• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajankohtaista asiaa melumittauksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
VT sanoi:
Toi toinen keskustelu tosiaan on lähtenyt pahasti keulimaan :D

Keulimaan se lähti tämäkin keskustelu jo alkumetreillä. Kujalla ootte melkeen jokainen - poliisia myöten. Mutta mikäpä siinä, jos siitä tulee hyvä mieli!:)-

GuessWho sanoi:
Suurimpia omituisuuksia on se että joistain pyöristä teillämme on ehdoin tahdoin revitty itse pyörän tyyppihyväksyntäkilpi / -tarra pois, ikään kuin sillä estettäisiin asiallisen mittauksen suorittaminen, kun arvoja ei ole saatavilla. Tästä seuraa kilpien karkumatka sakkolapun kera oitis.
Perustuuko tämä mihinkään lakiin? Vai riittääkö että tyyppilätkä on mukana vaikkapa rekisteriotteen välissä tai se ei ole luettavassa kunnossa lainkaan? Meinaan ei noissa kuramopoissa ole kovin pitkäikäisiä nuo tarrat, hyvä että edes runkonumero erottuu. Konttorilla totesivat että tyyppikilvenhän saa väkästellä aivan itse koska tahansa, en sitten tiedä pitääkö käydä konttorilla näyttämässä ja todistamassa jotta arvot ovat samat ja mitä merkintöjä otteeseen tulee tuossa tilanteessa.

meikä sanoi:
Perustuuko tämä mihinkään lakiin? Vai riittääkö että tyyppilätkä on mukana vaikkapa rekisteriotteen välissä tai se ei ole luettavassa kunnossa lainkaan? Meinaan ei noissa kuramopoissa ole kovin pitkäikäisiä nuo tarrat, hyvä että edes runkonumero erottuu. Konttorilla totesivat että tyyppikilvenhän saa väkästellä aivan itse koska tahansa, en sitten tiedä pitääkö käydä konttorilla näyttämässä ja todistamassa jotta arvot ovat samat ja mitä merkintöjä otteeseen tulee tuossa tilanteessa.

Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen kysymys johon en osaa vastata. En silti uskoisi että kurapyörät ovat kokonaisuudessa ne tähtäimessä olevat mutta varmasti asia jota olisi syytä tutkia hieman lisää. Väittämä siitä että tyyppikilven saisi väkästellä itse tuntuvat aika kaukaa haetuilta, koska silloinhan niitä voisi itse kukin tehdä haluamillaan arvoilla. Tosin, kiistatilanteessahan ne arvot kyllä saadaan kaivettua esille ajan kanssa. Ja jos kilven tiedot ovat väärennetyt kyseessä olisi ymmärtääkseni virallisen asiakirjan väärennös... Väittäisin silti että jos tyyppikilpi on esittää vaikka otteen välistäkin perusteltuna esittämilläsi syillä, se ei ainakaan pahenna tilannetta. Pyörän käyttötarkoituksen ja käytön olosuhteet huomioiden

Viimeksi muokattu:
GuessWho sanoi:
Virkavallan tavoite on antaa asiasta ensin ns. Valvontailmoitus eli periaatteessa kirjata asia rek.otteeseen ja antaa korjauskehoitus määräaikaan mennessä. Edelleenkään kilpiä ei tule poistumaan pelkkien äänien perusteella kovinkaan helposti. Ainakin näin minä aion asian uskoa. Mutta edelleenkin, en ole melumessias enkä muu luvanmyöntäjä. Tässä on listattu lähinnä asioita jotka minulle kerrottiin. Valvovassa organisaatiossakin on erilaisia persoonia, ja valvontaan johtavia tilanteita voi olla tuhansia erilaisia.

Kun viime elokuussa pyöristä poistettiin pelkkien melujen perusteella kilpiä, taisi toinen tietolähteistäsi olla juurikin siinä poliisin paikalla olleessa edustajistossa mukana ;)

Ainahan sitä kaffepöydässä, tai muussa "motoristiystävällisessä" tilanteessa voi sanoa mitä vaan, mutta todelliset teot mitataan siinä vaiheessa kun sitä työtä tehdään tienpäällä.

Mutta toivotaan että tilanne olisi todellakin niinkuin sanot.

Moni kirjoittelee täällä kokoajan erilaisista lakipykälistä. Moottoripyörän teknisistä vaatimuksista säädetään hyvin yleisellä tasolla ajoneuvolain 4. luvussa. Siinä annetaan LVM:lle valtuudet säätää tarkemmin kaikesta mahdollisesta. Kyseinen ministeriö on antanut pari asetusta joilla säädetään teknisistä vaatimuksista ja rakenteen muuttamisesta. Ensimmäinen niistä pitää sisällään pari liitettä joilla viitataan kymmeniin direktiiveihin ja implementoidaan ne kotimaisiin vaatimuksiin. Eli käytännössä vaatimukset tulevat aina LVM:n asetusten kautta. Suoraan lakitekstistä ei löydy mitään.

Maaginen -3dB on ilmeisesti poliisin puuttumiskynnys. Säädösten perusteella tulee aina rajat ja poliisi laittaa niihin päälle oman puuttumiskynnyksen. Asia lienee tuttu kaikille ylinopeuksien osalta.

Jassu sanoi:
Kun viime elokuussa pyöristä poistettiin pelkkien melujen perusteella kilpiä, taisi toinen tietolähteistäsi olla juurikin siinä poliisin paikalla olleessa edustajistossa mukana ;)

Ainahan sitä kaffepöydässä, tai muussa "motoristiystävällisessä" tilanteessa voi sanoa mitä vaan, mutta todelliset teot mitataan siinä vaiheessa kun sitä työtä tehdään tienpäällä.

Mutta toivotaan että tilanne olisi todellakin niinkuin sanot.

Kuten aiemmin todettu, johonkin on pakko yrittää uskoa tällaisena aikana kun netti velloo toinen toistaan huimempia urbaanilegendoja, väittämiä, "varmaa tietoa" ja tutuntutulle tapahtuneita. Itse menen tämän tiedon varassa ja jokainen toki valitsee itse oman tapansa edetä aiheen parissa. Halusin vain jakaa omat tuntemukseni ja saamani datan muille. Jokainen tekee itse päätöksensä mihin uskoo ja mihin ei.

En siltikään aio pitää bombereiden kuritusiltamia viimevuodelta ohjelankana omaan hermostuneisuuteeni.

Uskokaa mihin lystäätte, minä en tätä yleistä paniikkihäiriötä enää jaksa vatvoa.

Oddo sanoi:
Maaginen -3dB on ilmeisesti poliisin puuttumiskynnys.

Veikkaisin että tuo -3dB on vastaava kuin tutkalukemasta -3km/h vakiovähennys. Eli vaikka molemmat intrumentit ovat kalibroituja, niin vähennetään vielä reilusti virhemarginaalia, jotta kukaan ei pääse mussuttamaan siitä oliko mittari riittävän tarkasti kalibroitu vai ei. Puuttumiskynnys on se tyyppikilpi +5dB näissä uudemmissa pyörissä.

3JJ sanoi:
Veikkaisin että tuo -3dB on vastaava kuin tutkalukemasta -3km/h vakiovähennys. Eli vaikka molemmat intrumentit ovat kalibroituja, niin vähennetään vielä reilusti virhemarginaalia, jotta kukaan ei pääse mussuttamaan siitä oliko mittari riittävän tarkasti kalibroitu vai ei. Puuttumiskynnys on se tyyppikilpi +5dB näissä uudemmissa pyörissä.

Ihan oikein veikattu, näin asia on. Toisin sanoen puuttumiskynnys voidaan esittää seuraavasti:

- Tyyppikilpi + 5 + 3 dB(A)
- 103 + 3 dB(A) 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa, jotka eivät ole tyyppihyväksyttyjä
- 106 + 3 dB(A) ennen 1.1.1992 käyttöönotetuissa

GuessWho sanoi:
Tänään 4.5.12 sain mahdollisuuden keskustella liikuvan poliisin kanssa tästä kevään kohu-uutisesta.

...

Virkavallan edustajien kanta asiaan oli suhteellisen maltillinen ja erittäin asiallinen. Tarkoituksena ei ole aloittaa mitään ajojahtia, saati kiusata ketään ehdoin tahdoin. Jutun päätarkoitus on saada karsittua pois ne kaikkein pahimmat ylilyönnit. Kantana putkien e-leimoihin oli ettei se ole niinkään oleellista, jos melut pysyy aisoissa.

Tämä olisi poliisilta ihan oikea asenne. Ikävä kyllä, ei se taida ihan näin mennä. Tossa Radio Suomen jutussa puhuttiin jo vähän toisenlaista kielta, ja itse kävin eilen herra Risto Maksimaisen juttusilla Malmin poliisitalolla. Ristolla tuntui olevan mittaustapa ihan hanskassa ja muutenkin oli aika hyvin kartalla siitä missä mennään.

Mutta niin vain Ristokin sanoi, että muutoskatsastamaton ajoneuvo on lain mukaan käyttökiellossa, joten pulinat ja kilvet pois. Desibelilukema on oikeastaan ihan toissijainen asia, koska ongelma numero yksi on se, että pakoputkista puuttuu e-merkintä, killerit (tai molemmat) taikka putkia ei ole muutoskatsastettu. Tällöin ei tarvitsisi melumittariin edes koskea.

Mä oon tietysti eri mieltä tosta kilpienvientikysymyksestä. Mutta se ei kuulu tähän.

mcmies sanoi:
Tämä olisi poliisilta ihan oikea asenne. Ikävä kyllä, ei se taida ihan näin mennä. Tossa Radio Suomen jutussa puhuttiin jo vähän toisenlaista kielta, ja itse kävin eilen herra Risto Maksimaisen juttusilla Malmin poliisitalolla. Ristolla tuntui olevan mittaustapa ihan hanskassa ja muutenkin oli aika hyvin kartalla siitä missä mennään.

Mutta niin vain Ristokin sanoi, että muutoskatsastamaton ajoneuvo on lain mukaan käyttökiellossa, joten pulinat ja kilvet pois. Desibelilukema on oikeastaan ihan toissijainen asia, koska ongelma numero yksi on se, että pakoputkista puuttuu e-merkintä, killerit (tai molemmat) taikka putkia ei ole muutoskatsastettu. Tällöin ei tarvitsisi melumittariin edes koskea.

Mä oon tietysti eri mieltä tosta kilpienvientikysymyksestä. Mutta se ei kuulu tähän.

Eikös se niin ole että sliparin saa laittaa, mutta kokoputkisto pitää katsastaa. Jos nyt otetaan huomioon että pyöriä ei tarvi katsastaa juuri koskaan, niin onko iso vaiva katsastaa kerran muutostöiden ohessa? Korjakkaa ihmeessä jos väärässä olen.

mcmies sanoi:

Ja tämän lisäksi muutoskatsastuksen tarpeesta on nyt kaksi versiota:
1) pelkät sliparit elikkäns äänenvaimentimet = ei tarvitse muutoskatsastaa (osa konttoreista jopa kieltäynyt siitä, omakohtaisesti itäväylän A1 katsastusasema)
2) pelkkien slipareidenkin vaihtokin tulee muutoskatsastaa (ylittää 1% säännön)

Koko putkiston vaihto = pitää muutoskatsastaa

Mutta Hra Maksimaisen kannanoton mukaisesti siis e-merkitty ja kyseiseen pyörään hyväksytty, killerein varustettu putkisto ei joutuisi melumittauksen uhriksi ?

Kuinka monella e-hyväksytyllä putkella & killereillä sitten on melun kanssa ongelmia? Tää siis kiinnostaa mua aiheena, itellä kun on pikkunen mopo orkkisputkella ni ei oo minkään näköstä ongelmaa asian kanssa.:peukutpystyyn:

JeTi sanoi:
Tää siis kiinnostaa mua aiheena, itellä kun on pikkunen mopo orkkisputkella ni ei oo minkään näköstä ongelmaa asian kanssa.:peukutpystyyn:

Oletko täysin varma siitä, että nuo ns ongelmamopot tuottavat Kawasakiasi suuremman metelin kehittäessään 50 hp?

vetomies sanoi:
Oletko täysin varma siitä, että nuo ns ongelmamopot tuottavat Kawasakiasi suuremman metelin kehittäessään 50 hp?
No en tod. ole pätkääkään huolissani oman moponi äänistä. :right:

Mä en tiiä miten näihin kysymyksiin pitäis vastata, koska kaikki fakta tuppaa täällä hukkumaan mutuilun ja kouhkaamisen sekaan. Tai sitte sanotaan, että taas se Peikko vittuilee...:grin:

Faktaa on joka tapauksessa se, että ainoa johon voi lähtökohtaisesti luottaa on Suomen laki. Ei poliisin suulliset kertomukset, ei katsureiden kohellus eikä myöskään se, että jotain luki netissä.

Mitä lain mukaan saa tehdä ja mitä ei, on tyhjentävästi selitettynä pitkä juttu. Koetan semmosen raapustaa kunhan saan vähän lisää vertailudataa ohiajomittauksista.

Tohon katsastuskysymykseen lyhyt vastaus kumminkin. Jos putki tai sen osa on e-hyväksytty kyseiseen pyörään, eikä teho nouse yli 10 prosenttia, muutosta ei tarvitse katsastaa. Koskee siis pelkän e-hyväksytyn sliparin vaihtoa sekä e-hyväksytyn kokoputkiston vaihtoa. Killerit on ajon aikana oltava kiinni, muutoin hyväksyntä ei oo voimassa. Myös e-hyväksyntätodistus on syytä pitää muiden ajopapereiden mukana.

Kaikki muut - siis kaikki muut - pakoputkiston muutokset on muutoskatsastettava. Piste. Punkt. Sakon perusteeksi käy jo se, että muutettua putkea tai sellaisen osaa ei ole muutoskatsastettu.

JeTi sanoi:
Kuinka monella e-hyväksytyllä putkella & killereillä sitten on melun kanssa ongelmia?

Jos mittaus tehdään oikein, tuskin yhdelläkään. Jos ongelmia kuitenkin tulee, on asiassa vastuullinen aika moni muukin taho kuin pyörän omistaja.

mcmies sanoi:
Jos mittaus tehdään oikein, tuskin yhdelläkään. Jos ongelmia kuitenkin tulee, on asiassa vastuullinen aika moni muukin taho kuin pyörän omistaja.

Selvisikö pääkallopaikalla, millä mittaustavalla niitä heidän julkisuudessa hehkuttamiaan 130 dB lukemia saatiin?

Eli siis ongelma ei niinkään ole vaihtoputket (pois lukien ei hyväksytyt megafonit) vaan epäilys että poliisit eivät osaa/kykene/taida/hallitse melumittausta?

vetomies sanoi:
Selvisikö pääkallopaikalla, millä mittaustavalla niitä heidän julkisuudessa hehkuttamiaan 130 dB lukemia saatiin?

Oli siitä lyhyesti puhetta. Ei jääny mieleen mikä vehje se oli joka tyhjäkäynnillä tuotti 118 dB(A), Harrikka se ei ollu, vaan joku rivinelonen. Enpä oikeen usko tuohon. Sinänsä 130 dB(A) saa kyllä varmaan aikaiseksi jostain pyörästä, mutta että oikeilla mittauskierroksilla, ei kuulosta uskottavalta. Varmaksi en mene väittämään mitään suuntaan tai toiseen, kun en oo ite mitannu.

Back