• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABSien vaikutus turvallisuuteen pyörätyypeittäin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kotarikuski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koheltaja sanoi:
Jarrutitko (ABS) pelkällä etujarrulla vai oliko myös takajarru mukana?

ABS kanssa käytin kumpaakin. ABS kanssa paras tulos tuli kun en sokeesti runtannut jarruja heti alussa vaan nostin painetta samoin kuin ilman ABS jarruja tekisin, toki jatkaen paineen nostoa kunnes vivut ei enää menny pidemmälle :D

yöLiitäjä sanoi:
Kokeilitko ABSien kanssa erilaisia jarrutustekniikoita (täytyis itekin mennä kokeilemaan)? Tarkoitan siis sitä, että jarruttaa ns "runttaamalla" vs "puristaen".

Tässä on teoreettista pohdintaa: ABS:t puuttuvat peliin siinä vaiheessa, kun rengas lukittuu. Jos suorittaa jarrutuksen samalla tavalla ABS käytössä kuin ilman, niin renkaan ei pitäisi lukittua (tai sitten ilman ABSiä lukittuu). Tästä seuraa, että on ABS:t tai ei, niin pitää opetella jarruttamaan aivan kuin niitä ei olisi. ABS:t tulevat vasta sitten peliin, jos jarrutus epäonnistuu ja rengas lukittuu.

Tällaisia kokeita pitääkin tehdä! Hyvä video! Ei jää homma pelkäksi teoriaksi.

Olen aiemmin huomannut itse että ABS valo vilkkuu menemään aika "pienelläkin" etujarrun käytöllä, tarkoittaen siis että lukkiutumisesta eikä perän nousemisesta olisi ollut vielä mitään pelkoa. Toisin sanoen omani ainakin puuttuu aivan liian herkästi.

Ja videota saa surutta jakaa jos muuallakin haluaa nostaa aiheesta keskustelua :thumbup:

Aki.L sanoi:
Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.

Näkeehän tuon jarrutuksen tehoeron jo lähtökohtaisesti tuosta takapyörän ilmaannousustakin. Mutta se vaakakupin toinen puoli on sitten se, että jos ei olla menossa just tasan viivasuoraan jokseenkin tasaisella alustalla, niin melkoisen isolle prosentille kuskeista takapyörän ilmaannousu tarkoittaa joko lippoja tai paniikinomaista jarrukahvasta irroittamista. Tämä takapyörän maassapito lienee ainakin yksi syy, miksi absit ottavat pitävällä pinnalla turpaan jarrutusmatkassa.

Aki.L sanoi:
Olen aiemmin huomannut itse että ABS valo vilkkuu menemään aika "pienelläkin" etujarrun käytöllä, tarkoittaen siis että lukkiutumisesta eikä perän nousemisesta olisi ollut vielä mitään pelkoa. Toisin sanoen omani ainakin puuttuu aivan liian herkästi.

Valon vilkkuminen nyt ei sinänsä kerro, että tekeekö järjestelmä vielä mitään muuta kuin havaitsee, että raju jarrutus on alkanut ja että pyörän lukkiutumisen riski on olemassa.

sami1024 sanoi:
Näkeehän tuon jarrutuksen tehoeron jo lähtökohtaisesti tuosta takapyörän ilmaannousustakin. Mutta se vaakakupin toinen puoli on sitten se, että jos ei olla menossa just tasan viivasuoraan jokseenkin tasaisella alustalla, niin melkoisen isolle prosentille kuskeista takapyörän ilmaannousu tarkoittaa joko lippoja tai paniikinomaista jarrukahvasta irroittamista. Tämä takapyörän maassapito lienee ainakin yksi syy, miksi absit ottavat pitävällä pinnalla turpaan jarrutusmatkassa.

Tässä tullaan tosiaankin siihen että kuskilla pitää olla käry miten jarruja käyttää.
Tää on mun eka pyörä missä ABS. Olen tottunut perän nousuun ja sen kontrollointiin. Harjoitellut tarkoituksella jos jarrutuksessa onkin tiellä likaa mikä heikentää pitoa. Mitä kallistus vaikuttaa jarrun käyttöön.
Tosi tilanteissa ei saisi panikoida ja suurimman osan pitäisi tulla refleksinä.

Ajan itse ilman ABS ja luistonestoa kun lähden ajamaan ja keli on hyvä. Jos tulee märkää tai taitan vain matkaa pidän nää päällä siltä varalta jos ajatus harhailee.

ABS on hyvä niille jotka eivät ole kerenneet harjoitella tai kokevat ettei heidän tarvitse osata jarruttaa.

sami1024 sanoi:
Valon vilkkuminen nyt ei sinänsä kerro, että tekeekö järjestelmä vielä mitään muuta kuin havaitsee, että raju jarrutus on alkanut ja että pyörän lukkiutumisen riski on olemassa.

Kun sain pyörän tein testejä hiekalla koska siellä ABS nakutus tuntuu jarruvivussa selkeesti. Valo alko vilkkumaan heti sen jälkeen kun ABSn nakutus alko tuntuu vivussa. Asfaltilla naputusta ei juuri huomaa kuin sateella.

Keskusteluna samaa luokkaa kuin ekojen ABS-volvojen osalta Esson baarissa. Kun niitä ei kuulemma saanut pysäytettyä ollenkaan, kun apsit ei antaneet pyörien pysähtyä..

marko.fzs sanoi:
Mulla kotarissa ihan sama lopputulos ja käytin kummassakin myös takajarrua.
Normaalisti kun jarruttelee ja pitää absia vaan varalla niin aika paljon pienempiin pituuksiin pääsee jarrutusmatkoissa. Onhan noi kovasti kehittynyt ja liukkaalla pinnalla pysähdys tapahtuu nopeammin abseilla.

Laitoin kysymyksen siksi koska omassa pyörässä on abseilla selkeä ero pysähtymismatkassa jos takajarru on mukana tai ei.

Mikähän on jarrutuskokeen tulos, mikäli "hätäjarrutuksen" aikaa ja paikkaa ei tiedä, vaan on esimerkiksi ajanut sata kilsaa putkeen ja hirvi hyppää loivassa asfalttimutkassa eteen?

Vaikka kyseessä olisi kuinka huippukuski, niin lopputuloksen selvyydestä en olisi niinkään varma, vaikka perinteisen jarrujärjestelman vaihtoehtona olisi hyvinkin antiikkinen ABS.

Kokeneen kuljettajan tehdessä ennalta tiedetyn jarrutuksen kuivalla asfaltilla ja suoraan ajaessa on aivan toinen juttu, oli kyseessä sitten kaksi- tai nelipyöräinen.

vstrom sanoi:
Mikähän on jarrutuskokeen tulos, mikäli "hätäjarrutuksen" aikaa ja paikkaa ei tiedä, vaan on esimerkiksi ajanut sata kilsaa putkeen ja hirvi hyppää loivassa asfalttimutkassa eteen?

Vaikka kyseessä olisi kuinka huippukuski, niin lopputuloksen selvyydestä en olisi niinkään varma, vaikka perinteisen jarrujärjestelman vaihtoehtona olisi hyvinkin antiikkinen ABS.

Kokeneen kuljettajan tehdessä ennalta tiedetyn jarrutuksen kuivalla asfaltilla ja suoraan ajaessa on aivan toinen juttu, oli kyseessä sitten kaksi- tai nelipyöräinen.

Mun vastaus tähän on seuraava. Kun lähden ajatuksella ajamaan hyvällä kelillä ajan ilman ABS jarruja ja muita avusteita.

Jos taas taitan matkaa tai olosuhteet huonot käytän vähintääkin ABS todennäköisesti myös luistonestoa.

Omalla kohdalla kaikki yllättävät tilanteet ovat tulleet kun taitan matkaa. Olen myös ajanut tähän asti aina pyörällä missä ei ole ABS jarruja joten jarrun annostelu suoralla,mutkalla ja likaisella on tullut harjoiteltua ja testattua moneen kertaan.

En kuitenkaan sano että kaikkien näin pitäisi toimia.
Mutta jokaisen olisi varmaan syytä harjoitella oman pyörän kanssa jarrutuksia ABS kanssa ja ilman hallituissa olosuhteissa ennen kuin sitä taitoa tarvii vähemmän hallituissa olosuhteissa.

Viimeksi muokattu:
taiger sanoi:
Mun ohjelmisto ei salli mitään liipasen mutkassa kahvan pohjaan temppuja vaikka olisi kuinka ABS-jarrut.

Mutta mahdollistaako se ajolinjan kohtuullisen muutoksen sallituissa tienopeuksissa ilman jarrutuksen keventämistä?

vstrom sanoi:
Mutta mahdollistaako se ajolinjan kohtuullisen muutoksen sallituissa tienopeuksissa ilman jarrutuksen keventämistä?

absi tekee tämän ohjaamisen mahdolliseksi miten. Kiristämällä jarrutusta vai löysäämällä?

marko.fzs sanoi:
absi tekee tämän ohjaamisen mahdolliseksi miten. Kiristämällä jarrutusta vai löysäämällä?

??? Että miten absi tekee ohjaamisen mahdolliseksi jarruttaessa? Ja yleislääkkeenä joko jarrutuksen kiristäminen tai löysääminen?
Et kai oikeasti kysy tuollaista?

Ohjaamista helpottaa kovasti jos etunen ei ole luiskahtanut alta lukkiutumisen takia. Harvoin pyörä on täysin pystysuorassa kun äkkijarrutuksen joutuu tekemään.

Minulle abs on ollut, jos ei nyt ihan tilanteen pelastaja, mutta kuitenkin helpottaa tilannetta kun tulee ns happipaikka: Huomio on kiinnittynyt johonkin epäolennaiseen ja kun kääntää katseen niin jono seisoo edessä tai jotain muuta vastaavaa. Tilanteessa tulee helposti puristettua kahvaa turhan hätäisesti ja lujaa. Ei pitäisi tapahtua tällaista, niinpä, mutta joskus näin käy kuitenkin.
En ole absia saanut oikein reagoimaan kuin tarkoituksella hiekkatiellä testaamalla, kuivalla asfaltilla saa vetää aika kovan hätäjarrun ennen kuin abs puuttuu peliin. Ainakin Apikassa kun abs on säädetty pienimmälle asennolle.

Minä en ole saanut ABSeja rutisemaan vielä kertaakaan. Tosin kokemusta vain yhden kauden ajalta ja en ole tarkoituksella yrittänyt ja paniikkijarrutukseen en ole toistaiseksi joutunut. Ei taida ABS näissä nykypyörissä niin herkästi puuttua peliin. Tekniikka lienee kehittynyt aika paljon viimeisten vuosien aikana. Mutta erityisesti sateella ajaessa on kiva tietää elektronisen apulaisen olevan paikalla liukkaiden tiemerkintöjen kohdalla jarrutettaessa :)

Back