasu täysillä.  
idea3.gif

Kyllä tälläkin touring-mopolla saa 2 markkaa rikki, mutta ei sitä tarvi kokoajan varmistaa.

Leppoisia kilometrejä uuden harrastuksen parissa.  
062802moto_prv.gif

Ps. varo oikeesti vasemmalta tulevia kotiloita

Pss. ai niin, tässä pari linkkiä ettei tarvi uudestaan
                     kirjoittaa...
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....ltäpiti
                     ja
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=68439

Nopeuskeskustelu pitäisi varmaan siirtää ihan omaan otsikkoon, sen verran vääntöä se aiheuttaa.

Itse ihmettelen suuresti näitä puheita, että moottoritiellä +200km/h on ihan ookoo, jos muita ei ole kauheasti liikkeellä.
nixweiss.gif

Mahtavatko kaverit tietää/ymmärtää kuinka pitkän matkan pyörä kulkee muutamassa sekunnissa ja kuinka kauan kestää, että se pyörä tosissaan pysähtyy?!
crazy.gif

Jos taidot on yhtä kovat kuin puheista voisi kuvitella, niin ei muutakuin Mika Kalliota haastamaan, kyllä pitäisi pärjätä.
baaa.gif

Toivottavasti nää ohjeet nyt ei mee sitten hukkaan viltsun kohdalla... eli jatkappas kirjottelua kesälläkin, ettei tartte arpoo mikä ilmotus liittyy tähän topicciin.

Monta sivua toitotettu et se on tehokas pyörä.
Itel eka oma pyörä alla (600 CBR) ja tuntuu et himmailla pitää kokoajan, ettei tuu vedettyy mutkaa pitkäks tms.

Voin vaan kuvitella minkälaista se on alottaa tyhjästä pyörällä, joka lähtee hanskasta ku vääntää liikaa tupesta. (omahan ei keuli kaasusta).
Ikävä fiilis ku ei osaa jarruttaa kunnolla ja onkin sit siinä pienellä suoranpätkällä vähä kiihdyttänyt lujempaa (ja kun ei vauhti tunnu), ni kiire tulee jarruttaessa ennen risteystä tms.

Nopeuskeskustelu pitäisi varmaan siirtää ihan omaan otsikkoon, sen verran vääntöä se aiheuttaa.

Itse ihmettelen suuresti näitä puheita, että moottoritiellä +200km/h on ihan ookoo, jos muita ei ole kauheasti liikkeellä.  
nixweiss.gif

Mahtavatko kaverit tietää/ymmärtää kuinka pitkän matkan pyörä kulkee muutamassa sekunnissa ja kuinka kauan kestää, että se pyörä tosissaan pysähtyy?!  
crazy.gif

Jos taidot on yhtä kovat kuin puheista voisi kuvitella, niin ei muutakuin Mika Kalliota haastamaan, kyllä pitäisi pärjätä.  
baaa.gif
Ei se jarruttamisen opettelu nyt niin mahdotonta ole. Yleensä kovaa ajavat myös treenaavat ja pelleilevät pyörällään hyvin paljon enemmän kuin normi vauhteja ajelevat. Ainakin minun toveri piirissäni. Ja näin tuntevat myos pyöränsa, itsensä ja suoritus kykynsä paremmin
wink.gif

Yleisesti motarilla kyllä näkee missä matkassa sen pärrän pitää pysähtyä.

Toki en suosittele kenellekkän mitään reikäpää touhuja. Muutaman sekunnin ilosta voi mennä vaikkapa pano kyky.

3. Hätäjarrutus. Hirveitä ongelmia. Menee pitkäksi, takarengas lukossa, joskus etunenkin, ei vaan pysähdy siinä 9 metrin sisällä, liikaa vauhtia... En jotenkin vaan uskalla puristaa tarpeeksi etujarrua ja takasta taas käytän liikaa... Pelottaa...

Mä aikoinani epäilin kanssa samaa, pyöränä oli aika lailla erkkivitosta vastaava. Mä tein seuraavasti (mutten suosittele, muut saa kommentoida jos on järkee tai ei)

- Otin rauhallisen paikan, tasainen asvalttiparkkis oli hyvä
- Otin tosi hiljaisen vauhdin ja laskin jalat pois tapeilta
- Runttasin etujarrua niin paljon kuin sormista lähti - pyörä tökkäs
(tässä opin, että eka kannattaa rauhallisemmin pistää etupumput kasaan ja vasta sitten runtata olan takaa)
- Uudelleen vähän isommalla vauhdilla

Maksimivauhti tais olla joku 50-60 km/h, mutta siinä jo huomas ettei sitä etujarrua ihan heti lukkoon saa (huom! ykspuoleisella levyllä, mm. siks en todellakaan suosittele tota suoraan varsinkaan kilogikserillä). Hitaasti aloittaen huomas muitakin pointteja, esim. asennosta ja jalkojen käytöstä.

Myöhemmin toistin saman sateella vähän rauhallisemmin aloittaen, ja silloinkin se pito oli kyllä tosi hurja verrattuna omiin luuloihin. Eli kyllä miehestä loppui eka sisu ennen kuin renkaista märälläkin.

-Kahden tunnin jatkuva tahkoaminen suljetulla kentällä on puuduttavaa. Vaikka koulutus lähti hyvin liikkeelle niin tyhmien virheiden määrä lisääntyi mitä kauemmin olin ajanut ja loppujen lopuksi pysäköin pyörän, laitoin sivujalan alas, nousin pois päältä ja päästin kytkimen ylös vielä vaihteen ollessa kytkettynä ja moottorin käydessä. Enkä edes tajunnut heti mikä oli mennyt pieleen... Onneksi sain pyörästä kiinni joten vahinkoa ei sattunut.

Eiks erkissä o tappokatkaisijaa? Mä oon tehny ton saman tosi monta kertaa, mutta se pyörä on aina hyytynyt siinä vaiheessa kun jalan laskee maahan.

nixweiss.gif

crazy.gif

baaa.gif
Ei se jarruttamisen opettelu nyt niin mahdotonta ole. Yleensä kovaa ajavat myös treenaavat ja pelleilevät pyörällään hyvin paljon enemmän kuin normi vauhteja ajelevat. Ainakin minun toveri piirissäni. Ja näin tuntevat myos pyöränsa, itsensä ja suoritus kykynsä paremmin  
wink.gif

Yleisesti motarilla kyllä näkee missä matkassa sen pärrän pitää pysähtyä.

Toki en suosittele kenellekkän mitään reikäpää touhuja. Muutaman sekunnin ilosta voi mennä vaikkapa pano kyky.
Onhan tuota jarrutusta harjoteltu ja kyllä se suht nopeasti omasta mielestä menee. Eikä tuo nyt tarkota sitä että kun vedetää 200, 80 alueella ja näkyy auto, että sitä ajettas vaa suoraa sitä kahtasataa. Ajaa hiljempaa lähemmäks ja sit ohi. Ei vaaraa ja köröttely jatkuu...
sport05.gif

Mä aikoinani epäilin kanssa samaa, pyöränä oli aika lailla erkkivitosta vastaava. Mä tein seuraavasti (mutten suosittele, muut saa kommentoida jos on järkee tai ei)

- Otin rauhallisen paikan, tasainen asvalttiparkkis oli hyvä
- Otin tosi hiljaisen vauhdin ja laskin jalat pois tapeilta
- Runttasin etujarrua niin paljon kuin sormista lähti - pyörä tökkäs
(tässä opin, että eka kannattaa rauhallisemmin pistää etupumput kasaan ja vasta sitten runtata olan takaa)
- Uudelleen vähän isommalla vauhdilla

Maksimivauhti tais olla joku 50-60 km/h, mutta siinä jo huomas ettei sitä etujarrua ihan heti lukkoon saa (huom! ykspuoleisella levyllä, mm. siks en todellakaan suosittele tota suoraan varsinkaan kilogikserillä). Hitaasti aloittaen huomas muitakin pointteja, esim. asennosta ja jalkojen käytöstä.

Myöhemmin toistin saman sateella vähän rauhallisemmin aloittaen, ja silloinkin se pito oli kyllä tosi hurja verrattuna omiin luuloihin. Eli kyllä miehestä loppui eka sisu ennen kuin renkaista märälläkin.

Eiks erkissä o tappokatkaisijaa? Mä oon tehny ton saman tosi monta kertaa, mutta se pyörä on aina hyytynyt siinä vaiheessa kun jalan laskee maahan.
joo, mutta ei niitä jalkoja kannata maassa pitää, et sää katupyörän kaatumista vauhdista voi jalalla estää, joten aivan sama.

tuo vesikelin pito esim jarrutuksissa voi olla hurja, mutta tosiasia on, että sadekelin yleiskuvaus on 'yllättävä', se on yllättävän pitävä, mutta välillä yllättävän liukas.

lisäksi 2 tunnin tahkoaminen on tarpeetonta. ajaminen on kuin pianonsoitto, harjoittele vaikka 10 minuuttia päivässä, niin kyllä se siitä kehittyy yllättävääkin vauhtia. Poikkeat jollekkin parkkikselle, vedät parit jarrutukset ja jatkat ajolenkkiä.

Jep, ja kun tietä on paikattu ja laitettu pikeä niin ne piki kohdat on todella liukkaita sateella.
thumbs-up.gif

Ja varmaan tossa sitä haettii et vauhtii vaikka 20 ja sit se etu jarru sillai et se pysähtyy, kyllähän siinä voi jalalla ottaa vastaan?
smile_org.gif

Jaahas, tuntuu niin tutuilta nuo ajatukset ja tunteet että pitää heittää oma kokemus mukaan.

Eli;

Ajoin kortin opintolainarahoilla syssyllä just ennen lumien tuloa (olin ainoa koko kurssilla, makso jonku 650egee). Sohlasin pujottelun-kahdeksikko-hässäkän kanssa ja kaadoinkin pyörän siinä 10min. ennen kuin inssi alkoi - inssissä kaikki ekalla läpi.  
sport05.gif

Seuraavana netistä kieli poskella varusteita ja pyöriä ettimään... aika viidakko mutta löysin Eurobikerilta erittäin edukkasti vehkeet johtuen siitä että vuosi oli vaihtumassa ja kyseiset tuotteet olivat viime vuoden malleja (esimerkkinä Sweepin nahkarotsi ovh. jotain 250€ - alennuksella jotain 80€, samalla prosentilla kypärä, housut, hanskat ja kengät)
Juhlin.

Sitten puuttui enää se tärkein eli rätkä... Logiikkani oli seuraava: Mitä lähemmäs kesää, sitä kalliimmat pyörät (tai sitten enemmän myyjiä joten halvemmat...logiikkani saaattoi kusta)
joka tapauksessa selasin sitten pyöriä haarukalla 500cc-750cc ja hintaa 1500-2500€. Ja voi hyvä luoja löytyihän niitä!

Tutkailin, soittelin, meilailin yms. myyjille ja loppujen lopuksi löytyi Kawasaki ZZR 600 vm.91 jolla hintaa jäi vähän alta 2000€ ja hyvässä ja siistissä kunnossa. Tämä siis juuri ennen vuoden vaihdetta.

Sitten talvisäilytyspaikan etsintä... mp-liikkeessä 150€ loppukevääksi, autohallipaikka 90€(!)/kk ja lopulta kaupungilta vanha konehalli 120 neliöö hintaan 80€ toukokk asti - tosin ei tullut sähköä pistokkeista ja oli kylmä - mutta kelpasi!

Seuraava ohjelmanro oli pyörän haku kolmen tunnin ajomatkan päästä... kaupat lukkoon, pyörä peräkärrylle liinoilla kiinni ja menoksi...ensimmäisen mutkan taktiikalla pyörä kaatui kyljelleen sinne peräkärrylle - sydän hyppäsi kurkkuun mutta selvittiin säikähdyksellä (liinoilla kiinnittäessä kannattaa muistaa laittaa veto kohti sivutukea, ei päinvastoin)  
kaboom.gif

Nyt sitten talven selkä taittunut ja pyörä tänään ekaa kertaa ajossa! Tosin piti ensin sahata akku tyhjäksi (kone ei saanut bensaa) kun en tajunnut pyörässä olevan jonkinlainen "nappula" tankin reunassa josta saa manuaalisesti bensaa koneeseen.. noh, "nappula" löytyi ja kaapeleilla autosta virtaa akkuun ja pyörä käyntiin, kyllä lämmitti mieltä se murahdus  
biggrin.gif

Tänään tosiaan ajanut ja aluksi polvet vapisi kun jännitti/pelotti (että muistaako ja osaako vielä ajaa) ja oli innoissaan (se on niin kuulia päästä ajamaan)!

Onnistuihan se sitten ihan kunnialla(?) ja nyt kesää odotellessa!

Siis helvetin kylmähän maantiellä oli ajaa ja pyöränkin lämpötila laski... tiedä sitten missä kohden se anturi sijaitsee että kävikö viima suoraan siihen...

enivei,sekavan ja oudon viestin päätteeksi kesän toivotukset ja paljon onnellisia kilomeetrejä!
baaa.gif

Jep, ja kun tietä on paikattu ja laitettu pikeä niin ne piki kohdat on todella liukkaita sateella.
thumbs-up.gif

Ja varmaan tossa sitä haettii et vauhtii vaikka 20 ja sit se etu jarru sillai et se pysähtyy, kyllähän siinä voi jalalla ottaa vastaan?
smile_org.gif
Jesh
wink.gif

Tosiaan, se 20 vauhti oli se pointti, ja toinen pointti oli se ER-5 (tai tässä tapauksessa vastaava). Katupyörällä tai customilla en lähtis samalla lailla kokeileen. Ja ne parin tunnin sessiot tais olla viltsun viittauksia ajotunteihin?

Tossa suhteessa oon ollu ihan tyytyväinen valintaan aloitella tuollaisella pienellä pystynakulla. Siinä on pystyny pelastaan vielä monia virheitä, joilla oltais oltu isommalla tai erityyppisellä pärrällä nurin.

Ja sateella on paljo pahoja paikkoja, piet, maalaukset, kaivonkannet, ystävällisten rekkamiesten löpöjanat jne. Tulipahan vaan kokeiltua, kuinka se märkä asfaltti pitää.

Mulla oli ainakin tossa viime keväänä ku kortin vihdoin ajoin ni ku sen pari tuntia alkuun harjoteltiin noita käsittelyjuttuja ja jänskätti tottakai. Opettaja sano aina ku meni kaikki metsään et teeppäs muutama vetäsy tota parkkista ees taas omaan tahtiin. (
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
) ja sit ku kokeili taas ni luonnistu kummasti paremmin!
biggrin.gif
Ja sit seuraaval tunnilla vaan ajeltiin liikentees ja sit hiottiin niit kasikkoja lisää. Mulla tosin oli iso A heti suoritukses joten liikenteen seassa meno ei niin uutta ja jännää ollu..

Noniin, se oli sitten tällä keltanokalla ensimmäinen ajotunti tänään  
062802jumpie_prv.gif
..joka tosin osoittautui hienoiseksi pettymykseksi  
confused_orig.gif

Ajelu ei kestänyt kuin noin puoli tuntia, ja tämä koko aika ajattiin vain hidasajoa. Mutta eipä se mitään, ensi viikolla onkin sitten pari hieman pidempää ajokertaa, niin pääsee oikein kunnolla vauhtiin  
062802moto_prv.gif

Sitten kymysys konkareille, lähinnä mielipide sellainen, onko Hornet hyvä pyörä aloittelijalle? (vs. ducati monster?)
Hornettia (600) oon kokeillut vain kerran joten en osaa sanoa siitä juuri mitään. 600:nen tai oikeammin 583 Monsteri on ollut kyllä omistuksessa. Kiva ja nätin näköinen pyörä. Ei mikään tykki mutta maukas ajettava siitä huolimatta. Ei mikään moottoritien nielijä nakuisuutensa johdosta, mutta pikkuteillä ihan mukava. Helppo huoltaa, hyvännäköinen, hyvä alusta ja jarrut, pornot äänet. Tonnisen Monsterin olisin heti laittanut jos olisi ollut varaa. Luonnollisesti kannattaa, jos valinnanvaraa on, ottaa se tuplalevyillä (=2 x etujarrulevy) varustettu malli. 620-malli on ruiskulla joka on ehkä parempi valinta kuin kaasarikone, hiukan enemmän potkua. Isompia Monstereita en valitettavasti ole päässyt kokeilemaan.

Jaahas, tuntuu niin tutuilta nuo ajatukset ja tunteet että pitää heittää oma kokemus mukaan....

...enivei,sekavan ja oudon viestin päätteeksi kesän toivotukset ja paljon onnellisia kilomeetrejä!
baaa.gif
Itsekin voin muistaa nuo samat tunteet puolentoista vuoden takaa, jotka ahkalla on päällä  
buttrock.gif

Olo on suunnilleen kuin arjalaisella yli-ihmisellä  
talktohand.gif

Ja kyllä se tänäänkin viisaria väräytti, vaikka mopo pätkii uusia tulppia (oikein Iridiumit 6$/kpl) jenkeistä odotellessa. vanhoilla onkin melkein 17 000km takana, olipa oudon oloista kun 3-pyttynen vaan kahdella paukutti.
bawling.gif

Paljon ehti tulla juttua väliin, kiitos vinkkaajille!

Ensimmäisten teoriatuntien ja yhden hyvin mukavan myyjän kanssa juttelemisen jälkeen, moni asia tuntuu jo hetikin erilaiselta nyt. Lähinnä tuosta ensimmäisen pyörän valinnasta muutin ajatuksiani kevyempään suuntaan. Varusteitakin sain jo soviteltua ja samalla muovattua ajatuksia tulevasta harrastuksesta.

Poltetta on nyt kovasti, pitää päästä ajoharjoituksiin.

Harjoittelemisiin!
062802moto_prv.gif

Back